Dezbatere publică pe noile programe de liceu pentru clasa a IX-a în noiembrie 2025, a anunțat Bogdan Cristescu, director Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare: Dacă nu le aprobăm în decembrie, riscăm o generație fără manuale

1.737 de vizualizări
Bogdan Cristescu / Foto: Universitatea din București/ Facebook.com – Mircea Popa
Dezbaterea programelor de liceu pentru clasa a IX-a, realizate pe baza noilor planuri-cadru, este planificată în noiembrie 2025, iar aprobarea lor, în decembrie, a anunțat Bogdan Cristescu, director Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, Ministerul Educației și Cercetării, în emisiunea InfoEdu, de pe 9 noiembrie.

„Avem nevoie de ele pentru a face manualele și formarea profesorilor. Dacă vrem să avem manuale în septembrie și să nu pățim ca la gimnaziu, unde am pierdut un an fără manuale, a fost o generație fără manuale, aceste termene trebuie respectate”, a spus Bogdan Cristescu. 

„Termenul pe care l-am dat a fost ca în luna noiembrie să putem pune în dezbatere publică, cu sensul de transparență, măcar programele pentru clasa a IX-a și o descriere generală a ceea ce se va întâmpla până la clasa a XII-a, ca să nu riscăm neînțelegeri. Iarăși, o să vorbesc de matematică, pentru că, dacă aș publica doar programa de clasa a IX-a, pot să am un coleg care spune „Vai, nu se mai dau polinoame!” și atunci s-ar pierde sensul general al reformei”, a argumentat Bogdan Cristescu. 

Programele „vor fi de mult mai bună calitate, atât în privința aerisirii, cât și a rezultatelor și finalităților învățării, dacă asta mă întrebați”, a spus Bogdan Cristescu.

Clasa a IX-a va începe, din anul școlar 2026-2027, într-o nouă logică curriculară, cu programe și manuale noi, dar și cu profesori formați în metode moderne de predare, adaptate secolului XXI, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, pe 9 octombrie.

  • Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum

Redam dialogul despre programele de liceu din emisiunea InfoEdu

Diana Dumitrașcu: Să vorbim și despre programele după noile planuri-cadru. Care e statusul în acest moment?

Bogdan Cristescu: Colegii mei lucrează. Planurile-cadru au fost adoptate în vară. Am refăcut grupurile de lucru, am plecat de la cele pe care le-am selectat în 2021, cumva proactiv, și le-am completat cu cadre didactice din universitar. Am verificat dacă unii nu și-au mai dorit să fie parte din echipe, și, în funcție de coordonatorii care au cerut sprijin, am făcut grupurile de lucru. Pe acestea le avem din august, iar din august colegii mei lucrează.

Eu, de exemplu, pot să văd la matematică, pentru că sunt și multe tipuri de programe, dar acolo sunt și în grupurile de WhatsApp unde se anunță linkurile de ședință. Să știți că toți colegii mei stau până târziu, de exemplu, ieri la matematică au stat de la ora 6 până la 11 seara.

Feedbackul pe care îl am de la foarte multe materii este că stăm destul de bine. Graficul pe care l-am propus noi, fără să forțăm, este respectat. Colegii muncesc extrem de mult. Este o muncă voluntară și este o muncă grea, de „chinez bătrân”. Termenul pe care l-am dat a fost ca în luna noiembrie să putem pune în dezbatere publică, cu sensul de transparență, măcar programele pentru clasa a IX-a și o descriere generală a ceea ce se va întâmpla până la clasa a XII-a, ca să nu riscăm neînțelegeri. Iarăși, o să vorbesc de matematică, pentru că, dacă aș publica doar programa de clasa a IX-a, pot să am un coleg care spune: „Vai, nu se mai dau polinoame!” și atunci s-ar pierde sensul general al reformei. 

Dorința este ca, în cursul lunii noiembrie, aceste programe, cel puțin pentru clasa a IX-a, pentru toate materiile, să fie puse în transparență, iar în decembrie să le aprobăm. Avem nevoie de ele pentru a face manualele și formarea. 

Colegii mei muncesc, v-am spus, nici n-aș îndrăzni să mă uit în ochii lor, la cât muncesc din august, voluntar, în afara programului de lucru. Sunt 1.700 de persoane unice implicate. Unii dintre ei lucrează în două-trei grupuri sau coordonează două-trei grupuri, pentru că trebuie păstrată coerența. Vă dau un exemplu la limba română, am trunchi comun, am curriculum de specialitate la filologie, am curriculum de specialitate la științe sociale, am și literatură universală. Toate acestea trebuie să fie convergente.

Liderii de grup se întâlnesc mereu între ei și discută ca să fie același lucru. Ba mai mult, trebuie să se întâlnească și la nivelul ariei curriculare. Sunt colegi care fac asta și din universitar, și din centrele județene, și din minister. Lucrează la o intensitate pe care nu o pot descrie.

Diana Dumitrașcu: E posibil ca termenul din noiembrie să nu fie respectat și să veniți cu o prelungire?

Bogdan Cristescu: Din punctul nostru de vedere, și domnul ministru a spus-o foarte des, dacă termenul acesta nu este respectat, „cascada râului” este foarte mare. Pentru că, dacă nu avem o programă publicată în decembrie, nu putem lansa licitația de manuale în februarie.

Licitația durează de obicei între 4 și 6 luni. Deci, dacă o lansăm în februarie, în cel mai bun caz o terminăm în iunie, în cel mai rău caz în august. Asta, sigur, dacă nu există procese, dacă există, se întârzie și mai mult.

Dacă vrem să avem manuale în septembrie și să nu pățim ca la gimnaziu, unde am pierdut un an fără manuale, o generatie fără manuale trebuie să respectăm aceste termene. La fel și din punctul de vedere al formării, avem acum finanțare prin PNRR, prin programul ReCRED, iar formarea trebuie să înceapă în primul trimestru din 2026. Pe de o parte, pentru că avem nevoie de acești profesori la clasa a IX-a. Pe de altă parte, nu vă ascund că, după cum e gândit noul cadru financiar multianual, greu vom mai obține finanțări strategice pentru formare. Următorul cadru financiar va fi abia din 2029. Am trecut prin asta și la gimnaziu, programele s-au adoptat în 2017 și formarea a început prin CRED abia în 2019.

Diana Dumitrașcu: Dați-le o veste bună celor din educație, părinți, elevi, profesori. În urma acestui proces, programele vor fi mai aerisite?

Bogdan Cristescu: Apropo de ce vă spuneam, „mai aerisită” depinde de cum te uiți, de extindere sau de profunzime. Toți colegii din grupurile de lucru au avut ca repere programe din alte țări europene, dar și din sisteme care funcționează foarte bine, Quebec, Australia, Noua Zeelandă.

Orice învățare are două dimensiuni: cât de mult și cât de adânc. Eu nu pot să spun direct că programele vor fi mai aerisite, acesta e scopul, dar dincolo de programă contează cum se aplică. Și acum, la gimnaziu, dacă mă întrebați, avem programe destul de aerisite. Totuși, elevii sunt apăsați. Uneori colegii profesori se plâng că programa este prea încărcată, dar am constatat că unii nici măcar nu respectă actuala programă, ci o folosesc pe cea de dinainte.

Din punctul meu de vedere, programele noi vor fi de mult mai bună calitate decât cele actuale de la liceu: mai adaptate la ceea ce este acum, la nevoile reale ale elevilor și la continuarea studiilor, fie că e vorba de universitate, fie de piața muncii.

Diana Dumitrașcu: Eu insist totuși, vor fi aerisite?

Bogdan Cristescu: Din punctul nostru de vedere, da. Vor fi de mult mai bună calitate, atât în privința aerisirii, cât și a rezultatelor și finalităților învățării, dacă asta mă întrebați.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În premieră, absolvenții de învățământ tehnic liceal vor putea să participe la stagii în cadrul Comisiei Europene, anunță vicepreședinta Roxana Mînzatu / Se deschid 100 de locuri, iar înscrierile încep la 15 iulie

În premieră, Comisia Europeană (CE) va deschide, din 2026, 100 de locuri de stagiu dedicate absolvenților de învățământ tehnic liceal, a anunțat Roxana Mînzatu, vicepreședintă executivă a CE, potrivit Agerpres.…
Vezi articolul

Notele elevilor nu sunt condiționate de module, adică nu e obligatoriu ca elevii să aibă o notă sau mai multe pe primul modul. Secretarul de stat Florian Lixandru: Fiecare profesor își structurează materia și perioada de evaluare așa cum dorește

Notele pe care elevii le primesc nu sunt condiționate de fiecare modul, ci de respectarea regulii ca, la sfârșitul anului școlar, aceștia să aibă minimum N+3 note, unde N este…
Vezi articolul