Din 20 ianuarie și până pe 10 februarie, responsabilii comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării din școli vor colecta și încărca datele referitoare la segregarea școlară – adresă a Ministerului Educației / Calendarul complet al activităților

9.357 de vizualizări
Foto: © Kantver - Dreamstime.com
Foto: © Dreamstime.com
Responsabilii pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării din școli vor colecta și încărca în SIIIR datele referitoare la segregarea școlară, în perioada 20 ianuarie-10 februarie 2025, potrivit unei adrese a Ministerului Educației, document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației și Cercetării nr. 02/MD/13.01.2025.

„Toate etapele procesului de monitorizare a segregării școlare se vor derula în perioada 20 ianuarie — 5 aprilie 2025. Pentru derularea în condiții optime a monitorizării segregării școlare, unitățile de învăţământ preuniversitar au obligația de a colecta și raporta în Modulul SIIIR pentru monitorizarea segregării școlare indicatorii prevăzuți în Anexele 1.1. (monitorizarea de bază/restrânsă) și 1.2 (monitorizarea extinsă)”, se arată în documentul Ministerului Educației.

Conform sursei citate, pe perioada calendarului de monitorizare, unităţile de învăţămnânt preuniversitar și Inspectoratele Scolare Judetene/ISMB vor fi sprijinite cu îndrumări și sfaturi tehnice de către echipele Ministerului Educației și ale UNICEF Romania prin intermediul unei aplicații IT, unde fiecare unitate de învăţământ /ISJ/ISMB se vor înregistra, în conformitate cu instrucțiunile de înregistrare care vor fi comunicate în scurt timp. 

„Pentru clarificări tehnice, unitățile de învăţământ și ISJ/ISMB vor avea la dispoziție și manualele Ghid tehnic pentru aplicarea metodologiei pentru monitorizarea, identificarea, evaluarea, prevenirea și combaterea segregării școlare în învăţământul preuniversitar — Partea 1 (monitorizarea și evaluarea segregării școlare) și Partea 2 (indicatori, date si scoruri). În Ghidul tehnic — Partea 2, pentru fiecare indicator este specificat ce date sunt necesare pentru calculul indicatorilor, modalitatea de calcul a indicatorilor și modalitatea de calcul a scorurilor școlare. Manualele vor fi transmise ISJ/ISMB si unităţilor de învăţământ preuniversitar în data de 20 ianuarie”, a transmis Ministerul Educației.

Calendarul activităților cuprinse în procesul de monitorizare a segregării școlare, potrivit adresei Ministerului Educației
ActivitateResponsabilTermen
Colectarea și încărcarea datelor privind indicatorii aferenți monitorizării de bază (Anexa 1.1); Responsabilul Comisiei şcolare pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii (pentru unitățile de învățământ cu PJ) / Membrul Comisiei desemnat (pentru fiecare școală structură arondată)20 ianuarie-10 februarie 2025
(15 zile lucrătoare)
Centralizarea datelor la nivel județean (monitorizare de bază)Inspectorul Școlar General 11-17 februarie 2025
(5 zile lucrătoare de la încheierea monitorizării de bază)
Notificarea automată a unităților de învățământ care vor fi incluse în etapa monitorizării extinseInspectorul Școlar General 17 februarie 2025 (flexibil în funcție de săptămâna flexibilă de vacanță)
La împlinirea termenului pentru centralizarea datelor la nivel județean
Colectarea și încărcarea datelor privind indicatorii aferenți monitorizării extinse (Anexa 1.2)Președintele Comisiei şcolare pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii (pentru unitățile de învățământ cu PJ) / Membrul Comisiei desemnat (pentru fiecare școală structură arondată)25 februarie-17 martie 2025
15 zile lucrătoare
Centralizarea datelor la nivel județean (monitorizare extinsă)Inspectorul Școlar General 18-14 martie 2025
(5 zile lucrătoare de la împlinirea termenului pentru monitorizarea extinsă)
Transmiterea raportului județean centralizat către CNDS Inspectorul Școlar General 24 martie 2025
(La împlinirea termenului pentru centralizarea datelor la nivel județean)
Centralizarea datelor la nivelul CNDS și finalizarea raportului agregat la nivel central Președintele CNDS 25 martie – 5 aprilie 2025 (9 zile)
Livrabil: raportul generat din SIIIR
(În termen de 30 zile lucrătoare de la centralizarea datelor la nivel județean)

Adresa Ministerului Educației poate fi consultată mai jos:

Informații de context

Ordinul nr. 7.701 din 6 decembrie 2024 prevede la articolul 3 că „în învățământul preuniversitar este interzisă segregarea școlară la toate nivelurile, pe criteriul etnic, al dizabilității sau al cerințelor educaționale speciale, denumite în continuare CES, pe criteriul statutului socioeconomic al familiilor, al apartenenței la o categorie defavorizată, al mediului de rezidență sau al performanțelor școlare ale beneficiarilor primari ai educației.”

Segregarea școlară pe criterul etnic este definită la art. 9 alin. din ordinul precizat anterior:

Art. 9 – „(1) Constituie segregare școlară pe criteriul etnic separarea fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup etnic în unitățile de învățământ preuniversitar, astfel încât procentul antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând grupului etnic respectiv din totalul elevilor din unitatea de învățământ preuniversitar este disproporționat în raport cu procentul pe care copiii aparținând grupului etnic respectiv îl reprezintă în totalul populației din respectiva unitate administrativ-teritorială de vârstă corespunzătoare ciclurilor de educație școlarizate în respectiva unitate de învățământ

(2) Constituie segregare școlară pe criteriul etnic separarea fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup etnic în grupe/ clase/ clădiri/ ultimele două bănci/ altele, astfel încât procentul antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup etnic dintr-o grupă/ clasă/ clădire/ ultimele două bănci/ altele a unei unități de învățământ preuniversitar este disproporționat în raport cu procentul antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând acelui grup etnic dintr-o altă grupă/ clasă / clădire/ ultimele două bănci/ altele din aceeași unitate de învățământ preuniversitar, la același nivel educațional.”

Ordinul nr. 7.701 din 6 decembrie 2024 pentru aprobarea Metodologiei pentru monitorizarea, evaluarea, identificarea, prevenirea și combaterea segregării școlare în învățământul preuniversitar stabilește că unitățile de învățământ au obligația de a colecta și raporta toate datele necesare calculării indicatorilor cuprinși în anexele metodologiei.

Art. 20 – „(1) La nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar se înființează Comisia şcolară pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii organizată în acord cu prevederile art. 72 alin. (16) – (22) din Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar aprobat prin ordinul ministrului educației nr. 5726/2024. În cazul în care o unitate de învățământ cu personalitate juridică are una sau mai multe structuri arondate, se desemnează câte un membru al Comisiei ca persoană responsabilă pentru colectarea datelor la nivelul fiecărei structuri școlare arondate.

(2) Responsabilitatea privind datele care trebuie colectate și încărcate în SIIIR pentru fiecare structură revine directorului unității de învățământ.

(3) Încărcarea datelor necesare calculării indicatorilor și a scorurilor școlare se va realiza pe platforma SIIIR.

(4) Modalitatea de evaluare a segregării școlare și de calcul a scorurilor privind segregarea şcolară pentru unităţile de învăţământ preuniversitar sunt detaliate în Anexa nr.4 a prezentei metodologii.

(5) La nivelul inspectoratului școlar județean/al Municipiului București, responsabilitatea privind centralizarea datelor revine inspectorului școlar general.

(6) La nivel național, responsabilitatea privind centralizarea datelor, precum elaborarea raportului final anual privind desegregarea școlară, aparține președintelui CNDS. Președintele CNDS poate delega această responsabilitate unuia sau mai multor membri ai CNDS.

(7) Structura raportului anual privind desegregarea școlară este propusă și adoptată de CNDS. Raportul anual este aprobat în ședința CNDS.”

Monitorizarea segregării școlare

Art. 23 – „(1) Activitățile de monitorizare a segregării școlare se realizează în două etape: monitorizarea de bază sau restrânsă și monitorizarea extinsă.

(2) Pentru a avea o imagine completă privind incluziunea sau segregarea școlară unitățile de învățământ preuniversitar pot urma întregul proces de monitorizare a segregării școlare, atât monitorizarea de bază, cât și monitorizarea extinsă.

(3) Colectarea și raportarea datelor privind monitorizarea extinsă este obligatorie doar pentru acele unități de învățământ preuniversitar care au obținut scoruri peste pragul de risc în cadrul monitorizării restrânse; scorul de risc este orice scor mai mare de 1, adică un scor care indică o abatere de la distribuția echitabilă a copiilor/elevilor mai mare de 10 puncte procentuale.”

Modalitatea de evaluare a segregării școlare și calculul scorurilor unităților de învățământ

Art. 26 – „(1) Unitățile de învățământ calculează pentru fiecare structură, în baza datelor raportate în SIIIR, un scor de segregare școlară.

(2) Scorul reprezintă un indicator de cuantificare a nivelului de segregare școlară manifestat în raport cu criteriul etnic, criteriul dizabilității/CES, criteriul statutului socio-economic al familiilor, criteriul performanțelor școlare sau criteriul mediului de rezidență al elevilor.

(3) Calcularea scorului de segregare școlară pornește de la ponderea existentă a fiecărei categorii de elevi, definiți de criteriile menționate, la nivelul clădirilor unității de învățământ, dacă activitatea didactică din aceleași cicluri de educație este organizată în mai multe clădiri, la nivelul grupelor/claselor, acolo unde sunt cel puțin două grupe/clase pe același an de studiu și la nivelul ultimelor două bănci, dacă, în mod cumulativ, este păstrată organizarea spațială tradițională a claselor pe șiruri paralele de bănci, elevii nu sunt rotiți periodic în bănci și efectivele de elevi sunt mai mari de 24 de elevi. 

Art. 27 – Pentru criteriul etnic, la nivelul unității de învățământ preuniversitar, vor fi analizate disparitățile prin compararea procentului populației școlare care aparține fiecărei minorități etnice cu procentul populației aparținând fiecărei minorități naționale la nivelul unității administrativ-teritoriale, pentru fiecare nivel educațional, fără a se acorda un scor privind segregarea școlară în această privință.”

Foto: © KantverDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Metodologia care propune „rotirea elevilor în bănci” cel puțin o dată pe modul, pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare, a fost publicată în Monitorul Oficial / Elevii din grupurilor vulnerabile nu vor fi așezați în ultimele două bănci
Toate școlile vor înființa Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării și un grup de acțiune, care va include și un polițist, în prima săptămâna de cursuri a anului școlar 2024-2025

10 comments
  1. Poate cineva să îmi spună, cine face segregarea școlară? Din ce cunosc eu, profesorii îi așează pe copii în bănci cum cred ei, deci acum punând-i să colecteze informațiile necesare pentru completarea fișei de segregare, le dați acces la datele cu caracter personal ale copiilor și părinților. Să vezi acuma segregare, mai ceva ca înainte. Certificatul de naștere al copilului, buletinele și numerele de telefon ale părinților sunt suficiente pentru profesori, asta dacă nu vreți și alte tipuri de segregări, pentru că oricum majoritatea romilor se cunosc după înfățișare, deci au ei grijă să-i așeze în ultimele bănci, valabil și pentru cei care nu au venituri suficiente dar au dosare de bursă socială, la care tot profesorii au acces, deci despre ce vorbim? Segregarea oricum o fac unii dintre profesori cu toată legea existenta, pentru că așa vor ei sau la cererea unor părinți cu influență.
    P.S. Profesorii îndrumă poporul?!.

  2. Poate cineva să îmi spună, cine face segregarea școlară? Din ce cunosc eu, profesorii îi așează pe copii în bănci cum cred ei, deci acum punând-i să colecteze informațiile necesare pentru completarea fișei de segregare, le dați acces la datele cu caracter personal ale copiilor și părinților. Să vezi acuma segregare, mai ceva ca înainte. Certificatul de naștere al copilului, buletinele și numerele de telefon ale părinților sunt suficiente pentru profesori, asta dacă nu vreți și alte tipuri de segregări, pentru că oricum majoritatea romilor se cunosc după înfățișare, deci au ei grijă să-i așeze în ultimele bănci, valabil și pentru cei care nu au venituri suficiente dar au dosare de bursă socială, la care tot profesorii au acces, deci despre ce vorbim? Segregarea oricum o fac unii dintre profesori cu toată legea existenta.
    P.S. Profesorii îndrumă poporul?!.

  3. De cand o adresa de la un minister, indiferent care ar fi acela, are putere legislativa mai mare decat insasi LEGEA. Legea invatamantului stipuleaza ca invatamantul este gratuit, indiferent de etnia, situatia socio-familiala, religia, apartenenta copilului si a familiei sale. Prin acest chestionar, care cica trebuie introdus in SIIIR-o platforma de lucru pt scoli- dintr-o data asa trebuiebmentioanata etnia parintilor, studiile. De ce??? Daca un parinte nu are studii, asta nu inseamna ca elevul, prescolarul trebuie sa aiba in fisa lui din SIIIR, datele despre studiile parintilor. Daca parintele e analfabet, gata deja copilul are un semn de intrebare???

  4. Cu ce drept intrebati ce studii au parintii copiilor, cati ani au studiat, daca au burse sociale sau altele, daca sint in centre de plasament si alte aiureli?
    Oricum ati obligat cadrele didactice si parintii sa accepte pe cei cu CES in banci cu cei normali in loc sa li se faca centre speciale unde sa faca terapii si altele.
    Pe cei normali care sint afectati de cei cu CES nu i ati ajutat in nici un fel. De ce faceti asemenea tampenii? In ce ii priveste pe rromi astia nu sint separati ci au mai multe avantaje ca romanii si asta nu e normal, le ati favorizat locurile la licee fara sa sustina examene de departajare ca in cazul romanilor, adica faceti nereguli și apoi vreti sa fie bine. Daca elevul vrea sa invete, atunci invata, fie el roman sau rrom/tigan.

  5. Să ni se destăinuie și nouă cel care a fost segregat !!! Să li se aplice sancțiuni legale acelora care au greșit – conform legii și … în rest, ceilalți să ne vedem de treburile pe care le avem. Să nu se mai inventeze MEGA UZINE de tăiat frunză la câini !!!!
    Vă rugăm mult stimați conducători, folosiți-vă inteligența, lăsați mimetismul fără valoare deoparte !!!

  6. Hai ca am trăit sa o vad și pe asta., printre multe altele.
    Avem un volum imens de munca , comisii peste comisii, și câte se mai cer.
    Sunt date tehnice ,stam acum ore în șir sa studiem ghidul.
    Care este menirea noastră, sa educam elevii sau încărcam în siiir ceva pt.care nu suntem specializați.
    Sa vina ei sa le facă pe toate sa vadă cum este.
    Încă o data munca cu elevul este lăsată pe ultimul loc.

  7. Cu tot respectul este o munca titanica,care va bloca activitatea. Doar pt monitorizarea de baza,adica Anexa 1.1,avem de raportat aproximativ date pt 43 de descriptori!

  8. Și vor face parte și din comisii de bacalaureat, vor continua să-și facă și orele, și vor sta în școală de la 8 dimineața până la 12 noaptea ca să încarce prostii în SIIIR, care, evident, se va bloca pentru că sare toată lumea pe el.

    Da’ niște **** nu vreți voi?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile cu clase gimnaziale sunt atenționate să folosească modulul informatic obligatoriu MATE pentru identificarea copiilor în risc de abandon școlar – document. Reducerea părăsirii timpurii a școlii, „cea mai importantă” prioritate pentru Ministerul Educației, potrivit ISJ Mureș

Școlile care au clase gimnaziale sunt atenționate să utilizeze modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea copiilor care intenționează să părăsească sistemul de învățământ, potrivit unei informări a…
Vezi articolul

Irina Broscaru, președintele comisiei pentru Titularizare 2024 din județul Dolj: Sunt și discipline unde avem candidați înscriși, dar nu avem posturi titularizabile. La Engleză avem 52 de candidați și niciun post titularizabil

Irina Ștefania Broscaru, președintele Comisiei Județene Dolj pentru Concursul de Titularizare 2024, a declarat pentru TVR Craiova că sunt discipline unde sunt candidați, doar că nu sunt posturi titularizabile: „La…
Vezi articolul

VIDEO Octavian, membru al Boardului Copiilor UNICEF: Propunem introducerea unui nou obiect de studiu care să ne învețe cum să gestionăm gândurile și emoțiile, dar și training-uri pentru profesori ca să poată identifica cât mai devreme provocări legate de sănătatea mintală

O propunere legată de sănătatea mintală a copiilor a venit luni de la Octavian, în vârstă de 17 ani, membru al Boardului Copiilor UNICEF: Copiii consideră sănătatea mintală ca fiind…
Vezi articolul