Material susținut de Viva Control

Directoare de școală: Catalogul electronic este cel mai bun reper în momentul în care un elev are probleme cu prezența la școală sau încep să scadă rezultatele școlare

6.594 de vizualizări
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com
Catalogul electronic „este cel mai bun reper în momentul în care un elev are probleme cu prezența la școală sau încep să scadă rezultatele școlare”, a declarat pentru Edupedu.ro Cristina Florentina Șaitiș, directoarea Liceului Tehnologic ”Vlădeasa” din Huedin. Anul școlar 2022-2023 a fost unul în care a fost implementat catalogul electronic Viva, iar avantajele au fost precizate și de către Sebastian Emanuel Oprița, director adjunct al Colegiului Național ”Ion Neculce” din București.

Până pe 10 iulie, școlile se pot înscrie sau reînscrie în rețeaua de unități – pilot care utilizează exclusiv catalogul electronic în anul școlar 2023-2024, printr-o solicitare adresată Inspectoratului Școlar Județean, conform unei informări a ministerului Educației

Amintim că 742 de școli au fost selectate să folosească catalogul electronic în anul școlar 2022-2023, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Nu există un catalog electronic pus la dispoziție de către Ministerul Educației. Toate aceste școli au apelat la aplicații/programe private. 

Edupedu.ro: Cum îi ajută catalogul electronic pe directori?

Sebastian Emanuel Oprița: „Partea bună este că noi, de exemplu, la finalul anului, trebuie să facem acel raport privind calitatea, starea învățământului în liceu. Din catalogul electronic Viva poți să obții mai ușor anumite raportări, de exemplu: numărul de absențe, oricum se văd și care au fost copiii care au avut cel mai mare număr de absențe. Poți să faci, până la urmă, niște statistici, plecând de aici mult mai ușor.”

Cristina Florentina Șaitiș: „Ca director, am mai folosit o funcționalitate, în sensul că toate cadrele didactice încarcă planificările pe discipline în această platformă Viva. Încarcă toate informațiile despre activitățile extrașcolare, dovezile. Deci, este un foarte bun mijloc de monitorizare a activității cadrelor didactice și, nu în ultimul rând, există o secțiune de chestionare de feedback, unde sunt diverse modele de chestionare predefinite sau posibilitatea de a crea chestionare personalizate pentru elevi, părinți, profesori, secretari și, evident, după ce aceste răspunsuri se înregistrează, aplicația face și interpretarea rezultatelor și statistica.”

Cristina Florentina Șaitiș, directoarea Liceului Tehnologic ”Vlădeasa” din Huedin

La început, profesorii de la Liceului Tehnologic ”Vlădeasa” din Huedin au fost reticenți, după cum a povestit directoarea Cristina Florentina Șaitiș: „Reticența cea mai mare a fost, evident, din partea profesorilor, a cadrelor didactice, ca urmare a faptului că este un nou element digital. Este o schimbare, una foarte importantă, care a atins oarecum mentalitatea cadrelor didactice, care ne-au întrebat „dacă ne luați catalogul, noi cu ce ne mai impunem în fața elevilor?”, pentru că li s-a explicat că vor intra cu telefonul mobil sau cu o tabletă pusă la dispoziție de către școală. Acesta a fost motivul reticenței. Catalogul oarecum era simbolul statutului, al autorității profesorului în fața elevilor și părinților.”

Întrebată care sunt avantajele catalogului electronic Viva, aceasta a spus că este atât un instrument de eficientizare a comunicării între școală, elevi și părinți, cât și un instrument de monitorizare și avertizare pentru profesori și părinți:

„Avantajele catalogului electronic sunt atât de multe încât trebuie să le să le structurez puțin. În primul rând, considerăm catalogul electronic un instrument de eficientizare a comunicării între școală, elevi și părinți. Apoi, este un instrument de monitorizare și de avertizare chiar în momentul în care apar unele elemente de schimbare în comportamentul școlar al elevului. Am să am să detaliez puțin fiecare dintre cele două afirmații: ca mijloc de eficientizare a comunicării, cum funcționează acest catalog electronic Viva – atât părinții, cât și elevii, cât și profesorii, evident, și-au instalat o aplicație pe telefonul mobil, o aplicație gratuită în care, de exemplu, părinții pot să urmărească în timp real situația școlară a elevului, însemnând note, modalitatea de evaluare, pentru că, în momentul în care profesorii trec o notă în acest catalog, există și o rubrică mică în care pot să dea detalii în legătură cu tipul de evaluare: răspuns oral, test, portofoliu sau alte informații pe care doresc să le transmită”, a spus Cristina Florentina Șaitiș.

Părintele poate să vadă și evoluția absențelor, iar elevii îți monitorizează situația în timp real, potrivit directoarei: „Apoi, este situația în timp real a absențelor, adică părintele poate să urmărească în momentul respectiv dacă elevul este la școală și, de asemenea, poate să urmărească din meniul de statistici, chiar sub formă de grafic, o evoluție, să zicem, a notelor elevului, respectiv progres sau regres și evoluția situației absențelor. (….)

Pentru elevi, pentru că elevii au fost la început interesați mai mult de acest catalog electronic decât părinții, este acea nevoie de a cunoaște notele. (…) Se pot uita în catalogul Viva, văd tot ceea ce se întâmplă acolo și își monitorizează cel mai bine situația, pentru că au și media curentă. După fiecare notă, este calculată media, au situația absențelor. Astfel, își pot regla și singuri traseul educațional.”

Există beneficii și pentru diriginți, pentru că nu mai stau să numere absențele și că calculeze mediile, catalogul electronic Viva fiind cel care se ocupă cu aceste lucruri, conform lui Sebastian Emanuel Oprița: „Fiecare poate să-și încheie liniștit mediile la clase în timp util, fără să existe acea „bătălie” pentru catalogul fizic specifică finalului de an școlar, care stresa deopotrivă atât profesorii cât și diriginții. Nu prea ai nici cum să mai greșești din grabă sau din pricina oboselii acumulate.”

Profesorii nu mai stau să numere absențele, mediile se încheie automat, există statistici pe discipline, pe elevi, după cum a povestit directoarea Liceului Tehnologic ”Vlădeasa” din Huedin. „Pentru școală, beneficiile sunt multiple. Este, în primul rând, beneficiul pentru profesori și pentru diriginți, care pot să folosească, să zicem, acolo statisticile care se fac, în sensul că absențele se numără automat. Absențele motivate și cele nemotivate se văd chiar de pe prima intrare pe pagina fiecărui elev. Nu mai trebuie să numere, să facă statistici, pur și simplu se uită și le au pe parte la îndemână. Mediile se calculează automat, se pot vedea statisticile de progres, de regres, statistici pe discipline, statistici pe elevi.”

În plus, profesorii pot comunica cu părinții, prin intermediul platformei, trimit mesaje, după cum a punctat Cristina Florentina Șaitiș: „Pot să comunice, prin intermediul acestei platforme, diriginții direct cu părinții, să le trimită mesaje în interiorul aplicației catalogului electronic Viva. Este o scurtare, să zicem, a timpului de transmitere a informației, pentru că, evident, un astfel de instrument nu poate să înlocuiască relația interumană directă. Este doar un mijloc de informare foarte eficient și de semnalizare a momentelor în care trebuie să aibă loc și o întâlnire față în față între părinte și diriginte, între părinte și un profesor, între părinte și școală. Evident, când este nevoie, ne întâlnim și față în față.”

Edupedu.ro: În cât timp s-au adaptat profesorii? Au participat la formări înainte?

Sebastian Emanuel Oprița: „A fost destul de intuitiv pentru noi. Am avut o întâlnire în consiliul profesoral, în care am discutat și am testat catalogul.”

Cristina Florentina Șaitiș: „Când am introdus acest catalog, au venit reprezentanții firmei Viva Control, de la care am preluat platforma și au făcut un instructaj destul de scurt, pentru că în aplicație există tutoriale pentru absolut orice acțiune sau informație pe care ai dori să o cauți. Deci există tutoriale permanent. Da, a fost o perioadă, să zicem, de primul modul, ca să spun așa, în care am fost la dispoziția cadrelor didactice, împreună cu informaticianul, cu tot ce a fost nevoie ca să se poată folosi. Având în vedere că este o aplicație optimizată pentru telefoane, atât pentru sistemul iOS, cât și pentru android, a fost în prima fază foarte ușor de folosit pe telefon. Apoi, când au descoperit și celelalte funcționalități, și-a dat seama că este mai comod și de pe un laptop.”

În plus, aplicația este conectată la SIIIR, ceea ce înseamnă că cei de la secretariat pot printa direct adeverințele și tot ce ține de burse și transferuri, potrivit directoarei:

„Pentru școală mai are și un rol, să zicem, de instrument de comunicare în interiorul instituției, pentru că există în meniu partea de secretariat, care oferă secretarelor acces direct la cataloage, la statistici în legătură cu clasele, cu elevii. Aplicația Viva este conectată la SIIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România – n.red), astfel că secretare pot să obțină foarte ușor informații și chiar să printeze direct diferite forme de adeverințe, pot să desemneze situația burselor, pot să opereze transferurile. (…) Se pot organiza ședințe online fie cu părinții, fie cu cadre didactice. Există un serviciu de mesagerie internă, așa cum spuneam, și cu părinții, și cu cadre didactice între ele, și cu conducere a școlilor.

Edupedu.ro: Catalogul electronic scade autoritatea profesorului?

Cristina Florentina Șaitiș: „Dimpotrivă, consider că elevii resimt mai puternic acum ideea de catalog decât înainte. De ce? Pentru că părinții pot să vadă în timp real. (…) Nu este un să instrument care să sperie pe cineva, este doar dovadă de transparență, scurtare de timp, informații maxime și, cum am spus, este un instrument de avertizare în momentul în care om elev își schimbă comportamentul școlar. Este cel mai bun reper în momentul în care un elev are probleme cu prezența la școală sau încep să scadă rezultatele școlare. Atunci, mai multe persoanele trebuie să intervină: dirigintele, părintele, consilierul școlar. (…)”

Sebastian Emanuel Oprița: „Nu cred că autoritatea profesorului ține de prezența catalogului fizic. (…) Cred că autoritatea fiecărui profesor se reflectă în calitatea actului pedagogic. (…) Practic, n-am observat la colegi să le lipsească catalogul vechi și, în niciun caz, lipsa catalogului fizic nu le-a știrbit autoritatea pe care o aveau la clasă, în fața elevului.

Sebastian Emanuel Oprița, director adjunct, Colegiul Național ”Ion Neculce” din București

Este o schimbare evidentă, în sensul în care există mult mai multă transparență și atunci cred că demersul școlar poate fi îmbunătățit. Profesorul oferă acel feedback prin notare, elevul și părintele pot, până la urmă, chiar să adopte o anumită strategie la anumite materii în timp util. Știu care este situația reală la materia respectivă și pot să se pregătească împreună, pentru a depăși anumite obstacole, să lucreze acolo unde elevul este mai slab.”

Profesorii de la Colegiului Național ”Ion Neculce” din București nu s-ar mai întoarce la catalogul clasic, după cum a menționat directorul adjunct:

„Am vorbit cu colegii și i-am întrebat dacă s-ar reîntoarce la catalogul fizic. De fapt, niciunul, din cei pe care i-am întrebat, nu mi-a zis că și-ar mai dori vreodată să se întoarcă la catalogul fizic. Diriginții și profesori îmi spuneau că le este mult mai ușor și mult mai util să lucreze cu catalogul electronic Viva față de catalogul fizic.

Eu, de exemplu, mă trezeam de foarte multe ori cu absențele de la sport în rubrica mea, lucru care nu s-a mai întâmplat. În momentul acesta, de exemplu, nu mai poți să intri din greșeală în rubrica colegului ș.a.m.d. S-au eliminat multe din greșelile pe care le făceam atunci când lucram cu catalogul fizic.”

Citește și:
Primul an de catalog electronic în școli. Șase directori vorbesc despre cum au pilotat platforma, cum au primit profesorii tehnologia în viața lor profesională și ce influență are schimbarea asupra comunității școlare

5 comments
  1. Niște bani cheltuiți oricum, când multe scoli n-au la clase calculatoare…..!
    Și ce greutate să treci niște note în catalogul fizic?? A, dacă greșești dovedești că ai competențe de profesor, însă în cel digital faci orice modificare dorești….!!!!!

  2. Cadrele didactice au vre-o garantie ca nimeni nu modifia notele in acest “catalog” electronic? Cine garanteaza ca profu de sah-mat care are o fiica in clasa 12-a nu-i trece cate un 10 la mate, chimie, fizica si geografie?
    Cine mai verifica daca mediile se fac automat?

  3. O idee foarte buna pe care ar trebui sa o adopte toate scolile din Romania. Insa ce te faci cu cei ancorati inca in trecut care nu vor nicicum sa evolueze si prefera sa puna parintii pe drumuri (nu conteaza daca poti sau nu sa mergi in intervalul 8-14) pe tot parcursul anului scolar ca sa le arate catalogul fizic (la care oricum nu-i poti face poza; trebuie sa retii pe de rost notele). Si care prefera sa acuze la finalul anului scolar lipsa de implicare a parintilor care nu pot face acest lucru din motive obiective. Domnilor, parintii nostri nu stateau pe drumurile scolii (si a fost acum 30-35 de ani), deoarece exista interfata: carnetul de note. Nu isi permitea nici un profesor sa nu treaca notele in carnet sau in catalog. Dar de fapt exact asta e problema: cu un catalog electronic ar aparea si obligatia de a trece notele in el (nu in insemnarile personale si trecute notele in ultima saptamana de scoala) si nu ar mai exista posibilitatea ca acestea sa fie modificate. Iar parintii ar putea vedea tot timpul ce note au copiii lor si care este evolutia acestora. Ar exista transparenta. Greu!

  4. Am avut catalog electronic pe durata liceului, pentru unul dintre copii. Directiunea nu a asteptat “para malaiatza” din partea staului sa implementeze asa ceva, s-au implicat si au rezolvat. Adevarat, pe banii parintilor, dar personal nu consider asta neaparat o problema, suma platita firmei nefiind semnificativa. Insa avantajele au fost nete. In fiecare saptamina primeam raport, pe email si prin aplicatie, cu notele primite si cu absentele inregistrate, fiind astfel la curent cu ce se intampla la scoala.

  5. Este acum evident faptul ca un catalog electronic are numeroase avantaje nu numai pentru parintii elevilor ci si pentru profesori si scoala… Deci nu ar trebui sa mai existe OPOZITII cu argumente penibile sau ireale…
    Acest articol este (desi anunta ca este vorba doar de un “sprijin”) si un ADVERTORIAL sustinut de firma distribuitoare VIVA (din Iasi) care ofera platforme pentru cataloage electronice…. Pe piata romaneasca sunt oferite si alte platforme de cataloage electronice (de ex. Ad Servio) – dar Ministerul Educatiei nu a realizat si nu publica rezultatele unor necesare TESTE COMPARATIVE de terta parte care ar fi fost necesare si utile scolilor pentru a nu cadea in plasa publicitatii (potential mincinoase) si a putea alege un model/ tip de platforma de catalog electronic in cunostinta deplina privind performantele sale (si nu prin manipulare emotionala asa cum practica azi publicitatea)… In plus, Ministerul Educatiei ar fi putut solicita distribuitorilor acestor platforme si anumite caracteristici/ performante necesare scolilor noastre, inexistente in oferta initiala…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fond bugetar de 100 de milioane de lei pentru finanțarea cercetării în universități și în 2022 / 45% din bani – alocați pe baza metarankingului universităților, care trebuie finalizat până pe 31 martie

Fondul bugetar pentru finanțarea cercetării științifice în universități, în 2022, este de 100.000.000 de lei, potrivit Metodologiei privind finanțarea cercetării în instituțiile de învățământ superior de stat, publicată miercuri. 45%…
Vezi articolul

VIDEO Procurorul șef adjunct al DIICOT susține că „de cele mai multe ori” instituția a ales „discreție în mediatizarea” cazurilor de consum de droguri în școli „uneori de prestigiu” / Cupșa, PNL: Cum să facem așa? Să nu se afle cumva că în liceele noastre de prestigiu se consumă droguri. Dacă credeți că așa vom interveni eficient, cred că ne înșelăm cu toții

În contextul recentului caz mediatizat “Droguri în licee”, procurorul șef adjunct al DIICOT, Oana Pâțu, a spus în cadrul unei dezbateri în comisia de învățământ din Camera Deputaților că au…
Vezi articolul

DOCUMENT Consultarea pentru Strategia digitalizării educației din România, lansată de minister cu o lună înainte de alegerile în care ministrul candidează și la 8 luni de la declanșarea pandemiei

În pragul alegerilor parlamentare, Ministerul Educației a lansat procesul de consultare publică pentru elaborarea Strategiei privind Digitalizarea Educației din România 2021-2027. Potrivit calendarului, consultarea publică va avea loc în perioada…
Vezi articolul