Directoarea Raluca Răducanu: Autorii din programa de Limba și literatura română sunt niște pretexte de investigare a unui text / Elevii îi citesc pe cronicari și își formează gândirea critică

746 de vizualizări
Foto: captură TVR Info
Raluca Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Teoretic „Jean Monnet” din Capitală, a declarat că scopul operelor literare din programa de Limba și literatura română este, indiferent de autorii acestora, să formeze gândirea critică în rândul elevilor. Astfel, înțelegerea textelor și formarea unei opinii pe baza acestora sunt abilități necesare pentru viața de zi cu zi, a explicat aceasta la emisiunea InfoEdu.


„Cronicarii, Liviu Rebreanu, Hortensia Papadat-Bengescu sau oricine vreți dumneavoastră, toți aceștia sunt de fapt niște pretexte de investigare a unui text. Îi citesc pe cronicari și în felul ăsta formez gândirea critică, pentru că afli, de exemplu, cum adevărul istoric este al celor care îl scriu. Depinde cine scrie acel adevăr. Iată, am făcut o conexiune cu istoria, cu o altă disciplină și am format copiilor și gândirea critică”, a subliniat Raluca Răducanu.

Nu componenta istorică primează în cadrul acestei discipline, ci competențele transmise prin intermediul său, a mai precizat directoarea.

„Nu știu dacă știu toți profesorii să pună problema așa, dar ar trebui cumva să înțeleagă toată lumea că viața noastră toată este un text și noi învățăm niște mecanisme de a citi acest text. Toate celelalte elemente sunt componente care ne ajută în construirea acestui mecanism. Componenta diacronică este doar o componentă, nu este ceva care definește tot ceea ce facem noi la orele de Limba și literatura română”.

Informații de context

Noua programă de Limba și literatura română ar trebui să fie aplicată în licee începând cu anul școlar 2026-2027. Documentul include două variante distincte: programa pentru Trunchiul Comun (TC), obligatorie pentru toate specializările, și programa pentru Curriculum de Specialitate (CS) destinată filierei teoretice, profil umanist, precum și profilului pedagogic din filiera vocațională.

Recomandările și modul de abordare a programei pentru clasa a IX-a au stârnit critici din partea profesorilor și scriitorilor.

Liviu Papadima, profesor la Facultatea de Litere a Universității din București, a declarat că „scopul predării literaturii române în liceu nu este să formăm viitori studenți la Litere. Cred că ar trebui făcută o distincție între modul în care pregătim viitorii specialiști, profesori și cercetători și modul în care predăm literatura română în liceu ca element de cultură generală, care e cu totul și cu totul altceva”.

Profesorul a recomandat Ministerului Educației și Cercetării „refacerea componentei de literatură, din păcate integral”. „Îmi amintește foarte clar de programa pe care am învățat eu ca licean, acum 50 de ani”.

Pornind de la analiza lui Liviu Papadima, care a afirmat că noua programă de Limba și literatura română înseamnă „un salt spectaculos de 30 de ani înapoi”, Radu Dzekely, consilier al ministrului Daniel David, a declarat că ceea ce trebuia să fie o reformă reală „se împotmolește” și că „din Raportul QX se alege praful și pulberea”.

Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie: „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.

Filologul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației să refacă „integral” componenta de literatură din noua programă școlară pentru liceu de Limba și literatura română, pe care instituția a pus-o în dezbatere săptămâna aceasta. „E vorba de o programă care vrea să meargă 4 ani pe cronologie, pe istorie literară, ceea ce, iertat să-mi fie paradoxul, este cred anacronic în momentul de față”, a declarat Papadima pentru TVR Info.

Profesorul Ștefan Baghiu a adus critici dure față de noua programă de Limba și literstura română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul Educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă.


1 comment
  1. Vă felicit, doamna profesor, pentru poziția dumneavoastră echilibrată și onestă. Din păcate, nu se citește – în adevăratul sens al cuvântului – propunerea de programă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Am întrebat de ce nu vedem Soarele noaptea, iar o elevă de la un liceu bun mi-a răspuns: Pentru că e întuneric” – profesorul de fizică Ion Băraru, despre prăbușirea alfabetizării științifice la români: În 7 ani de zile, la Constanța, la Fizică a luat un singur profesor definitivatul / Meseria de profesor a fost denigrată

„Au rămas insule de câțiva profesori care nu au plecat din învățământ și nu au dispărut. Acum e criză mare, nu avem titulari la matematică, la fizică în orașe mari.…
Vezi articolul

Inspectorii școlari din Mehedinți implicați în fraudarea examenului de Bacalaureat 2022 au fost schimbați și revin la catedră. Unul dintre ei nu va mai participa la examene și concursuri școlare

Inspectorii școlari din Mehedinți implicaţi în fraudarea examenului de Bacalaureat 2022, sesiunea de toamna, au fost schimbați, conform unei hotărâri a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Mehedinți. Tribunalul…
Vezi articolul

Încep înscrierile pentru DataMathLab 2024-2025, program gratuit pentru profesorii de matematică dornici să crească „motivația, implicarea și înțelegerea elevilor” la orele lor

Asociația Aspire Teachers anunță începerea înscrierilor pentru DataMathLab 2024-2025, program gratuit destinat profesorilor de matematică dornici să-i ajute pe elevii lor să înțeleagă mai bine matematica. Programul, ce continuă o…
Vezi articolul