Directoarea Violeta Estrella Bontilă: Ministrul este profesor universitar / Ar trebui să se gândească, înainte să învinuiască profesorii pentru analfabetismul funcțional în rândul elevilor, că universitățile au un cuvânt foarte mare de spus în pregătirea cadrelor didactice

852 de vizualizări
Violeta Estrella Bontilă / Foto: captură TVR Timișoara – Facebook
Violeta Estrella Loga, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga”, a declarat că, în calitate de profesor universitar, ministrul Daniel David nu ar trebui să afirme că analfabetismul funcțional în rândul elevilor este o consecință a lipsei de pregătire a cadrelor didactice. Acesta ar trebui să ia în calcul faptul că pregătirea profesorilor este influențată de activitatea universităților, a susținut ea în cadrul emisiunii InfoEdu.

„Dacă este vorba despre pregătirea cadrelor didactice, ar trebui să ne gândim că aceste cadre didactice sunt pregătite în mediul universitar. Ori domnul ministru este profesor universitar. Poate ar trebui să se gândească foarte bine înainte de a face astfel de afirmații și de a generaliza că în pregătirea acestor cadre didactice universitățile au un cuvânt de spus, unul foarte mare”, a spus directoarea.

Aceasta a punctat și că afirmația ministrului are un impact negativ asupra încrederii părinților în sistemul educațional.


„Sigur că m-a deranjat [n. red. afirmația ministrului Daniel David]. Bineînțeles, suntem într-o situație destul de precară, să spunem așa, în sistemul nostru de învățământ. Dezechilibrele sunt tot mai mari și în momentul în care ministrul Educației afirmă astfel de lucruri grave și generalizează, aruncă asupra noastră, a tuturor, un semn mare de întrebare, încât încrederea, și așa mică, a părinților este pierdută tot mai mult, dacă nu în totalitate”.

„Dacă va continua domnul ministru cu astfel de remarci, fără să aibă – așa cum spunea și colega noastră, doamna director Andreea Bodea – un studiu în spate, cred că încrederea, deja precară, va fi pierdută definitiv”, a completat ea.

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I. L. Caragiale” din București a declarat, în cadrul aceleiași emisiuni, că se aștepta ca „în spatele unei afirmații atât de frust exprimate să fi stat totuși un studiu”.

  • „Este încă un vot de blam, după o lungă serie de afirmații care s-au făcut și continuă, se fac în spațiul public, în continuare, profesorii pare că sunt sursa tuturor relelor din învățământ”, a mai afirmat ea.
Informații de context

Ministrul Daniel David vorbește despre analfabetismul funcțional încă de la preluarea mandatului, l-a indicat chiar că ar fi o problemă de securitate națională, însă nicio măsură luată de acesta până în prezent nu atacă direct și în mod specializat această problemă a analfabetismului funcțional. Într-o analiză recentă Edupedu.ro a arătat cu o serie de măsuri luate prin Legea Bolojan au fost prezentate drept măsuri pentru reducerea acestui flagel. Potrivit analizelor internaționale pe subiect, acestea pot fi considerate improvizații.

De remarcat faptul că profesorii au fost în această vară și toamnă principala țintă a Guvernului din care face parte Daniel David în aplicarea măsurilor de austeritate. Discursul public al oficialilor la adresa școlii și a profesorilor s-a degradat constant în toată această perioadă. Au fost dați afară mii de profesori suplinitori, au dispărut din cifrele oficiale mii de titulari, veniturile le-au fost reduse prin mărirea normei didactice și tăierea plății cu ora sau restrângerea degrevărilor pentru profesori și inspectori.

Declarațiile ministrului Daniel David vin în contextul în care România s-a clasat pe penultimul loc din Uniunea Europeană și pe locurile 45–48 la nivel global, din 81 de țări și teritorii, în cadrul testării PISA 2022. Procentul elevilor români cu competențe sub nivelul minim de performanță a fost de:

  • Matematică: 51%
  • Citire: 42%
  • Științe: 44%

Aceste procente indică o creștere a analfabetismului funcțional față de testarea anterioară, cea din 2018.

O analiză Eurydice publicată în 2025 arată că România este printre statele membre UE care au întreprins cele mai puține măsuri sistematice pentru combaterea analfabetismului funcțional. Spre deosebire de alte țări care au implementat reforme consistente în curriculum, formarea profesorilor sau sprijin individualizat pentru elevi, România a mizat aproape exclusiv pe intervenții punctuale și adesea prost finanțate.

România a rămas, potrivit analizei Eurydice, la nivelul unor intervenții reactive, precum „ore remediale” sau „proiecte de sprijin”, fără o strategie coerentă, fără reformă curriculară și fără un sistem clar de evaluare a competențelor elevilor în ciclurile primar și gimnazial.

Printre măsurile considerate relevante de Comisia Europeană, dar ignorate până acum de autoritățile române, se numără:

  • sprijin personalizat în timpul orelor pentru elevii cu dificultăți de învățare,
  • asistență pedagogică suplimentară de către profesori specializați,
  • monitorizare continuă a progresului elevilor,
  • formare profesională orientată pe intervenții remediale pentru cadrele didactice.


4 comments
  1. Acest personaj ministerial daniel david este INCALIFICABIL de meschin si josnic si, in mod clar, pt invatamantul preuniversitar ddavid este CEL MAI DISTRUCTIV MINISTRU al educatiei din ultimii 35 de ani.

    DANIEL DAVID SUBMINEAZA INVATAMANTUL ROMANESC SI VIITORUL TARII!!

    Toate afirmatiile si deciziile lui daniel david se bazeaza NUMAI pe propriile lui pareri si „analize” si, de fapt, numai pe propriile lui nevoi de parvenire si propulsare politica.

    daniel david NU apeleaza la experti si nici la institutiile abilitate in chestiuni referitoare la educatie si invatamant, iar singura data cand stim ca a facut-o (in cazul raportului Institutului pt Stiintele Educatiei) acest ministru arogant, mitoman si autosuficient a pretins ca a realizat un „peer-review” al raportului ISE, desi el oricum nu este abilitat sa faca vreun peer-review (analizarea) unui astfel de raport, fiind psiholog si NU expert in educatie. Oricum acel pretins peer review nu a fost decat o cenzurare insemnand o denaturare si mutilare a raportului ISE, pt ca ddavid sa poata sa-si sustina teoriile si actiunile de subminare si distrugere continua a invatamantului preuniversitar.

    Noile masuri anuntate de ministrul Bolojan merg mana in mana cu cele ale lui daniel david.
    Invatamantul preuniversitar, prin anuntatele noi taieri salariale cu 10% (taieri din niste salarii care oricum erau/sunt mici si s-au redus si mai mult in ultimele 6 luni), este pus iar „la zid,” dupa ce fusese victima mizerabilului „pachet 1” de masuri financiare al lui I Bolojan.

    O tara care isi batjocoreste varstnicii, profesorii, medicii si cetatenii onesti si ii incurajeaza, ii apara si ii sprijina pe magistratii lacomi si corupti este pe drumul pierzaniei.

    O tara in care sunt distruse invatamantul si sanatatea NU are niciun viitor.

    Presedintele N Dan se preface (??) ca nu vede, nu aude, nu intelege cat de mult rau fac scolii romanesti toate masurile luate de daniel david si deciziile lui si ale lui I Bolojan de a taia de la educatie!!
    Intr-un timp extrem de scurt presedintele N Dan a devenit mai daunator si potrivnic calitatii educatiei romanesti decat predecesorul sau, artizanul „Romaniei educate-esuate.”

    Daca nu-l opreste pe ministrul Ilie Bolojan si masurile lui neavenite pt invatamantul preuniversitar, presedintele N Dan risca sa ramana in istorie drept MARELE distrugator al educatiei romanesti si al tarii!

    Singurii care mai pot salva acum educatia si invatamantul preuniversitar sunt profesorii, dar si parintii si toti cei care inteleg cu adevarat situatia din invatamantul preuniversitar, care trebuie sa se revolte impotriva acestor masuri distrugatoare si nedrepte:
    GREVA GENERALA pana la abrogarea legii 141/2025 si la plecarea din ministerul educatiei a lui daniel david!

    DEMISIA, daniel david!

  2. Eu nu cred că un astfel de ministru gândește și nici nu cred că poate să înțeleagă ce se întâmplă în învățământ.
    Atunci când vorbea de analfabeți funcțional sigur se referea la el.

  3. Omul alimenteaza credinta unor parinti semianalfabeti ca scoala este inutila si ca dascalii sunt lipsiti de credibilitate. Prejudiciul adus educatiei este extrem de grav si reprezinta un atentat la securitatea nationala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Statul român contra copiilor săi. Cum refuză Liceul Tehnologic Motru să plătească bursele profesionale pentru 135 de elevi, din 2021 până în prezent, iar ISJ Gorj nu dă nicio sancțiune, nu dă nici banii elevilor, deși a fost somat de 6 ori de Ministerul Educației / Unii elevi au decizii favorabile în primă instanță

Mai mulți foști elevi ai Liceului Tehnologic Motru din județul Gorj au câștigat în primă instanță procesele prin care au cerut plata burselor profesionale restante din anul școlar 2020–2021. Deciziile,…
Vezi articolul

În prezent, învățământul superior este, pentru majoritatea tinerilor, singura opțiune în România, spune Andreas Schleicher, OCDE: Mulți renunță la facultate, investesc timp și bani, dar nu obțin o diplomă / Dacă ar găsi programe care să le răspundă nevoilor, este mai puțin probabil să abandoneze complet sistemul

România le oferă tinerilor prea puține opțiuni educaționale, a afirmat, marți, Andreas Schleicher, directorul pentru educație al OCDE, la conferința de lansare a noului raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele…
Vezi articolul

UPDATE Ciocniri în campusul Universității Columbia din Statele Unite după sosirea unui grup de contra-manifestanţi în tabăra protestatarilor pro-palestinieni / Bătăi cu bâta şi tiruri de focuri de artificii. Poliţia din Los Angeles a intervenit la UCLA

Ciocniri violente au izbucnit miercuri în campusul universităţii UCLA din Los Angeles între protestatari pro-palestinieni şi un grup de contra-demonstranţi, potrivit transmisiei video live a unui post de televiziune american,…
Vezi articolul

DOCUMENT Școlile trebuie să se asigure că toți elevii sunt promovați în aplicația informatică SIIIR, până pe 21 august, potrivit Ministerului Educației / Clasele fără elevi vor fi radiate pe 29 septembrie

Până pe 21 august, școlile trebuie să se asigure că sunt promovați toți elevii în aplicația informatică „Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România”, se arată într-o adresă a Ministerului…
Vezi articolul