Directorii școlilor cu mai puțin de cinci clase nu sunt degrevați de norma didactică de predare, ci vor avea obligația de a face 80 de ore pe lună la catedră, din septembrie 2025 – proiect de HG în aprobare la Guvern

20.401 de vizualizări
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com
Directorii școlilor cu mai puțin de cinci clase vor avea normă didactică de predare completă din septembrie 2025, potrivit proiectului final privind stabilirea degrevării de normă didactică de predare și a obligației de predare a profesorilor care ocupă funții de conducere, care urmează să fie discutat în cadrul ședinței de Guvern de azi, 28 august. Este vorba despre unitățile de învățământ care nu sunt supuse comasărilor: școlile din comunele și satele izolate, unde nu poate fi asigurat transport școlar pentru elevi.

UPDATE: Proiectul de HG a fost aprobat în ședința de Guvern care a avut loc la ora 16:00.

În proiectul inițial nu a fost făcută nicio referire la directorii acestor școli. Precizarea a fost adăugată în forma finală a proiectului, la articolul 2, alineatul 1.

„d) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat care funcționează cu un
număr de formațiuni de studiu mai mic decât 5 efectuează integral norma didactică de
predare”.

Concret, norma didactică a acestor directori va fi de 20 de ore pe săptămâmă, conform articolului LVIII din Legea 141/2025, care aduce modificări Legii învățământului preuniversitar (198/2023).

b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică”.

Școlile aflate în această situație sunt școlile izolate din mediu rural, din comune sau sate în care nu mai există o altă școală sau în care nu poate fi asigurat transportul elevilor către o altă unitate de învățământ. Deși acestea nu întrunesc numărul minim stabilit de elevi, respectiv de formațiuni de studiu, nu vor fi supuse comasărilor, după cum se precizează în Legea Bolojan.

Conform articolului 23, alineatul 11 din legea 198/2023, în formă modificată, „În unitățile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori în unitățile administrativ-teritoriale în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învățământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege și nu există posibilitatea asigurării transportului școlar, se organizează clase în regim simultan, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării”.

DOCUMENT Proiectul final al MEC, care va fi discutat în cadrul ședinței de Guvern de joi, 28 august
Informații de context

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Comasarea școlilor, în linie dreaptă

procedură publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 8 august 2025 stabilește criteriile minime pentru ca o școală să funcționeze cu personalitate juridică. Sunt vizate în general școlile cu mai puțin de 500 de elevi.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Photo: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. •De ce nu se discută oare și despre numărul de directori adjuncți din școală????

    •La cheremul directorilor e modul in care se distribuie orele acum: nu de la 16 la 20, ci de la 16 la douăzeci și….câte ore de practică îți dă directorul ție! (Iar altora, pe tăcute, le dă 20 – după ce înainte avuseseră18!)
    Domnule ministru, ce-ați făcut cu viețile oamenilor după o viață de muncă – lăsând abuzurile în mâinile nesătulilor de directori???
    Criterii valorice măsurabile diferențiabile n-ați vrut să puneți, la salarii ați lăsat clicile de la gradații de merit….!Puteați face și economii mari (și i-ați fi pus pe toți la treabă ) stimulând pe cei ce și-au acreditat cunoașterea, inclusiv prin experiența căpătată în sistem! Ar fi fost un vector moral, constructiv pentru sistem și societate!
    Ați preferat să faceți posibilă( prin nerafinare) varianta in care un profesor grad I cu 40 de ani vechime și grade didactice să nu fie întrebat nimic, să i se pună in cârcă automat, fără rediscutare în catedră a noului cadru, atâtea ore ( încă o treime de normă!!)! De, și el….! Nu e așa fâșneț: nu i-a dat prin cap că directorul va împărți orele așa – crezând că absurdul are limitele lui !
    E plin sistemul de șmecheri fără respect pentru devenire! Iar dumneavoastră le lăudați -prin decizii – atitudinea!

    Ce s-a ales din educație?
    Ce să îi învățăm să facă pe copiii noștri, pe elevii noștri?
    Să învețe, să muncească la devenirea lor cu demnitate- sperând ca statul român să-i prețuiască – sau să îi învățăm să se gudure pe lângă directori, să rupă- în haită – pe cei ce nu-s ca ei ?
    Câte abuzuri pe spinarea oamenilor onești s-au făcut în toamna asta și câte se întrevăd la împărțirea orelor în catedre!
    Și să vedeți cu ce ,,se va umple ” sistemul! Tot ,,grație” celor aduși/ lăsați de noile reguli, cu acordul…directorilor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cursurile Universității Politehnica

Ședințele de repartizare pe post a profesorilor din județul Arad, organizate online. Inspector școlar: Pot intra de oriunde, din vacanță, nu trebuie să mai vină la inspectorat de mai multe ori, sute de kilometri, până își fac o normă

Profesorii care au participat la ședințele de repartizare pe posturi sau catedre în județul Arad anul acesta s-au conectat pe o platformă online de întâlniri, ceea ce a scutit timp…
Vezi articolul

Instrumentul gratuit pe care orice profesor îl poate folosi, ca să-i scoată pe elevi din amorțeală și să-i readucă în lecție – platforma FitSchool / Daniela Enache, profesor pentru învățământul primar: Îi putem înviora foarte ușor cu antrenamente plăcute și distractive, iar asta îi ajută mult în procesul de învățare (P)

Asociația Medicover a lansat proiectul gratuit FitSchool. Luând forma unor antrenamente gândite de specialiști în educație fizică și sport, cât și de medici, conceptul – dedicat ciclului primar, precum și…
Vezi articolul

15 februarie, Ziua Națională a Lecturii. Ligia Deca recomandă profesorilor aceleași activități de promovare a lecturii ca în 2023, însă pe tot parcursul lunii februarie: cluburi de lectură, întâlniri cu scriitori, vizite la bibliotecă

Ministrul Educației, Ligia Deca, recomandă profesorilor să organizeze activități de promovare a lecturii în rândul elevilor pe toată durata lunii februarie, în contextul Zilei Naționale a Lecturii, de pe 15…
Vezi articolul

Dacă nu începem să facem o școală pentru copii, degeaba mai facem școală – Vifor Dorobanțu, director care vrea să aplice pentru transformarea în școală-pilot din toamnă. Mesaj către sindicate: „Un profesor, dacă nu poate face față unui sistem de învățământ, este liber să se ducă să muncească în altă parte”

Dacă nu începem să facem o școală pentru copii, degeaba mai facem școală, a declarat profesorul Vifor Dorobanțu, directorul Școlii gimnaziale din Curcani, județul Călărași, la conferința online „Școli-pilot pentru arhitecturi…
Vezi articolul