Directorul Sorin Hagiu, despre orele remediale: Riscăm să avem niște lucruri făcute doar pe hârtie, o condică semnată și, de fapt, beneficiul să nu ajungă cu adevărat la elevi / E doar un mod complicat de a spune că ar trebui să lucrăm diferențiat, ceea ce mulți dintre noi încercăm să facem, a spus profesorul Doru Căstăian

618 vizualizări
Foto: Captură TVR Info
Orele de educație remedială introduse începând din anul școlar 2025-2026 ridică mai multe probleme, motiv pentru care este posibil ca obiectivul acestora să nu fie atins, a declarat Sorin Hagiu, directorul Școlii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, la InfoEdu. Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Colegiul Național ,,Vasile Alecsandri” din Galați, a explicat că aceste ore au fost introduse „pur și simplu cantitativ” și că, așa cum au fost gândite, sunt doar o formă a lucrului diferențiat pe care mulți dintre profesori îl fac deja.

„Nu cred că toți învățătorii sunt pregătiți să facă cu adevărat învățare remedială. Aici mă gândesc la literație și cum se face ea în România în momentul actual și, în același timp, mă gândesc la școlile care lucrează în două schimburi. Unde vor fi introduse aceste două ore? Nu știu. Riscăm să avem din nou niște lucruri făcute doar pe hârtie, o condică semnată și, de fapt, beneficiul să nu ajungă cu adevărat la elevi”, a subliniat Sorin Hagiu.

„Riscăm – e o pură părere – ca doar copiii buni, între ghilimele, să vină la aceste ore, pentru că este mult mai ușor de lucrat cu aceia, bineînțeles și nu există să dăm o evaluare inițială, să-i grupăm pe copii cumva”, a completat el.

Profesorul Doru Căstăian a precizat că „în momentul în care încerci să le [n. red. orele remediale] strecori pur și simplu cantitativ, apar tot soiul de probleme tehnice”: „Eu vă întreb, de exemplu, la liceu cum ai putea face așa ceva? Când faci aceste ore? Pentru că nu e cazul învățământului primar, unde sunt ore dedicate. Teoretic, ar trebui să acorzi 25% conform ordinului de ministru, din timpul total remedierii acestor rămâneri în urmă”.

Acesta a explicat că metodologia de organizare a acestor ore stabilește ca profesorii nu doar să remedieze problemele elevilor, ci și să aprofundeze cu elevii cu rezultate bune. Asta înseamnă lucru diferențiat în funcție de copil, lucru pe care mulți dintre profesori îl aplică deja.

„Ordinul vine și cu altă precizare, la fel de hazlie: acolo unde nu e cazul să remediem, haideți să aprofundăm. Dați-mi voie să vă spun că dacă unde e de remediat, remediem și unde de aprofundat, aprofundăm, e doar un mod complicat de a spune că ar trebui să lucrăm diferențiat, ceea ce deja mulți dintre noi încercăm să facem atât cât ne stă în putere”.

„Pe de altă parte, sunt și alte chestiuni tehnice. Remediezi în funcție de ce? În funcție de notele pe care le dai tu? O să fac în așa fel încât să n-am nimic de remediat, de exemplu. Apoi, haideți să ne întrebăm de ce s-a ajuns în situația de a remedia. Poate pentru că timpul nu e suficient pentru a parcurge niște conținuturi. Toată lumea aleargă prin programele alea ca un atlet care trebuie să atingă toate jaloanele. Așadar, haideți să rezolvăm asta înghesuind tot timpul de predare în 75% din timp. Sigur problemele vor dispărea”, a mai adăugat el.

Redăm declarațiile integrale pe acest subiect ale profesorilor Sorin Hagiu și Doru Căstăian


Sorin Hagiu: Noi suntem norocoși să lucrăm într-un singur schimb la Școala Gimnazială Giarmata. Într-adevăr, aceste 2 ore remediale au fost puse după programul școlar. Vreau să subliniez că metodologia oficială a fost publicată în Monitorul Oficial ieri, dacă nu mă înșel, adică de aproape o lună de la începerea anului școlar. Asta spune foarte multe despre cum a fost luată această decizie – pe genunchi, din punctul meu de vedere.

Este clar că s-a dorit astuparea prăpastiei dintre gimnaziu, liceu și învățământul primar, deoarece ei nu aveau acele două ore suplimentare. În fond, este o idee foarte bună educația remedială, după cum a spus și colega mea din platou [profesoara Maria Manea], dar, în același timp, eu nu cred că toți învățătorii sunt pregătiți să facă cu adevărat învățare remedială. Aici mă gândesc la literație și cum se face ea în România în momentul actual și, în același timp, mă gândesc la școlile care lucrează în două schimburi. Unde vor fi introduse aceste două oare? Nu știu. Riscăm să avem din nou niște lucruri făcute doar pe hârtie, o condică semnată și, de fapt, beneficiul să nu ajungă cu adevărat la elevi.

Moderator: De fapt, profesorii știu să facă aceste ore remediale sau metodologia vine și dă niște direcții generale? Recunosc, n-am parcurs-o integral, dar am văzut în mare ceea ce presupune. Nu-i învață acolo pe profesori ce să facă la aceste ore remediale, nu?

Sorin Hagiu: Așa e, bineînțeles. Riscăm – e o pură părere – ca doar copiii buni, între ghilimele, să vină la aceste ore, pentru că este mult mai ușor de lucrat cu aceia, bineînțeles și nu există să dăm o evaluare inițială, să-i grupăm pe copii cumva. Din nou, eu mă gândesc la literație. Noi suntem într-un proiect pilot finanțat prin PNRR, pe pe literație, la învățământul primar și știu cât de dificil e și deja am trecut prin foarte multe formări și în continuare văd cât de greu le colegilor mei să să aplice cu adevărat teoria în sălile atât de diversificate, cu copii de diferite niveluri și diferite medii din care vin.

Moderator: Să vă duc totuși în atenție, domnule profesor Căstăian, declarația făcută de domnul ministru Daniel David, care spune așa: „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”. Ce program național este acesta dacă nu-i învață pe profesori cum să facă aceste ore remediale?

Doru Căstăian: Da, asta e una dintre dificultăți, dar nu e singura. Adică, în momentul în care încerci să aplici efectiv ideile acestea despre remedial și da, într-adevăr, am și eu opinia că e nevoie de educație remedială, dar în momentul în care încerci să le strecori pur și simplu cantitativ, apar tot soiul de probleme tehnice.

Eu vă întreb, de exemplu, la liceu cum ai putea face așa ceva? Când faci aceste ore? Pentru că nu e cazul învățământului primar, unde sunt ore dedicate. Teoretic, ar trebui să acorzi 25% conform ordinului de ministru, din timpul total remedierii acestor rămâneri în urmă. Ordinul vine și cu altă precizare, la fel de hazlie: acolo unde nu e cazul să remediem, haideți să aprofundăm. Dați-mi voie să vă spun că dacă unde e de remediat, remediem și unde de aprofundat, aprofundăm, e doar un mod complicat de a spune că ar trebui să lucrăm diferențiat, ceea ce deja mulți dintre noi încercăm să facem atât cât ne stă în putere.

Pe de altă parte, sunt și alte chestiuni tehnice. Remediezi în funcție de ce? În funcție de notele pe care le dai tu? O să fac în așa fel încât să n-am nimic de remediat, de exemplu. Apoi, haideți să ne întrebăm de ce s-a ajuns în situația de a remedia. Poate pentru că timpul nu e suficient pentru a parcurge niște conținuturi. Toată lumea aleargă prin programele alea ca un atlet care trebuie să atingă toate jaloanele. Așadar, haideți să rezolvăm asta înghesuind tot timpul de predare în 75% din timp. Sigur problemele vor dispărea.

Iertați-mă, dar sunt niște idei și niște măsuri complet amatoristice ale unor oameni care nu par că înțeleg efectiv cum funcționează sistemul de învățământ și cum funcționează, de fapt, munca în clasă.

Trecem și peste observația noastră justă că nimeni nu spune cum ar trebui făcut asta, pentru că tendința naturală a profesorului, în special la profesorii mai tineri și cu experiență mai puțină, nu este aceea de a schimba metodele, ci de a încerca cumva mai mult și mai tare cu metodele care n-au funcționat din prima. Deci sunt dificultăți la absolut toate nivelurile, ceea ce pe mine mă face să cred că fie cei care au gândit aceste măsuri nu le-au gândit cu adevărat până la capăt – a sunat bine, așa din avion, însă, de fapt, vorbim despre lucruri greu aplicabile, ca să nu zic inaplicabile – fie e o decizie asumată cinic și aceste ore, de fapt, nu se vor face, cum spunea mai devreme domnul Sorin Hagiu. Adică se vor face, vor fi în condică, va face fiecare ce-l taie capul. Important e să existe acolo, în realitatea paralela de hârtie, care dublează sistemul de învățământ. Și atunci va fi OK.

Moderator: Apropos de condică, profesorii trebuie să țină un catalog separat și o condică, absențele elevilor se notează, învățătorii trebuie să sesizeze tulburările de învățare și să colaboreze cu specialiștii în vederea evaluării elevilor, învățătorii adună cererile pentru participarea la orele remediale. Lucrurile acestea sună foarte birocratic. Exact ceea ce nu își doresc profesorii în acest sistem – birocrație?

Maria Manea: Da. Și se încarcă povara pe care o duce profesorul, învățătorul, indiferent cum îl numim. Zilnic în acest sistem de învățământ se încarcă cu o sarcină în plus, cu mai multe sarcini în plus, pentru că acolo, pentru cele 2 ore efortul s-ar putea să fie de trei ori, de patru ori mai mare pentru realizarea lor. Din nou ajungem la ineficiență, din nou ajungem la o lipsă de rezultate, la progres pentru copiii aceia care ar putea, ar merita să participe la aceste ore, dacă profesorul sau învățătorul nu ar goni, interesat, mai degrabă, să termine și hârtiile acestea pe care trebuie să le arate direcțiunii, pe care trebuie să le arate inspectorului școlar sau mai știu eu cui.

Moderator: Înțeleg că de data aceasta directorii evaluează calitativ programul de învățare remediată, dar.

[…]

Moderator: Să vedem dacă domnul director Hagiu știe. Domnule director, dacă v-ați uitat pe metodologie de la prima până la ultima pagină, ce aveți dumneavoastră de făcut în acest program de învățare remedială? Cum evaluați?

Sorin Hagiu: Trebuie să recunosc că eu nu am competența necesară de a evalua dacă un profesor de învățământ primar desfășoară cum trebuie această învățare remedială. Și bineînțeles că va fi doar o altă muncă birocratică care va apărea pe hârtie. Să ne amintim că de anul acesta toți directorii vor merge și la clasă 10 ore. Eu am 70 de profesori pe care ar trebui să-i observ în decursul unui an școlar. Nici asta n-o să pot s-o fac, apoi să mă duc să evaluez un program de învățare remedială pe care nu am absolut nicio competență.

[…]

Moderator: Ca să închidem discuția pe această temă, domnule Hagiu, ați fi simțit nevoia să vă învețe cineva cum să-i evaluați? Sau era mai potrivit ca această evaluare să fie făcută de cineva din exterior pe aceste rezultate? Dacă ne evaluăm noi între noi nu știu cât de obiectiv e în final la toată lumea.

Sorin Hagiu: Așa este. Vă dați seama că așa ar fi cel mai cel mai obiectiv, să fie o evaluare făcută serios de către cineva specializat pe pe această disciplină. În același timp vreau să reiterez că e nevoie de învățare remediale. Sunt foarte mulți copii care ajung în clasa a V-a, de exemplu, chiar și la mine la școală. Vorbesc în cazul școlii mele, unde în continuare elevii nu știu să scrie cum ar trebui, nu înțeleg ce citesc. E evidentă nevoie [n. red. de ore remediale], dar ca o astfel de învățare remediale să vină după o vară fierbinte, plină de indignare, nemulțumiri și să fie aruncate aceste 2 ore către învățători, tot ce va reuși să facă, din punctul meu de vedere, este să scadă în ochii profesorilor importanța acestei învățări remediale de care avem cu siguranță nevoie în școlile din România.

Informații de context

Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026 au fost transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional. Astfel, creșterea normei didactice de predare cu 2 ore pe săptămână este prezentată de Daniel David ca un „efect pozitiv” pentru educație, în raportul prezentat pe 29 septembrie

Daniel David a declarat, pe 12 septembrie, la B1TV, că „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”.

Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial marți, 2 octombrie.

O învățătoare a vorbit, pentru adevarul.ro, despre cele 2 ore remediale incluse în atribuțiile postului. „Am făcut astfel de ore de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația – erau copii care aveau nevoie de mai mult ajutor”, a precizat aceasta.

Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar. 

„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.


1 comment
  1. Vor fi niște ore formale pe care nu le vor face învățătorii ca mod de a se răzbuna pe habarnistul de ministru care ia măsuri aberante!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Raed Arafat / Foto: gov.ro

Raed Arafat: Este necesară educația timpurie a copiilor, din clasele primare, pentru a dezvolta gândirea critică / Pandemia a fost exemplul perfect pentru cum putem ucide oameni prin dezinformare

Secretarul de stat Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), susține că este necesară educația timpurie a copiilor, încă din clasele primare, pentru a dezvolta gândirea critică, astfel…
Vezi articolul

Rectorul Universității Tehnice din Iași, Dan Cașcaval, despre angajările blocate în învățământul superior: În universități sunt permise doar angajări pe posturi unice. Posturile didactice pot fi considerate unice în sistemul universitar

Situația legislativă impusă de Legea Bolojan și alte măsuri care au dus la blocarea angajărilor în universități este interpretată de rectorul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, Dan Cașcaval, în…
Vezi articolul

LISTĂ Peste jumătate dintre școlile din București au ales să desfășoare programele Săptămâna Verde și Școala Altfel legate de o vacanță, arată datele ISMB / Elevii din 143 de școli fac activități din aceste programe imediat după vacanța de toamnă, între 6 și 10 noiembrie. Peste 300 de școli au Săptămâna Verde înainte de vacanța de Paște

Peste jumătate dintre școlile din București au ales să desfășoare programele Săptămâna Verde și Școala Altfel înaintea sau în continuarea unei vacanțe, arată datele centralizate de ISMB, obținute de Edupedu.ro.…
Vezi articolul