DOCUMENT Ce face noua Direcție Generală pentru Implementarea Proiectului „România Educată” din Ministerul Educației – o strategie pentru digitalizarea Educației, printre altele

8.785 de vizualizări
Foto: captură organigrama extinsă / edu.ro
Cea mai nouă direcție a Ministerului Educației are noi reguli de funcționare de luna trecută, potrivit Regulamentului intern aprobat prin ordin de ministru, publicat pe edu.ro. Este vorba despre Direcția Generală pentru Implementarea Proiectului “România Educată”, DGIPRE. Nu există niciun director care să conducă această nouă structură, potrivit surselor Edupedu.ro. Un obiectiv important este cel al Unității de Politici pentru Digitalizarea Educației care trebuie să facă Strategia pentru Digitalizarea Educației.

Elaborează Strategia de Digitalizare a Educației, în colaborare cu Ministerul Cercetării,
Inovării și Digitalizării, Autoritatea pentru Digitalizarea României și cu alte instituții abilitate”, potrivit documentului citat. Nu este clar dacă demersul va fi reluat de la zero, sau dacă vor fi continuate cele existente.

Un demers similar fusese început de Guvernul Orban, în mandatul ministrului Monica Anisie, sub coordonarea subsecretarului de stat Jean Badea. Strategia S.M.A.R.T.-Edu pentru Digitalizarea Educației a fost pusă în dezbatere publică pe 18 decembrie 2020, după care proiectul a fost, tehnic, abandonat, fiind menționat de atunci doar la nivel declarativ. În Raportul final “România Educată” nu există decât mențiuni bibliografice legate de acest proiect la care au contribuit peste 1.200 de persoane, 72 de experți, 24 de organizații din societatea civilă și 18 companii cu relevanță în domeniul digitalizării.

Revenind la direcția din minister care se va ocupa de implementarea “România Educată”, aceasta are două alte direcții în componență, una care se ocupă de „strategii pentru implementarea viziunii” și alta care are în sarcină „monitorizarea și evaluarea viziunii”. În această din urmă direcție pentru monitorizarea și evaluarea viziunii este un compartiment numit „proiecte pilot”, prevede documentul.

Direcția România Educată este subordonată direct ministrului, potrivit organigramei aprobată prin HG 369/2001.

„În cadrul Direcției Generale pentru Implementarea Proiectului România Educată funcționează Direcția Strategii pentru Implementarea Viziunii România Educată și Direcția Monitorizarea și Evaluarea Viziunii România Educată.

În cadrul Direcției Strategii pentru Implementarea Viziunii România Educată funcționează Unitatea de Politici pentru Digitalizarea Educației.

În cadrul Direcției Monitorizarea și Evaluarea Viziunii România Educată funcționează Compartimentul Proiecte Pilot”, potrivit regulamentului citat.

În organigrama extinsă, obținută de Edupedu.ro, apare Unitatea de Politici pentru Digitalizarea Educației, care „funcționează la nivel de serviciu”, dar nu și „compartimentul Proiecte Pilot”.

Foto: Organigrama extinsă a Ministerului Educației

„Obiectivul general al Direcției Generale pentru Implementarea Proiectului România Educată, denumită în continuare DGIPRE, este operaționalizarea obiectivelor sistemului de educație și
a obiectivelor transversale prevăzute în Proiectul Administrației Prezidențiale ‘România Educată’”, potrivit documentului citat.

Descarcă de aici Regulamentul de organizare și Funcționare al Ministerului Educației:

Ce „funcții și atribuții” au cele două direcții din DGIPRE:

”Direcția Strategii pentru Implementarea Viziunii România Educată îndeplinește următoarele funcții și atribuții:

A. Transpunerea obiectivelor și aplicarea măsurilor stabilite în România Educată

a) elaborează documente de politici publice și planifică acțiuni și activități în vederea îndeplinirii obiectivelor Proiectului România Educată;
b) integrează și corelează acțiunile și activitățile sectoriale și intersectoriale din domeniul educației în documente naționale și europene (PNRR, PNR, Program de Guvernare ș.a.) din
perspectiva Viziunii România Educată;

B. Coordonarea implementării strategiilor și planurilor stabilite, urmărind dezideratele:
a) formarea de cetățeni activi,
b) individualizarea educației și centrarea acesteia pe nevoile si aspirațiile celui care învață și
pe specificul fiecărei comunități de învățare,
c) dezvoltarea educației timpurii și a învățării pe tot parcursul vieții sale,
d) formarea profesorilor ca mentori și facilitatori, veritabili profesioniști în educație,
e) alocarea de resurse suficiente pentru educație, în mod transparent și eficient,
f) realizarea unui sistem de educație echitabil și de calitate pentru fiecare elev,
g) crearea de trasee flexibile în educație,
h) promovarea unui învățământ universitar atrăgător pentru comunitățile academice din
România și din întreaga lume, facilitând o intensitate crescută a mobilităților internaționale,
i) alfabetizarea funcțională a tuturor elevilor,
j) promovarea eticii și integrității drept valori care se transmit și se respectă pe tot parcursul
educațional,
k) asigurarea unui management educațional profesionist și bazat pe inovație,
l) asigurarea cadrului legislativ care guvernează educația ca unul stabil bazat pe o viziune
asumată.

C. Realizarea coerenţei necesare între obiectivele proiectelor finanţate din fonduri externe
rambursabile și nerambursabile și obiectivele Proiectului România Educată.

D. Reprezentarea în grupuri de lucru/ comitete/ consilii interne, interinstituţionale, la reuniuni
interne, europene şi internaţionale (la nivelul Comisiei Europene ș.a.).
a) reprezintă ministerul, în aria de competenţă a DGIPRE, la lucrările grupurilor de lucru/comisiilor interministeriale și interinstituționale;
b) reprezintă ministerul, la solicitarea Ministrului, a Secretarilor de Stat, a Secretarului General și a Secretarului General adjunct, la conferinţe, seminarii și reuniuni naţionale şi internaţionale.

(5) Unitatea de Politici pentru Digitalizarea Educației îndeplinește următoarele funcții și atribuții:
a) elaborează conceptele-cheie menite a genera o școală modernă, accesibilă, bazată pe resurse și tehnologii digitale din perspectiva Viziunii România Educată;
b) elaborează Strategia de Digitalizare a Educației, în colaborare cu Ministerul Cercetării,
Inovării și Digitalizării, Autoritatea pentru Digitalizarea României și cu alte instituții abilitate;
c) stabilește planurile de implementare ale strategiei și coordonează implementarea acestora;
d) monitorizează și evaluează modul de îndeplinire a măsurilor prevăzute de Strategia de
Digitalizare a Educației;
e) elaborează analize, sinteze, puncte de vedere și oferă feedback privind:

  • asigurarea infrastructurii digitale și a tehnologiilor emergente pentru acces la o educație incluzivă și de calitate;
  • utilizarea resurselor și a tehnologiilor digitale;
  • dezvoltarea competențelor digitale pentru tranziția digitală către o societate competitivă, centrată pe dezvoltare durabilă, echitate socială și reziliență;
  • alfabetizarea digitală și utilizarea resurselor educaționale deschise;
  • combaterea dezinformării;

f) sprijină inițiativele necesare creării unui ecosistem educațional digital – mediu de înaltă performanță respectând etica digitală, protecția datelor personale, securitatea cibernetică,
analiza de date ș.a.;
g) promovează parteneriate cu mediul economic și social în domeniul de referință al unității –
digitalizarea educației;
g) asigură cooperarea inter-instituțională pentru implementarea de programe și proiecte
complexe, finanțate de la bugetul de stat sau din fonduri externe, pentru educația digitală;
h) reprezintă ministerul, în ceea ce privește digitalizarea educației, în grupuri de lucru/comisii
interinstituționale, la conferințe, reuniuni interne și internaționale.

(6) Direcția Monitorizarea și Evaluarea Viziunii România Educată îndeplinește următoarele
atribuții:

A. Monitorizează și evaluează, periodic, stadiul îndeplinirii obiectivelor Proiectului Administrației Prezidențiale România Educată, în principal, în următoarele subdomenii:
a) cariera didactică,
b) echitatea sistemului educațional,
c) profesionalizarea managementului educațional,
d) învățământul profesional și tehnic de calitate,
e) autonomie, internaționalizare și calitate în învățământul superior,
f) educație timpurie,
g) evaluarea elevilor și studenților.

B. Elaborarea de analize de impact, rapoarte de monitorizare și evaluare
a) asigură cadrul metodologic pentru monitorizarea și evaluarea activităților subsecvente
Proiectului România Educată;
b) colectează date și informații necesare întocmirii documentelor/ materialelor din aria de
competență;
c) elaborează analize de impact ex-ante și ex-post, rapoarte, studii și puncte de vedere privind stadiul transpunerii Viziunii România Educată;

C. Coordonarea activităților privind monitorizarea și evaluarea măsurilor asociate
obiectivelor Proiectului România Educată
a) coordonează departamentele ministerului și unităţile şi instituţiile subordonate/ coordonate în activitățile/ acțiunile de monitorizare și evaluare din domeniul de referință al DGIPRE;
b) integrează contribuțiile departamentelor ministerului și a unităţile şi instituţiile
subordonate/ coordonate pentru evidențierea gradului de îndeplinire a obiectivelor
Proiectului România Educată;
c) elaborează și susține sinteze și puncte de vedere naționale, europene și internaționale
privind Proiectul România Educată.

D. Susţinerea iniţiativelor privind simplificarea, transparenţa și debirocratizarea din
perspectiva măsurilor cuprinse în Proiectul Administrației Prezidențiale România Educată.

E. Reprezentarea în grupuri de lucru/ comitete/ consilii interne, interinstituţionale, la reuniuni
interne, europene şi internaţionale (la nivelul Comisiei Europene ș.a.)
a) reprezintă ministerul, în aria de competenţă a DGIPRE, la lucrările grupurilor de
lucru/comisiilor interministeriale și interinstituționale;
b) reprezintă ministerul, la solicitarea Ministrului, a Secretarilor de Stat, a Secretarului General și a Secretarului General adjunct, la conferinţe, seminarii și reuniuni naţionale şi internaţionale”.

Potrivit surselor Edupedu.ro, DGIPRE nu are încă un director.


4 comments
  1. Foarte bine fac. Sa dea Dumnezeu sa reușească sa digitalizeze educația! Și SA ÎNVINGĂ LIBERTATEA, INSFARSIT, odiosul comunism, după 31 de ani. Numai aia erau mereu împotriva oricărui progres. Comuniștii. Antiprogres medical, antiprogres educational, antiprogres energetic, antiprogres de orice fel. Acum sunt anti UE fiindcă nu vor energie verde: ei, comuniștii fiind producători de energii poluante și în același timp mari poluatori. De aia și toți instigatorii anticovid, antivaccin, când ii iei la puricat, ii găsești cumva cu legături rusocomuniste. Banii. Dacă destabilizează și discreditează UE, nu se mai aplica masurile antipoluante de energie verde. E atât de simplu. Nu ii doare pe ei de covid, necovid, vaccin și sănătatea oamenilor. Ca dacă ii durea, opreau poluarea planetei de atâta timp.

    1. Poti sa aplici mama si bunica programului.Forma fara fond.
      Nu mai exista in Educatie “materia primă” de alta data. Nu mai sunt familiile care sa isi educe copiii pentru invatatura, seriozitate, respect.
      Elevii vin la scoala obositi de stat pe jocuri pe computer si pe telefon si de stat pe retele de socializare.
      Vin plini de marea importanta a lor si a familiilor lor. Vin gata sa caracterizeze profesorul dupa haine si dupa cat le sufla in… Adio generatiile din trecut, normale si dornice de invatatura.
      Desigur ca sunt si exceptii, care ne bucura, dar care intaresc “regula”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Modele de teste la Matematică pentru Bacalaureat 2024, publicate de Inspectoratul Școlar Sibiu. Subiectele propuse elevilor pentru luna ianuarie și baremele în funcție de specializare – descarcă

Modelul de subiect la Matematică pentru Bacalaureat 2024 propus elevilor din Sibiu spre rezolvare în luna ianuarie de către Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) a fost publicat, potrivit unui comunicat primit…
Vezi articolul

Ministra Educației, răspuns tautologic despre salariul unui profesor debutant: „Este în jur de aproximativ 2800 de lei” / Un angajat începător în justiție, cu aceleași studii, câștigă de două ori și jumătate mai mulți bani

Întrebată cât este salariul unui profesor debutant, la Digi 24, ministra Educației, Ligia Deca, a dat un răspuns tautologic: “Salariul debutantului este în jur de aproximativ 2.800 lei”. Ministra nu…
Vezi articolul

În Anglia, profesorii nu apreciază programele remediale cerute de guvern, în pofida investițiilor mari. Prioritatea lor: sprijinul pentru bunăstarea social-emoțională și sănătatea mintală a elevilor, plus măsuri antisărăcie

Sunt profesorii de acord cu programele anunțate de autorități pentru recuperarea pierderilor de învățare în pandemie? În Anglia, sindicaliștii au încercat să afle acest lucru și au aflat că socoteala…
Vezi articolul