Unul dintre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Dolj se referă la evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a integra elementele de evaluare în cadrul activităților de predare-învățare, potrivit unui document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Dolj. Este vorba despre graficul actualizat al inspecțiilor școlare, an școlar 2025-2026.
- Precizările referitoare la inspecțiile care se desfășoară în anul școlar 2025-2026 au fost transmise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare.
Tot în cadrul inspecțiilor din județul Dolj, Edupedu.ro a scris că un alt aspect urmărit este evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a elabora, pe baza unei lecturi personalizate a programei școlare, planificările calendaristice și proiectele unităților de învățare.
Este menționată și evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a desfășura activitatea didactică utilizând Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC), platformele educaționale și resursele educaționale deschise (RED).
În cadrul inspecțiilor de specialitate, aspectele vizate sunt următoarele:
- Consilierea cadrelor didactice care predau la clasele de gimnaziu pentru aplicarea noilor programe școlare și a cadrelor didactice de liceu, în vederea respectării reperelor metodologice pentru aplicarea curriculumului la casele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a în anul școlar 2025-2026.
- Evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a elabora, pe baza unei lecturi personalizate a programei școlare, planificările calendaristice și proiectele unităților de învățare;
- Consilierea cadrului didactic inspectat în legătură cu realizarea activităților de planificare și proiectare didactică;
- Evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a proiecta și utiliza strategii didactice corespunzătoare învățământului modern bazat pe competențe;
- Consilierea cadrul didactic inspectat privind proiectarea și utilizarea unor strategii didactice corespunzătoare învățământului modern bazat pe competențe;
- Evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a desfășura activitatea didactică utilizând Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC), platformele educaționale și resursele educaționale deschise (RED);
- Consilierea cadrului didactic inspectat în legătură cu desfășurarea activității didactice utilizând TIC, platformele educaționale și RED.
- Evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a manifesta autonomie profesională în procesul de predare-învățare-evaluare și de a utiliza metodele de învățare diferențiată;
- Consilierea cadrului didactic inspectat cu privire la dezvoltarea autonomiei profesionale în procesul de predare-învățare-evaluare și la utilizarea metodelor de învățare diferențiată;
- Evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a integra elementele de evaluare în cadrul activităților de predare-învățare;
- Consilierea cadrului didactic inspectat în legătură cu integrarea elementelor de evaluare în cadrul activităților de predare-învățare;
- Consilierea cadrelor didactice în vederea diversificării ofertei curriculare de cursuri opționale;
- Consilierea cadrelor didactice în legătură cu posibilitățile de dezvoltare profesională și evoluție în carieră;
Documentul Inspectoratului Școlar Județean Dolj poate fi consultat mai jos:
- În septembrie 2024, Edupedu.ro a scris că inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie 2024.
Despre inspecțiile școlare
Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.
„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:
- Ministerul Educației și Cercetării;
- inspectoratele școlare.
După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.
- Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora.
- Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
- Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.
Tipurile de inspecție de specialitate sunt:
- inspecția de specialitate curentă;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
- orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.
Foto: © Maurice Van Den Bosch | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
dar evaluarea unui salariu de debutant de 4000 ron cand o faceti?
vad ca de ceva timp ne tot evaluati …ne tot mariti norma…ne taiati norma de hrana …sporuri etc
se pare ca scopul dvs ca minister este sa i faceti pe toti profesorii buni sa plece din sistem sa va ramana sa predea cei cu note de 2 si 3 predand cate 4-5 materii diferite ,cat de curand o sa ,,importati,, profesori din Burundi,Laos,si alte tari obscure…ca aia vin si pe 400 de dolari si nu pun nici intrebari
le faceti repede un curs pe repede inainte de 3 luni si dati cu ei in sistem
in asa fel ,scopul trasat de Bruxelle sa fie atins,adica:
-sa iasa o natie de prosti ,care vor vota ce le dicteaza ,,Sistemul,, prin diversi ,,Influenceri,, sau sms video transmise pe tik tok si alte retele
evaluati parintii,evaluati copii,evaluati starea materiala a scolilor,evaluati lipsa apei calde si a wc din curtile scolilor,evaluati ca nu sunt coli si cartuse la xeroxurile din scoli,evaluati corect copii cu C.e.s si nu i mai bagati in clase fara insotitori sau profesor de sprijin,evaluati ca 50% din scolile de la tara nu au sali de sport si ca 4 luni din an la sport copii stau in clase si joaca sah,si lista e lunga
voi ne evaluati pe NOI !!!!!
TOT NOI SUNTEM VINOVATI SI TOT NOI SUNTEM EVALUATI
ESTE IREAL CE SE INTAMPLA IN ACEASTA TARA,CEL MAI BINE SE CASTIGA DACA ESTI PROST:
AI 4 CLASE PUI FAIANTA SAU PARCHET? PUI 50 METRI PE ZI (2 CAMERE SI 1 HOL)AI LUAT 30-40 DE MILIOANE INTR O ZI
ESTI PROFESOR ,AI FACUT 4 ANI SCOALA SI 1-2AN MASTER SI ZECI DE CURSURI,EXAMENE DEF,GRAD SI PREDAI LA 30 DE ELEVI DIN CARE 3 CU C.E.S?
iei 250 ron pe zi
si apropo…ala cu 4 clase dupa ce bea seara 3bidoane de bere va veni la scoala sa te certe ca esti incompetent si sa i justifici de ce i ai dat 3 copilului?
nu ca ar intelege ceva din ce ii explici dar statul si ministerul plus tv il invata pe analfabet ca profesorii sunt slab pregatiti,ca trebuie sa fie bone,ca trebuie evaluati,ca trebuie reclamati,si lista e lunga
Sa va fie rusine,distrugeti cu buna stiinta invatamantul!