DOCUMENTE Strategii metacognitive, educație digitală și cea incluzivă, discipline opționale pentru elevii de liceu. Programele acestora, publicate în Monitorul Oficial / Ce vor studia elevii

1.302 vizualizări
Foto: © Photodeti | Dreamstime.com
Trei programe școlare din categoria curriculum la decizia școlii, pentru nivel liceal, au fost publicate în Monitorul Oficial. Este vorba despre următoarele discipline: Educație digitală și abilități media, Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice, Strategii metacognitive.
  • Programele au fost elaborate în cadrul proiectului sistemic Profesionalizarea carierei didactice – PROF.

„Programele școlare cuprinse în prezentul ordin se aplică în sistemul de învățământ preuniversitar începând cu anul școlar 2022—2023, ca ofertă națională de curriculum la decizia școlii sau în cadrul temelor incluse în activitatea corespunzătoare disciplinelor de studiu din ariile curriculare Limbă și comunicare și Om și societate”, prevede ordinul publicat în Monitorul Oficial.

Disciplina opțională „Educație pentru viață” este pentru clasele IX-XII. Este alocată o oră pe săptămână pentru această disciplină, „însă structura cursului permite organizarea flexibilă a timpului de învățare”.

Exemplu de activități pe care profesorii pot să le desfășoare la orele cu elevii:

  • „jocuri de rol și studii de caz privind respectarea drepturilor de autor (de exemplu: Ce înseamnă dreptul de autor și drepturile conexe, ce protejează acestea și sunt ele la fel peste tot în lume? Cine deține drepturi de autor și cum ajută drepturile de autor creatorii, titularii de drepturi, consumatorii, societatea, economia și cultura ca întreg? Beneficiez automat de protecția prin dreptul de autor dacă, de exemplu, fac o fotografie cu telefonul meu sau trebuie să îmi înregistrez opera pentru a beneficia de protecție? Ce presupune încălcarea drepturilor de autor? Pot avea probleme din cauza încălcării drepturilor de autor? Și dacă nu știam că încalc drepturile de autor?”;
  • exerciții de autoevaluare a consumului media, de testare a siguranței în mediul on-line, de conștientizare a limitelor libertății de exprimare;
  • dezbateri pe tema manipulării și propagandei;
Cum se va face evaluarea elevilor la disciplina Educație digitală și abilități media

„Evaluarea se va realiza, de regulă, prin metode complementare (observarea sistematică a comportamentului și a atitudinii față de învățare, interviul, portofoliul, autoevaluarea, jurnalul de lectură, e-proiectul etc.) care permit evaluarea reacțiilor, a învățării și a comportamentului elevilor.”

Programa școlară pentru disciplina Educație digitală și abilități media (clasele IX-XII):

Disciplina „Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice” este pentru clasele IX-X. „Programa își propune să dezvolte gândirea critică a elevilor din ciclul inferior al liceului în legătură cu un aspect extrem de important al vieții sociale actuale – integrarea școlară, socială, profesională, culturală etc. a tuturor membrilor societății, indiferent de caracteristicile fizice, intelectuale sau culturale pe care le au aceștia”.

Programa poate fi considerată o continuare și o completare a Educației sociale, studiate de elevi în ciclul gimnazial, cu precădere a disciplinei Gândire critică și drepturile copilului (clasa a V-a), potrivit documentului citat.

Exemple de activități pentru disciplina Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice:

  • alcătuirea unui portofoliu digital (articole, fotografii, înregistrări video și audio) care să surprindă diversitatea socio- culturală la nivel local/regional/național si problemele integrării;
  • studii de caz pornind de la situații reale ce relevă dificultăți cu care se confruntă oamenii în integrarea socială;
  • teatru de umbre (realizat de echipe mici) în care elevii pot demonstra/arăta comportamente umane ce promovează educația incluzivă. 

Programa disciplinei Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice (clasele IX-X):

Disciplina opțională „Strategii metacognitive” se adresează elevilor de clasa a X-a. Conform sursei citate, „este o disciplină opțională care răspunde necesității de a optimiza procesul de învățare al elevilor de clasa a X-a, prin dezvoltarea sistematică, explicită și intenționată de strategii care să îi învețe să învețe și să reflecteze asupra achizițiilor dobândite și asupra procesului care a condus la acestea”.

Iată în ce activități pot fi implicați elevii:

  • exerciții de modelare a comportamentelor metacognitive prin gândire cu voce tare;
  • exerciții de analiză a proceselor și activităților de învățare în medii colaborativ – virtuale de învățare, în perspectivă metacognitivă;
  • exersarea de tehnici de dezvoltare a învățării de tip autonomy;
  • jocuri de rol;

Programa disciplinei Strategii metacognitive:

Foto: © Photodeti | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Sunteți nebuni elevii de liceu au 30-32 ore cursuri,dacă adăugăm temele și meditațiile ,muncesc 50 ore,. pe săptămână.Sunteti in stare sa le ,,atașați” zeci de discipline elevilor,după voi ar trebui sa stea non stop la școală,iar voi profesorii să veniți in vizita 3-4 ore pe zi.Rusine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dan Barna: Proiectele de legi iniţiate de domnul Cîmpeanu îşi propun doar să protejeze plagiatorii din această ţară, începând cu premierul şi continuând cu miniştrii, secretarii de stat şi toţi cei care au aceste probleme de plagiat

Vicepreşedintele Camerei Deputaţilor Dan Barna a declarat, sâmbătă, la Timişoara, că singura şansă a educaţiei din România ar fi schimbarea actualului ministru, Sorin Cîmpeanu, deoarece pachetul de legi propus de…
Vezi articolul

Rezultatele simulării Evaluării Naționale și Bacalaureat 2022: 59,73% dintre elevii de casa a XII-a au luat notă de promovare la matematică și istorie, 70,2% au promovat la română. La Evaluarea Națională, la română au luat peste 5 un total de 70,53% din elevi

Rezultatele de la simularea examenului de Bacalaureat sunt încă procesate de către Ministerul Educației, dar Sorin Cîmpeanu a dat câteva cifre pentru Edupedu.ro, în cadrul conferinței online „Educația financiară în școală…
Vezi articolul

Desființarea unei clase nu este printre atribuțiile inspectoratului școlar, a motivat instanța în cazul elevului care a dat în judecată Inspectoratul Școlar Constanța pentru că a desființat o clasă de a IX-a de la Liceul Tehnologic I. C Brătianu, cu doar 2 săptămâni înainte să înceapă școala

„Printre atribuțiile unui inspectorat școlar județean nu se regăsește și cea de desființare a unor formațiuni de studiu”, motivează Tribunalul Constanța în decizia din 15 septembrie, când a suspendat hotărârea…
Vezi articolul

Un profesor e o autoritate prin simplul fapt că știe mai mult ca tine, nu e nevoie ca lucrul acesta să fie instituit într-un fel abuziv, că oamenii sunt acolo să învețe – Ioana Bugarin, actriță, fostă studentă la UNATC, despre umilințele din facultate

„Cred că pentru mine mai degrabă a fost o intimidare constantă, care a plecat din ziua admiterii în care am intrat pe ușă, și o profesoară mi-a spus: „A, tu…
Vezi articolul