Efectele crizei de profesori în Portugalia: aproape 14.000 de ore lucrate suplimentar de cadrele didactice, din septembrie până la vacanța de iarnă, pentru a acoperi clasele fără personal calificat

560 de vizualizări
Foto: © Auremar | Dreamstime.com
Profesorii din școlile publice din Portugalia au lucrat un total de 13.831 de ore suplimentare în primul trimestru al anului școlar 2024-2025, conform datelor anunțate marți de Ministerul Educației, Științei și Inovării (MECI). Ministrul Fernando Alexandre a declarat, potrivit Publico.pt, că aceste ore suplimentare au permis asigurarea lecțiilor pentru elevii afectați de lipsa de profesori, subliniind importanța eforturilor făcute de cadrele didactice: „Orele suplimentare rezolvă problema pentru mii de familii și garantează accesul elevilor la educație”.

Potrivit ministrului, doar 6% dintre profesori au avut mai mult de cinci ore suplimentare, iar majoritatea (65%) au lucrat cel mult două ore peste normă.

Fernando Alexandre a evidențiat, în cadrul audierii de marți din Comisia pentru Educație și Știință a Parlamentului portughez, câteva dintre măsurile adoptate pentru a reduce criza cadrelor didactice. Concursul extern extraordinar a permis recrutarea a 1.731 de profesori în regiunile cele mai afectate, cum ar fi Lisabona, Setúbal, Alentejo și Algarve. Investiția totală a fost de 54 de milioane de euro.

Totodată, guvernul a alocat două milioane de euro pentru sprijinirea profesorilor detașați în regiunile cu cele mai mari deficite, oferindu-le între 150 și 450 de euro lunar, în funcție de distanța față de domiciliu, potrivit sursei citate.

În plus, planul ministerial „+ Aulas + Sucesso” a atras în sistem 55 de profesori pensionați, a menținut în activitate 659 de profesori care erau eligibili pentru pensionare și a recuperat 682 de profesori care părăsiseră cariera didactică, a mai anunțat ministrul Fernando Alexandre, potrivit Publico.pt.

Critici și provocări

Deputații au criticat utilizarea absolvenților fără pregătire pedagogică în școli, însă ministrul a apărat această soluție, argumentând că „este de preferat să avem absolvenți în școli decât elevi fără cursuri”. Totodată, Fernando Alexandre a recunoscut că sistemul informatic al ministerului nu permite monitorizarea exactă a numărului de elevi care pierd cursuri sau a materiilor afectate. Acesta a anunțat că, începând cu anul școlar 2025-2026, guvernul va implementa un indicator care să monitorizeze situația în timp real.

Ministrul a respins acuzațiile Federației Naționale a Profesorilor (Fenprof) conform cărora 300.000 de elevi ar fi fost fără cursuri timp de trei săptămâni, calificând datele prezentate de sindicat drept „inexacte” și cerând mai multă transparență în raportarea cifrelor.

Ministerul intenționează să dezvolte un sistem automatizat care să urmărească numărul de lecții pierdute de fiecare elev, cu scopul de a combate deficiențele de învățare și a asigura un acces egal la educație. „Ceea ce ne dorim este un sistem transparent și riguros, care să permită luarea de decizii informate și eficiente”, a subliniat Fernando Alexandre.

Foto: © Auremar | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. și acolo o da presa în profesori ca aici? plus toți gura casca….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David, despre examenul dublu de admitere la liceu: Eu nu sunt atât de împotriva acestui lucru. Ar trebui să fie mai întâi Evaluarea Națională și apoi acea testare, ca o a doua șansă pentru copiii cu performanță slabă

Examenul de admitere la liceu pentru absolvenții de clasa a VIII-a, care ar urma să fie susținut pentru prima dată în anul 2027 la liceele care doresc să-l organizeze pentru…
Vezi articolul

Rezultate simulare Evaluarea Națională 2026 Iași. Aproape 15% dintre elevii din mediul rural au luat note peste 5 la Matematică, mai puțini decât anul trecut / Șefa ISJ, Rodica Leontieș: Este un semnal de alarmă. Elevii trebuie să lucreze ceva mai mult și să depășim aceste bariere ale evaluării standardizate

Șefa inspectoratului școlar județean (ISJ) Iași, Rodica Leontieș, a spus că rezultatele simulării județene pentru Evaluarea Națională 2026 sunt un semnal de alarmă, în condițiile în care a scăzut rata…
Vezi articolul

Răspunsul Ministerului Educației la memoriile directorilor care contestă nivelul de salarizare: să aștepte aprobarea unui proiect de lege în Parlament care ar crește cu 1.500 de lei salariile directorilor și inspectorilor, fără niciun termen

Ministerul Educației vrea ca directorii de școli să aibă salarii mai mari decât cele ale profesorilor, însă singura soluție pe care le-o propune este să aștepte până când un proiect…
Vezi articolul

România semnează azi un acord de cooperare în domeniul Educației cu ministerul din Cuba / Țara este un susținător al Rusiei, în contextul războiului din Ucraina, iar un raport al departamentului de stat al SUA arată că universitățile publice au dat afară profesori și studenți care nu împărtășesc ideologiile partidului de la putere

„Programul de cooperare în domeniul educației între Ministerul Educației din România și Ministerul Învățământului Superior din Republica Cuba” va fi semnat luni de ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu și ministrul…
Vezi articolul

LISTĂ Concursurile sportive organizate de federații, pentru care elevii pot lua bursă de merit în anul școlar 2025-2026 – aprobate prin protocol de ministerul Educației și Agenția Națională pentru Sport

Lista campionatelor naționale în sporturi olimpice organizate de federațiile sportive, pentru care elevii pot obține bursă de merit în anul școlar 2025-2026, pe baza premiilor obținute în anul școlar curent…
Vezi articolul