Efectele pe care explorarea spațiului cosmic le poate avea asupra societății, convingerilor politice și religioase ale oamenilor – obiectul unui curs universitar „altfel”, în SUA

344 de vizualizări
Foto: © Andrey Armyagov | Dreamstime.com
Efectele pe care explorarea spațiului cosmic le-ar putea avea asupra comunităților și convingerilor religioase sau politice ale oamenilor nu mai fac exclusiv obiectul speculațiilor SF, ci, la o universitate din SUA, ele sunt abordate într-un curs mai puțin convențional, prezentat pe larg de autorul lui în publicația de popularizare a științei The Conversation. Scopul cursului, după cum susține cel care îl predă, este să răspundă unor nevoi exprimate chiar de cei care se ocupă în profunzime de studiul spațiului.

Această inițiativă academică, numită “Explorarea Spațiului: Spre o societate care călătorește în Cosmos”, îi aparține lui Joshua D. Ambrosius, profesor de științe politice de la University of Dayton, instituție catolică de învățământ superior din statul american Ohio. El spune că s-a hotărât să pună la punct un astfel de curs în urma succesului pe care l-a avut un articol al lui pe tema influenței religiei asupra sprijinului publicului american pentru politicile americane de explorare a spațiului.

Profesorul spune că acest curs, care se adresează studenților cu specializare în științe inginerești sau de afaceri, propune o abordare a studiului universului mai puțin bazată pe calcule și tehnologie și mai mult prin prisma științelor sociale: „Analizăm activitățile umanității cu privire la spațiu din perspectiva politicii, economiei și sociologiei. Există, de fapt, subdomenii recunoscute precum astropolitica, economia spațiului sau astrosociologia”. 

  • Cursul include, între altele, un proiect de grup în care studenții discută cum ar urma să răspundă umanitatea în cazul descoperirii unor formă de viață extraterestră, problemele finanțării NASA, cele legate de volumul tot mai mare de deșeuri spațiale, dar și chestiuni legate de religie, pornind de la faptul că tinerii recrutați pentru activități legate de spațiu sunt îndemnați să se gândească la menirea lor supremă.

Dacă umanitatea ar fi să devină o specie cu adevărat interplanetară, “educația spațială ar trebui să meargă dincolo de elemente tehnice legate de acest obiectiv. Ar trebui să ia în calcul și preocupările sociale, legale și atice care vor apărea în momentul în care vom ajunge acolo”, scrie autorul.

El face trimitere la declarații recente ale lui Carl Starr, managerul Telescopului Spațial James Webb, care a observat, pe de o parte, că absolvenții de facultate care se angajează în domeniu au competențe tehnice, dar nu prea cunosc probleme legate de istorie sau politică, iar pe de altă parte au o problemă în a comunica eficient, scopul cursului fiind să acopere aceste neajunsuri.

Foto: © Andrey Armyagov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Apel SNSPA la un vot care să „apere valorile democratice și europene ale României” – Școala de studii politice ia instituțional poziție publică înaintea alegerilor prezidențiale din 18 mai / „Dragi tineri, viitorul nu se scrie de pe margine”

Un vot care să apere „valorile democratice și europene ale României” și care să spună „Nu extremismului și urii!” – acesta este obiectul unui apel lansat, miercuri, de Școala Națională…
Vezi articolul

Daniel David, către rectorii universităților: Să organizeze admiterea la diverse specializări într-o filosofie care să corespundă bunelor practici de la una sau mai multe universități din Top 500 / Atunci o să scăpăm de dezbaterile sterile despre cum ar trebui să fie examenul la universitate

Universitățile ar trebui să organizeze examenele de admitere ținând cont de metodologiile și bunele practici ale universităților din Top 500 – este cererea ministrului Educației și Cercetării pentru rectorii instituțiilor…
Vezi articolul

Trei universități din România dispar din Clasamentul internațional al universităților QS. Babeș-Bolyai și Universitatea din București rămân în categoria 801+

Schimbare dramatică în clasamentul internațional al universităților Quacqarelli-Symonds, înregistrată de universitățile din România: trei dintre instituțiile de învățământ superior românești prezente anii trecuți în rankinguri nu au mai prins top…
Vezi articolul