Elevii care vor reprezenta România la Olimpiada Internațională de Științe ale Pământului, testați în ultima clipă pentru stabilirea lotului final. Părinții copiilor acuză coordonatorii lotului de lipsă de implicare, cu anunțuri pe ultima sută de metri / Regulile erau știute de o lună și jumătate / Inspectoarea Cătălina Șerban: Cine v-a semnalat? De ce să ajungă în presă și să nu ajungă la mine sau la Minister?

3.008 vizualizări
Olimpiada Internationala de Stiintele Pamantului – editia 2022 / Sursa: Captura Ieso2022.com
Lotul care va participa la Olimpiada Internațională de Științe ale Pământului nu a fost încă stabilit de profesorii coordonatori, deși mai sunt două zile până la termenul limită de înscriere pentru echipele statelor participante, care e duminică 19 iunie. Părinți ai elevilor olimpici care fac parte din lotul extins spun, în mesaje sosite pe adresa redacție@edupedu.ro și în relatări directe, că au așteptat timp de o lună vești de la profesorii coordonatori, dar aceștia au luat legătura abia pe 15 iunie cu elevii.

Concret, din cei 10 liceeni ai lotului extins, ar trebui selectați 8 care să participe la Olimpiada Internațională care are loc online între 24-30 august. Organizatorii competiției internaționale au anunțat de pe 2 mai care sunt regulile și câți participanți pot fi pentru fiecare stat, în timp ce profesorii români au anunțat eleviii de acest lucru de-abia cu două zile în urmă, miercuri seara, pe 15 iunie, după cum susțin părinții. Pe de altă parte, inspectorul responsabil din minister afirmă că el ar fi anunțat încă de la Olimpiada națională că este vorba despre opt, nu patru membri.- așa cum se știa conform regulilor naționale – în lotul restrâns care va participa la faza internațională.

Unii dintre părinții acestor elevi au semnalat Edupedu.ro o serie de situații-limită în organizarea evaluărilor necesare pentru a alege lotul restrâns, după mai bine de o lună în care, spun ei, n-au primit niciun fel de informații și în condițiile în care există o procedură de desfășurare a acestei selecții. În același timp, coordonatoarea lotului spune că “nu a fost nicio neregulă”.

Aceeași coordonatoare, inspectoarea de geografie Cătălina Șerban, a indicat faptul că abia miercuri, 15 iunie 2022, a venit de la organizatorii internaționali “acordul de participare a României la olimpiadă”, dar, întrebată dacă procedura așteptată de elevi depinde de acest acord, ea a răspuns că “nu, nu are nicio legătură”. Pe de altă parte, inspectorul responsabil din minister, Sorin Trocaru, a spus pentru Edupedu.ro că nu a primit nimic de la organizatori, până în acest moment.

  • Legat de pregătirea elevilor, inspectoarea Cătălina Șerban a spus că “nu este nicio pregătire” a elevilor pentru testarea organizată pe ultima sută de metri, care va avea loc online și care va include materia necesară pentru olimpiada națională. Pe de altă parte, unii părinți au indicat pentru Edupedu.ro că, de miercuri noapte, din 15 iunie, au început pregătiri online, dar nu cu reprezentanți ai organizatorilor, ci cu studenți voluntari de la Facultatea de Geologie, care au oferit sprijin necondiționat pentru instruirea elevilor.

Cătălina Șerban este inspector școlar de Georgafie la Inspectoratul Școlar al Municipiului București și coordonează lotul de elevi de liceu pentru Olimpiada Internațională de Științe ale Pământului care anul acesta este organizată de Italia, dar va avea loc online în perioada 24-30 august 2022.

Elevii vor fi supuși unei testări online, un fel de test de baraj, pentru a fi selectați cei 8 participanți în lotul național care va reprezenta România la OIȘP, astfel că din cei 10 vor fi aleși 8. Această testare ar urma să aibă loc duminică, 19 iunie, potrivit coordonatoarei lotului, deși conform părinților elevii fuseseră anunțati că luni, 20 iunie, vor da testarea de departajare. Părinții au relatat că, într-o discuție avută cu elevii abia miercuri seară, la o oră târzie, coordonatoarea le-a spus acestora că, în timp ce ultima zi de înscrieri urmează să fie duminică, ei ar fi urmat să fie evaluați abia luni pentru desemnarea lotului restrâns – însemnând selectarea a până la opt din totalul de 10 membri ai lotului extins.

Joi, cu trei zile înainte de termenul-limită, ea spus, însă, pentru Edupedu.ro că informase un elev și urma să îi informeze și pe ceilalți că evaluarea urmează să aibă loc, totuși, duminică. Am verificat informația din nou vineri dimineață, înaintea publicării acestui material, iar la cel puțin doi dintre părinți nu ajunsese această informație – familiile a cel puțin doi dintre elevii olimpici nu primiseră informații că vor da testarea de baraj duminică, pe 19 iunie.

O lună de derută

Olimpiada Națională Interdisciplinară “Științele Pământului” s-a desfășurat în intervalul 5-8 mai 2022, la Vălenii de Munte. Este vorba despre un eveniment ce a inclus probe teoretice și practice la patru materii – biologie, chimie, fizică și geografie. În urma acestei Olimpiade a fost selectat lotul național extins al olimpiadei, care îi cuprinde pe cei mai bine clasați 10 elevi (după eliminarea din calcul a celor care împlinesc vârsta de 18 ani până în data de 1 iulie).

“Regulamentul specific privind desfăşurarea Olimpiadei Ştiinţele Pământului în anul școlar 2021-2022” stabilește procedurile de selecție a lotului restrâns, care va participa în numele României la Olimpiada Internațională a Științelor Pământului, care este organizată de Italia, dar care se va desfășura online.

Regulile de selectare a lotului restrâns / Sursa: Regulamentul olimpiadei

Ministerul Educației stabilise încă din 21 februarie 2022 că va finanța participarea elevilor români la această olimpiadă, potrivit documentelor publicate pe site-ul instituției.

Cum se desfășoară procedura de alegere a lotului restrâns, conform prevederilor din Regulamentul  menționat :

  • “Pregătirea lotului lărgit pentru Olimpiada Ştiinţele Pământului se va face centralizat, de către profesori din învăţământul universitar şi preuniversitar, care vor realiza şi selecţionarea celor patru elevi care vor alcătui lotul național al României ce va participa la etapa internațională a olimpiadei. În perioada în care lotul național nu este convocat pentru pregătire centralizată, elevii vor fi pregătiți de către profesorii de la clasă sau de la centrul de excelenţă.
  • Selecţionarea şi pregătirea lotului național reprezintă o etapă preliminară a participării la olimpiada internaţională. Selecţia lotului național se va realiza prin stabilirea clasamentului celor 10 elevi care formează lotul lărgit, prin însumarea punctajelor obținute la probele de baraj care se vor susține pe parcursul perioadei de pregătire centralizată a lotului lărgit.”

Este vorba, deci, despre selectarea a patru elevi, pe baza unor punctaje pe care aceștia le obțin de-a lungul unor probe susținute pe parcursul perioadei de pregătire.

A intervenit, însă, o modificare semnificativă pe parcurs. Într-un newsletter emis la începutul lunii mai, înaintea Olimpiadei naționale, organizatorii italieni au anunțat că pot fi înscriși până la opt participanți din fiecare țară. Potrivit unuia dintre părinții consultați de Edupedu.ro, părinții au aflat acest lucru de pe site-ul olimpiadei internaționale, însă, în România, primul anunț legat de această situație a fost făcut abia miercuri seară, cu 4 zile înainte de termenul de încheiere a înscrierilor.

Newsletter-ul IESO 2022 prin care erau anuntate schimbarile privind numarul de participanti / Captura Ieso2022.com

Aceasta înseamnă că din cei 10 elevi ai lotului extins, trebuie să rămână 8 în lotul restrâns. O selecție trebuie făcută, miza fiind reprezentarea României la nivel internațional, iar această selecție trebuie făcută în condițiile în care, timp de mai bine de o lună, după Olimpiada națională, nu au fost îndeplinite prevederile din regulament, potrivit părinților care au discutat cu Edupedu.ro: nu au existat nici pregătire centralizată, nici probe de baraj pe parcurs, deci nici punctaje la aceste probe de baraj. 

Totul urmează să se decidă, potrivit datelor de până acum, în ultima zi.

Ce spun părinții

Părintele unuia dintre elevii respectivi, care a vorbit sub protecția anonimatului, a arătat că, după Olimpiada Națională, “nu s-a mai întâmplat nimic o lună, timp în care trebuia să se facă pregătirea lotului”. Părintele a arătat că unii dintre ei au cerut informații de la autorități, dar că ar fi fost trimiși de la un inspector la altul și că, la un moment dat, li s-ar fi spus că persoana care ar fi trebuit să se ocupe de organizare ar fi fost plecată.

“Până la urmă, miercuri, 15 iunie, o doamnă de la minister a contactat copiii, a organizat o întâlnire pe Zoom (…) Aseară la 10 doamna i-a convocat pe copii pe Zoom și a fost prima dată când au luat la cunoștință că duminică expiră  [termenul de] înscriere a lotului la Olimpiada internațională”, a spus părintele respectiv. Acesta a mai afirmat că “doamna pe Zoom tot insista: gândiți-vă, poate renunță cineva (…) Doamna a spus că nu credea că se mai ține această olimpiadă.” “Cumva, nimeni nu are niciun interes să pregătească acești copii pentru ca România să aibă performanță”, este concluzia la care a ajuns părintele citat.

  • Acesta a precizat că, în condițiile în care nu erau copii dornici să se retragă, în seara zilei de miercuri au fost anunțați că o evaluare ar fi urmat să aibă loc luni, 20 iunie, în cursul după-amiezii. 

Același lucru a fost indicat de un alt părinte, potrivit căruia “a rămas că duminică [coordonatoarea lotului] le dă un mesaj când și cum se va da testarea luni, că în cinci minute după testare va avea și ierarhia”.

  • Ulterior, potrivit coordonatoarei Cătălina Șerban, s-a decis ca testarea să aibă loc duminică, elevii urmând să fie informați în cursul zilei de joi – dar până la ora publicării articolului acest anunț încă nu ajunseseră la familiile elevilor participanți.

Acesta al doilea părinte spune că, după Olimpiada Națională, a încercat să obțină informații despre organizarea pregătirilor pentru desemnarea lotului restrâns, dar “nimeni nu a știut nimic să-mi spună” până miercuri seară. Potrivit aceluiași părinte, “prima întrebare pe care a pus-o [coordonatoarea] când i-a adunat pe toți a fost: care din voi vrea să renunțe, că dacă rămân doar opt nu mai trebuie să dăm baraj… Liniște. Zice: să știți că n-o să faceți pregătire, că barajul va fi pe Kahoot.”

Părinții contactați au precizat că, după discuțiile pe Zoom cu profesoara, la ora 10-11 noaptea elevii au intrat într-o rundă de pregătire cu altcineva. Potrivit unuia dintre părinâii citați, nu este vorba despre reprezentanți ai organizatorilor, ci studenți la Facutlatea de Geologie, care lucrează cu olimpicii “fără să aibă niciun beneficiu direct. Astăzi (joi – n.red.) au intrat din nou cu copiii pe Zoom”.

Ce spune Cătălina Șerban, coordonatoarea olimpicilor români

Profesoara Cătălina Șerban, inspectoare de Geografie în cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, cea care figurează ca “mentor” la precedentele olimpiade internaționale de Științe ale Pământului și care a avut miercuri seară discuțiile cu elevii din lotul extins, nu a dorit, inițial, să discute cu reporterul Edupedu.ro, dar a făcut, ulterior, o serie de precizări. 

Ea a spus că România a primit acordul de participare din partea organizatorilor abia miercuri, în condițiile în care, spune ea, inspectorul responsabil din Ministerul Educației, Sorin Trocaru, a trimis înștiințare în privința participării pe 20 mai. Inpectoarea a apreciat că “Nu a fost nicio neregulă. Chiar niciuna”. Punând repetat sub semnul întrebării intențiile reporterului Edupedu.ro și cerându-i acestuia chiar să își dezvăluie sursele, fiindu-i refuzată cererea, ea a respins ideea unei lipse de deschidere în relația cu elevii și cu părinții: “Copiii sunt informați. Copiii să sune ei, dacă vor. Și vorbesc cu ei.”

La primul apel, Cătălina Șerban a evitat să răspundă, spunând că e nevoie de acordul unui responsabil din Ministerul Educației și punând la îndoială intențiile reporterului Edupedu.ro și argumentele acestuia cu privire la interesul public în legătură cu acest subiect. “Nu știu dacă eu sunt îndreptățită, ministerul este cel care coordonează întreaga activitate. Dar niciodată până acum nu m-a întrebat nimeni niciodată. În fiecare an au fost făcute, nu înțeleg acum ce este această întrebare”, a spus ea. “Niciodată de când sunt, de zece ani, nimeni nu m-a întrebat. Acum, deodată, hodoronc-tronc, această întrebare”, a spus ea, Înainte de a închide, în așteptarea unui acord din partea responsabilului din Minister, a a spus că “nu a fost nicio neregulă. Chiar niciuna”.

La al doilea apel, după discuția pe care a avut-o cu acel responsabil, ea a răspuns unora dintre întrebările Edupedu.ro, ridicând în mod repetat obiecții față de demersul jurnalistic.

Cătălina Șerban: Miercuri am primit acordul de la organizatori, de la IESO (International Earth Science Olympiad – n.red.).

Reporter: Care acord?

Cătălina Șerban: Acordul de participare a României la olimpiadă. Pe 20 mai a trimis înștiințarea domnul Trocaru (Sorin Trocaru, inspector general în Ministerul Educației și semnatar al Regulamentului privind organizarea olimpiadei la nivel național – n.red.), miercuri a primit răspuns.

Reporter: Depindea organizarea pregătirii de acest răspuns?

Cătălina Șerban: Nu, nu are nicio legătură. Nu, pentru că nu este nicio pregătire. Fiind online, nu se mai face pregătire suplimentară, copiii vor da test din materia pe care au avut-o pentru olimpiadă…

Reporter: În regulamentul olimpiadei scria că…

În acest moment, Cătălina Șerban nu a mai continuat răspiunsurile, ridicând obiecții în privința identității reporterului și față de faptul că părinții și elevii nu i s-ar fi adresat direct. 

Ulterior, ea a mai oferit unele precizări, revenind permanent la obiecțiile față de faptul că i se pun întrebări pe această temă și insistând că nu se simte “confortabil”. Între altele, ea a spus:

“Copiii sunt informați. Copiii să sune ei, dacă vor. Și vorbesc cu ei. Am vorbit aseară cu ei, în limba română, cu toți. Am vorbit astăzi, înainte să vorbesc cu dumneavoastră, cu al zecelea copil, care aseară nu a răspuns. I-am comunicat și lui.”

Întrebată a treia oară în legătură cu planul de a desfășura selecția finală luni, deși termenul final de înscriere este duminică: “Nu. Copilului care m-a sunat înainte i-am spus că o facem duminică după-amiază. Copiii nu au aflat, că abia azi am luat hotărârea, după acest termen. Și vor fi anunțați și ei.”

Vineri dimineața, înainte de publicarea acestui articol, cel puțin doi dintre elevii vizați nu primiseră niciun anunț legat de această testare de baraj, că ar avea loc duminică și nu luni, cum fusese anunțiul inițial.

Tot din discuția menționată:

Reporter: Părinții spun că au aflat abia aseară, oficial, de la partea română, adică de la dumneavoastră, că pot participa opt elevi, nu patru. Deși înțeleg că organizatorii italieni au anunțat mai de mult că e vorba de opt, nu de patru…

Cătălina Șerban: Nu, a fost [vorba să fie] între 4 și 8. Și noi am hotărât să luăm 8. Ministerul a hotărât, nu eu.

Reporter: Am înțeles că anunțul oficial a fost făcut abia miercuri seară.

Cătălina Șerban: Dacă miercuri am primit de la italieni faptul că și România este acceptată… Dacă miercuri am primit… (din nou întrerupe răspunsul pentru considerații la adresa intențiilor reporterului)

Totodată, ea a solicitat reporterului să dezvăluie cine i-a semnalat situația. La refuzul acestuia, pe baza principiului de protejare a surselor, ea a insistat:

Cătălina Șerban: Cine v-a semnalat problema? Îmi puteți spune și mie cine? (…) Nu procedați corect, dar nu mai contează.

Reporter: De ce nu procedez corect?

Cătălina Șerban: Pentru că să-mi spuneți și mie cine v-a spus. Să îi întreb și eu, să văd ce nelămuriri au. De ce să ajungă în presă și să nu ajungă la mine sau la Minister?

Reporter: Dumneavoastră cereți presei să-și divulge sursele, este un lucru care nu se face nicăieri în lumea normală. (…)

Ce spune inspectorul responsabil din Minister, Sorin Trocaru

Contactat vineri dimineață de Edupedu.ro, Sorin Trocaru, inspectorul din Minister în responsabilitatea căruia intră și Olimpiada de Științele Pământului, a spus că nu știe încă momentul când urmează să aibă loc evaluarea elevilor pentru selectarea lotului restrâns. Dar el a apreciat că “nu cred că cineva este dezavantajat în această competiție”. El a spus că a cerut pe 20 mai clarificări de la organizatorii italieni, dar nu a primit nici până astăzi răspuns – contrar afirmațiilor făcute anterior de inspectoarea Șerban, care a spus că a oferit informații elevilor miercuri deoarece atunci ar fi venit “acord” de la organizatorii olimpidei internaționale.

Pe de altă parte, Sorin Trocaru a afirmat că i-a anunțat încă din momentul Olimpiadei Naționale pe elevi și părinți în privința faptului că vor fi opt, nu patru participanți în lotul restrâns.

Ce spune Sorin Trocaru despre dificultățile de organizare și despre regulament:

Sorin Trocaru: Eu coordonez fizica, la fizică nu am avut vreo pregătire, am chemat elevii, am aplicat testele și am selectat loturile. Și la fizică, și la alte discipline situațiile nu sunt foarte clare, chiar dacă ele sunt anunțate. Noi am scris organizatorului de la Științele Pământului din data de 20 mai. Am scris, nu am primit absolut nimic. Drept pentru care, pentru că se apropie deadline-ul, trebuie să rezolvăm problema. Fiind olimpiadă care se va desfășura online, așa cum s-a procedat și la alte olimpiade, selecția se va desfășura așa cum a spus doamna Șerban.

Reporter: Ați primit miercuri un răspuns de la organizatori?

Sorin Trocaru: Nu, nu am primit nici până în ziua de astăzi niciun răspuns.

Reporter: Dar ce răspuns trebuia să primiți?

Sorin Trocaru: Noi am solicitat clarificări vizavi de înscrierea României, anunțând calendarul nostru, care este foarte încărcat, pentru că sunt foarte multe competiții, acum pregătesc încă două competiții cu olimpiada internațională – Astronomia și Științe pentru Juniori. Nu se știe nici acolo, lucrurile sunt foarte fluide.

Reporter: Depindea pregătirea elevilor, conform procedurilor…

Sorin Trocaru: (…) Pregătirea aceasta fiecare copil a desfășurat-o împreună cu profesorul care l-a pregătit. Nu a fost posibil, având în vedere acest calendar – v-am spus la disciplinele de care răspund în mod direct. La fizică, nu am avut când să facem pregătire, o săptămână să facă pregătire, să dea teste – testele le-au dat unul după altul, evaluarea a fost imediat după aplicarea testului. La fel și la biologie, și la geografie. Calendarul fiind la un an după lockdown-ul care ne-a afectaț pe toți, lucrurile s-au complicat foarte mult. Olimpiadele au fost declanșate la începutul anului. S-au suprapus toate evaluările. E un cumul de factori. La pregătirea pentru participarea la Internațională – și asta s-a petrecut și în ceilalți ani, înainte de pandemie – accentul a fost pus în special pe echipele care au rezultat în urma selecției, acelea au participat la un stagiu, probabil și anul acesta la fel va fi, având în vedere că [Olimpiada Internațională] e în luna august, cu copiii care se vor califica.

Reporter: Regulamentul spunea – și acest lucru îl spuneau și părinții – ca de la Olimpiada Națională până la momentul înscrierii lotul restrâns să fie stabilit pe baza unei pregătiri care să fie însoțită de probe. Aceste proceduri nu au fost respectate, din câte înțeleg de la părinți, care spun că nu au auzit nicio informație pănă miercuri seară. Iar miercuri seară au fost informați că duminică e termenul limită pentru înscrieri și copiii urmează să dea o probă de evaluare pe baza căreia să fie selectați cei din lotul restrâns luni. Doamna Șerban a spus joi că proba de luni a fost decalat pentru duminică și elevii ar fi urmat să fie informați, până dimineață cel puțin o parte, cu care am vorbit eu, nu au fost informați. Ce s-a întâmplat?

Sorin Trocaru: În regulament spune că pregătirea lotului se va face centralizat de către profesori… care vor realiza și selectarea elevilor – erau cei patru [inițial].

Reporter: Și în această privință părinții spun că au aflat abia miercuri seară oficial că sunt opt.

Sorin Trocaru: În pare foarte rău, dar am fost pe scenă la Vălenii de Munte (locul de desfășurare a Olimpiadei Naționale – n.red.) când i-am anunțat exact condițiile de desfășurare, că sunt opt. Pe urmă [citește din regulament], nu văd procedura care nu s-a respectat. 

Eu v-am spus ce scrie în regulament. E o frază care spune că se poate realiza pregătirea, se poate realiza selecția. Nu e condiționată una de cealaltă. Nu sunt corelate sau legate pregătirea și selecția. Că în ceilalți ani a existat timpul suficient pentru alternarea celor două activități, dacă am fi avut acest timp la dispoziție s-ar fi făcut. 

Reporter: Până la urmă când are loc evaluarea?

Sorin Trocaru: Asta nu știu, trebuie să vorbesc și eu cu doamna Șerban, când decid organizatorii. (…) Oricum ar fi, nu cred că cineva este dezavantajat în această competiție în care, din păcate, din zece trebuie să rămână opt. (…)


3 comments
  1. Este o Olimpiadă cu subiecte din afara conținuturilor predate la clasă, cu o tematică foarte vagă…

    1. Nu e chiar asa, olimpiada aceasta are o programa destul de complexa si este foarte importanta, deoarece in zona cercetarii si a inovatiilor sunt necesare cunostinte diverse din mai multe domenii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Transport gratuit pentru elevi

Proiectul prin care elevii ar fi fost testați în școală dacă au consumat droguri a fost respins în comisiile din Senat: “Nu a fost scris cel mai bine, dar se va găsi o formulă de a putea face teste neinvazive în şcoală”, spune senatorul PSD Robert Cazanciuc

Comisiile juridică şi pentru învăţământ din Senat au dat, marţi, raport comun de respingere pentru proiectul iniţiat de deputaţi de la PSD privind combaterea consumului de droguri în şcoli. Senatorul…
Vezi articolul

Simulare Evaluare Națională 2024. La limba și literatura română sunt permise sublinierile pe text, la matematică, figurile geometrice/ Trei elevi rămân în sală până la scanarea ultimei lucrări

La simularea Evaluării Naționale 2024 pentru absolvenții clasei a VIII-a, la proba de Limba și literatura română sunt permise sublinierile pe text cu creion sau stilou/pix de culoare albastră și…
Vezi articolul

Ecaterina Andronescu vine cu o nouă idee: în Franța, copiii care au probleme de rămânere în urmă sunt chemați la școală în vacanța de vară

În încercarea de a-și nuanța declarațiile făcute duminică seara, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, vine cu o nouă sursă de inspirație sau propunere. Într-o declarație făcută la România TV, Ecaterina Andronescu…
Vezi articolul