Elevii din Singapore nu vor mai da examene și nu vor mai primi note și calificative. Experții OECD au recomandat României să elimine Evaluarea Naționala de la clasa a VIII-a încă din 2016

SURSA: Adhitya Andanu/Pexels
Singapore este țara care conduce clasamentul mondial al rezultatelor la testele PISA în 2015. Sistemul de educație din această țară a ajuns la apogeu și acum urmează reglajele, pentru că o asemenea performanță a născut și foarte multe probleme pe parcurs. Ministerul Educației din Singapore a anunțat o serie de reforme.
SURSA: Statista

Experții pe care Ministerul Educației din statul insular i-a angajat să analizeze breșele, au descoperit că centrarea educației pe examene și evaluări, clasamentele și topurile făcute pe baza notelor, ierarhizarea elevilor după calificativele obținute, sunt excesive. Iar asta dăunează grav pe termen mediu și lung învățării. Practic, ca și în multe cazuri din România, elevii învață pentru note și pentru examene, fără să acumuleze cunoștințele respective, fără să asimileze aptitudini și valori care să-i ajute pe tineri mai apoi la locurile de muncă pe care le vor avea și în alegerile din viață, în ansamblu.

Pentru început, din anul 2019, examenele și notele din anii primari, (clasele I și a II-a) vor fi desfiițate și înlocuite cu discuții, teme și chestionare, metode prin care se vor colecta informații privind performanța elevilor de școală primară.

Dacă până acum erau practicate tot felul de clasamente în clasă, raportări ale situației elevilor față de ceilalți și topuri cu cei mai buni și cei mai puțin buni, din 2019 acestea se schimbă. Evaluările noi nu vor mai înregistra următoarele aspecte:

  • Poziția în clasă
  • Poziția elvului raportată la media clasei/școlii
  • Raport de progres
  • Mediile pentru fiecare materie
  • Va fi raportat doar rezultatul final, rotunjit până la întreg, fără subliniera scorurilor, compararea lor sau a eșecurilor.

Repartizarea în clase nu va mai fi (n.r. așa cum și în România se întâmplă deseori) pe baza notelor (segregare), în ordine descrescătoare, de la cea mai mare medie, până la cea mai mică. În loc de asta, clasele vor fi formate din elevi cu toate felurile de abilități, amestecate aleatoriu.

Bursele școlare de merit nu se vor mai acorda doar pe baza mediilor de la finalul anului ci pe baza atitudinii de la clasă, pe baza implicării copiilor în procesul de învățare, pe baza veniturilor familiei, potrivit Ministerului. (nu este clar cum se va putea face această evaluare, ea fiind una, cel mai probabil, subiectivă).

Măsurile se vor aplica gradual și pentru clasele superioare, pe măsură ce efectele primelor reforme se vor vedea și pe măsură ce elevii vor parcurge etapele prevăzute în planul Ministerului.

Iată un infografic cu toate schimbările care urmează să aibă loc în Singapore.

Recomandările OECD și UNICEF legate de evaluările din sistemul românesc de educație. 

În România, evaluarea elevilor este dominată de examinări cu mize importante, care limitează procesul de învăţare şi promovează o definiţie restrânsă a succesului, scriu experții în concluziile raportului ”Studiile OCDE privind evaluarea și examinarea în domeniul educației”. Plasarea învăţării în centrul evaluării va permite reechilibrarea acesteia şi recunoaşterea abilităţilor şi a intereselor tuturor elevilor, oferindu-le şansa să dea tot ce e mai bun.

România ar trebui să IA ÎN CONSIDERARE  suspendarea Evaluării Naționale Clasa a VIII-a

În primul rând, România trebuie să perfecteze standardele de învăţare ale curriculumului şi să încurajeze schimbările de la nivelul procesului de învăţare şi predare la care aspiră noul curriculum, mai arată raportul citat.

Standardele de învăţare ar trebui formulate mai clar şi însoţite de exemple de lucrări de-ale şcolarilor, astfel încât profesorii să poată aprecia nivelul de învăţare al elevilor în baza lor. Având în vedere consecinţele negative ale actualelor examinări naţionale asupra învăţării, motivaţiei şi evoluţiei elevilor, este importantă creşterea calităţii lor.

Ca o primă prioritate, România ar trebui să îmbunătăţească calitatea şi imparţialitatea evaluării naţionale pentru clasa a VIII-a, ţinând cont de miza importantă a acestuia pentru studiile viitoare ale elevilor. Pe viitor, România ar trebui să revizuiască parcursurile şcolare şi certificarea de la nivelul învăţământului secundar, luând în considerare inclusiv posibilitatea suspendării evaluării naţionale pentru clasa a VIII-a.

Profesorii români au nevoie de mai multă susţinere pentru a putea evalua corect performanţele elevilor şi pentru a oferi feedbackul şi sprijinul de care au nevoie aceştia. În plus, necesită un cadru care să le permită să îşi exercite propriul raţionament. Va fi important să se actualizeze formarea teoretică şi practică a noilor cadre didactice în domeniul evaluării elevilor şi să se asigure o dezvoltare profesională care să vizeze prioritar îmbunătăţirea practicii de evaluare, mai ales prin metode formative. Revizuirea evaluărilor naţionale care să permită redactarea unor teste ghidate de profesori, cu sprijinul autorităţilor centrale, va contribui la dezvoltarea progresivă a competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice.

Ca în multe alte domenii ale sale, investiţiile insuficiente au împiedicat sistemului de învăţământ românesc să ţină pasul cu evoluţiile internaţionale. Pentru a realiza schimbările recomandate în raportul de faţă, vor fi necesare investiţii susţinute şi adecvate în vederea dezvoltării unor teste moderne, potrivit studiului OECD.

SURSA: Adhitya Andanu from Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate