Elevii cu vârste de 15 ani din lume petrec, în medie, 16% din timpul lor, într-o zi de școală, pentru activități pe dispozitive digitale pentru destindere în afara școlii. Dar 25% dintre ei petrec mai bine de 4 ore pe zi în medii digitale, pentru destindere. Iar procentul este mult mai ridicat în România, în condițiile în care timpul excesiv petrecut pe dispozitive digitale este asociat, în medie, cu rezultate mai slabe la matematică, mai puțin timp petrecut cu alte activități și un sentiment redus de apartenență la școală, relevă un nou raport pe baza datelor PISA 2022.
- Raportul „Timp limitat pentru învățare și joacă” se bazează pe răspunsurile oferite de elevii în vârstă de 15 ani care au luat parte la runda PISA 2022, evaluarea internațională a competențelor de citire, matematică și științe a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Amintim că la PISA 2022 România a înregistrat un scor sub media OCDE și pe penultimul loc în rândul țărilor UE.
Potrivit noii analize, publicată de organizație luna aceasta, România se poziționează pe locul 3, în rândul celor peste 80 de sisteme din lume luate în calcul, din punct de vedere al numărului de elevi ce folosesc în exces dispozitive digitale, înainte și după școală – circa 40% din total.

Țara este depășită de Estonia și Polonia, adică două țări care, în pofida faptului că peste 40% intre elevii lor stau excesiv de mult (peste 4 ore pe zi) în medii digitale, pentru destindere, au avut rezultate de top: Estonia s-a plasat pe locul 4 în lume, iar Polonia pe 12 după media rezultatelor la PISA 2022. Bulgaria, ultima țară din UE în clasamentul evaluării de acum 3 ani a elevilor, este și ea în top 5 global din punct de vedere al folosirii excesive a dispozitivelor digitale în afara orelor de școală, cu un procent apropiat de cel al României.
- Cum se explică faptul că două țări cu rezultate foarte bune și două cu rezultate sub media OCDE la PISA 2022 apar alături în această „ierarhie” a folosirii excesive a dispozitivelor digitale de către elevi?
Potrivit datelor furnizate, doar puțin peste un sfert dintre elevii din România și Bulgaria declară că sunt utilizatori moderați de dispozitive digitale în scopuri de destindere, adică petrec în mediul digital între 2 și 4 ore pe zi. În cazul Estoniei și Poloniei, ponderea utilizatorilor moderați este de circa 33%, considerabil mai mare, iar analiza OCDE pe baza datelor PISA arată că utilizatorii moderați tind să aibă și cele mai bune rezultate în evaluarea competențelor.

Mai precis, arată documentul citat, țările cu performanță ridicată la evaluarea PISA la Matematică, în 2022, au o pondere mare a elevilor care apelează moderat – nici excesiv de mult, nic prea puțin – la dispozitive digitale pentru divertisment, tendință care se păstrează și dacă se iau în calcul alți parametri, precum PIB per capita.
- Astfel, în rândul țărilor care au scoruri medii la matematică foarte ridicate se numără țări cu o pondere mare a utilizatorilor moderați, precum Polonia, Estonia, Olanda, Belgia, dar și Singapore, Macao, Elveția, Marea britanie sau Coreea de Sud.
- Foarte puține țări cu o pondere peste medie a utilizatorilor moderați de dispozitive digitale au rezultate sub medie la evaluarea de Matematică. Iar foarte puține țări cu rezultate bune la matematică au un procent redus de utilizatori moderați, o situație aparte fiind cea a Japoniei.
Ce impact are timpul petrecut excesiv în medii digitale, în afara școlii?
Noul raport OCDE face o serie de corelații între timpul petrecut de elevii de 15 ani pe dispozitive digitale, înainte și după școală. Și arată că excesul poate fi asociat cu diverse fenomene, fără să rezulte, însă, relații clare de cauzalitate în multe dintre aceste situații.
Între altele, documentul semnalează:
1. Temele: Țările unde elevii petrec mai mult timp făcând teme tind să raporteze, în medie, mai puțin timp petrecut de elevi pe dispozitive digitale. Dar mai puțin timp alocat pentru teme – cum se întâmplă în țări nordice precum Finlanda, Norvegia și Suedia – se traduce automat într-un timp extins petrecut pe dispozitive digitale, fără însă a ajunge la excese, cum este cazul României sau al Bulgariei.
În acestea, deși alocă un timp ridicat petrecut pentru destindere în medii digitale, elevii petrec perioade peste media OCDE pentru temele zilnice.
În același timp, notează analiza citată, elevii care alocă excesiv de mult timp destinderii pe dispozitive digitale, în afara timpului de școală, tind să petreacă mai puțin timp, în medie, pentru teme, comparativ cu cei care stau în medii digitale mai puțin.
2. Alte activități:
- Elevii care petrec peste 4 ore pe zi pe dispozitive digitale, pentru destindere, tind să ajute mai puțin cu treburile casei, înainte sau după școală, fără ca diferențele să fie semnificative.
- In unele țări, elevii care petrec excesiv de mult timp pe dispozitive digitale tind să aibă mai puține activități creative săptămânale
3. Sentimentul de apartenență la viața școlii. Elevii care petrec excesiv de mult timp pe dispozitive digitale, pentru destindere, tind să aibă o senzație mai slabă de apartenență la comunitatea școlară.
În același timp, fenomenul se face simțit și în cazul elevilor care petrec foarte puțin timp pe astfel de dispozitive, explicația oferită de analiza OCDE fiind aceea că mediile digitale sunt foarte importante pentru comunicare cu colegii și prietenii, în cazul elevilor de 15 ani, iar slaba utilizare poate avea efecte negative asupra participării în comunitatea școlară.
1 comment
Sincer, nu exista nicio legatura. Dar asa-s studiile astea: cauta conexiuni acolo unde nu exista.
Concluziile-s superficiale, atata vreme cat nu incearca sa inteleaga intregul context. Iar contextul se refera si la ceea ce se preda elevilor, cum se preda elevilor, gradul de digitalizare, etc.
De exemplu, Estonia este lider european in domeniul digitalizarii. Iar aceasta se poate lega mai degraba de faptul ca performanta, in ciuda pozitiei de varf in acest clasament, este consistenta.