Elevii vor putea beneficia de burse de studiu și creație, stagii de formare și granturi de călătorie pentru proiecte culturale – ordonanță de urgență

1.355 de vizualizări
Foto: © Whpics | Dreamstime.com
Elevii minori și cei care devin majori în anii terminali ai liceului vor putea primi finanțări pentru proiecte culturale, potrivit ordonanței adoptate de prim-ministrul României în cadrul ședinței de guvern. Aceștia pot beneficia de burse de studii sau creație, stagii de formare sau granturi de călătorie, inclusiv rezidențe artistice.

Ordonanța adoptată pe 28 august aduce modificări în articolul 30 al Ordonanței Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale.

Concret, printre potențialii beneficiari ai acestor finanțări se numără, de acum, și elevii. Aceștia trebuie să fie înscriși în învățământul de stat cu frecvență, măsura vizând doar adolescenții care nu sunt deja integrați în câmpul muncii, se precizează în nota de fundamentare a ordonanței.

Elevii a căror principală ocupație este participarea la cursurile școlare pot obține, după cum se arată în textul ordonanței, „burse de studii/creație, stagii de formare sau granturi de călătorie, inclusiv rezidențe artistice”.

Proiectele culturale pot fi inițiate atât de liceeni majori, cât și de elevii cu vârsta sub 18 ani. În cazul celor din urmă, contractul de finanțare va fi semnat de părintele sau reprezentantul legal al minorului.

Autoritățile finanțatoare sunt, după cum se explică în articolul 1, alineatul 2, punctul b al ordonanței 11/1998, „entități publice care au ca obiect de activitate și acordarea de finanțări nerambursabile, precum autorități ale administrației publice centrale sau locale, instituții publice, Administrația Fondului Cultural Național”.

Pentru a primi finanțare, elevii trebuie să depună proiecte care să prioritizeze minim 3 criterii dintre cele de mai jos:

„a) concordanța cu strategia de dezvoltare, respectiv culturală sau educațională, după caz;

b) durabilitatea impactului cultural, economic și social, după caz;

c) excelența artistică și/sau originalitatea, încurajarea fuziunii formelor artistice tradiționale cu exprimările noi, inovatoare și experimentale, după caz;

d) dimensiunea europeană, cooperare/coproducții locale, regionale, naționale și/sau internaționale, după caz;

e) promovarea patrimoniului material și/sau imaterial;

f) promovarea/aplicarea formelor noi de antreprenoriat cultural și creativ, explorarea noilor tehnologii;

g) contribuția la interesul cultural al comunității: facilitarea/dezvoltarea accesului la cultură, atragerea publicului, contribuția la dezvoltarea sectorului turistic-cultural, după caz;

h) importanța, reprezentativitatea sau valoarea culturală/artistică a proiectului, după caz”.

Pentru proiectele de activități economice, cheltuielile acoperite de finanțare sunt precizare în schema de ajutor de stat/de minimis, potrivit articolului 7 din aceeași ordonanță.

Cheltuielile care nu pot fi suportate din cuantumul aferent finanțării sunt, după cum se arată în articolul următor, următoarele:

„a) cheltuieli efectuate de solicitant anterior semnării contractului de finanțare;

b) cheltuieli pentru contractarea creditelor aferente surselor complementare de finanțare, cheltuielile bancare, comisioanele, diferențele de curs valutar;

c) taxa pe valoarea adăugată în cazul beneficiarilor plătitori de TVA, precum și orice alte taxe, cu excepția situației prevăzute la alin. (1) lit. d);

d) dobânda și alte comisioane aferente creditelor;

e) achiziția de echipamente secondhand;

f) amenzi, penalități și cheltuieli de judecată;

g) costurile pentru operarea investiției;

h) sumele rezultate din diferențele de curs valutar;

i) costuri de amortizare, cu excepția situației prevăzute la alin. (2);

j) contribuția în natură, cu excepția situației prevăzute la art. 2 alin. (7) lit. d);

k) cheltuieli de leasing”.

Foto: © Whpics | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Eu sunt profesorul pe care nu l-am avut, dar pe care mi l-aș fi dorit să-l am, spune Ioana Alexandra Șomîtcă, autoare a unui ghid pentru profesori și părinți: Noi am putea să creăm ceva extraordinar la clasă și în cancelarie, pentru că matematica, ceea ce predau eu, are legătură cu Pitagora, dar, în același timp, Pitagora a avut tangență și cu muzica

Ioana Alexandra Șomîtcă, fostă profesoară de matematică la gimnaziu și asistent universitar, precum și autoare unui ghid pentru profesori și părinți, a declarat pentru Edupedu.ro că „sunt profesorul pe care…
Vezi articolul

Ciucă, la ședința Comitetului Interministerial OCDE: După aderarea la NATO și UE, deschiderea perspectivelor de aderare la OCDE este șansa unei noi etape de reforme și alinierea societății noastre la modelul democrațiilor consolidate

Premierul Nicolae Ciucă a condus astăzi prima ședință a Comitetului Interministerial OCDE, al cărui rol este coordonarea negocierilor și transformărilor necesare pentru admiterea României în Organizația pentru Cooperare si Dezvoltare…
Vezi articolul

Zeci de istorici, profesori universitari și experți cer public Academiei Române să îi retragă diploma acordată lui Alex Mihai Stoenescu, turnător la Securitate cu decizie definitivă în justiție / „Delațiunile sale au trimis oameni în închisoare”

Zeci de istorici, profesori universitari și experți solicită într-un apel public Academiei Române să îi retragă diploma acordată lui Alex Mihai Stoenescu, turnător la Securitate cu decizie definitivă în justiție,…
Vezi articolul