Eliminarea concursului de admitere la liceu – o prioritate reală pentru o îmbunătățire substanțială a noului proiect de lege, susține Consiliul Național al Elevilor care a trimis amendamente parlamentarilor

1.927 de vizualizări
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com
„Eliminarea concursului de admitere organizat la profilurile care înregistrează concurență reprezintă o prioritate reală pentru o îmbunătățire substanțială a noului proiect de lege. Menținerea examenului ridică semne de întrebare cu privire la posibilele consecințe, precum promovarea meditațiilor private și încurajarea inechității în educație”, potrivit Consiliului Național al Elevilor, care transmite parlamentarilor o serie de propuneri cu privire la forma actuală a legii învățământului preuniversitar, într-un comunicat de presă.

Consiliul Național al Elevilor critică posibilitatea introducerii religiei ca disciplină la alegere pentru examenul național de Bacalaureat și condamnă acțiunile unor grupuri de cadre didactice care au forțat elevii din țară să participe la „marșuri pentru viață”. „Propunerile pentru reforma educațională să fie realizate doar de către entități cu expertiză reală în domeniu, reprezentanții cultelor religioase nefăcând parte din această categorie”, susțin elevii.

Alte propuneri:

  • Acordarea de calificative pentru disciplinele aferente ariilor curriculare arte, sport și religie, excepție făcând profilurile vocaționale aferente.
  • Păstrarea diversității în proiectul de lege este absolut esențială pentru a asigura un mediu școlar incluziv, menit să încurajeze integrarea și participarea fiecărui elev din România.

Redăm comunicatul Consiliului Național al Elevilor

În cursul săptămânii trecute, pe data de 29 martie 2023, proiectele de legi care prezintă noua viziune asupra sistemului de educație au fost aprobate de către Guvernul României, urmând ca acestea să fie dezbătute în regim de urgență de către Camera Deputaților și de către Senat. În acest context, Consiliul Național al Elevilor transmite parlamentarilor o serie de propuneri cu privire la forma actuală a legii învățământului preuniversitar, astfel încât deziderate precum incluziunea, nediscriminarea și asigurarea echității să poată fi cu adevărat asumate drept principii de bază care guvernează sistemul de învățământ preuniversitar.

În urma tuturor dezbaterilor și a consultărilor privind pachetul legislativ, se poate observa cum vocea elevilor a fost ascultată, dar nu și auzită în privința examenului de admitere la liceu, organizat ulterior susținerii evaluării naționale. Menținerea acestuia în forma consolidată a legii ridică semne de întrebare cu privire la posibilele consecințe, precum promovarea meditațiilor private și încurajarea inechității în educație.

În plus, având în vedere reforma curriculară pentru liceu și noua structură propusă pentru examenul de Bacalaureat, este evidențiat caracterul generalizat al studiilor liceale. Astfel, specializarea suplimentară realizată prin concursul de admitere nu este una justificată. Standardizarea subiectelor evaluării naționale și integrarea portofoliului educațional al elevului în procesul de admitere ar putea constitui un mod echitabil de a asigura accesul în învățământul liceal. Eliminarea concursului de admitere organizat la profilurile care înregistrează concurență reprezintă o prioritate reală pentru o îmbunătățire substanțială a noului proiect de lege.

Un alt aspect criticat cu fermitate de către Consiliul Național al Elevilor este posibilitatea introducerii religiei ca disciplină la alegere pentru examenul național de Bacalaureat. Considerăm că România trebuie să își păstreze caracterul de stat laic, cu diversitatea și pluralismul ca principii de bază, motiv pentru care această materie ar trebui să fie eligibilă ca opțiune numai pentru elevii care studiază la un profil teologic.

În plus, condamnăm acțiunile unor grupuri de cadre didactice care au forțat elevii din țară să participe la „marșuri pentru viață”, fără a îi informa în prealabil despre tema acestor evenimente și fără a cere acordul părinților/reprezentanților legali. Nu există niciun motiv pentru care astfel de agende să se intersecteze cu sectorul educațional, întrucât școlile reprezintă spații în care orice elev are dreptul la propriile opinii și convingeri.

Astfel, ne dorim ca aceste aspecte să fie tratate în mod responsabil și ca propunerile pentru reforma educațională să fie realizate doar de către entități cu expertiză reală în domeniu, reprezentanții cultelor religioase nefăcând parte din această categorie. Păstrarea diversității în proiectul de lege este absolut esențială pentru a asigura un mediu școlar incluziv, menit să încurajeze integrarea și participarea fiecărui elev din România.

În altă ordine de idei, reiterăm solicitarea noastră de a fi acordate calificative pentru disciplinele aferente ariilor curriculare arte, sport și religie, excepție făcând profilurile vocaționale aferente. Disciplinele corespunzătoare ariilor curriculare arte și sport sunt axate pe aptitudini, acestea neputând fi evaluate pe o scară de la 1 la 10 în mod obiectiv, la fel cum convingerile sau valorile religioase nu pot fi evaluate folosind aceleași criterii. Așadar, implementarea unui algoritm de calificative, precum mediu/avansat/experimentat, ar putea crește gradul de obiectivitate în evaluare.

„Întregul proiect de lege aduce îmbunătățiri reale pe partea de acces la educație, reducerea abandonului școlar și desegregare. Astfel, ne întrebăm cum examenul de admitere este în concordanță cu aceste aspecte. Excelența poate fi promovată în mod descentralizat prin centrele județene de excelență. De ce este necesar un examen suplimentar? Suntem atât de aproape de un mare pas înainte pentru educația din România, însă alegem să rămânem pe loc pentru a promova principii demult apuse, precum concursul de admitere. Sperăm ca propunerile noastre să fie luate în considerare și integrate în forma finală a legii.” a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor.


2 comments
  1. Adevarat, este o mare prostie examenul de admitere separat de evaluarea naționala care mi se pare cea mai echitabila forma de examinare pt toți copiii. Fiecare copil intra unde ii este locul in funcție de rezultatele la examen, nu este nevoie de un stres suplimentar doar pt orgoliile unor colegii vezi Doamne. Vor intra tot copiii cei mai buni la ele in funcție de opțiuni și medie. Chiar nu înțeleg de unde teoria asta comunista cu examenul de admitere când peste tot in lume le este ușurat procesul de admitere a copiilor la liceu numai la noi nu.

  2. Parca e țară de handicapați!!Mai acu’ 2-3-4 etc ani se ridica în slavi examenul de admitere și culmea!aceeași care au cerut examen acum se bat cu pumnul în piept ca nu le trebuie!Oameni suntem sau maimuțe de la circ?Iar nu v-ati luat medicamentele?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Noul program Erasmus+ pentru 2021-2027

Erasmus+: Comisia Europeană a lansat cererile de propuneri, cu un buget de aproape 3,9 miliarde de euro în 2022 pentru mobilitate și cooperare în domeniile educației, formării, tineretului și sportului

Comisia Europeană a lansat miercuri cererile de propuneri în cadrul cererii Erasmus+ pentru 2022, în urma adoptării programului anual de lucru pentru 2022, anunță executivul comunitar. Potrivit comunicatului de presă, cu…
Vezi articolul

Material susținut de Fundația The Institute

Ciprian Ciucu, primarul Sectorului 6, la lansarea unui proiect de colectare selectivă în școli: Îmi asum desființarea ghenelor. Vom amenaja puncte unde se va duce gunoiul lângă bloc, cu acces pe cartelă magnetică

Primarul sectorului 6 a anunțat că “este momentul să îmi asum ca politician și primar al Sectorului 6 desființarea ghenelor”. În cadrul unei conferințe în care ASAP a anunțat, alături…
Vezi articolul