Etapele pentru înființarea grădinițelor comunitare, explicate de Ministerul Educației – document / Până la 31 martie 2024 vor fi înființate 98 de grădinițe comunitare, potrivit instituției

2.253 de vizualizări
Foto: © Sergey Novikov – Dreamstime.com
Etapele ce vizează înființarea serviciilor de educație timpurie complementare au fost trimise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. Este vorba despre înființarea ludotecilor și grădinițelor comunitare, ca servicii private sau de stat complementare grădinițelor și creșelor. Vezi mai jos, în articol, care sunt cele 5 etape.

Hotărârea de Guvern nr. 1.604/2022 stabilește la art. 4 că „(1) serviciile de educație timpurie complementare se înființează ca structuri ale unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe, respectiv:

a) în localitățile izolate/dezavantajate în care creșa sau grădinița nu se află în apropierea domiciliului copiilor;

b) în localitățile în care numărul populației școlare, inclusiv al copiilor sub 6 ani, este scăzut și nu funcționează o unitate de învățământ de nivel preșcolar/antepreșcolar cu personalitate juridică;

c) în localitățile în care se înregistrează, din cauza aglomerării creșelor și a grădinițelor, un număr semnificativ de cel puțin 20 de cereri de înscriere nesoluționate și în care serviciul standard poate oferi, suplimentar, servicii de educație timpurie complementare.”

Cele 5 etape pentru înființarea grădinițelor comunitare, potrivit adresei Ministerului Educației

„1. Ulterior etapei de achiziție, amenajare și dotare, dupa caz, a sălilor desemnate pentru desfășurarea activităților cu copiii, dar înainte de data finalizării perioadei de implementare a proiectului (conform modelului de acord de parteneriat, anexa la contractul de finanțare), autoritățile publice locale acordă unităților de învățământ cu personalitate juridică care au realizat demersul în vederea înființării serviciilor de tip grădiniță comunitară și/sau serviciile de tip ludoteca și/sau grup de joacă, dreptul de folosință a spațiilor amenajate, drepturile de proprietate intelectuală și industrială privind rezultatele proiectului.

2. Consiliile de administrație ale unităților de învățământ cu personalitate juridică emit hotărârile de înființare a serviciilor de educație timpurie complementare pe care le transmit inspectoratelor școlare spre avizare. Respectivele hotărâri vor cuprinde informații privind numărul de grupe, numărul de copii, numărul de posturi necesare (maximum 3 posturi/serviciu).

3. În baza hotărârilor consiliului de administrație și a avizului inspectoratelor școlare, directorii unităților de învățământ cu personalitate juridică emit deciziile de înființare a serviciilor de educație complementare, pe care le comunică ulterior inspectoratelor școlare.

4. Inspectoratele școlare înregistrează datele respectivelor servicii în SIIIR (denumire, adresă de funcționare), repartizează planul de școlarizare, avizează statele de funcții ale unităților de învățământ cu personalitate juridică, asigurând totodată acestora accesul în SIIIR în vederea completării datelor corespunzătoare numărului de grupe, numărului de elevi, numărului de posturi aferente fiecărui serviciu înființat.

5. După parcurgerea etapelor menționate anterior la nivelul unităților de învățământ cu personalitate juridică care au înființat servicii de educație timpurie complementare se derulează etapa de înscriere a copiilor, respectiv angajarea personalului, inclusiv a celui didactic repartizat de inspectoratele școlare.”

Serviciile de educație timpurie complementare nu sunt unități de învățământ, nu se introduc în rețeaua școlară și nu se supun legislației privind reorganizarea unităților de învățământ, conform sursei citate.

În adresa Ministerului Educației se arată că, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta C15: educație, Reforma 2: dezvoltarea unui sistem de servicii de educație timpurie unitar, inclusiv și de calitate, Investiția 2: înființarea și operaționalizare a 412 servicii complementare pentru grupurile defavorizate, 98 de contracte de finanțare au fost semnate, ceea ce implică înființarea a 98 de servicii de educație timpurie complementare până cel târziu la data de 31 martie 2024.

Adresa Ministerului Educației poate fi consultată mai jos:

Ghidul pentru dezvoltarea serviciilor de educație timpurie complementare a fost lansat în consultare publică în ianuarie 2023, ceea ce înseamnă că a trecut aproape un an de la lansarea ghidului și până la adresa trimisă de Ministerul Educației.

În decembrie 2022, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța înființarea a 850 de grădinițe comunitare, ludoteci și centre de joacă, care vor oferi servicii de educație, îngrijire, protecție și nutriție pentru copii și 2.550 de posturi noi pentru asigurarea personalului necesar, până în 2026.

Photo 66911365 © Sergey NovikovDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Primăriile împreună cu inspectorate școlare, ONG-uri, părinți și operatori economici pot înființa ludoteci și grădinițe comunitare în localitățile unde nu sunt creșe / În aceste centre sunt incluse și servicii de informare și consiliere a părinților
Ministerul Educației va înființa 850 de grădinițe comunitare, ludoteci și centre de joacă și 2.550 de posturi noi pentru asigurarea personalului necesar


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ONG-urile pot să aplice pentru granturi de 10.000 de euro, pentru proiecte educaţionale dedicate prevenirii violenţei în școli, anunță World Vision România / Termenul limită pentru depunerea proiectelor este 18 noiembrie

Fundaţia World Vision România anunță că lansează noi finanțări pentru ONG-uri, zece granturi a câte 10.000 de euro fiecare, pentru proiecte educaţionale dedicate prevenirii violenţei în școli, prin programul SAVE…
Vezi articolul

“Colaboratorul Sputnik” a fost dat afară din Ministerul Educației. Secretar de stat: Imediat ce am aflat, i-am cerut demisia și pentru că nu e trecută în CV nicio acțiune de genul acesta, iar relația secretar de stat – consilier se bazează pe încredere / L-am luat dintr-o instituție publică: Inspectoratul Școlar Județean Vaslui

Colaboratorul publicației Sputnik, organul oficial de propaganda al Rusiei, a fost dat afară din Ministerul Educației, a declarat pentru Edupedu.ro secretarul de stat Mihaela Popa. Decizia vine după ce G4Media.ro…
Vezi articolul

Programul Școală după școală cu masă inclusă și școli în care elevii să învețe într-un singur schimb nu se poate generaliza în următorii șase ani, spune ministrul Ligia Deca / Amendamentele în acest sens ale USR au fost respinse

“Această idee de generalizare a învățământului cu școală după școală, opțional, nu obligatoriu (…) se poate realiza, însă nu în intervalul acela de timp”, adică până în 2030, a spus…
Vezi articolul