Evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a 2025. Părinții elevilor cu CES trebuie să-și exprime în scris acordul despre modul în care copiii lor vor susține testele: în condiții speciale, în condiții normale, sau pot alege să nu participe

28.951 de vizualizări
Evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a
Foto: Pixabay.com
Părinții elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) trebuie să-și exprime în scris acordul sau dezacordul cu privire la modul în care copiii lor vor susține Evaluarea Națională de la clasa a II-a, a IV-a sau a VI-a – în condiții speciale, în condiții normale, sau pot alege să nu participe, potrivit unei adrese trimise, vineri, de Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională (CJRAE) Galați. Termenul până la care școlile vor trimite către CJRAE documentele scanate este 11 aprilie, mai este precizat în document.

Elevii cu cerințe educaționale speciale susțin evaluările adaptat, dacă au parcurs curriculumul adaptat. Dacă au parcurs curriculumul de masă, susțin EN-2025 în condiții normale, conform Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024—2025.

  • În metodologie nu este specificat că părinții pot alege pentru copiii lor să nu susțină evaluarea.

Asigurarea egalității de șanse 

Evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a

Art. 18. — (1) „Elevii cu deficiențe, integrați în învățământul de masă, precum și cei din învățământul special, care parcurg curriculumul de masă, susțin EN-2025 în condițiile prezentei metodologii. 

(2) Elevii cu deficiențe, integrați în învățământul de masă sau școlarizați în învățământul special, care parcurg curriculumul de masă adaptat, precum și elevii cu cerințe educaționale speciale care parcurg curriculumul specific învățământului special susțin EN-2025, la solicitarea scrisă a părinților/reprezentanților legali ai elevului, prin adaptarea procedurii specifice de administrare a evaluării. 

(3) Situația specială a elevilor cu cerințe educaționale speciale este menționată atât în lista elevilor comunicată de către unitatea de învățământ, cât și în fișa de evaluare a acestora.”

Adresa Centrului Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională (CJRAE) Galați

„În cazul în care în unitatea dvs şcolară există elevi cu CES, ai căror părinți doresc ca aceștia să susțină examenul în condiții speciale, avem rugămintea să le solicitați în scris acordul/dezacordul cu privire la opțiunea aleasă.

În urma opțiunilor exprimate în scris, unitatea dvs şcolară va transmite scanat pe adresa secretariat@cjrae-galati.ro, până la data de 11.04.2025, la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Serviciului SEOSP — cererile scanate pentru elevii cu CES, indiferent de opțiunea aleasă (susține examenul în condiții speciale, susține examenul în condiții normale sau nu susține Evaluările Naționale pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a)”, este precizat în adresa CJRAE Galați.

În cazul elevilor aflați în plasament la asistent maternal profesionist, decizia privind participarea la evaluări aparține Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Galați, mai este menționat în adresa amintită.

Calendarul pentru evaluarea națională de la clasa a II-a:
  • Limbă și comunicare — scris — Limba română — 13 mai 2025
  • Limbă și comunicare — scris — Limba maternă — 13 mai 2025
  • Limbă și comunicare — citit — Limba română — 14 mai 2025
  • Limbă și comunicare — citit — Limba maternă — 14 mai 2025
  • Matematică și Explorarea mediului — 15 mai 2025
  • Limbă și comunicare — scris — citit — Limba română pentru minoritățile naționale — 16 mai 2025
Calendarul pentru evaluarea națională de la clasa a IV-a
  • Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale — 20 mai 2025
  • Matematică și Științe ale naturii — 21 mai 2025
  • Limbă și comunicare — Limba maternă — 22 mai 2024
Calendarul pentru evaluarea națională de la clasa a VI-a
  • Limbă și comunicare — Limba română — 27 mai 2025
  • Matematică și Științe ale naturii — 28 mai 2025
  • Limbă și comunicare — Limba maternă — 29 mai 2025
Informații de context

Conform ordinului publicat în Monitorul Oficial în septembrie 2024, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog.

Art. 28. — „(1) Rezultatele individuale obținute la EN-2025 nu se afișează/nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul claseiPrin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog. Rezultatele sunt valorificate la nivelul unității de învățământ prin:

a) elaborarea planurilor individualizate de învățare;

b) informarea elevilor și a părinților/reprezentanților legali ai elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.

(2) Rezultatele individuale la EN-2025 cuprinse în fișele de evaluare sunt supuse unui proces de analiză de către cadrul didactic și de către colectivul de catedră din fiecare unitate școlară. În urma acestei analize, cadrul didactic decide, acolo unde este cazul, elaborarea planului individualizat de învățare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/ orientare care cuprinde informații diagnostice și prognostice în vederea orientării și optimizării învățării.”

Rezultatele la evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a sunt consemnate în portofoliul educațional al elevului

Art. 38. — „Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului.

O altă noutate se referă la faptul că decizia privind elaborarea planului individualizat de învăţare al elevului se ia coroborând rezultatele la evaluarea națională 2025 cu datele şi observaţiile înregistrate de-a lungul parcursului educaţional al elevului.

Art. 28 – „(3) Decizia privind elaborarea planului individualizat de învățare al elevului se ia coroborând rezultatele la EN-2025 cu datele și observațiile înregistrate de-a lungul parcursului educațional al elevului.

(4) Planurile individualizate de învățare ale elevilor sunt comunicate părinților/reprezentanților legali ai elevilor.

(5) Comisia de organizare și de administrare a EN-2025 din unitatea de învățământ urmărește procesul de informare a elevilor și a părinților/reprezentanților legali, în condiții de confidențialitate.

(6) Accesul la documente și la informațiile transmise se limitează la corpul profesoral implicat în procesul educațional, la elev și la familia acestuia.

(7) După informarea părinților/reprezentanților legali, se întocmește un proces-verbal, în care aceștia semnează pentru luarea la cunoștință a informațiilor referitoare la rezultatele elevului la EN-2025 și la măsurile prevăzute în planul individualizat de învățare.

(8) Valorificarea rezultatelor EN-2025 la nivelul unității de învățământ și planurile de acțiune pentru remediere/menținere/ dezvoltare/accelerare, după caz, sunt monitorizate de către comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN-2025.”

Conform sursei citate anterior, în termen de 5 zile după ce au fost evaluate testele, comisia de organizare și administrare din fiecare școală va face un raport în care sunt analizate rezultatele înregistrate care fundamentează planul de acțiune pentru remediere/menținere/dezvoltare/accelerare, după caz:

Art. 29. — „În termen de 5 zile de la finalizarea evaluării testelor din cadrul EN-2025, comisia de organizare și de administrare a EN-2025 din unitatea de învățământ elaborează un raport al unității de învățământ, în care sunt analizate rezultatele înregistrate care fundamentează planul de acțiune pentru remediere/menținere/dezvoltare/accelerare, după caz.

Art. 30. — (1) În termen de 7 zile de la finalizarea încărcării datelor în aplicația dedicată, comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN-2025 elaborează raportul ISJ/ISMB, în care sunt centralizate rezultatele și planurile de acțiune pentru remediere/menținere/dezvoltare/ accelerare de la nivelul unităților de învățământ aflate în subordine.

(2) După finalizarea EN-2025, inspectoratele școlare comunică măsurile educaționale necesar a fi luate la nivelul județului/al municipiului București în vederea remedierii, menținerii, dezvoltării, accelerării rezultatelor învățării.”

Citește și:
OFICIAL La evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a 2025, elevii o să primească punctaje / Punctajele se pot echivala în note sau calificative și pot fi trecute în catalog, la solicitarea scrisă a elevului


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiada Națională de Informatică 2024 s-a încheiat pentru elevii de gimnaziu. Descarcă subiectele și baremele / Problemele de la proba de baraj pentru calificarea în lotul național și lista elevilor calificați

Elevii participanți la etapa națională a ONI 2024 – Olimpiada Națională de Informatică pentru gimnaziu au susținut marți, 23 aprilie, proba scrisă a concursului și joi, 25 aprilie, proba de…
Vezi articolul

Examenul de admitere în clasa a V-a este menținut de ministrul Daniel David / În urmă cu patru luni, oficialul se declara împotriva unei „focalizări prea timpurii pe anumite domenii” și pe împingerea copiilor „prea devreme” în industria meditațiilor

Examenul de admitere în clasa a V-a este menținut de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care susține că această testare la colegiile naționale care nu au clasele P-IV, pentru…
Vezi articolul