Examenul de admitere la liceu să fie eliminat din lege, la fel și exmatricularea, iar diversitatea să fie promovată prin reglementări ulterioare – recomandările transmise de Consiliul Elevilor președintelui Iohannis, înainte de promulgarea Legii învățământului preuniversitar

9.188 de vizualizări
sursa: CNE
Eliminarea examenului de admitere la liceu, eliminarea religiei ca disciplină la Bacalaureat, eliminarea exmatriculării de pe lista de sancțiuni aplicabile elevilor, dar și promovarea reală a diversității se numără printre recomandările pe care Consiliul Național al Elevilor (CNE) anunță, joi, că le-a transmis președintelui Klaus Iohannis, în contextul în care acesta este așteptat să promulge noua lege a învățământului preuniversitar.

CNE își argumentează propunerile – într-un document cu subtitlul “România Educată rămâne doar un vis?” – cu rezultatul unui sondaj realizat în rândul elevilor – detalii mai jos. Organizația emite o serie de recomandări ce ating și tema burselor sau planurile-cadru.

CNE nu cere o revenire asupra proiectului de lege, ci modificarea reglementărilor prin legislație subsecventă:

  • “Adoptarea legii în forma sa finală în procesul legislativ nu marchează sfârșitul reformei în educație. În acest sens, legislația subsecventă joacă un rol important în a asigura respectarea tuturor principiilor ce ar trebui să guverneze sistemul de învățământ preuniversitar – echitatea, incluziunea, diversitatea etc. Propunerile actuale ale Consiliului Național al Elevilor sunt corelate cu toate cele prezentate anterior și reflectă dorințele elevilor ce nu au putut fi introduse în pachetul legislativ în circuitul legislativ inițial.”

Principalele recomandări transmise de CNE președintelui Iohannis:

  • Eliminarea examenului de admitere la liceu organizat ulterior susținerii examenului de Evaluare Națională – luând în calcul discrepanțele uriașe pe care această admitere le-ar putea aduce (…)”
  • “Calibrarea nivelului de dificultate a subiectelor de la examenul de Evaluare Națională, astfel încât acesta să reprezinte cu adevărat o evaluare de etapă (…)”.
  • “Stabilirea, în metodologia-cadru de acordare a burselor școlare, a unui termen-limită pentru transmiterea sumelor către elevi, astfel încât să fie garantată acordarea burselor la timp”
  • Bacalaureat: “Eliminarea religiei de pe lista disciplinelor de examen, cu excepția învățământului confesional (…)”
  • “Eliminarea exmatriculării elevilor de pe lista de sancțiuni ce pot fi aplicate elevilor din sistemul de învățământ preuniversitar, fiind un aspect neconstituțional. (…”
  • Diversitatea: “Explicitarea amplă în legislația subsecventă, inclusiv în Statutul Elevului, a termenului de diversitate și a sancțiunilor ce pot fi acordate cadrelor didactice care nu asigură un mediu educațional incluziv la clasă; Promovarea reală a diversității în unitățile de învățământ și implementarea unui algoritm de monitorizare a cazurilor de discriminare în unitățile de învățământ preuniversitar (…)”
  • Planurile-cadru: “Implementarea reală a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii și asigurarea desfășurării grupelor de studiu la nivelul fiecărei unități de învățământ, astfel încât fiecare elev să poată studia opționalul ales în mod individual; xreșterea numărului de discipline opționale pe care elevii le pot studia (…)”

Elevii atașează recomandărilor rezultatele unui sondaj la care au luat parte peste 16.000 de elevi, cei mai mulți la nivel de liceu, potrivit căruia:

  • 78,2% dintre respondenți consideră că nu ar trebui să existe un examen separat de Evaluarea Națională
  • 86,2% dintre elevi consideră că ar trebui să existe un termen-limită, în fiecare lună, pentru acordarea burselor școlare
  • 69,5% consideră că Religia nu ar trebui introdusă ca materie opțională la Examenul de Bacalaureat
  • 54,9% dintre respondenți consideră că elevii ar trebui să participe, în mod obligatoriu, la ore de consiliere psihologică, fără acordul părintelui, lucru ce va limita cazurile de violență în școli.
  • 63,2% din elevi consideră că diversitatea nu este promovată suficient în sălile de clasă, fapt ce atestă existența segregării în mediul școlar.
  • 87,6% din respondenți consideră că elevii ar trebui să aibă mai multă libertate în alegerea disciplinelor de studiu, astfel aceștia ar alege discipline de studiu în funcție de orientarea profesională individuală.
Documentul CNE, integral:

14 comments
  1. ma bucur ca sunt si unii parinti idioti care citesc articolul printre randuri si apoi se revolta. Pentru cei “nelamuriti”, este vorba de examenul de admitere la liceu, nu de Evaluare. Religia la BAC este inutila, la fel ca si exmatricularea. Consilierii sunt necesari, la fel ca si orele optionale in clasa. De asemenea, promovarea diversitatii este necesara. Avem nevoie de o generatie incluziva, toleranta, la fel ca in Vest. Toti spuneti ca vreti ca in Vest, dar strambati nasul la diversitate. Ironic, nu?

  2. Ce înseamnă să emită un copil judecați? Eu cred ca noi, cei ce nu suntem copii ne grăbim să folosim cuvinte, sintagme într-un context care accentuează confuzia deja creată… Un copil nu are autoritatea de a emite judecați. Într-un cadru intim, familial sau într-o ședință, dezbatere, ca reprezentant al elevilor, poate sa își exprime opțiunea, părerea, fără a avea caracter decizional. În orice context, părerea copilului contează, categoric, dar în limitele impuse de statutul său.

  3. Cu riscul de a o incasa, propunerile mi se par de bun simt.
    Religia, la Bacalaureat? O disciplina care nu este optionala dar care poate fi frecventata optional, la Bacalaureat?! Doamne Sfinte!
    Faptul ca elevii participa, in mod obligatoriu, la orele de consiliere, fara acordul parintilor, acolo unde situatia o cere, mi se pare iarasi, o propunere buna. De regula, parintii refuza sa-si lase copiii la consilierul scolar.
    Exmatricularea? Nu are niciun efect, nici pentru profesor, nici pentru elev. Exmatriculatea nu are rol educativ! Solutia – consilierii scolari (care in prezent, nu sunt! din cauza subfinantarii). Ne-am obisnuit sa scapam de “lucrurile” care nu ne convin.
    Bursele sa fie acordate pana la un termen limita? Total de acord!
    Invatamantul sa promovexe diversitatea. Total de acord. Scoala trebuie sa educe tinerii sa-si respecte semenii, indiferent de modul lor de-a fi.
    Alegerea optionalelor de catre elevi. De acord! Si in actuala legislatie este la fel, numai ca nu se aplica, deoarece directorii echilibreaza orele profesorilor prin asa-zisul CDS.
    Felicitari Consiliului Elevilor! Sindicatele nu au luat atitudine la momentul potrivit.

    1. De acord cu ce spuneți, mai puțin în privința exmatriculării. Exmatricularea intervine în situații grave, așa a fost tot timpul. Când elevul face ceva grav, exmatricularea este necesară pentru a scoate elevul din acel mediu în care este aproape imposibil să mai aibă relații normale cu grupul de elevi și cu angajații școlii. O poate lua de la capăt în altă școală, după orele de consiliere. Exmatricularea este și un semnal pentru elevul respectiv că regulile de conviețuire trebuie respectate, în școală și în afara ei. Pentru că, odată devenit adult, nu te mai păsuiește nimeni dacă agresezi un om, nu te mai trimite nimeni la consiliere, ci la închisoare.

      1. Buna ziua!
        Cred ca, daca elevii, inca din clasele mici, ar avea sprijinul consilierilor scolari, nu s-ar ajunge la situatii extreme. Din experienta proprie, daca copilul este ascultat si ajutat atunci cand are nevoie, in special la varsta mica, acesta se va integra social. Evident ca scoala nu poate face tot (fiind responsabila de o treime din educatia copilului). Familia si mediul sunt la fel de importante.
        Este doar o parere …. poate mai mult speranta.

        1. Indiferent de sistemul de educație se ajunge și la situații extreme. Posibilitatea exmatriculării în sine, fără a se face uz de ea, este un semnal că nu poți face orice și scapi nepedepsit. Ideal ar fi cum spuneți, consiliere permanentă a copiilor și părinților. Dar asta e chiar o utopie, cel puțin în România.
          Știu că sună prost cuvântul exmatriculare, că este ca și cum expulzezi un copil din grup declarându-l irecuperabil. Dar nu este chiar așa. Nu-l elimini din societate, ci doar dintr-un grup în care nu-și mai găsește locul. În starea actuală a societății este nevoie și de reguli de forță, altfel se prăbușește și echilibrul extrem de fragil care mai există.

  4. sa se renunte la examene si exmatriculare? de ce sa nu se renunte si la absente, la notele sub 8, corigente, etc? sa se renunte la obligativitatea elevului sa invete, nu? CNE si acel “consiliu al.parintilor”, niciodata nu au reprezentat interesele elevilor. cine sunt ei, cine i-a infiintat si cine le-a dat lor mandat sa reprezinte elevii si parintii? Care e faza cu “promovarea diversitatii”?? In loc sa isi vada de scoala sunt preocupati ce fac colegii lor cu sfincterul?

    1. Buna ziua!
      Se refera doar la examenul de admitere in liceu, nu la Evaluarea nationala (asa cum este acum!)
      Consemnarea absentelor sau notarea nu reprezinta modalitati de sanctionare a elevului. Exmatricularea, da! Elevul exmatriculat se va inscrie in aceeasi scoala sau in alta scoala cu aceleasi probleme. Aceste probleme trebuie rezolvate de un psiholog scolar. In momentul de fata, parintii refuza consilierea scolara a propriilor copii.
      Elevii nu au drept de decizie in privinta legislatiei dar se pot organiza in asociatii si pot atrage atentia, in anumite situatii. Ei sunt beneficiarii directi ai educatiei formale. Ar trebui macar ascultati.
      Promovarea diversitatii nu are legatura cu sfincterul. A existat si pana acum dar, Patriarhia a cerut eliminarea din legile educatiei a acestei sintagme (promovarea diversitatii).

    2. Buna ziua!
      Se refera doar la examenul de admitere in liceu, nu la Evaluarea nationala (adica, elevii cer sa ramana asa cum este acum!)
      Consemnarea absentelor sau notarea nu reprezinta (si nu trebuie sa reprezinte) modalitati de sanctionare a elevului. Exmatricularea, da! Elevul exmatriculat se va inscrie in aceeasi scoala sau in alta scoala cu aceleasi probleme. Aceste probleme trebuie rezolvate de un psiholog scolar. In momentul de fata, unii parinti refuza consilierea scolara a propriilor copii.
      Elevii nu au drept de decizie in privinta legislatiei dar se pot organiza in asociatii si pot face propuneri sau pot atrage atentia, in anumite situatii. Ei sunt beneficiarii directi ai educatiei formale. Ar trebui macar ascultati.
      Promovarea diversitatii nu are legatura cu sfincterul. A existat si pana acum dar, Patriarhia a cerut (si a obtinut!) eliminarea din legile educatiei a acestei sintagme (“promovarea diversitatii”). Promovarea diversitatii are legatura cu respectul reciproc si toleranta, doua atribute necesare pe parcursul intregii vieti.

  5. Consider ca un elev este o persoana in formare , fara studii suficiente, aflat in grija părinților si a statului din punct de vedere financiar si care nu are competentele necesare sa emita sugestii sau judecati de valoare asupra sistemului de învățământ. Oare cum ar fi ca in familie copiii sa hotărască si sa dicteze actiunile si responsabilitatile parintilor !!

    1. Total greșit! Copilul nu este o marionetă pe care să o manevrăm cum vrem indiferent de opiniile pe care le are. Copilul nostru trebuie să crească responsabil, să emită judecăți și să fie luat in considerare de fiecare dată când este vorba despre el. Motivul pentru care cei mai mulți adulți ajung să facă în viață lucruri care nu le plac este tocmai acela că le-au făcut pe plac părinților și au mers în direcții dictate de aceștia… doar pentru că ei sunt copii și trebuie să asculte.

  6. Ati vazut ce se intampla daca ati oprit greva? Cum sa se renunte la examene? Nicaieri in lume nu exista asa ceva!!!

    1. Buna ziua!
      Se refera la examenul de admitere in licee care, oricum nu-si mai are rostul, din moment ce elevii vor sustine Evaluarea nationala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Partidul de guvernământ din Italia elaborează un proiect de lege pentru a „proteja” scenele Nașterii Domnului din școli. Proiectul urmărește să ia măsuri împotriva școlilor care organizează festivități generaliste în perioada sărbătorilor

Partidul de extremă-dreapta aflat la putere în Italia a identificat un nou câmp de luptă în războiul său pentru protejarea „rădăcinilor culturale” ale țării: Scena Nașterii Domnului din școli, scrie The Guardian. Un…
Vezi articolul