Examenul de Definitivat, o dezamăgire, iar Titularizarea promovează învățarea mecanică – profesorul anonim

8.267 de vizualizări
Foto: © Mheim301165 | Dreamstime.com
Sunt un profesor debutant care, anul acesta, a susținut examenul de Definitivat la disciplina limba și literatura română.

În data de 22 iulie, am intrat la examen, am stat două ore cu emoții și mască așteptând cu nerăbdare subiectele, am citit subiectele și cel de metodică conținea doar o competență, aceea de liceu. Exista o singură secvență pe care trebuia să aplicăm strategiile didactice învățate și aceasta era de liceu, cu toate că în toate modelele de subiecte publicate și cele din anii anteriori existau două secvențe, la alegere: una pentru gimnaziu și una pentru liceu, astfel încât să nu fie dezavantajați profesorii de gimnaziu sau cei de liceu.

Dacă un profesor care are nivelul 1 al modului psihopedagogic nu poate preda la clasa a XI-a, de ce este evaluat cu 3 puncte pentru asta? Până acum existau două secvențe, dar fiindcă de anul acesta la gimnaziu nu mai este valabilă programa veche, nu au avut timp sau nu au știut să facă un barem folosind noua programă de gimnaziu, care a fost publicată în 2017, astfel încât să fie un examen echitabil. De ce profesorii de gimnaziu să fie discriminați? Pentru un profesor care predă la gimnaziu și abia aștepta să își demonstreze cunoștințele de didactică și metodică la ciclul unde predă și unde a susținut două inspecții la clasă, acest examen a fost o dezamăgire! Vorba lui Camil Petrescu: ”cădem cu sufletele rupte”!

P.S. 1. În 29 iulie a avut loc examenul de titularizare și desigur că și aici a existat la partea de metodică, care reprezintă 3 puncte din nota finală, doar secvența de liceu, însă de clasa a IX-a, care corespunde și cu pregătirea unui profesor de nivel 1.

P.S. 2. Ca să nu mai vorbim că din start a-i cere unui profesor să asocieze un anume conținut unei competențe e total greșit, e la latitudinea profesorului, în funcție de nevoile elevilor, dezvoltarea competenței specifice și procesul didactic modern prevede observarea, evaluarea și apoi predarea. Însă nu ne putem hotărî și avem un sistem pe jumătate tradițional și pe jumătate modern. Structura examenului în sine e greșită, promovează învățarea mecanică și mai puțin gândirea critică, nu sunt grele subiectele, dar când ai limită de cuvinte și de timp, abia reușești să îți aduni gândurile și să le rezolvi.

____

Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro destinat cadrelor didactice. Aici profesorii, învățătorii, educatorii pot scrie despre lucrurile care nu funcționează în învățământ, sub protecția anonimatului. Adresa noastră este redactie@edupedu.ro.

Foto: © Mheim301165 | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


17 comments
  1. Ce va tot vaitati, ba ca timpul a fost insuficient, ba ca ati purtat masca.. Dar bietii copii de clasa a VIII-a și a XII-a, ce sa mai zica? Cum pot avea ei rezultate la examene, cand la catedra sunt cadre didactice care au nota 2 sau 3 la titularizare si apoi au pretentii ca ei sa aiba note bune? Si ei au purat masca si nu s au vaitat cum o faceti voi! Voi poate va gasiti de lucru pt un an, insa pt cei din a XII-a, viitorul lor a depins de acest examen! La asta v ati gandit? Sau ca unele opere nu le predati la scoala.. Da, cu ce il ajuta pe cel de la profilul real, care urmează o facultate tehnica, toate comentariile invatate mecanic de a lungul liceului si pt Bac? Mai bine invatati cum sa învățați elevii si nu va mai vaitati atât, caci oricum, odata ajunsi la catedră, nu va trage nimeni la răspundere!!!

    1. Cred că cei cu 2 și 3 sunt lăsați după același criteriu că și elevii de 2 și 3 care tot merg la liceu.
      Daca ar fi avut bacalaureatul promovat în ultimii ani de mai multe ori ,se alegea nota cea mai mare și cu aia rămânea pe diplomă.
      Da,la noi așa este,dam tot timpul și degeaba “promovăm”.

  2. • Foarte mulţi profesori doresc eliminarea aceastei sinecuri – gradaţia de merit – care induce o stare de nelinişte şi de minimizare a rezultatelor ştiinţifice sau să fie evaluate dosarele în alte judeţe aşa cum se realizează evaluarea elevilor !!!
    • Să se utilizeze în viitor şi pentru profesori coduri !!!

    Nota Redacției: Acest comentariu a fost editat, prin transformarea cuvintelor scrise cu majusculă în text normal. În scris, Caps Lock (redactarea cu litere mari a mesajelor) este înțeles de obicei ca ton agresiv, țipăt, furie. Edupedu.ro încurajează dialogul civilizat, constructiv. Prin urmare, vă rugăm să vă construiți mesajele fără a folosi majuscule în propoziții întregi și în alte cazuri decât cele în care avem de-a face cu abrevieri sau titluri.

  3. Cu toate că noua metodologie de organizare a concursului pentru acordarea gradaţiei de merit profesorilor din învăţământul preuniversitar ar fi trebuit să elimine mediocritatea şi corupţia din această competiţie între dascăli, lucrurile nu stau nici pe departe aşa.

    1. păi…necorupți și deasupra mediocrității mai sunt foarte puțini și de obicei sunt marginalizați, denigrați, izolați pentru că nu-s nici pnl-iști, nici psd-iști, nici alte specii infecte. In general, rezultate la olimpade se obțin știm noi cum…posturile de director- de asemeni. Ar rămâne gradații neatribuite dacă ar fi după cum spuneți, d-na Anghel, ba, mai rău, poate nici dumneavoastră n-ați mai lua gradație…vai.

  4. GRADATIILE DE MERIT: Când se va termina nedreptatea? Atunci când cei care nu sunt victime vor simţi la fel de multă indignare precum cei care sunt sau – atunci când această sinecură – denumită ’’gradaţie de merit’’ se va desfiinţa !

  5. Daca examenul ăsta de titularizare dezvoltă tocilarimea atunci fizică și chimia o să fie numai matematica, ecuații de rahat fara sens și multe calcule și practică doar o sg. data pe semestru făcută și aia de profesor. Trezitiva bai profesorilor aia de fizică și chimie, că în ziua de azi nu ne mai interesează formulele alea căci acuma totul e cu calculator și ați face bine sa nu ne mai obligați să învățăm o grămadă de formule și la cei de română să ne învețe cum să scriem și să citim și să avem un vocabular bogat nu sa ne scoată la tablă și să ne pună sa spunem sau să scriem toate prostiile de funcții sintactice și verbe că astea nu ne ajută cu nimic să știm dacă-i vb la participiu sau alte prostii. Iar la cei de la mate sa ne învețe matematică ce depinde de realitate cu cazuri reale nu sa învățăm toate prostiile, să ne învețe cum să folosim corect instrumentele și sa nu ne mai dea tot feluri de exerciții care ne inebunesc pe noi elevii, iar profesorii ăștia tocilari de pe vremea lu’ Ceaușescu să bage bine la cap că suntem o generația noua care are nevoie să-și folosească creativitatea nu sa învățăm să tocim de rupem.

  6. La educație sociala, la titularizare, la fel. 16 puncte de la metodica acordate pt definitii- intr.o școală ce încearcă din răsputeri să nu mai probeze invatatul mecanic…și la o materie care se ocupa cu “gândirea critică”… Dar anul acesta a.a depășit bariera, s.a dat din programa noua, de la clasele a v-a și a vi-a.
    Ciudat este că am susținut examen la Cultura Civică (cultură civică și Educație socială a fost denumirea completa), materie ce nu mai exista din acest an…

  7. Întreg Invățământul Românesc se afla intr-o criză profundă, de cel puțin 20 ani. De la grădiniță și până la universitate.
    Pana nu avem un nou Spiru Haret, care sa nu fi trecut pe la “Academia” SRI, criza nu va fi rezolvată.
    Cum asa ceva pare o iluzie, dezastrul se va amplifica și viitoarele generații de tineri se vor lupta doar pentru un loc în avionul low-cost care-i duce la cules de sparanghel în Germania…

  8. Am sustinut si eu examenul de titularizare la limba si literatura engleza. Subiectele au fost similare ca si in anii trecuti, dar operele din programa alese pentru acest examen sunt destul de vechi, neadaptate vremurilor actuale. Sunt dintr-o generatie mai veche de absolventi de litere, cu dubla specializare, romana si engleza, am predat in invatamant si la inceputul anilor 2000, iar acum mi-as dori sa ma reintorc in invatamant din mai multe motive. M-am uitat ieri seara si la stiri, sa vad ce se spune despre aceste examen, si se vehiculau idei legate de faptul ca in invatamant totul este actualizat, referirea facandu-se la online. Si atunci, ma intreb si eu, care este rostul unui examen pe care il da un profesor, unde scrie intr-una timp de 4 ore, timp incare trebuie sa si gandeasca ceea ce asterne pe hartie, in care invata opere din programa pe care nu le preda apoi elevilor la clasa, unde multe chestii legate de metodica le mai invata si pe parcurs, pentru ca, si experienta la clasa conteaza si interactiunea cu colegi cu experienta mai multa si pentru ca el/ea nu se poate duce in fata clasei fara a avea un plan de lectie. Cui ii folosesc toate acestea? In plus, stau cu teama ca lucrarea sa nu fie anulata, desi am avut grija sa nu pun nume proprii de persoane sau de tari etc. pentru ca se considera semne…. Cui ii pot trimite eu asa-zise “semnale” prin intermediul lucrarii mele cand nu cunosc pe nimeni din comisia de corectare? Trebuie schimbat ceva in acest sistem inert, trebuie sa ne adaptam conditiilor actuale si sa promovam un examen online, cu materie, programa si subiecte care sa sprijine profesorul in actul didactic pe care il pregateste pentru scoala.

  9. La examenul de titularizare la limba română timpul a fost prea scurt. Subiectul era de cinci ore, nu de patru. Competenta pentru didactică era una stupid aleasa. La gramatica nu exista punctaj intermediar. La limba română niciodată nu se publica cum ar fi trebuit rezolvat subiectul de metodica.

    1. Peste tot timpul e prea scurt.La cât e de munca ar trebui cate 2 ore de subiect!Să ai timp sa scrii pe ciornă și apoi să transcrii.Eu am greșit datorita grabei, nu am avut suficient timp și am scris direct pe foaie că sa nu intru in criza de timp.
      Și ce nu înțeleg e de ce nu se da apoi un model de rezolvare pentru subiecte.Sau mai multe.

      1. Nu este suficient timp pentru a rezolva subiectele, e clar. Nu știu cum e la română, dar la fizică subiectele sunt alcătuite de analfabeți funcțional de foarte mulți ani. Și tot așa…

        1. A fost foarte greu anul acesta si cu masca pe nas si cu emoțiile.S-a organizat frumos examenul dar au fost niste conditii …imi jucau paginile în fața ochilor.
          Indiferent cine le-a făcut nu s-a gândit…Eu mi-am anulat lucrarea pentru ca mi-a fost rau si de la emoții, cu masca aia nu puteai sa respiri bine,nici sa vezi prea bine si nici nu judeci prea bine de la lipsa de oxigen.Abia seara mi-am revenit.Nu mai dau în condițiile astea nici daca ma roagă.
          Si culmea e ca nu te lăsau sa pleci decât după 2 ore ca sa nu completeze asistenții prea multe hârtii. Nu ne-au lăsat sa bifam motive medicale desi poate tu nu te simțeai bine, pentru ca le era frica de completat hârtii. Adică tu stai două ore cu masca pe fata si o posibilă infectare ca sa nu muncească ele prea mult!

          1. Examenul cu mască pe față e bătaie de joc, e de domeniul evidenței – efectele sunt cele pe care le descrieți – , iar la fizică mai e și scârba acumulata în mulți ani față de concurs.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Anton Hadăr, liderul federației sindicale „Alma Mater”: Nu exista un draft cumulat al legii salarizării. Riscăm să începem anul școlar și universitar cu proteste / Nu ne-am întâlnit niciodată pe salarizare cu noua ministră a Muncii / Nouă cum ne dau mărirea de salariu la 1 ianuarie?

Nu există nici măcar un „draft cumulat” al viitoarei legi a salarizării la 17 august 2023, deși promisiunea guvernanților către profesori a fost că la 15 iulie proiectul legii va…
Vezi articolul