EXCLUSIV Evaluarea Școlilor Doctorale începe cu o autoevaluare, după 7 ani în care universitățile nu au fost analizate și zeci de scandaluri de plagiat. Care sunt noile criterii – Surse

3.299 de vizualizări
conducătorii de doctorate
Foto: Pixabay.com
Școlile doctorale intră în proces de evaluare, după 7 ani în care au fost ferite de orice curățenie și după zeci de scandaluri de plagiat. Evaluarea – prevăzută să aibă loc la fiecare 5 ani de Legea educației încă din 2011 – va începe cu o autevaluare făcută de fiecare universitate până cel târziu pe 15 februarie 2019, prevede metodologia semnată de ministrul interimar al Educației, Rovana Plumb, și obținută de Edupedu.ro. Abia după aceasta, ARACIS sau o agenție străină va evalua fiecare domeniu de studii de doctorat.

Ideea evaluării pornind de la un raport făcut chiar de universitate cu privire la corectitudinea propriei sale activități este similară celei avansate în 2015-2016 de fostul ministru Adrian Curaj, care a atras critici dure din partea societății. Propunerea lui Curaj venea, însă, cu o procedură de verificare a plagiatelor din cadrul universităților. În actuala metodologie semnată de Plumb, plagiatele din istoricul școlilor doctorale nu există, în procesul de evaluare.

Ideea avansată de Curaj nu a mai fost continuată de al doilea ministru din cabinetul Cioloș, Mircea Dumitru, care a întâziat evaluarea școlilor doctorale, în plin scandal legat de plagiatele din doctorate, deși chiar pe mandatul său a expirat termenul până la care fusese amânată evaluarea prevăzută de lege.

Amintim că deși legea din 2011 prevede evaluare din 5 în 5 ani a școlilor doctorale, până în prezent nu a fost făcută nicio astfel de verificare

Noua Metodologie de evaluare a studiilor universitare de doctorat, semnată de ministrul interimar Rovana Plumb și obținută de Edupedu.ro, prevede că în termen de 45 de zile Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) este obligată să realizeze “ghidul de evaluare a studiilor universitare de doctorat, respectiv fişele vizitei, adoptate prin hotărâri ale Consiliului ARACIS”.

  • Practic, pentru începerea efectivă a evaluărilor, ARACIS trebuie să finalizeze ghidul de evaluare și fişele vizitei.

Evaluarea este realizată de către ARACIS sau de o altă agenție de asigurare a calității din străinătate. “În activitatea de evaluare a școlilor doctorale, Agenția cooptează studenți și experți internaționali”, prevede Metodologia, la fel ca și Legea educației. În plus față de prevederile legii, metodologia introduce și studenții, în evaluarea domeniilor de studii universitare de doctorat, potrivit documentului obținut în exclusivitate de Edupedu.ro.

Pentru a-și menține acreditarea, fiecare școală doctorală trebuie să fie evaluată din 5 în 5 ani. Această evaluare periodică se realizează pe domenii de studii universitare de doctorat, “de către Agenție, pe bază de contract”.

Până pe 15 februarie 2019, instituțiile care organizează doctorate trebuie să facă un raport de evaluare internă și să ceară Agenției să evalueze fiecare domeniu de studii universitare de doctorat, prevede metodologia. Agenția numește apoi o comisie de experţi, care analizează raportul de evaluare internă și verifică, prin vizite la universitatea solicitantă, dacă îndeplinește standardele pe domenii şi face propriul raport de evaluare.

În cazul în care constată că s-au respectat standardele și criteriile de calitate, Agenția propune Ministerului Educaţiei să mențină acreditarea pentru domeniul de studii universitare de doctorat evaluat.

Agenția care a realizat evaluarea propune Ministerului Educaţiei menținerea sau retragerea acreditării școlilor doctorale, precum și menținerea sau retragerea acreditării domeniilor de studii universitare de doctorat.

Ce se întâmplă dacă o școală doctorală nu îndeplinește standardele de calitate:
  • instituția organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) primește avertisment de la Ministerul Educației, în maximum 5 zile după ce Agenția a informat Ministerul cu privire la nerespectarea standardelor
  • în termen de un an, IOSUD este obligată să ceară o nouă evaluare din partea agenţiei de asigurare a calităţii care a realizat evaluarea anterioară. În caz contrar, raportul de evaluare devine definitiv, iar domeniul de studii universitare de doctorat, în cauză, intră în proces de lichidare, fără dreptul de a se mai organiza, pentru acesta, admitere de noi studenți doctoranzi
  • în cazul în care și în raportul suplimentar Agenția constată nerespectarea standardelor de calitate, domeniul de studii universitare de doctorat intră în proces de lichidare, fără dreptul de a se mai organiza, pentru acesta, selecție de noi studenți doctoranzi.
  • costurile evaluării suplimentare sunt suportate de către IOSUD

O școală doctorală care și-a pierdut acreditarea poate să se acrediteze, după cel puţin 5 ani de la pierderea acestei calităţi, numai în urma reluării procesului de acreditare.

Evaluarea unui domeniu de studii de doctorat, cu recunoașterea calității de IOSUD

Pentru o astfel de evaluare, universitatea solicitantă este obligată să facă un dosar de evaluare internă și să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții:

  • să aibă contracte individuale de muncă cu cel puţin 3 conducători de doctorat, care au dreptul de a conduce doctorate în respectivul domeniu;
  • să îndeplinească condițiile prevăzute de art. 29 alin.42 din OUG 75/2005;
  • să demonstreze capacitatea instituțională, eficacitate educațională și existența procedurilor și structurilor de management al calității, conform standardelor de calitate, cuprinse în anexele 2 și 3 din ordinul privind stabilirea metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță utilizați în evaluare;

Descarcă documentele:

Descarcă de aici noua Metodologie de evaluare a studiilor universitare de doctorat

Descarcă de aici noile criterii, standarde și indicatori de performanță folosiți în acreditarea și evaluarea periodică a domeniilor de studii universitare de doctorat

Descarcă de aici noile criterii, standarde și indicatori de performanță folosiți în acreditarea și evaluarea periodică a școlilor doctorale și a instituțiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD)


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii ar putea primi punctaje în loc de coduri și la Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a, în 2025, anunță Ligia Deca: Să poată fi traduse mai ușor în progresul elevului / Ministra ia în calcul corectarea digitalizată și pentru acestea

Ministra Educației, Ligia Deca, a anunțat că de anul școlar viitor elevii ar putea primi punctaje în loc de coduri la Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a…
Vezi articolul

CALENDAR Începe sezonul pentru alegerea rectorilor în universitățile românești, pentru următorii cinci ani / Anca Buzoianu deschide calea – realeasă pentru un nou mandat la conducerea UMF Iuliu Hațieganu din Cluj-Napoca

Scrutinul pentru funcția de rector, desfășurat luni la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, unde rectorul în exercițiu, Anca Buzoianu, a candidat pentru un nou mandat, deschide…
Vezi articolul

Rezultatele de la probele orale și inspecții, de la concursul de Titularizare, nu au fost publicate de Ministerul Educației în termenul legal / Lista inspectoratelor școlare care au afișat notele

Afișarea rezultatelor la probele practice și a inspecțiilor speciale la clasă nu a fost făcută de Ministerul Educației pe platforma dedicată concursului, deși termenul era luni, 4 iulie, conform calendarului…
Vezi articolul

Elevii care vor să dea admiterea la Medicină, Farmacie sau Medicină Dentară 2025 pot participa gratuit la cursurile de pregătire organizate de Universitatea „Carol Davila” din București. Sesiunile sunt transmise live pe Facebook

Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” (UMFCD) din București oferă gratuit cursuri de pregătire online pentru admiterea din 2025, dedicate liceenilor care își doresc să urmeze facultățile de Medicină,…
Vezi articolul

Standardele calitative sunt esențiale pentru o digitalizare eficientă a Educației – întâlnire între participanții la Forumul Global OCDE și reprezentanții ECDL România

Importanța standardelor calitative pentru digitalizarea Educației au fost tema principală a întâlnirii delegației OCDE cu reprezentanții ECDL România, potrivit unui comunicat de presă al organizației. Prezenți la București la Forumul…
Vezi articolul