Noul ministru al Educației și Cercetării anunță într-un interviu acordat Edupedu.ro că „până imediat după alegerile prezidențiale” va veni în zona preuniversitară cu „propunerea de indicatori de performanță pentru a crește veniturile cadrelor didactice performante”. „Anul viitor se va lucra la legea salarizării unitare, unde educația și cercetarea trebuie să primească statutul adecvat în societate”, a continuat Daniel David.
Potrivit ministrului David, Guvernul trebuie să asigure un buget „care să acopere nevoile de funcționare existente și noile angajamente din «Programul de Guvernare», țintind mereu spre angajamentul de 15% din bugetul general consolidat la educație și 1% din PIB la cercetare, inclusiv la o sinergie între salarizarea din mediul educațional cu cea din sănătate”.
„După încheierea alegerilor prezidențiale, într-o nouă etapă de oportunitate, trebuie gândite marile reforme prin care învățământul preuniversitar să producă absolvenți cu competențe adecvate și buni cetățeni, învățământul superior să producă absolvenți buni specialiști și buni cetățeni, iar sistemul de cercetare să producă cunoaștere avansată care să susțină inovații disruptive și incrementale, inclusiv înțelegeri culturale ale lumii și propriei persoane cu rol în dezvoltarea personală și antidot la manipulare și pseudoștiință”, a declarat Daniel David, pentru Edupedu.ro.
Rep: Cum vă propuneți să reorganizați Ministerul Educației, o instituție masivă cu 600 de angajați, percepută drept ineficientă, birocratică, cu foarte multe posturi pe care sunt delegați oameni din teritoriu din cauza neorganizării concursurilor, mai ales pentru funcțiile-cheie precum cele de inspectori de specialitate și directori de direcții, de o lungă perioadă de timp?
Daniel David: Îmi place să cred că sunt un om serios, rațional și realist și nu vreau să creez iluzii sau așteptători nerealiste. Prima etapă a prezenței mele la minister, până imediat după alegerile prezidențiale, va fi focalizată astfel:
- Transversal trebuie să asigurăm:
a. Funcționare normală a sistemelor preuniversitare (ex. creșe/grădinițe/școli), universitare (ex. universități) și de cercetare științifică (ex. unități CDI), continuând și proiectele aflate în derulare.
b. Implementarea strategică a „Programului de Guvernare”, propus de Guvern și adoptat de Parlament.
c. Dezvoltarea înțeleaptă prin implementarea actelor subsecvente noii legislați din cele trei domenii: preuniversitar, universitar și cercetare. Sincer și direct spus, în această fază nu-mi propun să schimb legile tocmai adoptate (decât, evident, dacă voi vedea lucruri grave care ne afectează funcționarea), ci să adoptăm actele subsecvente cerute de aceste, care să maximizeze în contextul permis de aceste legi sincronizarea cu cele mai bune practici europene/internaționale.
d. Asigurarea unui buget care să acopere nevoile de funcționare existente și noile angajamente din „Programul de Guvernare”, țintind mereu spre angajamentul de 15% din bugetul general consolidat la educație și 1% din PIB la cercetare, inclusiv la o sinergie între salarizarea din mediul educațional cu cea din sănătate. - În zona de învățământ superior:
a. Într-o „mica reformă” vom iniția reorganizarea arhitecturii mediului academic românesc, implementând legislația națională care permite și cere universităților să-și definească misiunea academică (educație; educație și cercetare; educație și cercetare avansată) cu impact asupra indicatorilor de evaluare și să încurajăm apoi concentrări academice, pe bază voluntară și cu stimulare financiară. Acest lucru este prins de altfel și în „Programul de Guvernare” și va stimula impactul universităților în societate (inclusiv legătura cu piața muncii și comunitatea în care se află universitatea) și vizibilitatea la nivel internațional.
b. Tot aici, vom avea demersuri care să încurajeze comunitățile academice să devină vectori ai alfabetizării științifice și democratice în societate. Mizez pe flexibilitatea normelor universitare care, pe lângă activitățile clasice de educație și cercetare, permit acum (prin lege) și acțiuni de relație cu societatea, și pe angajamentul și responsabilitatea studenților.
c. Reanalizarea formării profesorilor în universități, pentru a accentua utilizarea de către aceștia a tehnicilor de predare/învățare bazate pe dovezi. - În zona cercetării-dezvoltării-inovării:
a. Țintim tot o „mică reformă” de regândire a arhitecturii sistemului național de cercetare, prin încheierea demersului inițiat prin legea care reglementează reducerea gradului de fragmentare a sistemului de cercetare din România prin stimularea colaborării între organizațiile de cercetare și finanțarea acestora în raport cu performanțele academice obținute.
b. Operaționalizarea platformei de readucere a științei în discursul public și de luptă împotriva pseudoștiinței, în sinergie cu demersul similar din zona învățământului superior și preuniversitar. - În zona preuniversitară
a. Atacarea mecanismelor care susțin abandonul școlar, analfabetismul funcțional și performanța scăzută la testele internaționale de competențe, în primul rând prin trainingul profesorilor, infrastructuri academice moderne (manuale adecvate și atractive) și acțiuni incluzive (ex. masa caldă) și de reducere a influenței pseudoștiinței. Acestea vor fi corelate cu demersurile din zona universitară.
b. Propunerea de indicatori de performanță pentru a crește veniturile cadrelor didactice performante.
După încheierea alegerilor prezidențiale, într-o nouă etapă de oportunitate, trebuie gândite marile reforme prin care învățământul preuniversitar să producă absolvenți cu competențe adecvate și buni cetățeni, învățământul superior să producă absolvenți buni specialiști și buni cetățeni, iar sistemul de cercetare să producă cunoaștere avansată care să susțină inovații disruptive și incrementale, inclusiv înțelegeri culturale ale lumii și propriei persoane cu rol în dezvoltarea personală și antidot la manipulare și pseudoștiință. În acest proces, eficientizarea funcționării instituțiilor este fundamentală, pentru a putea revendica apoi, fără posibilitatea de critică a neutilizării eficiente a resurselor alocate, angajamentul de 15% din bugetul general consolidat la educație și 1% din PIB la cercetare. În general abordarea mea va fi una de intervenție doar după un diagnostic atent al situației actuale, voi stabili dacă și unde este nevoie de îmbunătățire și când, prin prisma resurselor, putem face rațional asta, astfel încât instituția să funcționeze mai bine, iar calitatea vieții oamenilor la locul de muncă să fie mai bună.
Rep: Cine sunt consilierii dvs.? Cine va fi secretarul general al Ministerului Educației?
Daniel David: Asta vom vedea și voi anunța cel mai târziu la început de ianuarie.
Rep: Care este bugetul educației pentru care vă veți bate în Guvern? Există o linie roșie, care depășită înseamnă demisia dvs.? Și aici mă refer la buget sau orice altă idee care împiedică planurile cu care ați venit.
Daniel David: Bugetul va fi discutat zilele următoare, iar premierul și ministrul de finanțe sunt cei care trebuie să vorbească întâi despre asta. Așteptările mele ca ministru al educației și cercetării – înțelegând și luând în serios faptul că Guvernul a asumat educația ca prioritate – sunt ca bugetul să acopere nevoile de funcționare existente și noile angajamente din programul de guvernare, țintind mereu spre angajamentul de 15% din bugetul general consolidat la educație și 1% din PIB la cercetare. Linia roșie este legată de afectarea funcționării adecvate, distorsionarea majoră a angajamentelor „Programului de Guvernare” și de faptul că dacă se va ajunge cândva în situații dificile, educația nu are voie să fie marea pierzătoarea, ci cel mai bine protejat domeniu al țării.
Rep: Angajamentul de 15% din bugetul general consolidat pentru Educație este iar amânat, conform proiectului de ordonanță-trenuleț. Veți permite să fie așa și anul acesta?
Daniel David: Vom vedea, așa cum am spus, care va fi forma finală a ordonanței și argumentele pentru modificările acesteia. Acum important este ca bugetul să acopere nevoile de funcționare existente și noile angajamentele din programul de guvernare.
Rep: Tot proiectul de ordonanță trenuleț amână extinderea proiectului „masă sănătoasă” la 1 milion de copii până în 2026. Planul de guvernare vorbește de 2025. Cum va fi? Va fi extins la 1 milion în decembrie 2025?
Daniel David: Rațional eu pornesc de la „Programul de Guvernare” tocmai adoptat, unde educația este prioritatea de referință. Neaplicarea sau modificarea lui trebuie justificate prin argumente foarte clare.
Rep: Tot ordonanța-trenuleț prevede înghețări pe linie, de la salarii din învățământ până la nivelul burselor. Ce veți face în acest sens?
Daniel David: Încă nu există o astfel de decizie, iar când/dacă se va discuta, aștept să văd propunerile și argumentele Ministerului de Finanțe, așa cum am spus, eu neputând să nu gândesc un buget care să acopere nevoile de funcționare existente și noile angajamentele din programul de guvernare, țintind spre angajamentul de 15% din bugetul general consolidat la educație și 1% din PIB la cercetare.
Rep: Salariile au crescut în educație, dar nu și în cercetare. Care este planul dvs. pentru salarizarea specialiștilor inclusiv din științele educației, zonă de cercetare subdezvoltată și subfinanțată cronic?
Daniel David: Anul viitor se va lucra la legea salarizării unitare, unde educația și cercetarea trebuie să primească statutul adecvat în societate!
Citește aici integral prima parte a interviului acordat de ministrul Daniel David pentru Edupedu.ro
Daniel David este noul ministru al Educației și Cercetării, după ce cabinetul Guvernului Ciolacu 2 a depus luni, 23 decembrie 2024, jurământul pentru învestitură în fața președintelui României, Klaus Iohannis, la Palatul Cotroceni. Liderul PNL Ilie Bolojan a anunțat duminică seară miniștrii pe care îi propune în noul Executiv, precum și faptul că a reunit în același minister atât Educația, cât și Cercetarea.
Până acum, portofoliul Educației a fost condus de fosta consilieră prezidențială pe Educație a lui Klaus Iohannis, liberala Ligia Deca, care a preluat conducerea Ministerului pe 3 octombrie 2022, din poziția de tehnocrat, cu obiectivul declarat de a transforma proiectul prezidențial România educată pe care îl coordonase la Cotroceni în noi legi ale educației.
Portofoliul Cercetării a inclus, în precedentul Executiv condus de Ciolacu, și Digitalizarea. Fostul ministru de resort a fost social-democratul Bogdan Ivan.
Rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, profesor de științe cognitive clinice și președinte al Asociației Psihologilor din România, Daniel David (52 de ani) este noul ministru al Educației și Cercetării în Guvernul Ciolacu 2. Susținător al politicilor bazate pe date și știință, precum și al comunicării științei pe înțelesul tuturor, pentru a contracara pseudoștiința, Daniel David a menționat în repetate rânduri faptul că problemele din educație trebuie tratate de specialiști.
37 comments
Nimic despre prorograrea procentului din PIB acordat prin lege educației?
Nimic despre inepta finanțare per capita nerespectată in fapt niciodată de la ,, măreața realizare a lui Fune(b)riu”?
Nimic despre fabricile de făcut bani din universități care au pus ochii pe banii profesorilor ,,pt ai forma corespunzător” adică să compenseze deficitul financiar sl universităților lipsite de studenți?
Mi-e teamă că nu seamănă deloc cu ministrul Miclea și nu va rezolva nimic din ce a distrus Deca. Dimpotrivă.
Domnule viitor ministru pe o scara de 1 la 10 ,unde va situati in ceea ce priveste performanta?stiinta permite performanta !capul in nori si cu nori ,NU!
Vine încă unul cu idei Sf. . ce performanță, nu ajunge că se ia gradațiile de merit pe nimic, pe fisa postului, pe pule și plocoane? cei care muncesc constant, conștiincios și dedicat nu primesc gradații de merit. primesc șmecherii cu dosare făcute la mișto. cine va evalua performanta? inspectoratul? de unde știu ei cât și cum muncesc eu? știu de pilele lor și de cei din partid. deci tot “performanță”, unii cu muncă alții cu premierea…
Domnule ministru, ca părinți cu meseria de profesor, speram ca veti acorda o atenție deosebita programei școlare la nivel gimnazial. vedeți în mod special matematica, unde programa supraîncărcat nu permite profesorilor sa aloce timp fixării cunoștințelor. La aprofundare și recapitulare nici nu se mai poate ajunge. suntem optimiști ca veți lua în calcul toate ,,durerile,, sistemului.
As spune căci nu toți elevii cărora le predai ca profesor la clasa, sunt la fel de dotați ca intelect. Pe de alta parte unii vin din familii dezbinate, dezorganizate, din familii în care un model de atitudine intelectuala, nu exista. Acest tip de elevi mai frecventează școala si din joi în Paște, sau când își aduc aminte.
Deci l-as intreba și eu pe dl. ministru David, cum se va putea face performanta cu astfel de copii, sau performanta se va numi doar scrisul și cititul la clasa a XII-a?
Și fiindcă inteleg ca dumnealui e psiholog de formație, as propune ca tuturor elevilor din România, sa li se aplice teste de inteligenta și performanta la începutul fiecarui an școlar, pentru a știi ca dascal cu cine pleci la drum, în anul școlar respectiv!
Nu anual, dar la fiecare inceput de ciclu scolar, odata cu semnarea contractului educational, parintele sa-si insoteasca la scoala copilul la un test psihologic si de inteligenta acordat de scoala printr-un parteneriat cu un cabinet psihologic. De multi ani propunem acest lucru si nu ne-a luat nimeni in seama.
Off, si asta are limbaj de lemn senepeapist. Pe bune?! Trebuie sa stam cu dicționarul globalist langa noi? Doar cu cuvinte gaunoase, de implementare si arhitectura s-a nascut prețiosul asta? Cred ca intram din lac in puțul gândirii care produce alti monștri.
dl. Daniel David, în sfarsit un ministru al educației k lumea, Doamne ajuta!
Ce contează!Capul sa trăiască, c…urul sa plesnească!Reforma sa fie!Vai de noi!Unde ii găsește și de unde tot apar ca mare e gradina!Mare rău!
Cred ca nu ar trebui sa inventam apa calda, sa ni se prezinte alte tari din UE unde profesorii sunt platiti in functie de performanta.
Sa ni se prezinte unde sunt pensii speciale in alte tari din UE si la ce varsta se iese la pensie.
Vrem sa vedem si alte analize pe mai multe categorii de bugetari, in special la sporuri.
Domnule ministru, sper că măcar dv. veți face dreptate in ceea ce privește acordarea b urselor elevilor. De ce elevii care au media de 9 și ceva nu pot primi bursa din cauza că au ajuns la licee foarte bune și au muncit mult. să ajungă aici și alții care au ajuns la licee cu un. nivel mai scăzut la învățătură reușesc să ia bursasi cei cu media 7 . Care este ajutorul dv. pentru elevii sârguincioși ? In lege se explică căci dacă sunt 30 la sută elevi cu 9.5 atunci nu se mai acorda bursa de rezilienta care este până la media 7.De ce stabiliți procentul de 30 la sută în care se încadrează și cei de merit și cei de rezilienta sau ridicați sta cheta de acordarea burselor de la 8.5 sau 9.Asa dv. elevii care au muncit mult pentru a reuși la un liceu de renume? Trăiesc cu speranța că veți schimba aceasta lege pentru binele copiilorprntru care acest lucru este un stimulent și o mică recompensa pentru munca lor.
Desființați gradația! Gradația pilelor, a loazelor, a putorilor, a hartiilor!
Cât mai țineți ordinăria asta în viață? Șarlatanie pe față, minciună cu acte și dosar!
Sfânta Zi de Crâciun să vă dea după căt ați băgat în dosarul ăla! Sau să vă ia!
Nu vă e rușine să luați bani nemunciți, pe hârtii!
Dacă e așa corect intocmită grila de evaluare, de ce tot apar discuții despre salarizarea diferențiată pe criterii de performanță?
Ăsta vrea să facă reformă? Ăsta care nu știe să-și facă nici nodul la cravată?
Sau numa’ cu lănțălău’ de aur de la Babeș-Bolyai știe să umble la gât?!?!
Ori nu știe, ori minte…
https://economedia.ro/surse-noua-lege-a-salarizarii-va-fi-aplicata-atunci-cand-deficitul-scade-la-5-din-pib.html
Adică abia in 2031.
Pentru ca în 2031 nu va mai fi nimeni.Inca mai sunt cei care au aproape 60 de ani și nu ii lasa să facă ce vor ei.Da,încă nu fac chiar ce vor ei.Dupa 2031 lucrurile vor sta altfel:cei cu examen vor fi rara avis,majoritatea sunt pe pile și relații iar pilele și relațiile știu ce au de făcut și executa soldateste toate inepțiile lor.Pilele vorbesc cu “copii este”, “Luceafărul sunt un roman” etc.Va fi raiul pe pământ. Amin!
Nu va mai cainati pe aici cu fel de fel de motivării ca sa nu se facă nimic. Are dreptate Daniel Funeriu. Si aici nu ma refer la ce va face el, ci la faptul ca romanii au o psihologie ( cititi-i carte) de a nu actiona din frica. Adica este foarte conservator. Pe de alta parte nu e drept ca un profesor universitar, care ajunge pe aceasta poziție, sa zicem la vreo 45 de ani sa nu mai producă nimic din punct de vedere științific. V-as putea da nenumărate exemple cu profesori universitari care nu au mai scris o lucrare științifică, una bine cotata, sau nu au obținut un contract de cercetare. Situatia e valabila și pentru celelalte functii didactice. Si atunci ii ții la salarizare maxima vreo 20 de ani, doar tinandu-si niste cursuri, uneori, mai ales din punct de vedere tehnic, vechi sau depășite.
Aceti dreptate.
Asta cu criterii este aruncata sa nu dea transa de marire, iar noi sa stam cumiti si sa nu facem greva.
bla,bla,bla,bla,blaaaaaa,nimic nou sub soare,in tara nimănui…..
Ma ingrijoreaza aplecarea prea vizibila asupra cercetarii si inv.universitar.Noi avem elevi care nu inteleg ce citesc, noi trebuie sa gasim metode atractive si pentru acestia.Profesorii urmau sa fie formati de formatori care ar fi fost dintre ei nu profesori univ.cum vrea dl Ministru sa duca iarasi profesorii la universitati.Profesorii universitari nu cunosc Metodica, sa fie limpede.Cu astfel de idei nu vom scoate tara din locul penultim la testele PISA.Sunt dezamagita. Sa urmeze ce a inceput dna Deca mai bine.
Aiurea ! Au mai încercat asta și Marga și Miclea…Rezistenta sistemului e imensă plus politizarea excesiva, mentalitatea fanariotă…Va fi în eșec total…
Sa desființeze evaluarea externa periodica ARACIP și ARACIS care nu dovedește în realitate nimic! Mii de pagini fizic și online, informații care dau bine pe hârtie și toate astea pe o mulțime de bani.
Este greu, dar macar ca evaluarea sa se faca la 10 ani. Mai facem economie la bani si timp, plus reducerea de birocratie.
ARACIP si inspectiile generale sunt cea mai mare tampenie din invatamant. Da, e normal pe partea de management si administrare. Ca anul asta poti avea autorizare si anul viitor sa-ti cada acoperisul scolii in cap sau sa ia foc scoala. Dar pe predare? Doamne fereste, fiecare dintre profesorii de la catedra a fost creditat printr-o forma de examen, nu pe floricele. Adica, stai asa ..aia dinainte, de i-au evaluat erau prosti, nu? Iar noi ARACIPUL, suntem nEste destApti. Daca un profesor nu corespunde psihologic, psihic sau cine stie ce…acesta nu primeste avizul anual sau este cercetat si sanctionat disciplinar. Despre ce redundanta vorbim aici?
Rugaminte: publicati criteriile de performanta pentru ministrii si grilele de salarizare ale acestora in functie de acestea!
Alt personaj care a primit lumina de la “Marele Licurici” si de la ONG-ul Ad Astra si care se pregateste sa “reformeze” inca o data invatamantul romanesc. Copiind ca maimuta tot ce provine de peste Atlantic, dar e total inaplicabil la noi.
Alt nătâng… E incredibil! Nu ne mai facem bine. Niciodată!
Aș vrea să văd altceva decât retorica politică, generală și evazivă deja, ce copleșește imediat un profesor care părea să fie pe linia criticii împotriva vechiului minister. Mă tem de boala care-i atinge pe cei care ajung în politică: aceea de a uita pentru ce sunt acolo și care le orbește vederea clară a situației.
oare va mai păstra discursul avut înainte de a fi ministru?! rămâne de văzut …
încă un deștept care vrea sa reformeze învățământul…fără o reformă a societății a clasei politice,este sortit eșecului…și cu democrație capitalistă PSD PNL nici o șansă.
Alt pupincurist cum sunt și intelctualii care l-au iubit pe Băsescu( tot după ciolan): Pleșu și Liiceanu.
da indicatori de performanta, poate la scoli cu elevi selectionati ca la cele slabe poti fii savant ca degeaba, vorbesti cu peretii.
Astia de la facultati, profesorii universitari se cred buricul pamantului, sa ne uitam cat de slab pregatiti sunt absolventii facultatilor, cu cat sictir isi fac orele, seminariile si laboratoarele. Ce sinergie, doctorii din spitale au lefuri europene si multi tot iau spaga, asa ca degeaba le-a marit lefurile.
corect 👍👍👍
As spune căci nu toți elevii cărora le predai ca profesor la clasa, sunt la fel de dotați ca intelect. Pe de alta parte unii vin din familii dezbinate, dezorganizate, din familii în care un model de atitudine intelectuala, nu exista. Acest tip de elevi mai frecventează școala si din joi în Paște, sau când își aduc aminte.
Deci l-as intreba și eu pe dl. ministru David, cum se va putea face performanta cu astfel de copii, sau performanta se va numi doar scrisul și cititul la clasa a XII-a?
Și fiindcă inteleg ca dumnealui e psiholog de formație, as propune ca tuturor elevilor din România, sa li se aplice teste de inteligenta și performanta la începutul fiecarui an școlar, pentru a știi ca dascal cu cine pleci la drum, în anul școlar respectiv!
Iar vor lua mulți bani cei de la școlile de top unde copii sunt motivați sa învețe. La școlile mai de etnii e performanta dacă îl faci sa vina la școală măcar la sfârșit de an sa încheie situația!
Indicatorii de performanță sunt băgați, degeaba, cel puțin în preuniversitar, de vreo 20 de ani! O să fie o avalanșă de performanți, așa cum a plouat și cu doctoratele!
corect 👍👍👍