Exmatricularea elevilor, introdusă în proiectul de lege a învățământului, printr-o serie de amendamente susținute de Ministerul Educației, PSD, PNL, UDMR și AUR / Deca: Pentru cazurile cele mai grave se poate merge și pe soluția exmatriculării, însă cu drept de reînmatriculare

4.132 de vizualizări
Foto: Edupedu.ro
Exmatricularea sub diverse forme a elevilor, suspendarea temporară a acestora, suspendarea dreptului la bursă școlară plus o serie de alte sancțiuni au fost introduse azi în proiectul legii învățământului, prin votul majorității deputaților din comisia de specialitate a Camerei Deputaților. Ministra Educației, Ligia Deca, a declarat că „sancțiunile sunt graduale, adică pleacă de la un avertisment și merg încet-încet” până „cazurile cele mai grave” în care „se poate merge și pe soluția exmatriculării, însă cu drept de reînmatriculare”.
  • Reamintim că elevii nu mai pot fi exmatriculați din învățământul obligatoriu de la 1 septembrie 2022, printr-un act normativ aprobat anul trecut. Ministerul Educației, aceeași instituție care acum susține exmatricularea, susținea anul trecut într-un comunicat de presă în care anunța măsura că „eliminarea dispozițiilor referitoare la exmatricularea elevilor” s-a făcut „având în vedere faptul că dreptul la educație este de ordin constituțional”. 

Luni, 24 aprilie, Ligia Deca a declarat că „avem o serie întreagă de prevederi care vizează drepturile, obligațiile elevilor, dar și sancțiunile aplicate în cazul încălcării prevederilor legii. Sancțiunile sunt graduale, adică pleacă de la un avertisment și merg încet-încet. Deci sunt sancțiuni care pot viza retragerea unor drepturi, de exemplu a bursei. Sunt acțiuni care pot viza suspendarea pe o perioadă determinată. Ca ultim resort, pentru cazurile cele mai grave se poate merge și pe soluția exmatriculării, însă cu drept de reînmatriculare, iar pe perioada exmatriculării vom prevede în procedura de combatere a violenței în școală consiliere psihologică și general măsuri pentru reabilitare a fiecărui.

Dacă se ajunge la cazul extrem al exmatriculăril, înmatricularea se face în anul școlar următor, însă, înainte de exmatriculare există posibilitatea suspendării temporare pentru un număr de zile, pentru un număr de săptămâni. Așa cum vă spuneam, cred că vor fi foarte puține cazurile care vor ajunge până la această ultimă măsură. Până la această ultimă măsură se aplică toate celelalte”, a declarat Ligia Deca la finalul dezbaterilor de la Parlament.

Amendamentele propuse de PSD și PNL, susținute de Ministerul Educației, au fost votate în comisie și de cei de la AUR, plus reprezentanții minorităților naționale și neafiliați. USR s-a opus acestor amendamente care reintroduc exmatricularea.

Ce formă au amendamentele susținute:

Art. 1022 – (1) Elevii răspund disciplinar pentru încălcarea prevederilor art. 102^1 alin. (2)-(5).

(2) Analiza disciplinară poate fi inițiată de personalul școlar în urma unei încălcări a regulamentelor unității de învățământ preuniversitar sau a comportamentului inadecvat al elevului. Elevul și părinții/tutorii legali sunt informați cu privire la natura încălcării și sunt convocați la o întâlnire formală.

(3) Elevii au dreptul la apărare și nu pot fi supuși unor sancțiuni colective.

(4) Pentru a putea fi sancționați, faptele trebuie să se petreacă în perimetrul unității de învățământ, în cadrul activităților extrașcolare sau în cadrul activităților desfășurate în mediul online. 

(5) Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, sunt:

a) observație individuală;

b) mustrare scrisă;

c) retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;

d) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;

e) suspendarea elevului pe o durată limitată de timp;

f) preavizul de exmatriculare;

g) exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în aceeași unitate de învățământ;

h) exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în altă unitate de învățământ;

i) exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.

(6) Toate sancțiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților/tutorilor legali. Sancțiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.

(7) Sancționarea elevilor sub forma mustrării în fața colectivului clasei sau al școlii este interzisă în orice context.

(8) Violența fizică sub orice formă se sancționează conform dispozițiilor legale în vigoare.

(9) Sancțiunile prevăzute la alin. (5) lit. d)-h) nu se pot aplica în învățământul primar.

(10) Sancțiunile prevăzute la alin. (5) lit. f) și g) se pot aplica în învățământul obligatoriu numai în situații foarte grave, când prezența elevului în școală pune în pericol siguranța elevilor sau a personalului din școală, afectând dreptul la educație, respectiv la muncă.

(11) Suspendarea elevului se poate realiza pentru o durată de maxim 5 zile lucrătoare. Un elev nu poate fi suspendat pe durata unui an școlar pentru mai mult de 15 zile lucrătoare.  

(12) Elevii care au fost sancționați conform prevederilor alin. (5) lit. e)-h) beneficiază de consiliere, intervenție psihologică și psihoterapie precum și de activități remediale. 

(13) Sancțiunile prevăzute la alin. (5) pot fi însoțite și de scăderea notei la purtare. 

(14) Procedura de aplicare a sancțiunilor prevăzute la alin. (5) este reglementată de Statutul Elevilor prevăzut la art. 102^1, alin. (8). 

(15) Procedura de aplicare a sancțiunilor prevăzută la alin. (14) prevede în mod obligatoriu:

a) informarea elevilor și a părinților/tutorilor legali;

b) intervievarea elevilor, în prezența părinților/ tutorilor legali;

c) după caz, consultarea managerului de caz desemnat de DGASPC, în acord cu Hotârîrea Guvernului nr.  49/2011 și a raportului de evaluare multidisciplinară realizat de acesta;

d) oferirea posibilității de contestare a sancțiunii;

(16) În procesul de sesizare și analiză disciplinară a elevilor, comunicarea cu părinții/ tutorii legali se realizează în absența elevilor, într-un spațiu dedicat, care asigură confidențialitatea, în prezența consilierului școlar și a mediatorului școlar, dacă este necesar. 

(17) Elevii care se fac responsabili de deteriorarea sau sustragerea bunurilor unității de învățământ sunt obligați să acopere, în conformitate cu prevederile art. 1357-1374 din Codul civil, toate cheltuielile ocazionate de lucrările necesare reparațiilor sau, după caz, să restituie bunurile ori să suporte toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate sau sustrase.

(18) În cazul distrugerii sau deteriorării manualelor școlare primite gratuit, elevii vinovați înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu și tipului de manual deteriorat. În caz contrar, elevii vor achita contravaloarea manualelor respective. Elevii nu pot fi sancționați cu scăderea notei la purtare pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor școlare.


8 comments
  1. Ce poate face o clasa in cazul a 2 elevi problema? Li s-a scazut nota la purtare, au fost sactionati, mustrati, parintii au fost chemati la scoala, consiliere dar ei tot nu se potolesc, ameninta, injura, intimideaza, se bat, deranjeaza orele, profesorii nu isi pot tine orele deloc.
    Pot parintii celorlalti copii sa faca o petitie ptr mutare disciplinara?
    Ce alte parghii legale sunt_

  2. Exmatricularea este doar un proiect sau se poate aplica ? Pentru un elev care provine dintr-o familie care consumă droguri( se presupune că și elevul consumă),care terorizează întreaga clasă,care amenința,care permanent deranjează ora , nu vine cu caiete sau cărți la școală ,care a rămas repetent doi ani,ce măsuri se pot lua ? Diriginta spune că școala nu poate face nimic că nu există legislație! Pe ceilalți copii care doresc să învețe și sunt într-o continuă teroare ,cine îi protejează? Există legislație sau doar așteptăm să se întâmple ceva iremediabil?

  3. Un pas înainte, doi pași înapoi. De zile întregi se tot discută aceeași problemă, extrem de serioasă totuși, dar fără a se înregistra vreun progres. Ne aflăm în același punct, când s-au preluat masiv fragmente din Statutul elevilor, despre care, se spunea, în Tribuna învățământului (Statutul elevului – un pas înainte pe calea reformei?, 18.07.2016), în perioada elaborării lui, că „literele alfabetului la un moment dat nu mai ajung să cuprindă enumerarea drepturilor elevilor, așa că sunt dublate: «Sunt înșirate drepturi generale, apoi drepturi educaționale, sociale, de asociere, pe urmă vin unele care se cheamă alte drepturi»”. S-a mai semnalat atunci că „se repetă prevederi existente demult în alte reglementări”, „sunt lucruri foarte multe și amestecate, fără nicio noimă! Multe sunt copiate din alte documente!”.
    S-a vorbit, încă de atunci, că statutul „este stufos, conține multe redundanțe, truisme” și că înseamnă o renunțare la autoritate, „din moment ce totul devine contestabil, negociabil, discutabil”. Ceea ce, de fapt, s-a și obținut. Federațiile părinților și sindicatele cadrelor didactice, surprinse pe picior greșit încă din 2016, dau acum din colț în colț, propunând măsuri neduse până la capăt, care pot fi ușor răsturnate la orice contestație în justiție, mai ales dacă se vor baza pe înregistrări audio-video, care contravin dreptului de protecție a persoanei, mai ales în cazul copiilor, indiferent dacă părinții își vor da acordul sau nu, ori dacă prin referendum vor vota în majoritate.
    Despre acordul profesorilor nici nu se mai vorbește. Și așa, învățământul online încălca acest drept, dar s-ar zice că atunci era stare de necesitate. Și așa monitorul video se află de regulă în cabinetul conducerii, care poate controla oricând cadrele didactice.
    Acum, aceleași probleme au blocat discuțiile din comisia competentă să definitiveze proiectul legii în întregimea lui, atenția concentrându-se, în extensie, tot asupra drepturilor elevului, deși peste tot, și în textul de acum, începând cu articolele 2 și 3 (principii și valori), sunt menționate numai drepturi ce țin de însăși esența procesului de învățământ.
    Când va mai fi timp, până pe 27 aprilie, pentru a se concentra și asupra drepturilor cadrelor didactice, cărora în legislația de până acum le-au fost rezervate numai măsuri restrictive, evaluări confuze, cursuri de formare lipsite de consistență?

  4. >> suspendarea elevului pe o durată limitată de timp
    In mod normal suspendarea se face pana la luarea unor masuri, iar in timpul suspendarii elevul are de invatat. Daca va fi timp liber se va face coada la suspendari :).

    >> exmatricularea
    La primele impuscaturi intr-o scoala romaneasca vor introduce politica de toleranta zero. Dupa asta nu mai e nimic de introdus. Eventual se pot imparti veste cu kevlar. Si in lipsa unor masuri pozitive care sa influenteze disciplina probabil se va ajunge repede aici.

    >> ministra ignoranta
    Ministra declara ca vor fi putine exmatriculari fara sa se bazeze pe ceva. Experienta din alte tari arata ca vor fi probabil sute de cazuri pe an. Ramane de vazut. Probabil cei mai afectati vor fi copiii din familii sarace si copiii de etnie roma.

    Efectul masurilor punitive trebuie urmarit in timp. Alte tari cu politicieni mai inteligenti au facut reforme serioase care sa compenseze efectele secundare ale masurilor punitive. La noi un dulap si o incompetenta ne ametesc cu Romania Educata de ani buni fara nici un rezultat concret.

  5. Și suspendarea pentru câteva săptămâni nu înseamnă peste 60 de absențe, ceea ce înseamnă nota 4 la purtare și poate duce la exmatriculare?

    Reînmatricularea nu poate însemna uneori răzbunarea elevului întors?
    Nu credeți că nu există soluții de rezolvare decât din partea părinților? Doar ei își pot învăța copiii să nu fie violenți și răi cu colegii. Așa ne învățau pe noi părinții noștri acum 30-40 de ani…
    Nu poate școala să ofere copiilor ,,cei 7 ani de acasă”!
    Elevul vine la școală așa cum este format de acasă și nu pot profesorii să îi ,,transforme” sau să răspundă de eventuale victime din rândul elevilor.
    Suntem doar dăscăli, nu bone sau gardieni! Sunt trei meserii diferite!
    Și noi, profesorii, ne temem de astfel de elevi, dar nu avem ce să facem, decât să ne rugăm de fiecare dată să avem o zi de lucru liniștită și fără incidente. Eu așa fac!
    Să ne amintim cazurile în care copiii nu au fost în siguranță în propria casă în sânul familiei, dar ce pretenții să avem că școala este locul în care copiii noștri sunt în siguranță?
    Unde scrie asta?
    Va fi așa doar când vor exista câte doi gardieni în fiecare clasă (în timpul orei și în pauză), câțiva pe fiecare hol la fiecare etaj și alți câțiva in curtea școlii. Ei au pregătirea necesară.
    Dar cine să plătească atâția?
    Deci, momentan ne rămân doar rugăciunile! :))

    1. In tarile vorbitoare de limba germana exista pedagogia sociala, al 3-lea domeniu al educatiei. Primul fiind familia si al doilea scoala. Pedagogia sociala intervine acolo unde familia si scoala nu mai fac fata.

      Romania a avut sansa in anii 1990 – 2000 sa preia acest model. Mafia de la cea vreme din UniBuc avea insa alte planuri. Celor de la UBB, cu toate ca mai dadeau cate un titlu vreunui prof de pedagogie sociala din Germania, nu le-a dat prin cap sa preai un model care functiona bine.

      Romania a ramas cu catastrofa asistenta sociala, modelul francez, care rezolva zero probleme.

  6. Si care-i diferenta intre exmatriculare cu “drept de reinscriere” si repetentie? Trebe sa completeze parintii mai multe hirtii?

  7. Foarte bine că s-a reintrodus exmatricularea ! O victorie a bunului simț! Dacă nu se întâmplau accidentele nefericite din ultima vreme, nu se reușea, poate, acest lucru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like