Experiențe negative din copilărie, precum abuzul sau neglijarea, se asociază cu multiple probleme de sănătate mintală și fizică pe parcursul vieții / Asocierea poate fi influențată și de criza Covid – studiu al cercetătorilor UBB

623 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com – Skypixel
Adversitățile din copilărie – experiențe negative precum abuzul sau neglijarea – se asociază cu multiple probleme de sănătate mintală și fizică pe tot parcursul vieții, potrivit autorilor români ai unui studiu recent publicat într-un jurnal științific sub egida American Psychological Association. Studiul, anunțat vineri de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, îi are ca semnatari pe drd. Lia Oltean și lectorul Radu Șoflău, cercetători la Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie al universității.
  • Studiul, intitulat “Adversitățile copilăriei, procesarea recompenselor și sănătatea în timpul epidemiei Covid-19: Rolul mediator al învățării bazate pe recompensă” (“Childhood adversity, reward processing, and health during the COVID-19 outbreak: The mediating role of reward learning”) este disponibil în Jurnalul “Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy” și poate fi consultat aici

Potrivit sumarului făcut de UBB, autorii arată că, deși mecanismele care să explice asociarea dintre adversitățile copilăriei (abuz, neglijare etc.) și problemele de sănătate fizică și mintală de pe parcursul vieții sunt relativ puțin cunoscute, date recente arată că un astfel de mecanism de asociere ar putea fi procesarea recompensei (n.red.: cesta e un proces psihologic ce cuprinde răspunsul la stimulii de recompensă și formarea comportamentelor asociate).

UBB arată că studiul “oferă suport datelor existente în literatură și sugerează că adversitățile în copilărie reprezintă un factor de risc deopotrivă pentru indicatorii sănătății mintale (simptomele depresive și anxioase) și fizice. De asemenea, rezultatele sugerează că învățarea bazată pe recompensă ar putea fi singura dimensiune a procesării recompensei care explică aceste relații în mod consecvent. Chiar dacă rezultatele acestei cercetări indică faptul că impactul psihologic al pandemiei se asociază la rândul său cu indicatorii sănătății mintale (simptomele depresive și anxioase) și fizice, acesta nu influențează rolul mediator al învățării bazate pe recompensă”. 

  • Concluzia prezentată de UBB: “Împreună, aceste rezultate oferă sprijin pentru potențialul rol transdiagnostic al învățării bazate pe recompensă. Așadar, ele ar putea avea implicații clinice, sugerând țintirea învățării bazate pe recompensă în intervenții, mai ales în rândul persoanelor care raportează un istoric de adversități în copilărie”.

Studiul s-a desfășurat online, datele fiind colectate pe parcursul stării de urgență din România, pe un eșantion format din 419 adulți cu vârste cuprinse între 18 și 61 de ani (M = 27.32) care au completat o serie de instrumente de autoraportare. 

Foto: © Dreamstime.com / SkypixelDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Atribuții sporite pentru UEFISCDI, instituția care administrează o bună parte din banii pentru cercetare și învățământul superior, pentru a ajuta alte instituții în accesarea fondurilor prin PNRR – proiect de ordonanță

Instituția guvernamentală care administrează în bună parte finanțarea cercetării și a învățământului superior, UEFISCDI, urmează să primească noi atribuții, prin lege, pentru a putea asista alte instituții publice și private…
Vezi articolul

16 centre de excelență în cercetare vor putea fi înființate cu câte 100 de milioane de lei. Apelul a fost lansat în consultare publică / Ministrul Bogdan Ivan: Cei mai buni cercetători români vor primi milioane de euro pentru proiectele lor

16 centre de excelență în cercetare vor putea fi înființate cu câte 100 de milioane de euro pentru inovarea în Sănătate, Climă, Cultură și Securitate civilă. Apelul a fost lansat…
Vezi articolul

VIDEO Curenții rip, pericolul ascuns de la Marea Neagră. Cum se formează și cum putem să ne salvăm dacă suntem trași în larg: Încercați să plutiți și să înotați paralel cu plaja, nu împotriva curentului – profesorul Florin Tătui de la Facultatea de Geografie a UB

„Suntem deja la începutul sezonului estival și turiștii au început să populeze plajele românești ale Mării Negre. Puțini însă dintre ei știu că aceste plaje ascund un pericol care este…
Vezi articolul