Fetița Psihopedagog sau lecție emoționantă de prietenie: O fetiță de clasa a IV-a a făcut fișe de lucru pentru colegul ei cu autism

13.922 de vizualizări
„Dragă Vlăduț, vreau să-ți spun ceva. Când te-am văzut prima dată nu te-am plăcut deloc. Dar, cu timpul, am început să te plac foarte mult. Acum, nu vreau să pleci din clasă!”. Mesajul a fost scris de o fetiță de clasa a IV-a, care a învățat de la colegul ei de clasă cum învață copiii cu autism. A văzut zilnic cum terapeutul cu care Vlad vine la școală îi dă de lucru diferit de ceea ce face restul clasei și, „spre uimirea tuturor, Alexandra a venit într-o zi la școală cu o fișă concepută special pentru Vlad” de ea însăși.

Alexandra a continuat să facă materiale de învățat cu exerciții pentru prietenul ei cu autism și a ajuns, la clasa a IV-a, să facă o culegere de fișe de lucru pentru copii cu cerințe educative speciale, scrie Ana Dragu, președinta Asociației Autism Europa Bistriţa, pe pagina sa de Facebook.

Caietul cu fise de lucru / Foto: Facebook Ana Dragu

Fondatoare și a Centrului de Resurse și Referință în Autism „Micul Prinț”, Ana Dragu atrage atenția că, „deși extrem de util, un astfel de instrument era inexistent și extrem de necesar oricărui dascăl care integrează copii cu cerințe educative speciale în învățământul de masă„. Auxiliarul pentru elevi cu cerințe educative speciale va putea fi descărcat începând cu 1 ianuarie 2018 de pe site-ul www.centruldeautism.ro și este opera unui copil de clasa a IV-a, nu a unui profesor.

Fetița Psihopedagog – Incluziune pe bune: Povestea integrală publicată de Ana Dragu pe pagina sa de Facebook:

Alexandra și Vlad sunt colegi în clasa a IV-a la Școala Gimnazială nr. 4 din Bistrița de la începutul școlii. Deși sunt în aceeași clasă, Alexandra și Vlad sunt foarte diferiți. Băiatul a fost diagnosticat cu tulburări din spectrul autist la vârsta de 2 ani și de atunci face intensiv terapie de recuperare în cadrul Centrului de Resurse și Referință în Autism Micul Prinț Bistrița. Cu sprijinul unui facilitator școlar (shadow), Vlad a parcurs cursurile unei grădinițe de masă și în prezent este elev în clasa a IV-a, la școala de masă, unde a fost primit cu brațele deschise de învățătoarea Bombonica Barteș și de colegi.

Deși la început Alexandra nu știa cum să se raporteze la colegul ei atipic, în timp și-a dorit din răsputeri să se conecteze la el și să îl ajute. Observând că însoțitorul școlar al copilului îi face zilnic fișe de lucru diferențiate, spre uimirea tuturor, Alexandra a venit într-o zi la școală cu o fișă concepută special pentru Vlad, pe modelul observat de fetiță la terapeutul însoțitor al copilului. Apoi a doua fișă, apoi a treia fișă, astfel încât în timp, la inițiativa facilitatorului școlar, psihopedagog Maria Câmpan, Șef Centru în cadrul Asociației Autism Europa, colecția de fișe de lucru diferențiate create de Alexandra s-a concretizat într-un un auxiliar școlar cu fișe de lucru pentru copii cu cerințe educative speciale.

Deși extrem de util, un astfel de instrument era inexistent și extrem de necesar oricărui dascăl care integrează copii cu cerințe educative speciale în învățământul de masă.

Caietul cu fise de lucru / Foto: Facebook Ana Dragu

Iată ce scrie pe prima pagină:

Dragă Vlăduț, vreau să-ți spun ceva. Când te-am văzut prima dată nu te-am plăcut deloc. Dar, cu timpul, am început să te plac foarte mult. Acum, nu vreau să pleci din clasă! Stai cu noi până la sfârșitul școlii! Te iubesc, te iubim! Suntem prieteni buni și sunt bucuroasă că îmi ești prieten. Sper că-ți place! Și pentru a-ți demonstra ce mult prețuiesc prietenia ta, o să îți dăruiesc un cadou…o carte pentru tine. Cu mult drag, colega ta, Alexandra!

De la înființare, Centrul de Reurse și Referință în Autism Micul Prinț a integrat în învățământul de masă în grădinițele și școlile din Bistrița-Năsăud peste 60 de copii diagnosticați cu forme ușoare și severe de autism. În total, 840 de copii cu cerințe educative speciale beneficiază de certificat de orientare școlară în învățământul de masă în județul Bistrița-Năsăud, și numărul lor este în creștere. Acest efectiv de elevi cu cerințe educative speciale este deservit de 11 logopezi, 35 de consilieri școlari și doar 22 de profesori itineranți.

Alexandra a înțeles însă ce înseamnă incluziunea mai bine decât foarte multe cadre didactice.

Caietul Alexandrei, Editura Școala Ardeleană 2018, a fost publicat în 1000 de exemplare în cadrul proiectului ”Creșterea nivelului de incluziune al copiilor cu cerințe educative speciale în școlile din Municipiul Bistrița”, proiect cofinanțat din bugetul local al Municipiului Bistrița pe anul 2018. Auxiliarul pentru elevi cu cerințe educative speciale va putea fi descărcat începând cu 1 ianuarie 2018 de pe site-ul www.centruldeautism.ro.

Caietul cu fise de lucru / Foto: Facebook Ana Dragu

Like and SHARE and HEARTS for Alexandra!

La mulți ani tuturor persoanelor cu dizabilități din România!”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii reacționează la „măsurile iresponsabile” propuse de minister în proiectele de ROFUIP și Statutul Elevului: dublarea absențelor pentru un punct la purtare „ar trebui retrasă imediat”, iar „sălile de izolare riscă să devină un refugiu confortabil pentru turbulenți” / Avertisment: „elevii reprezentanți abuzează de drepturi și își construiesc un regim școlar preferențial nejustificat”

Profesorii de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București au transmis Ministerului Educației un set de observații și propuneri detaliate cu privire la modificările propuse pentru Statutul Elevului și Regulamentul…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Salariile personalului din școli vor fi stabilite printr-o ordonanță de urgență separată, spune Simion Hăncescu, FSLI: Aveam o problemă cu funcțiile de conducere, nu se puteau repara acele inechități / Va fi o medie de 20%, dar nu discutăm de procent deocamdată. Încă se lucrează

Salarizarea profesorilor și a personalului din școli pentru anul 2024 va fi decisă printr-o ordonanță de urgență separată de ordonanța „trenuleț”. Asta au declarat la ieșirea de la Palatul Victoria…
Vezi articolul

Rectorul Universității Babeș-Bolyai, Adrian Petrușel, în cazul problemelor de la Facultatea de Matematică, ai cărei studenți sunt trimiși la cursuri în afara orașului: „încercăm să aducem o serie de activități” în celelalte spații, Facultatea să vină cu soluții pe termen scurt, mediu și lung

Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității Babeș—Bolyai din Cluj-Napoca, ai cărei studenți au fost trimiși, de la începutul acestui an școlar, să urmeze cursuri într-o locație greu de…
Vezi articolul

Val de comentarii de laudă pe pagina ministrei Ligia Deca, după ce România s-a clasat penultima din UE la PISA 2022 / Internauții se întreabă dacă mesajele sunt generate de roboți sau de postaci

Zeci de comentarii de apreciere față de legile educației Deca-Iohannis și de laudă față de rezultatele elevilor români la testarea internațională PISA 2022 apar pe Facebook la postarea ministrei Educației,…
Vezi articolul

Ciolacu și Ciucă îi sfidează pe reprezentanții profesorilor și angajaților din Educație, discută despre rotativă la Guvern – surse / La ședința sindicatelor au venit patru miniștri, niciunul cu putere de decizie politică pe revendicările cadrelor didactice

Ședința sindicatelor din Educație cu reprezentanții Guvernului a început în jurul orei 17:00, iar marii absenți de la întâlnire sunt premierul Nicolae Ciucă, președintele PNL și Marcel Ciolacu, președintele PSD.…
Vezi articolul