Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum MEC: Au mai fost încercări de planuri-cadru în 2017 și 2021, deja suntem în anul 2025 și orice rejectare, orice întoarcere a proiectului, care ar antrena alte modificări de lege, ar însemna încă alte generații care sunt puse în risc

3.443 de vizualizări
Gabriel Vrînceanu / Foto: captură MEC/ Facebook.com/ Euronews România
Orice schimbare majoră a proiectelor planurilor-cadru, în urma dezbaterilor, care ar presupune modificarea legilor educației, ar însemna o nouă amânare a reformei educaționale, cu consecințe negative asupra elevilor, a afirmat șeful serviciului de Dezvoltare Curriculum, Gabriel Vrînceanu. Declarațiile au fost făcute, marți, la prima dezbatere națională, în format fizic, pe proiectele planurilor-cadru pentru liceu, care are loc la Universitatea Politehnica București (UNSTPB).

Gabriel Vrînceanu a reamintit că au existat două încercări anterioare de revizuire a planurilor-cadru, în 2017 și 2021, însă ambele s-au blocat în lipsa unui consens. Acesta a subliniat necesitatea urgentării unei decizii și adoptarea noilor planuri-cadru.

„Ar fi foarte bine dacă această dezbatere și consultarea publică în ansamblul ei devin bune practici. De ce insist? Pentru că au mai fost două încercări, în 2017 și 2021, în care s-a pus, de asemenea, în consultare publică planul-cadru. Într-adevăr, nu într-o dimensiune atât de amplă ca acum, în care s-a dorit o prezentare integrată. Atunci s-a venit doar cu propunerile pentru învățământul liceal, filiera teoretică. Dar și în acel context, rezumat doar a celor patru planuri-cadru, primul raport din 2017 a menționat că nu a putut exista o convergență către una dintre variante și că într-un astfel de context ar trebui să fie decizie de tip expert, dacă nu se ajunge la un consens prin consultarea publică.

Nu mai zic că în anul 2021 au fost repuse planurile cadru, variante integrând toate observațiile din fosta consultare. Acel proces, de asemenea nu s-a putut finaliza și atunci trebuie să avem în vedere că, așa cum a zis domnul secretar de stat, am avut prima generație care a finalizat învățământul gimnazial pe noul curriculum în anul 2021. Deja suntem în anul 2025 și orice rejectare, orice întoarcere a proiectului și care ar antrena alte modificări de lege, ar însemna încă alte generații care sunt puse în risc”, a afirmat el.

Mai mult, Vrînceanu a atras atenția asupra importanței respectării direcțiilor de dezvoltare stabilite inițial. Acesta a subliniat că proiectul planurilor-cadru a fost construit pe o serie de principii, care trebuie validate sau invalidate înainte de a se intra în detaliile structurale, precum distribuirea orelor pe discipline.

„Nu mai insist asupra direcțiilor de dezvoltare, ele sunt prefigurate chiar la începutul materialului, sunt consultare, însoțesc propriu-zis planele-cadru, dar aș vrea să fac observație asupra unor trebuie să le avem în vedere. Acestea au fost direcțiile pe care am construit proiectul. Vă rugăm să le lecturați cu mare atenție ca să le validăm sau să le invalidăm. Dacă ne ducem doar pe structura care înseamnă distribuirea unui orar pe disciplină și pe ore, înseamnă că s-ar putea să fim într-un blocaj. A important este să validăm în primul rând principiile de dezvoltare a acestui proiect și în acest sens, ceea ce am remarcat în prima săptămână de dezbatere de consultare publică, prin mesajele multiple care au venit, este că a fost o concentrare pe zone particulare, punctuale. Fiecare s-a ocupat de disciplina sa, de aria sa de interes, fără să încerce să gândească în ansamblu”, a completat Vrînceanu, în cadrul dezbaterii de la UPB.

Informații de context

Amintim că elevii care au început în septembrie 2024 clasa a XII-a sunt cei care ar fi trebuit deja să facă liceul după planuri-cadru noi, fiind prima generație care a făcut clasa pregătitoare și a avut în gimnaziu programe școlare centrate pe competențe.

În momentul de față, curriculumul pentru liceu este organizat respectând planurile-cadru adoptate în 2004 și 2009, în funcție de filieră. O reformă curriculară ar fi trebuit să fie făcută încă din 2020, însă aceasta a fost amânată în mod repetat de politicieni.

Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis. O variantă a planurilor-cadru pentru liceu a fost lansată în dezbatere publică pe 5 ianuarie 2021. După ce ministerul a anunțat că au fost primite peste 10.000 de propuneri de schimbare, ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu, a spus că adoptarea acestora va fi amânată. Mai mult, planurile-cadru au fost amânate succesiv de ministrul Ligia Deca în anul 2024, an cu patru rânduri de alegeri.

Noile planuri-cadru vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere, începând cu anul școlar 2026-2027. Elevii care vor intra anul viitor în clasa a IX-a vor fi primii care vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a Educației.

Citește și:
O elevă de clasa a XII-a i-a scris ministrului Daniel David: Istoria, Geografia, Biologia, Chimia sunt materii unde studiul constant este absolut necesar, fiți sigur că elevii vor evita să aleagă aceste materii ca opționale / Educația de calitate nu ar trebui să fie condiționată de interesul elevului


5 comments
  1. Urgentare ar fi fost martie-aprilie, nu mai. Tot mai? Iar se dau pe după alegeri? Uf….

  2. Sa nu cumva sa cada în extrema „hai sa aprobam orice, doar sa fie”, pe modelul „România educată”.
    Pana acum a fost timp berechet sa apeleze la experți în educație (adevărați experți nu „made by minister”), sa studieze modele de succes din alte țări, sa poată concepe planuri cadru care sa dea și rezultate bune.

  3. Poate nu sunteti capabili sa faceti niste planuri rezonabile? Nu va intrebati de ce? Sa mergeti oare la psiholog, ca tot aveti unul prin preajma?

  4. cei de la curriculum freaca menta de zeci de ani

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mugur Isărescu, BNR: Acum mai bine de un secol și jumătate, Mihail Kogălniceanu spunea: „Dacă țara trebuie să aibă un loc în concertul Europei, apoi nu va putea ajunge prin industrie, nici prin comerț, decât numai prin învățământ”

Educația financiară nu mai este un lux sau o opțiune, ci o necesitate stringentă în societatea actuală, a spus Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale a României, în deschiderea Forumului Educației…
Vezi articolul

Anchete ale inspectoratului școlar și conducerii Liceului Teoretic Carei după ce un profesor de matematică care ar fi chemat elevii de la clasă la meditații „en-gros” a fost reclamat de părinți că încearcă să evite legea Educației / I-ar fi pus să semneze cereri că „insistă foarte mult să îl accepte pe copil la ore particulare”

Inspectoratul școlar Satu Mare și conducerea Liceului Teoretic Carei anunță că vor deschide anchete în cazul acuzațiilor mai multor părinți la adresa profesorului de matematică Traian Tămâian care face meditații…
Vezi articolul

Glume și ironii academice de 1 aprilie, între Universitatea din București și Universitatea Babeș Bolyai. Prima „anunță” că și-a descoperit în curte originile – o școală secretă din 1460, înrudită cu Hogwarts. UBB îi răspunde: Începem să înțelegem de ce UB era mai reticentă când criticam astrologia și numerologia

Ziua de 1 aprilie, cunoscută universal drept ziua păcălelilor, nu a ratat să fie prilej de ironii și glume pentru două cele mai mari universități din țară. Universitatea din București…
Vezi articolul

Profesorul Marius Lobază: O grevă generală nu ar face altceva decât să îi bucure pe guvernanți, pentru că n-ar plăti salariile, îi doare la bască de câtă școală fac elevii / Nu cred că astăzi este suficientă, dar la vară, înainte de examene, când doare, s-ar putea să facem grevă

O grevă generală în acest moment ar avantaja guvernanții, care „n-ar plăti salariile” și „nu sunt deloc interesați de nivelul de educație al elevilor”, a afirmat profesorul și liderul sindical…
Vezi articolul