GRAFIC Numărul absolvenților de doctorat a scăzut la jumătate în 3 ani. Educația, sănătatea, științele sociale, domenii cu mai puțini absolvenți față de UE

2.030 de vizualizări
SURSA: Caleb Woods on Unsplash
Numărul absolvenților de studii superioare a scăzut în perioada 2014-2016 cu circa 12 mii de persoane. În 2016, cele mai recente date detaliate oferite de Institutul Național de Statistică arătau faptul că cel mai amplu declin a avut loc în privința absolvenților de doctorate, al căror număr a scăzut cu 47,3% față de 2014. Pe domenii, cifrele Eurostat arată că procentul absolvenților de învățământ superior din România, în 2016, este mai mare decât media Uniunii Europene mai ales la drept și administrație, științe naturale și matematică, inginerie și construcții.

În 2014 au absolvit învățământul superior 133.478 de persoane, iar trei ani mai târziu doar 121.250 de persoane. Asta înseamnă o scădere de 10% în doar 3 ani.

Pe domenii, cei mai mulți absolvenți de studii superioare s-au redus din grupa ”drept, administrație și afaceri” între 2014 și 2016, potrivit datelor INS, consultate de Edupedu.ro. Scăderi importante s-au produs și în Medicină, Servicii, Arte, Științe sociale sau Științe naturale și Matematică. Creșteri usoare sunt remarcate doar în științele educației și agricultură.

Cea mai mare scădere, pe nivelurile de pregătire, în rândul absolvenților, a fost pentru categoria doctorat. Este vorba despre o reducere cu aproape 48% a numărului absolvenților de doctorat, de la 3.900, la 1.880. Numeric, categoriile licență și marsterat au pierdut și ele câte aproximativ 5.000 de persoane.

Comparația pe domenii, între absolvenții de învățământ superior de la noi și cei din Uniunea Europeană, arată că avem un număr dublu de absolvenți de la facultățile cu profil agricol și științe naturale (fizică, chimie, biologie) și matematică. La noi au fost în 2016, procentual, mai mulți absolvenți de inginerie și construcții față de media UE, mai multi absolvenți de drept, administrație și afaceri (aici intră și managementul) sau chiar IT-ști. Domeniile care au mai puțini absolvenți comparativ cu media UE sunt: Sănătatea (medicina), științe sociale, arte și educație.

 

Valentin Popa / Foto: Inquam Photos - Octav Ganea
Valentin Popa / Foto: Inquam Photos – Octav Ganea
Scandalul locurilor la facultate, tăiate anul trecut la universitățile vocale împotriva puterii / Valentin Popa: În științele socio-umane, avem cel mai mare procent de absolvenți din Europa

Amintim că anul trecut universitățile vocale cu puterea au primit o lovitură puternică, după ce sute de locuri le-au fost tăiate la Master și Doctorat, în alocarea preliminară realizată de ministrul Educației. Valentin Popa, ministru al Educației la acea vreme, și-a argumentat astfel decizia de a repartiza mai puține locuri în universitățile critice: “În domeniul științelor socio-umane, avem cel mai mare procent de absolvenți din Europa, trend care din păcate s-a menținut până astăzi“.

Citește pe HotNews.ro declarațiile din 2018 făcute de ministrul de atunci, Valentin Popa, și o cronologie a scandalului privind locurile alocate în universități

Daniel David, prorector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: Universitățile tradiționale au fost pedepsite prin tăierea locurilor, invocându-se o minciună
Daniel David / Sursa foto: danieldavidubb.wordpress.com

Daniel David, prorector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a declarat pentru Edupedu.ro că “atunci când universitățile tradiționale din marile centre academice ale țării au fost pedepsite instituțional prin tăierea locurilor (mai ales la masterat/doctorat), cu impact negativ asupra studenților, care au fost nevoiți să-și plătească studiile, în loc să le acceseze gratuit, a fost invocată o minciună, și anume că în România avem un exces de locuri în științele socio-umane, față de practicile din UE“.

Datele “arată că marile universități și studenții din România se comportă ca cei din aria europeană a educației și cercetării, procentele în domeniile socio-umane fiind similare. Cine a crezut că marile universități și studenții români sunt rupți de practicile academice europene trăiește în trecut și nu înțelege nimic din ce se întâmplă astăzi în mediul academic internațional. Asta nu înseamnă că nu susținem, inclusiv programatic la UBB, dezvoltarea programelor STEM (science/technology/engineering/mathematics), dar aceasta trebuie făcută pentru valoarea în sine, nu împotriva a ceva. Urmând modele europene, la UBB spre exemplu implementăm programul STEM+, în care științele socio-umane sunt implicate în dezvoltarea STEAM, într-o logică “win-win”, nu “care pe care”. Dacă este onoare și bun-simț, așteptăm scuze!“, a afirmat Daniel David, pentru Edupedu.ro.

Photo by Caleb Woods on Unsplash

Citește și:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Când începe școala după vacanța de iarnă, în ianuarie 2025 și ce urmează în calendarul pentru elevi și profesori: bacalaureat, simulări ale examenelor, evaluări naționale, burse pentru elevii de clasa a V-a, etapele de mobilitate

Vacanța de iarnă are o durată de 18 zile, așa că elevii au intrat în vacanță sâmbătă, 21 decembrie 2024, și vor sta acasă până marți, 7 ianuarie 2025. După…
Vezi articolul
elaborarea curriculumului de liceu

Sponsorizări de 5.000 euro pentru lectorii și asistenții universitari până în 40 de ani, prin proiectul Bursele ANIS, dacă propun introducerea unui curs nou cu elemente inovative sau folosesc metode de predare moderne. Descarcă formularul de înscriere

Încep înscrierile în Programul Bursele ANIS (Asociaţia Patronală a Industriei de Software și Servicii) la 1 septembrie, iar acesta își propune să sprijine cadrele universitare tinere prin oferirea unor sponsorizări…
Vezi articolul

DOCUMENT „Activitățile didactice se poate suspenda” – Dezacord între subiect și predicat în proiectul legii privind starea de alertă, adoptat de Guvern, chiar în capitolul Educație

„Activitățile didactice (…) se poate suspenda în perioada stabilită” – cu acest dezacord între subiect și predicat începe capitolul Educație-Cercetare din proiectul de lege privind unele măsuri pentru prevenirea și…
Vezi articolul

Florian Lixandru, Ministerul Educației: Este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii. Se impun, poate, anumite programe de formare pentru cadre didactice

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a spus că “este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii” și că “se impun, poate, anumite…
Vezi articolul