Guvernul României nu mai susține excelența în educație prin sistemul de burse școlare, confirmă Ministerul Educației și Cercetării, care spune că elevii olimpici pot în schimb să fie admiși în continuare la liceu sau facultate fără concurs

10.344 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) confirmă oficial, într-un răspuns transmis Parlamentului, că statul român nu mai susține excelența în educație prin burse școlare. În documentul semnat de secretarul de stat Sorin Ion, instituția precizează că bursele de excelență pentru elevii olimpici au fost eliminate, iar susținerea acestora se limitează în prezent la „recunoașterea și sprijinul” prin admiterea fără examen în licee și universități.

Ministerul condus de Daniel David, susținut în funcție de PNL, invocă prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și ale Hotărârii de Guvern nr. 732/2025 privind metodologia-cadru pentru acordarea burselor, prin care bursele de excelență olimpică I și II, precum și bursele de reziliență, au fost complet eliminate, în baza Legii Bolojan 141/2025.

Astfel, pentru anul școlar 2025-2026, elevii cu rezultate deosebite la olimpiadele naționale sau internaționale nu mai beneficiază de sprijin financiar lunar, ci doar de facilități administrative.

„Elevii cu rezultate la olimpiadele școlare beneficiază de recunoaștere și sprijin, prin acordarea de stimulente financiare și prin posibilitatea înscrierii la liceu și în învățământul superior fără susținerea evaluării naționale și a examenului de admitere”, se arată în răspunsul MEC. În același document, ministerul subliniază că „bursele școlare au, prin metodologia actuală, o finalitate definită prin susținerea echității în accesul la educație și reducerea abandonului școlar”.

Direcția oficială: echitate, nu performanță

MEC precizează că sistemul actual de burse „stimulează obținerea unor rezultate mai bune la învățătură la toate clasele”, fără a face distincție între elevii din medii dezavantajate și cei performanți academic. Cu alte cuvinte, accentul politicii educaționale se mută de la recompensarea performanței către sprijinirea echității sociale.

FOTO DOCUMENT DESCARCĂ Răspunsul MEC:

Proiectul de lege care ar reintroduce bursele de excelență este amânat de cinci săptămâni

Între timp, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 57/2023, care conține amendamente adoptate de Comisia pentru muncă a Camerei Deputaților și care prevede reintroducerea burselor de excelență olimpică, precum și revenirea la vechea formulă de calcul a plății cu ora pentru profesori, este blocat în Parlament.

Documentul figurează pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților pentru a cincea săptămână consecutiv, fără ca raportul comisiei să fie transmis oficial. Potrivit ordinii de zi publicate, proiectul PL-x 464/2023 a fost cel mai recent programat din nou pentru luni, 3 noiembrie octombrie (dezbatere) și miercuri, 5 noiembrie (vot final), însă, ca și în ultimele săptămâni, este trecut „sub rezerva depunerii raportului”.

Conform fișei legislative de pe site-ul Camerei Deputaților, proiectul a fost înscris în fiecare săptămână din 22 septembrie până în prezent, fără ca raportul adoptat de comisia de muncă – cu amendamente susținute de parlamentari PSD – să fie depus.

Informații de context

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care în vară spunea că olimpicii „își pot da singuri bursă din premiul primit”, după eliminarea burselor de excelență olimpică, a anunțat că are în plan să le reintroducă și că sunt o prioritate „pe termen foarte scurt, din prima parte a anului viitor”, la prezentarea raportului săptămânal, pe 23 octombrie.

„Prioritățile pe termen foarte scurt, din prima parte a anului viitor, sunt bursele studenților și bursele olimpicilor, trebuie să analizăm plata cu ora în preuniversitar și, foarte important, să deblocăm posturile cu încadrare în buget”, a declarat Daniel David. 

În iulie 2025, Daniel David a justificat eliminarea burselor de excelență afirmând că „din premiul primit, olimpicii își pot da singuri o bursă de merit în fiecare lună”, declarație care a stârnit un val de reacții din partea elevilor și profesorilor.

În septembrie, Daniel David a declarat că „este o tristețe a mea că n-am reușit să protejez bursele de performanță, dar premianții la olimpiade vor lua în continuare premii de la minister, elevii trebuie să știe că am reușit să protejez acest lucru”.

Citește și:
Daniel David susține în premieră că are în plan reintroducerea burselor olimpice „pe termen foarte scurt, din prima parte a anului viitor” / În urma cu trei luni le transmitea elevilor că „din premiul primit îți permiți cu siguranță să-ți dai tu o bursă de merit în fiecare lună”
Ministerul Educației anunță că „onorează olimpicii internaționali”, după ce ministrul Daniel David spunea că aceștia „din premiul primit își permit să-și dea ei o bursă de merit în fiecare lună”, ca justificare pentru tăierea burselor de excelență / Recent, profesorii care îi pregătesc pe olimpici au aflat că primesc, în medie, 115 lei pe lună la Centrele de Excelență
Daniel David: Este o tristețe a mea că n-am reușit să protejez bursele de performanță / Premianții la olimpiade vor lua în continuare premii de la minister, elevii trebuie să știe că am reușit să protejez acest lucru
Daniel David, mesaj pentru olimpicii internaționali, după ce a decis să le taie bursele de excelență: Din premiul primit îți permiți cu siguranță să-ți dai tu o bursă de merit în fiecare lună
Ministrul Daniel David: Nu ne apucăm să tăiem pur și simplu burse, că nu avem bani. Bursele sociale trebuie să aibă o pondere mare, să dăm bursele de merit, de excelență, acolo unde este merit și excelență / 7 miliarde pe an ne costă toate bursele din preuniversitar și universitar


9 comments
  1. Doresc să vă sesizez faptul că a mai fost tăiată o categorie de burse de merit, despre care nu am văzut să se scrie. La cât de multe modificări au fost, nu-i de mirare că acestea au scăpat din dezbaterea publică… Este vorba despre bursele de merit pentru elevii olimpici. Nu cele de performanță (care se dădeau doar celor care obțineau premii la olimpiadele naționale și internaționale), ci cele de merit, care se dădeau copiilor care obțineau premii la olimpiadele județene. Era fix aceeași valoare ca și celelalte burse de merit. Ei bine, acestea au fost scoase în liniște, cu toate că sigur nu reprezentau un efort bugetar foarte mare. Este probabil ca mulți dintre elevii care luau locurile I-III la olimpiadele județene, să fi luat anterior și media 9.50 la clasă, deci oricum se calificau la bursa de merit. Este posibil ca acum să nu mai prindă bursă dacă nu sunt între primii 15% din clasă și să nu ia nici bursă de merit pentru rezultatul la olimpiadă, chiar dacă ei performează într-un domeniu și sunt cei mai buni din județul lor.
    Sincer, mi se pare mai valoros să fii cel mai bun din județul tău la ceva, decât să fii între primii 15% dintr-o clasă. Dar asta nu se mai premiază.
    Să nu ne ascundem după deget, aceste burse erau o motivație pentru copii să meargă la olimpiade, în speranța că, dacă au un rezultat bun, își asigură bursa de merit indiferent de media generală. Ei bine, acum nu vom mai reuși să le oferim această motivație. Ce motivație ar putea să mai aibă cineva să meargă, de exemplu, la Olimpiada de Lingvistică, materie care nu se studiază la școală și toată pregătirea elevului este individuală? Dar da, îi motivam cu posibilitatea de a lua bursă. Doar așa poți să selectezi copii cu adevărat talentați, care apoi merg la olimpiadele internaționale și aduc premii și prestigiu României. Cu siguranță, la fel este și în cazul altor olimpiade, unele interdisciplinare, altele diferite de materiile de la școală.
    Participarea la o olimpiadă, oricare ar fi ea, implică multă muncă suplimentară din partea elevului, dar și materiale (culegeri, cărți etc.) ce trebuie cumpărate de părinți. Ce motivație ar mai putea avea oricare dintre ei să vizeze participarea la o olimpiadă? Pentru glorie? Fără supărare, dar doar cu gloria mori de foame!
    Așa se vor orienta să doar să fie între primii 4-5 copii din clasă și nu își vor mai consuma timpul și energia să facă performanță într-un domeniu în care chiar sunt talentați. De fapt, poate nici nu vor mai avea șansa să afle dacă sunt talentați sau nu, pentru că nu vor mai merge la olimpiade, punct.
    Să știți că nu toți ce care merg și obțin rezultate bune la olimpiade au bani de meditații, așa că se pregătesc singuri, cu multă muncă proprie, eventual cu îndrumarea profesului de la clasă. Cred că acest lucru face ca performanța lor să fie chiar mai valoroasă și arată un talent real către domeniul respectiv. Ei sunt cei pentru care această bursă chiar însemna un ajutor, pentru că astfel își pot acoperi niște cheltuieli pe care părinții nu și le permit. Ei sunt cei care munceau să facă performanță pentru că știau că primesc recunoaștere inclusiv financiară, nu doar o zi de glorie…
    De fapt, tot ce s-a întâmplat cu bursele pentru elevii olimpici (indiferent de nivel) mi se pare o descurajare pe față pentru cei care doresc să participe. Oare de ce se întâmplă acest lucru?

  2. Urmatea….toti olimpicii vor parari Romania! Romania are bani de burse de merit pt semianalfabeti, pt mame sub 18 ani….pt muuulti nesimțiți parlamentari, pt multe prostii. Dar, nu pt genii! Geniile sunt sperietori pt idiotii care fac legi!

  3. „Echitate nu performanta” / „Guvernul nu mai susține excelenta in educație”.

    Romania nu are nevoie ca viitoarele generatii sa aibă oameni care sa exceleze la ceva; noi ne mândrim.cu titlul de căpșunari ai Europei si este suficient in viziunea politicienilor români. Nici in anii ’90 nu era nivelul de gândire atât de scăzut…

  4. Urmeaza sa declare oficial si ca nu sustine invatamantul de calitate! Se vede in masuri de ceva vreme, lipseste doar „negru pe alb”.
    Din pacate, schimbarile sunt mereu la inceput de drum si istoria ne-a aratat ca, la nivel de minister al invatamantului, se poate si mai rau.

  5. Nu inteleg de ce nu a fost atacata la CCR metodologia de acordare a burselor, deoarece creeaza discriminare intre elevii care au terminat clasa a XII-a si au primit bursa integral , conform vechii metodologii, si elevii care inca nu au terminat liceul, unii dintre ei obtinand premii in echipe din care au facut parte si acei elevi care au terminat liceul, si care nu vor mai primi aceste burse. Poate ar trebui intentat un proces in masa ministerului pe motive de discriminare. Aceste metodologii ar trebui anuntate cu 6 luni inainte de inceperea unui an scolar, ca sa se aplice echitabil tuturor si ca sa ofere predictibilitate si sa le ofere o sansa elevilor sa isi corecteze anumite note. Pentr a se asigura echitatea sociala exista bursele sociale , nu cele de merit si de excelenta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Subiectele și baremele de la Definitivat 2023 pentru profesorii de gimnaziu și liceu. Lectura unei opere sau relația dintre text și curentul cultural, cerințe la metodică pentru profesorii de Limba română

Subiectele și baremele de la Definitivat 2023 pentru profesorii de gimnaziu și liceu au fost publicate de Ministerul Educației la ora 15:00. Proba scrisă a examenului a avut loc între orele…
Vezi articolul

Cea mai mare inițiativă de robotică educațională școlară din România și chiar din Europa de Sud-Est, susținută și de Dacia. Roboții și cursurile oferite alături de BCR ar putea ajunge anul acesta la 50.000 de elevi / Cele 4 stadii pentru introducerea unui elev în robotică și la ce vârstă trebuie să înceapă

Nextlab.TECH este cea mai mare inițiativă de robotică educațională școlară din România și chiar din Europa de Sud-Est, susține coordonatorul acesteia, profesorul Răzvan Bologa, cadru didactic la Facultatea de Cibernetică…
Vezi articolul

Ministrul Deca invocă posibilitatea ca legea salarizării să nu fie gata până la 1 ianuarie: “Trebuie să găsim o soluție chiar și pe actuala legislație, pentru ca profesorii să primească ceea ce li s-a promis” / În greva generală, guvernul a insistat că nu e posibilă creșterea salariilor cadrelor didactice fără Legea salarizării

“Chiar dacă noua lege a salarizării să zicem că nu este gata până la 1 ianuarie, (…) trebuie să găsim o soluție chiar și pe actuala legislație, pentru ca profesorii…
Vezi articolul

EXCLUSIV Familia și prietenii sunt principalii „consultanți” pentru alegerea liceului ai elevilor care au terminat acum clasa a VIII-a, în București, arată raportul CMBRAE 2023. Sfaturile consilierilor școlari, pe ultimul loc

Elevii care termină gimnaziul preferă să se consulte cu familia și prietenii atunci când își aleg liceul, arată Studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a,…
Vezi articolul