Guvernul și Parlamentul să reanalizeze „urgent” Codul Ocupațiilor din România, care recunoaște ocupații antiștiințifice precum astrologia sau numerologia, “prin care se introduc apoi mascat o serie de «terapii»” – avertismentul Asociației Psihologilor din România

1.052 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com – Skypixel
Guvernul Româniai ar trebui să reanalizeze „urgent” ocupații precum cea de ‘consilier de cuplu”, ce poate ascunde practica profesiei de psiholog de către persoane nepregătite, dar și să reanalizeze ocupațiile “antiștiințifice” din Codul Ocupațiilor, precum cele legate de astrologie sau numerologie, cere Asociația Psihologilor din România (APR).

Aceasta a emis un „Avertisment asupra exploziei impactului practicilor neștiințifice în psihologie/psihoterapie și sănătate”, prin care își exprimă îngrijorarea față de o „creștere spectaculoasă a practicilor neștiințifice în domeniu – mai ales a influenței pseudoștiinței (demersuri frauduloase care mimează știința) și non-științei (demersuri frauduloase alternative științei) -, cu precădere în domeniul ‘clinic-psihoterapeutic’, cu impact asupra stării de sănătate a oamenilor.” 

Asociația atrage atenția că practica profesiei de psiholog (inclusiv psihoterapie) de către persoane care nu au această calitate constituie infracțiune pedepsită potrivit Codului Penal, dar „din păcate acest lucru nu se urmărește cu atenție”. Astfel apar „înșelăciuni” care pun în pericol populația, potrivit APR.

Probleme identificate de APR:
  • Utilizarea unor practici neștiințifice: Deși persoana este atestată formal de Colegiul Psihologilor din România (CPR) în specializări recunoscute profesional (de exemplu, psihologie clinică și/sau consiliere psihologică/psihoterapie de diverse tipuri), în cabinet persoana practică forme neștiințifice de psihologie și/sau uneori chiar abordări nepsihologice. Acest lucru trebuie controlat și sancționat sistematic de CPR, prin Comisia de Etică și Deontologie. Înțelegând complexitatea și dificultatea acestui demers, APR își arată disponibilitatea de a se implica în parteneriat cu CPR în astfel de demersuri de monitorizare și control, inclusiv de elaborare a unor proceduri de acreditare a unor noi specializări, după bunele practici internaționale în domeniu”.
  • Utilizarea mascată și neautorizată a unor competențe, metode și tehnici specifice psihologiei: Autoritățile statului au aprobat recent o serie de ocupații, în care, fără pregătirea necesară, se practică mascat profesia de psiholog sau competențe ale acesteia (de exemplu, ocupația mai nouă de „consilier de cuplu” vs. specializările psihologice de „consiliere/psihoterapie de cuplu”). Acest lucru se realizează uneori în cadre extrem de laxe (de exemplu persoană fizică autorizată, pregătire sumară etc.), unde nu există un control profesional. Guvernul României și Parlamentul ar trebuie să reanalizeze urgent aceste ocupații, iar APR își arată disponibilitatea de a colabora constructiv în acest demers, după bunele practici internaționale în domeniu”.
  • Includerea în Codul Ocupațiilor din România a unor ocupații antiștiințifice. Statul a aprobat o serie de ocupații care în toată lumea civilizată fac parte din zone antiștiințifice (de exemplu, astrologie sau numerologie), prin care se introduc apoi mascat o serie de „terapii”. Și aici „terapiile” se realizează uneori în cadre extrem de laxe (de exemplu, persoană fizică autorizată), unde nu există un control profesional. Guvernul României și Parlamentul ar trebui să reanalizeze urgent și aceste ocupații, iar APR își arată disponibilitatea de a colabora constructiv în acest demers, după bunele practici internaționale în domeniu.” 
Recomandări

Asociația Psihologilor formulează și o serie de recomandări pentru potențialii beneficiari ai serviciilor de psihoterapie:

  • să se întrebe ce calificări și experiență are psihoterapeutul? Cel care practică „psihoterapie” (sau o „terapie psihologică”), trebuie să aibă e o specializare de acest tip recunoscută de Colegiul Psihologilor din România.
  • Serviciile oferite trebuie să se înscrie în specializarea pentru care a fost atestat.
  • Este indicat ca specializarea sau intervenția să fie inclusă și în ghiduri clinice internaționale (de exemplu, în ghidurile NICE, în lista procedurilor de tratament ale Diviziilor 12, 29, 53 ale Asociației Psihologilor Americani, în Cochrane Reviews, în manuale de referință în domeniu etc.).
  • Pentru seriozitatea demersului trebuie urmărit: Care sunt obiectivele intervenției? Recomandă psihoterapeutul/psihologul un cadru de timp specific sau un număr de ședințe? Cum va fi evaluat progresul și ce se întâmplă dacă beneficiarul (sau terapeutul) realizează că nu are loc un progres sau o ameliorare a simptomatologiei pentru care s- a apelat la intervenție?

Avertismentul emis de Asociația Psihologilor din România, integral:

Foto: © Dreamstime.com – SkypixelDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
    1. Un pseudo-psiholog e o adevarata napasta intr-un cabinet unde habar nu are de meserie si unde poate distruge psihic inclusiv copii, daca ajunge, de exemplu, consilier scolar fara sa aiba, de fapt pregatirea necesara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Accesul gratuit sau cu plată pe terenurile de sport din curtea școlii în afara programului școlar, prevăzut într-un nou proiect de lege. Inițiatorii: S-au făcut pași în unele orașe, dar mulți primari evită să ia măsuri invocând lipsa unor norme clare

Accesul gratuit sau cu plată al copiilor și adulților pe terenurile de sport ale școlilor după terminarea programului școlar, acces blocat în unitățile de învățământ din multe localități din țară,…
Vezi articolul

Lista celor peste 540 de programe de formare continuă pentru profesori a fost publicată de Ministerul Educației. Educația emoțională, strategiile didactice de predare și managementul clasei de elevi, printre domeniile vizate

Lista celor peste 540 de programe pentru formarea continuă a profesorilor a fost publică de Ministerul Educației. Este vorba despre Registrul naţional al programelor pentru dezvoltare profesională continuă acreditate, actualizat…
Vezi articolul

DOCUMENT Noul Consiliu al ARACIP, agenția care acreditează și autorizează școlile și grădinițele, a fost desemnat. Printre membri: președintele Asociației Școlilor Particulare, un comisar de poliție și un colonel din Armată / Președintele va fi ales marți

Un comisar-șef de poliție, un colonel, dar și președintele Asociației Școlilor Particulare fac parte din noul Consiliu al ARACIP, agenția care acreditează și autorizează școlile și grădinițele. Consiliul a fost…
Vezi articolul