Harta educației sexuale în Europa: ce se predă și câtă importanță are tematica în celelalte sisteme educaționale de pe continent

3.743 de vizualizări
Foto: © Designer491 | Dreamstime.com
Predarea educației sexuale, departe de a fi un subiect tranșat la nivel internațional, este acoperită într-o măsură sau alta de diverse acorduri și standarde și promovată, instituțional, inclusiv de forurile europene. În Europa, educația sexuală și de sănătate este obligatorie în majoritatea statelor din Europa de Nord, Centru și Vest și opțională în mai multe țări din sudul și sud-estul continentului. Temele acoperite de acest domeniu sunt abordate diferit în sistemele educaționale din UE: dacă aspectele biologice sunt predate în școli în cele mai multe țări, problematica ce ține de consimțământ, drepturile omului sau sexualitatea și online media sunt abordate în doar câteva, potrivit unei sinteze publicate la începutul acestui an de Comisia Europeană.
  • Notă: Datele agregate în raportul european prezentat conțin unele informații neactualizate, inclusiv în cazul României, unde, pe lângă opționalele de profil, educația sexuală a devenit conținut obligatoriu în biologia de clasa a VII-a, cu tematică legată de anatomie, sănătate, igienă și contracepție. Această programă, adoptată în 2017, a fost aplicată începând cu anul școlar 2019-2020. Or, datele din sinteza Comisiei Europene, în cazul României, se bazează pe informații din 2016. Sinteza oferă, însă, imaginea de ansamblu pentru Uniunea Europeană, pe baza mai multor documente apărute în ultimii cinci ani.

Pe harta obligativității educației sexuale în școlile europene, majoritatea covârșitoare a țărilor scandinave, central și vest-europene includ elemente obligatorii din această tematică în programa școlară. Educația sexuală figurează, pe aceeași hartă, ca opțională în Spania, Italia și câteva țări din estul și sud-estul UE: Croația, Ungaria, Slovacia, România (cu nota că aici a devenit, între timp, materie obligatorie – vezi nota de mai sus), Bulgaria.

Harta generică – predarea opțională și obligatorie a educației sexuale în țările UE / Sursa: Raportul CE
Ce se predă la astfel de cursuri în celelalte sisteme educaționale din UE diferă, însă, considerabil de la o țară la alta. Astfel:
  • Temele biologice și anatomice sunt omniprezente, fiind incluse în programa din 24 de state.
  • Chestiunile legate de iubire, căsătorie, parteneriate, familie sunt predate în 18 state. În tot atâtea țări sunt predate teme legate de abuz sexual și violență domestică.
  • În 17 țări se predau informații despre sarcină și naștere.
  • În 16 țări sunt incluse în programă tematici referitoare la orientarea sexuală și LGBTI.
  • În 15 țări se predau informații privind HIV/SIDA.
  • Contracepția e abordată în programa școlară din 12 țări.
  • Consimțământul reciproc este prevăzut în programă în doar 10 țări. La fel tematica rolurilor de gen.
  • Cel mai slab acoperite sunt temele legate de drepturile omului și sexualitatea în contextul online media, care apar în opt țări.

Școlile din Finlanda și Germania sunt singurele unde sunt acoperite toate aceste tematici.

Teme abordate în educația sexuală, în țările UE / Sursa: Raport CE
Standarde internaționale și așteptări comunitare

Raportul Comisiei Europene arată că tematica educațională este decisă la nivelul statelor membre, dar subliniază că, la nivel global, există o serie de standarde și acorduri relevante legate de dreptul copiilor și tinerilor de a primi educație sexuală și de obligația guvernelor semnatare de a oferi astfel de pregătire. CE listează 11 astfel de documente adoptate în ultimii 30 de ani, printre care:

  • Convenția ONU privind Drepturile Copilului, ce include măsuri de protejare a copiilor în fața oricărui fel de abuz, inclusiv măsuri educaționale (1990)
  • Strategia Regională Europeană pentru Sănătate Sexuală și Reproductivă (2001)
  • Standarde pentru Educație Sexuală în Europa – Organizația Mondială a Sănătății (2010))
  • Obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU (2015)

Raportul CE notează:

  • “În ultimele câteva decenii, este recunoscut tot mai mult și există dovezi că predarea aspectelor cognitive, emoționale, sociale și fizice ale sexualității poate avea impact pozitiv asupra copiilor și asupra sănătății sexuale și reproductive a tinerilor. Apar și dovezi care sugerează că furnizarea de programe de educație sexuală copiilor și tinerilor, la școală, poate avea un efect pozitiv asupra unor probleme mai largi ale societății, precum egalitatea de gen, drepturile omului, bunăstarea și siguranța copiilor și tinerilor”.

Documentul Comisiei mai arată că “este de așteptat ca statele membre, ca parte a comunității internaționale și a Uniunii Europene, să adere la Standardele pentru educație sexuală ale OMS și la Ghidul tehnic internațional al UNESCO privind educația sexuală”.

Documentul CE citat trimite la evoluții recente, de aderare la sau de distanțare față de recomandările internaționale, în cazul unor țări membre:

  • Bulgaria și Republica Cehă sunt printre țările care au inclus în ultimii ani educația sexuală programa școlară
  • Luxemburg-ul a adoptat, acum doi ani, un nou plan de acțiune în domeniu
  • Pe de altă parte, în Letonia, în urma opoziției publice față de introducerea educației sexuale, inclusiv în privința drepturilor LGBTI, legea educației a fost amendată pentru a include morala în programă
  • În 2019-2020, în parlamentul din Polonia a fost dezbătută o inițiativă cetățenească vizând penalizarea “aprobării sau încurajării publice a activității sexuale a minorilor”, inițiativă condamnată de Parlamentul European, care a argumentat că astfel ar fi incriminată educația sexuală.

Foto: © Designer491 | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
OECD: E nevoie de educație sexuală extinsă în școli, care să vizeze și bullying-ul, consimțământul, consumul media / În România, informația de gen e judecată la CCR, iar președintele și parlamentul fac ping-pong cu educația “sanitară”
Introducerea educației sexuale în școli ca disciplină obligatorie sub denumirea de Educație sexuală, susținută de ministrul Educației, care spune că este nevoie și de educație parentală

1 comment
  1. UE nu are competențe în Educație, iar “gen”-ul nu există în Tratatele UE (TUE și TFUE).
    Așa că implicarea UE în problemele educației și impunerea “egalității de gen” prin diverse documente UE este un ABUZ ( ca și introducerea monedei EURO, deși nu există statul federal UE !!!) ! Mai mult, este o propagandă pentru neo-marxismul (stânga radicală) ce vine din SUA, pe filieră academică – incredibil !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Campanie susținută de Brio.ro

Ce este evaluarea națională standardizată? Dragoș Iliescu, expert în testare educațională: Să ne așteptăm la teste cu un număr mai mare de itemi, probabil cel puțin 30-40 de întrebări, care vor fi scorați în mod automat, posibil de computer. Va scădea numărul contestațiilor acceptate

Standardizarea evaluării naționale și informatizarea examenelor au fost anunțate de ministrul Educației ca obiectiv pentru examenele de anul viitor. Ce înseamnă testarea standardizată și cum va fi organizată, de exemplu,…
Vezi articolul
De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic

De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic, ci să rămână online? Psihologul Daniel David: Copiii se simt mai siguri pe ei la examinare poate fiindcă examenele sunt mai simple. Un alt factor se leagă de rutina pe care au dezvoltat-o copiii în acest timp

După mai bine de un an de stat acasă, întoarcerea la cursuri în format fizic îi neliniștește pe unii dintre elevii care până acum spuneau că ar vrea să revină…
Vezi articolul

Cariera viitoare și capacitatea de a se descurca la școală – principalele preocupări ale elevilor care intră la liceu, conform unui studiu realizat în Bihor / Ce spun participanții despre siguranța la clasă, meditații, dorința de a munci în străinătate și școala online

Cea mai acută îngrijorare a elevilor care au participat la un recent studiu pe teme educaționale, organizat la nivel local, este aceea că nu vor reuși să aibă cariera pe…
Vezi articolul

Mircea Miclea, analiză dură a rezultatelor de la Evaluarea Națională 2020: Acuz direct și brutal clasa politică. Din 2014 noi știam că rata de eșec școlar este între 20 și 30% / Nici măcar nu se începe școala din 1 septembrie, ca rezervă pentru cazul în care vine iar în iarnă pandemia

Rata de succes de 76% anunțată de Ministerul Educației la Evaluarea Națională 2020 ascunde 10.000 de elevi care n-au mai ajuns din clasa a VII-a până la examen și alți…
Vezi articolul