Informatica – studiată mai mult de fetele din România comparativ cu alte țări europene, dar nivelul de interes al tinerelor față de acest domeniu rămâne scăzut la nivel european, comparativ cu cel al băieților – studiu Google

847 de vizualizări
Sursa: Google Romania
România înregistrează, comparativ cu alte țări europene, un procent mai ridicat de fete/femei care studiază informatica, însă, la nivel european, nivelul interesului pentru informatică este, în rândul tinerelor, mult sub nivelul celui înregistrat în rândul băieților, potrivit unui studiu făcut public, vineri, de Google.

Potrivit acestuia, România este “la un nivel destul de ridicat în ceea ce privește educația tinerelor în zona IT&C” – una din cinci fete studiază, aici, informatica. Dar, la nivel european, dezechilibrele de studiu și interes, între fete și băieți, rămân pronunțate.

România în context european, în ceea ce privește studierea IT&C de către fete, potrivit studiului Google:

  • “Atât interesul pentru informatică, cât și studiul în acest domeniu sunt reduse în țările europene. În Spania se înregistrează cea mai mare implicare a femeilor în IT&C, 28% dintre fete studiind informatică. Marea Britanie este la polul opus, cu cel mai mic al femeilor în informatică, la jumătate față de Spania. România înregistrează un procent relativ ridicat (în comparație cu celelalte țări europene) al femeilor ce studiază informatică – 21%, peste Italia și Polonia, dar sub Franța și Spania. Interesul este la un nivel similar, ceea ce ne poziționează mai jos în ierarhia rezultată în cadrul studiului.”
Interesul față de informatică și studierea acesteia în rândul fetelor, în Romania și alte țări europene / Sursa: Google Romania

În informarea transmisă pe această temă de companie, Elisabeta Moraru, country director Google România, notează că “Identificăm un potențial imens de creativitate pentru domeniul IT&C atribuit fetelor, care nu este pus în valoare decât într-o măsură limitată în prezent”, a declarat Elisabeta Moraru, Country Director Google Romania. 

Compania arată că diferența dintre genuri se face în special la nivelul apartenenței la domeniul IT&C și înțelegerea lui, fiind de două ori mai probabil ca băieții să studieze (sau să fi studiat) informatică în școală, decât fetele: 

  • 42% dintre băieți și-au exprimat interesul în studierea informaticii vs. 24% dintre fete
  • 19% dintre fete spun că înțeleg informatica, vs. 26% dintre băieți
  • 28% dintre fete se văd în domeniul IT&C, vs. 36% dintre băieți  

Diferențe se păstrează și în ceea ce privește o carieră în IT&C: doar 24% dintre fete spun că vor să urmeze o astfel de carieră, comparativ cu 38% dintre băieți. 

Factori critici care influențează participarea fetelor la studiul informaticii și la practica în domeniu:   

  • Informatica este adesea percepută mai degrabă ca un subiect izolat decât o abilitate pe care să o dezvolți: 17% dintre fetele din România simt că înțeleg Informatica.
  • Nu există suficiente modele de urmat cu care să se identifice, ceea ce lasă tinerele să se bazeze pe stereotipurile din media pentru a-și forma percepții despre Informatică: 24% dintre studentele/elevele din România interesate de Informatică își doresc „mai multe modele de urmat cu care să se identifice pe rețelele de socializare”.
  • Lipsa de sprijin pentru profesorii de Informatică, precum și a unui suport adecvat de curs, au un impact direct asupra implicării elevilor în acest domeniu. 
  • Există o decuplare între ceea ce învață elevii la școală și cum arată Informatica în viața lor de zi cu zi. În studiul Informaticii, fetele din România erau cel mai entuziasmate de: design grafic (49%), animație (47%), design web (47%).
  • Părinții nu sunt apropiați de învățarea Informaticii: doar 12% dintre fetele din România spun că studierea Informaticii i-ar face mândri pe membrii familiei lor.
  • Rețelele de prieteni și cunoștințe nu oferă destul imbold pentru studiul informaticii: 20% dintre elevele/studentele din România spun că dacă „mai mulți dintre prietenii mei ar face asta” ar avea mai multă încredere în capacitatea lor de a învăța Informatică.

Studiul a fost realizat în intervalul noiembrie 2022-aprilie 2023 pe baza unor discuții cu lideri și inovatori în domeniul educației din mai multe țări, precum și cu fete din patru țări – Franța, Irlanda, Italia și România, interviuri și discuții însoțite de un studiu pe un eșantion declarat reprezentativ de 3000 de femei și bărbați cu vârste de 16-21 de ani din Franța, Irlanda, Italia, România, Spania și Marea Britanie.

Grafic Google: De ce fetele nu aleg informatica în România?


4 comments
  1. Este o discutie complexa, iar din punctul meu de vedere prost documentata in acest articol.
    In primul rand depinde ce se intelege prin informatica.
    Daca ne referim strict la stiinta procesarii informației cu ajutorul calculatorului si in special la suportul aferent dezvoltarii acestor programe poate ca diferenta e mare si cred ca va ramane mare pentru o vreme din cauza caracterului destul de abraziv al domeniului.
    Daca insa iesim din zona strict computationala diferenta se diminueaza destul de repede.
    Cert este ca discutam de o perioada de tranzitie. Fetele nu sunt atrase pentru moment de informatica, dar cele implicate deja sunt prezente relevante intr-un colectiv de baieti, iar unele dintre ele sunt chiar foarte performante.
    Gandirea feminina completeaza destul de subtil si benefic programe informatice complexe.
    Cred ca in cativa ani vom avea surprize in ceea ce privește acest raport.

  2. Da, corect.
    Dar daca mai știi și una-doua limbi străine pa lângă ceva informatica, sigur pleci din sistem.

  3. Cui nu ii este evident ca baietii au atractie spre tehnica iar fetele spre lucruri mai putin tehnice?

    Insa intra fete preponderent la licee de informatica ptr ca au note mai mari la mate si romana.

    Si ca sa gasim si alte cauze, pai cate locuri sunt pe profile de informatica la licee si cate pe alte profile?

    Cate ore de informatica se fac in licee chiar de profil si cate de alte materii multe chiar bazaconice multe chiar inutile celor care vor informatica??

  4. Sa fim multumiti ca mai avem profesori de informatica si nu au plecat din sistem.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Au fost 24.366 de note greșite la Evaluarea Națională, corectate la contestații / Peste 35% dintre notele contestate au scăzut și doar 12% au rămas neschimbate

Ministerul Educației a prezentat rezultatele contestațiilor de la Evaluarea Națională 2024. Doar una din 10 lucrări a rămas cu aceeași notă primită în faza inițială, potrivit instituției. Restul lucrărilor au…
Vezi articolul

Theodor Georgescu, filolog: Limba latină ar trebui reintrodusă ca probă opțională de Bacalaureat pentru elevii de la uman / Cum poate fi, de exemplu, economia mai relevantă decât limba latină pentru specializarea de filologie?

Reintroducerea limbii latine ca probă opțională la examenul de Bacalaureat ar trebui să fie prevăzută în actualele proiecte ale legilor educației, susține Theodor Georgescu, filolog clasicist, conferențiar al Facultății de limbi…
Vezi articolul

Notele finale a cel puțin 4 elevi din București au fost modificate, pe șest, fără nicio explicație publică, de către Ministerul Educației, după vizualizarea lucrărilor. Trei în creștere, una în scădere / Instituția încalcă propria legislație care prevede că nota finală „nu mai poate fi modificată”

Mediile de admitere la liceu 2024 a patru elevi din București au fost modificate fără nicio explicație de către Ministerul Educației. Trei dintre ei au medii de admitere mai mari,…
Vezi articolul

Over 1,000 Facebook pages spread disinformation, alarmism, pro-Russian narratives and pseudo-science while promoting candidate Călin Georgescu – online community sounds the alarm

A network of internet users monitoring online disinformation has identified over 1,000 Facebook pages and groups that systematically spread pseudo-scientific, pseudo-religious, or political propaganda content in a spam-like manner. Data…
Vezi articolul

Guvernele să măsoare pierderile de învățare din pandemie, îndeamnă UNESCO, UNICEF, Banca Mondială și OECD. Organizațiile insistă pe nevoia de acțiuni remediale, care nu există deloc într-o treime dintre țările lumii

Țările lumii care nu au evaluat pierderile de învățare ale elevilor în timpul pandemiei Covid-19 sunt îndemnate să o facă, într-un raport comun publicat marți de UNESCO, UNICEF, Banca Mondială…
Vezi articolul