Inspecții an școlar 2025-2026. Verificarea evaluării anuale a profesorilor – unul dintre aspectele vizate de Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu

7.739 de vizualizări
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
În cadrul inspecțiilor școlare din județul Giurgiu, un aspect vizat se referă la verificarea respectării reglementărilor legale referitoare la evaluarea anuală a personalului didactic și didactic auxiliar, potrivit unui document publicat de inspectoratul școlar. Este vorba despre graficul unic al activității de inspecție școlară, modulul I, an școlar 2025-2026. Cursurile au început, oficial, pe 8 septembrie 2025, potrivit calendarului anului școlar 2025-2026. 

Potrivit documentului publicat de inspectoratul școlar, în cadrul inspecțiilor, aspectele vizate sunt următoarele:

  • verificarea respectării reglementărilor legale referitoare la evaluarea anuală a personalului didactic și didactic auxiliar;
  • verificarea datelor introduse în SIIIR;
  • organizarea concursurilor la nivelul unităților de învățământ pentru ocuparea posturilor rămase vacante după etapele de verificarea mobilitate;
  • verificarea încadrărilor;
  • verificarea încheierii şi validării situației şcolare pentru anul școlar 2024 – 2025;
  • verificarea realizării transferurilor, a desfăşurării examenelor de corigență/ încheiere a situației şcolare/ diferență şi validarea situației şcolare după examenele de corigență/ încheiere a situației şcolare/diferență;
  • verificarea constituirii CA, CP și a comisiilor de la nivelul unității şcolare, verificarea documentelor aferente CA, CP şi comisiilor;
  • verificarea documentelor proiective;
  • verificarea rapoartelor privind starea și calitatea învățământului pentru anul școlar 2024-2025;
  • verificarea datelor statistice privind examenele naționale/examenele de certificare a competențelor profesionale de nivel 3, 4 și 5;
  • verificarea întocmirii programelor/graficelor de pregătire suplimentară pentru examenele naționale;
  • verificarea activității compartimentului secretariat și arhivă;

Graficul inspecțiilor școlare – ISJ Giurgiu (modulul 1):

În septembrie 2024, Edupedu.ro a scris că inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie 2024.

Despre evaluarea anuală a profesorilor

Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, evaluarea activităţii profesorilor se realizează anual, la nivelul fiecărei școli:

„Evaluarea activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar din unităţile şi instituţiile de învăţământ preuniversitar se realizează anual pentru întreaga activitate desfăşurată pe parcursul anului şcolar, la nivelul fiecărei unităţi şi instituţii de învăţământ preuniversitar şi are două componente: autoevaluarea; evaluarea potrivit fişei postului şi a fişei de evaluare. Ministerul Educației aprobă metodologia specifică.”

Elevii au dreptul de a dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, conform Statutului Elevului, document publicat în Monitorul Oficial în august 2024.

Statutul elevului prevede, la articolul 7, că „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional: z) dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online anonime securizate, elaborate conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul statut, în baza unei proceduri stabilite de consiliul de administrație. Rezultatele feedbackului sunt discutate cu profesorul de la clasă la începutul anului școlar următor, în vederea îmbunătățirii activității de la clasă”.

Art. 168 (1) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că încadrarea și menținerea într-o funcție didactică sunt condiționate de prezentarea unui certificat medical. Certificatul medical eliberat de medicul specializat de medicina muncii, care atestă că este apt pentru prestarea activității.

Despre inspecțiile școlare

Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.

„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:

  • Ministerul Educației și Cercetării;
  • inspectoratele școlare.

După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.

  1. Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora. 
  2. Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
  3. Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.

Tipurile de inspecție de specialitate sunt:

  • inspecția de specialitate curentă;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
  • orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Inspecții an școlar 2025-2026. Semnarea condicii de prezență și notarea ritmică, printre aspectele verificate de către Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu – document


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Legea care aprobă ordonanța de urgență care prevede că primele de carieră pentru profesori și personalul administrativ din școli se acordă din fonduri externe nerambursabile a intrat în vigoare

Legea care modifică ordonanța de urgență pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din…
Vezi articolul

INTERVIU Contractul de fuziune a Universității din Pitești cu Politehnica București a fost aprobat în Senatul instituției argeșene. Rectorul Dumitru Chirleșan: Se dorește ca fuziunea să se facă prin lege specială / Noua universitate va fi de tip “federație”, cu două centre coordonate de câte un prorector 

Fuziunea dintre Universitatea Politehnica din București (UPB) și Universitatea din Pitești (UPIT), negociată în ultima jumătate de an, intră pe ultima sută de metri după ce, săptămâna trecută, Senatul instituției…
Vezi articolul

Cele trei condiții cerute de Federația Asociațiilor de Părinți, la eliminarea pragului de închidere a școlilor: Toți elevii și angajații din învățământ să fie testați săptămânal, cine refuză face școală online, ministerul să asigure infrastructura pentru predare hibridă

Toți elevii și angajații din învățământ să fie testați săptămânal, cei care refuză să facă școală online, ministerul să asigure infrastructura pentru predare hibridă, acestea sunt cele trei condiții solicitate…
Vezi articolul

Cazul „taxa pe xerox”, expus de o elevă din Mangalia. „Nu poate nimeni să vă plătească aceste teste. Astea sunt ale voastre, personale”, așa explica directoarea Liceului Callatis, într-o înregistrare, de ce „gratuitatea învățământului” nu înseamnă și multiplicarea la copiatorul de la secretariat a unor teste sau materiale școlare

“Fiecare să dea suma respectivă. Împărțiți frumos între voi toți și atâta este. La fiecare disciplină este cel mult treizeci de bani sau cincizeci de bani”. Așa spune o doamnă…
Vezi articolul

Replica Facultății de Teologie pentru conferențiarul Claudiu Tufiș: instituția acuză un “atac mișelesc” în spiritul unor “idei vechi bolșevice”, după ce acesta semnalase că Teologiei ar urma să-i fie alocate mai multe locuri decât unor facultăți de științe ale Universității din București și apreciase că „facultățile de teologie nu au ce căuta în universități”

“Atac necolegial și lipsit de respect și etică”, “atac mișelesc” susținut de un “promotor al unor idei vechi bolșevice” – în astfel de termeni a reacționat, vineri, Facultatea de Teologie…
Vezi articolul