Inspector școlar general: Nu știm să lucrăm cu copiii speciali. Colegii mei din școala de masă spun „nu știu ce să fac cu copilul. N-am învățat la școală să reacționez”

12.126 de vizualizări
repartizare liceu 2020
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Mihai Pop, șeful Inspectoratului Școlar Maramureș, a vorbit, la Conferința Națională a Liceelor Pedagogice din România, despre „două probleme mari pe care sistemul le are”: profesorii din învățământul de masă nu știu să lucreze cu copiii speciali și elevii romi vin în clasa pregătitoare fără să cunoască limba română. „Nu știm să lucrăm cu copiii speciali. Colegii mei din școala de masă spun: „nu știu ce să fac cu copilul. N-am învățat la școală să reacționez”, a spus șeful ISJ Maramureș. Conferința s-a desfășurat săptămâna trecută la Cluj-Napoca

„Mai am două probleme mari pe care cred că sistemul nostru le are. Nu știm să lucrăm cu copiii speciali. Colegii mei din școala de masă spun: „nu știu ce să fac cu copilul. N-am învățat la școală să reacționez. În învățământul pedagogic facem un singur curs, dar nu facem practică în școlile speciale, ca să putem să învățăm”. Și aici poate că ar trebui lucrat și trebuie să găsim soluții în așa fel încât să învățăm și să vrem să lucrăm, pentru că un lucru este dovedit: dacă doamna vrea să ia copilul special în clasă, acel copil evoluează, se dezvoltă și este integrat. Dacă doamna nu vrea, oricare ar fi nivelul, acel copil este ținut în margine. Trebuie să învățăm să facem lucrurile acestea și să nu fie la latitudinea unuia sau altuia”, a spus acesta.

Inspectorul școlar general a adus în atenție faptul că, de obicei, copiii romi vin în clasa pregătitoare fără să cunoască limba română. „Din start, copilul acela pleacă cu un handicap și, din nou, performanța lui nu va fi cea pe care ne-o dorim”:

„Apoi, mai avem comunitatea romă, care iar este o problemă pe care nu vrem să o discutăm și ne duce în jos. Copiii romi vin în clasa pregătitoare, de obicei, cei mai mulți, fără să cunoască limba română. Ei acasă vorbesc limba romani și doamna învățătoare, sau doamna educatoare, dacă are norocul acel copil să meargă la grădiniță, de multe ori nu știe acest lucru sau refuză să-l înțeleagă. Din start, copilul acela pleacă cu un handicap și, din nou, performanța lui nu va fi cea pe care ne-o dorim”, a precizat Mihai Pop.

Iată ce soluție propune acesta: „Aici avem o soluție, dar eu de 3 ani vorbesc despre ea și nu reușesc. Ar trebui sa aducem în liceele pedagogice copii din comunitatea romă. Avem acele locuri speciale pentru ei, dar nu reușim. Eu la mine în județ încă n-am reușit să fac asta. Avem copii buni din comunități care se pierd în liceu, pentru că nu știm să-i valorizăm. Lucrul acesta poate că ar trebui să-l facem și liceele pedagogice să se îndrepte spre acele comunități, să-i selecteze pe acei copii, să vină în școala pedagogică, pentru că ei se vor întoarce în comunitate și vor putea să facă altfel decât facem noi în modul tradițional.”

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Șeful Inspectoratului Școlar Maramureș: Ne irosim prea mult în tot felul de lucruri administrative și uităm ceea ce trebuie să facem, adică să facem educație

22 comments
  1. copiii CNS nu au nevoie sa aiba cadre didactice cu facultati in Psihologie Pediatrica,ci de oameni care pot empatiza si fi intelegatori,rabdatori.
    de la cei cu CNS nu sunt multe asteptari in a excela sau fi pe aceeasi linie cu cei sanatosi,dar nici nu trebuie sa fie exclusi pt.ca sunt diferiti.
    Pt. cazurile celor cu forme de autism agresiv rezolvarea este simpla si clara: exmatricularea sau medicatia( este des oferita si parintii o refuza).

  2. Mi se pare o pornire imensa impotriva educatiei in masa,prin includerea unor copii cu CES in clasele normale. Niciun cadru didactic nu poate realiza procesul instructiv-educativ cu reusite maxime,in conditiile in care el trebuie sa trateze diferentiat si sa piarda din timpul ,care si-asa ii este mult prea scurt,alocat celorlalti elevi,pentru a da sanse si acelor elevi cu CES. Acestia ar trebui ghidati spre scolile speciale,cu un nr redus de elevi la clasa si cu cadre didactice ce stapanesc acele strategii speciale de lucru cu ei.

  3. Copiii mei au infiat un baietel rom la varta de 2ani , are 7 ani..cls I Dra inv de la cls I D Sc gen 19 Brasov..si parintii copiilor meditati de dansa ( 10 ) desi nu are voie..un after mascat la dansa acasa nu-l doreau pe nepot ,,deoarece tragea clasa in jos,,..falsss…el are IQ 98…calificative de FB si B..dar culoarea era o probl..probabil daca era copil de politician nu conta ,..cert este ca nu se ocupa si de el..marginalizat..eu , bunica , si parintii ne ocupam de pregatirea lui.. Am rugat-o pe inv sa-l sprijine emotional..etc..In urma unei discutii pe strada , dansa avand grupul de 10 colegi , mi-a spus fata de copii ,ca nu sunt bunica lui..ca ea discuta doar cu parintii adoptivi..Elevii , care o insoteau au auzit..dansa nu avea voie sa divulge secretul fisei..la ora 17 a convocat urgent parintii..mie mi-a fost interzis sa particip..si s-a stabilit mutarea copilului , petie semnata de parinti si dansa..ilegal..a doua zi m-am prezentat la Inspec gen..i-am relatat tot..mi-a promis ca se va implica personal..dupa masa la ora 17:30 iar sedinta urgenta..de data asta au participat directoarele..eu..bunica care am fost in cauza n-am avut voie sa ma apar..mi s-a interzis participarea..s-a scris o noua petitie..parintii celor meditati strigau ca plece nepotul..in final fiul meu a facut o cerere de transfer..Deci..copilul lovit de 2 ori emotional..ce-a inteles el oare ? Dra inv a ramas bine mersi la catedra..iar nepotul a plecat..desi e un copil silitor..inteligent..dar brunetttt.Cardasia e la moda…inv unita cu o parte din parinti ,care ,,atata scoala aveau,, ca nu-l suportau pe nepot..unde e dreptatea…e tara tuturor posibilitatilor…

  4. era pe vremuri o ministreasa a educației care a desființat și școli profesionale …a cerut integrare …mai apare și azi pe la un anumit post tv,din păcate…ii “datoram” și ei multe belele…

  5. Această minte strălucită din fruntea Inspectoratului maramureșean, acest unic pedagog crede că a inventat apa caldă. A încercat de 3 ani să facă ceva în legătură cu incluziunea copiilor cu CES și nu a reușit. Nu are nimeni curajul de a-i spune că e penibil și ar fi mai bine să dea un exemplu de bună practică, să ne arate el cum se face la catedră. Să ne explice el atunci când primește un cuțit în gât cum stă treaba cu elevii cu Ces, apoi să vină să ne povățuiască. În altă ordine de idei, poate să solicite ministerului să susțină un examen corect pentru funcția pe care o ocupă.

  6. In 2021 cautam o scoala in care sa-l inscriu pe baiatul meu cu autism. Am incercat si la liceul pedagogic Elena Cuza din Dr Taberei (Bucuresti). Credeam ca avand cate o clasa pentru fiecare an (pregatitoare- clasa a 8 a) e o ocazie buna pentru copilul meu.

    Discutia cu dna Director m-a dezarmat total – vai dar nu e un mediu bun pentru un copil.La noi sunt toti agitati – dar lui ii trebuie un mediu mai linistit – am incheiat discutia spunand ca nu l voi aduce acolo si ca inainte de a face afirmatii depsre copil era bine sa-l vada.

    Copilul meu este acum in clasa a 2 a destul de integrat in scoala de masa dar nu datorita mecanismelor de sprijin ale ministerului ci datorita invatatoarei (a 3 a invatatoare).

    In scolile din Bucuresti sunt probleme cu:
    – copiii tipici nediagnosticati – care pun nervii tuturor la incercare si a parintilor lor care refuza sa discute deschis despre problemele copiilor
    – consilierilor scolari care sunt de decor (la noi din 2 consilieri )nici unul nu a venit sa cunoasca copilul desi este singurul cu CH Grav si CES.
    – profesorilor itineranti care nu stiu sa faca o programa adaptata si sa discute un plan pentru copiii cu nevoi speciale

    Surpriza mai mare vine din partea celor de la DGASPC care senini iti recomanda scoala speciala din alt sector ca au auzit ei ca e mai bine asa.
    Si atunci realizezi ca esti singur si ca trebuie sa duci totul pe cont propriu.

  7. contactati IȘJ CLUJ MARINELA MARC și Consiliul Judetean Cluj Alin Tişe sunt specialiști în integrarea forțată în învățământul de masă! O medalie le lipsește!

  8. Nu vor să facă cursuri, pentru a lucra cu copii cu nevoi speciale, nu că nu au unde. Asta e vrăjeala de doi bani și marginalizează și discriminează niște copii, care nu au nicio vină că s-au născut așa, nedorind să îi ajute. Asta se numește indolență crasă.

    1. IonGPT, fă un calcul… într-o clasă normală ai 25 de elevi și 3 copii cu CES grave. Tu vrei să fie lăsați de izbeliște cei 25 normali ca să calmăm un copil cu CES care are o criză și vrea să urle în voie. Și după aia cei 25 de elevi eventual să ia și 10 la toate examenele.

      Tu te vezi ce scrii?

      1. Faceți discriminare și după aia vă mirați că sunteți înjurați de părinții copiilor cu aceste nevoi speciale.

          1. chiar asa!

            M.OANA, se intelege ca nu esti din/in invatamant, ca nu stii cum este acolo – asta e clar. Deci: intra in invaramant, fa cursuri si ce crezi tu ca mai ajuta si fii prof la clase amestecate – sa vezi cum e in 50 min sa faci totul pt toti cei 20-30 de copii amestecati si sa-i mentii pe toti cuminti, linistiti, FERICITI si de note mari!!

    2. Copiii aceia nu au nicio vină, dar nici cadrele didactice nu au. Să-i învețe ele limba română în timpul orelor de curs, în timp ce copiii ceilalți ce fac? Oare așa nu-i discriminăm pe ceilalți copii?

    3. Nu, dragă! Părinții nu vor să recunoască atunci când copiii au deficiențe, de orice tip! Părinții ii bagă așa in clasă, cu autism, ADHD, retard! Nu recunosc, nu spun, nu comunică! Au doar pretenții!
      Sunt prea puțini cei care și-au asumat situația, vorbesc deschis cu profesorii!
      În Elveția, de exemplu, copilul dislexic are certificat de handicap!
      Aici intră toți retarzii! Cu multe pretenții!
      Reînființarea școlilor ajutătoare!

  9. Un copil special ca ăia care dau cu scaunul în capul colegilor sau îi violează prin toalete? Sau care înjură toată ora, scuipă colegii, nu știe să se șteargă la toaletă și vine să mânjească toate băncile cu fecale?

    Și cam ce fel de pregătire crede d-l inspector că ar rezolva așa ceva? Unii copii au cerințe MULT prea speciale pentru a fi în învățământul de masă, dar părinții nu vor să accepte asta, inspectoratele nu vor să-și bată capul cu ei, ministerul vrea incluziune cu orice preț, chiar în detrimentul elevilor absolut normali care vin la școală să învețe, nu să se afle în treabă, și toată lumea pierde. Evident, educatoarea/învățătoarea/profesorul sunt de vină că un astfel de copil nu poate fi integrat… că doar au mers în clasă DOAR pentru acel copil (uneori sunt mai mulți) nu pentru ceilalți 25 de elevi. Ei pot să stea degeaba, în viziunea mai-marilor, important e cazul ”special”.

    S-au desființat școlile speciale unde lucrau oameni pregătiți pentru așa cazuri cu maxim 4 elevi ”speciali” în grup/clasă, și acum povara a trecut la oameni care NU au fost niciodată pregătiți pentru așa ceva, care NU au profesor de sprijin aproape niciodată, și care sunt obligați să-și facă munca obișnuită și în plus pe cea a profesorilor din școlile speciale… fără niciun ajutor.

    Dar sigur, mergem înainte. Progres!

    1. 👍Nu este și un învățământ simultan?
      Unii au integrat doar din pix acești copii în învățământul de masă. Fiecare ciclu de învățământ vine cu problemele lui. Iar părinții- sunt mulți depășiți de situație ( cu unii poți colabora extraordinar, cu alții chiar deloc, dar solicitări au).
      Dacă ai părinte care nu vrea să semneze contractul educațional cu școala sau un contract al permiterii facilitatorului în școală? Ce poți să faci? Dar obligații ai! Școala e “obligată” să facă ce spune o lege prost făcută ! Ea doar “trebuie să…”.
      Condiții pui, reclamații sau plângeri faci, inclusiv la poliție!
      Copilul în cauză are certificat de handicap – handicap grav și asistent personal. In acest moment copilul vine însoțit ocazional la oră, când “decide” părintele că e cazul. Că a decis să fie autonom! Cât deranjează ora, ce contează? Profesorul “trebuie” să se descurce! Poți face zeci de cursuri, problema nu e copilul!
      Două ore pe săptămână are profesor de sprijin la clasă. Copilul este în regres, dar nu poți da notă mică…alte sesizări! Terapie nu face, că pe unde a fost- a fost nemulțumit! Face suplimentar acasă!
      Elevii din clasa respectivă? Unii au plecat, alții nu mai pot. Părinții, când au încercat să zică ceva și ei, au fost amenințați cu aceleași plângeri la poliție.
      Colegii se feresc să mai primească încadrare la clasă. Cum faci într-o situație de acest fel cu o planificare clasică și una adaptată, care ambele trebuie aplicate în același timp ? Chiar se poate?
      Părintele ia întotdeauna cea mai bună decizie pentru copilul lui?! Chiar se pricepe la toate? Unde este aici binele superior al copilului?
      ISJ-ul e depășit și el câteodată, depinde ce inspectori sunt puși sunt pe acolo… Iar ministerul…
      Managerii de caz/ responsabilii de caz de la DGASPC nu au venit niciodată prin școli. Măcar aleator să vină! Ar fi un început! Și un ajutor! Când am sunat la ei, au spus că știu că este o persoană dificilă părintele. Și cam atât! Poate cineva va suna la 119!
      Chestiile din pix se întorc împotriva!
      Pentru unii profesori acești copii au fost doar puncte în dosarul gradației de merit.
      Tot sistemul de învățământ merge prost, de ce aici ar fi perfect?

      1. Domnule dragă… dumneata chiar crezi că un copil NORMAL violează, la 11 ani, un alt copil, doar de 8 ani?!

        Și interpretezi că mă refeream la victimă, nu la agresor. Acolo te-a dus gândul?

    2. 👍👍👍

      chiar asa!

      Elevii recalcitranti (cu probleme medicale sau, de multe ori, fara), care strica ora si-l fac pe profesor sa piarda din ora pentru a-i linisti (uneori se pierde toata ora!) ar trebui sanctionati in mod real, deoarece eu cred ca ei, acei 2-3 etc elevi care strica ora prin galagie, indisciplina, atitudine inadecvata la scoala/clasa, incalca dreptul la invatatura al celorlalti 10-30 elevi.

      Dar ….toti elevii au doar drepturi, din ce in ce mai multe, in timp ce profesorii sunt tot mai mult redusi la rolul de bone/supraveghetori etc buni de scos tapi ispasitori si chiar de folosit drept sac de box.

  10. Se vede ca a inceput precampania electorală.

    In restul anilor când mii de profesori transmit asta la ISJ uri nu ii ascultă nimeni.

    Acum deodată par preocupați doar doar or mai prosti câțiva debutanți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Școlile se vor redeschide în condiții normale și nu avem în vedere suspendarea cursurilor, trecerea în regim online sau în sistem hibrid, anunță Ministerul Educației / Ligia Deca: Nu încurajăm în niciun fel neparticiparea la cursuri

Școlile se vor redeschide în condiții normale și nu avem în vedere suspendarea cursurilor, trecerea în regim online sau în sistem hibrid, potrivit unui anunț al Ministerului Educației. „Nu încurajăm…
Vezi articolul

Educație Digitală de Top cu ECDL/ICDL: beneficii pentru școală, elevi și profesori. Înscrieri deschise la concursul #BackToSchool dedicat elevilor care susțin un test de certificare a competențelor digitale între 1 septembrie și 15 decembrie (P)

ECDL Romania, liderul în certificarea competențelor digitale, aduce educația digitală la nivelul următor și vine în sprijinul elevilor și școlilor din întreaga țară. Prin intermediul programului ECDL/ICDL, elevii și profesorii…
Vezi articolul

DOCUMENT Din 22 noiembrie, în localitățile cu rata de incidență sub 3/1000, activitățile didactice se pot desfășura la școală independent de vaccinarea profesorilor / Regulile aplicate în cazul testărilor pozitive – noul ordin comun, trimis spre publicare la Monitorul oficial

“Prin excepție de la dispozițiile art. 3^1, începând cu data de 22 noiembrie 2021, în localitățile în care rata de incidență este sub 3/1000, activitățile didactice se pot desfășura cu…
Vezi articolul