Inteligența artificială este integrată „sistematic și transversal” în DigComp 3.0 – Cadrul Competențelor Digitale, la care România este codașă în UE / Acesta a fost actualizat de Comisia Europeană după 3 ani

231 de vizualizări
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com
Oamenii ar trebui să poată identifica principalele caracteristici ale instrumentelor de căutare, inclusiv cele bazate pe inteligență artificială (AI), să recunoască ce rezultate sunt irelevante, să recunoască exemple de dezinformare și exemple de „bule” social-media, să-și dea seama de diferențele între interacțiunile om-om și om-tehnologie, să recunoască nevoia unor rezultate etice și responsabile pentru conținutul generat de AI. Acestea sunt unele dintre competențele digitale de bază definite în noul Cadru European de Competențe Digitale (DigComp 3.0), publicat la sfârșitul lunii noiembrie de Comisia Europeană, document ce înnoiește Cadrul care ultima dată fusese actualizat în 2022, așa încât să țină cont de ultimele evoluții tehnologice, în special cele din domeniul AI.

DigComp este referința folosită la nivel european pentru a descrie cunoștințele, competențele și atitudinile necesare omului în viața de zi cu zi, pentru participarea în societate, pentru muncă și învățare. Cadrul european, inițiat în 2013 și actualizat de mai multe ori până acum, este o referință pentru Agenda Europeană a Competențelor și pentru Planul de Acțiune pentru Educație Digitală, ce urmărește ca peste 80% din populația UE să aibă cel puțin competențe digitale de bază până în 2030, iar numărul de experți în IT&C, la nivel european, să ajungă la 20 de milioane în același orizont de timp.

Noul Cadru al Competențelor Digitale, actualizat după 3 ani, integrează competența AI „în mod sistematic, transversal”, ca principală schimbare la nivel de conținut. Alte schimbări față de ediția anterioară:

  • Elemente ce țin de competența în securitate cibernetică
  • Drepturi și responsabilități digitale
  • Elemente noi privind starea de bine în medii digitale
  • Elemente noi în abordarea dezinformărilor în medii digitale

DigComp 3.0 abordează fiecare dintre cele 21 de competențe, grupate în 5 zone de competență, în funcție de patru niveluri: de bază, intermediar, avansat și foarte avansat.

Competențele încadrate la „competențe de bază” sunt cele considerate a fi minimum necesar pentru ca oamenii să „își amintească și să pună în aplicare sarcini simple, apelând la ghiduri, după nevoi”, fiind necesare „pentru a susține obiectivele personale, de învățare sau de muncă, precum și participarea la viața societății”.

  • Lista completă a competențelor din cele 5 zone de competență – la finalul articolului
Ariile de competență – competențe asociate – ce presupune nivelul de bază pentru fiecare
Sursa: Comisia Europeana – DigComp 3.0

1. Căutarea informațiilor, evaluare, management

Competențe: Navigare pe internet, căutare, filtrare; Evaluare; Administrare

Printre competențele prezentate a fi de bază:

  • Să identifice caracteristicile principale ale instrumentelor de căutare tradiționale sau pe bază de AI
  • Să recunoască faptul că rezultatele pot conține informații care nu sunt rezultate și care depind atât de instrumentul folosit, cât și de modul cum folosește individul acel instrument
  • Să recunoască faptul că unele surse de informații digitale și sisteme nu sunt de încredere
  • Să recunoască faptul că este dificil de diferențiat conținutul generat de oameni și de cel generat de AI
  • Să recunoască exemple de dezinformare sau surse de atitudini părtinitoare
  • Să știe să organizeze date într-un mediu digital structurat

2. Comunicare și colaborare

Competențe: Interacțiune; Distribuire; Implicare în viața cetățenească; Colaborare; Comportament digital; Identitate digitală

Printre competențele de bază, în această zonă de competențe:

  • Să poată identifica unele caracteristici de bază ale asistenților virtuali (chatbot) și să recunoască diferențe-cheie între interacțiunile om-om și om-tehnologie
  • Să recunoască faptul că un conținut poate fi distribuit pe căi diverse atât de oameni, cât și de sisteme AI
  • Să recunoască obiectivele și publicul-țintă al unei informări
  • Să identifice funcțiile și utilitatea social-media
  • Să știe că există legi și reglementări care protejează, între altele, drepturile utilizatorilor de platforme și servicii digitale
  • Să recunoască importanța diversității de opinie în medii digitale
  • Să recunoască diverse comportamente care nu sunt acceptabile pentru alții și care pot avea consecințe legale
  • Să identifice exemple de informații legate de identitatea digitală
  • Să știe să-și modifice setările pentru dispozitive, aplicații, conturi online pentru a-și administra identitatea digitală

3. Crearea de conținut

Competențe: Dezvoltare; Integrare și re-elaborare; Drepturi de autor și licențe; Gândire computațională și programare

Printre competențele de bază prevăzute în această zonă de competențe:

  • Să identifice tipuri comune de conținut digital, de fișiere, de funcții operaționale
  • Să recunoască faptul că sistemele AI pot genera conținut, dar este esențial să existe oameni care asigură rezultate etice, responsabile și adecvate în context
  • Să folosească elemente de bază ale instrumentelor de creare de conținut digital
  • Să recunoască unele concepte generale privind drepturile de autor și licențele în contexte digitale, să recunoască aplicarea lor inclusiv pentru conținut generat de AI
  • Să știe, în termeni generic, ce înseamnă AI, să facă distincție elementară între ce este și ce nu este un sistem AI

4. Siguranță, stare de bine, folosire responsabilă

Competențe: Dispozitive; Date personale și viață privată; Stare de bine; Mediu

Printre competențele de bază incluse în această zonă de competențe:

  • Să identifice și să pună în aplicare măsuri elementare de protecție a dispozitivelor (programe antivirus, blocarea ecranelor, parole puternice, autentificare multi-factor)
  • SĂ identifice riscuri legate de distribuirea datelor personale în medii digitale, inclusiv riscuri specifice legate de AI
  • Să recunoască și să răspundă în mod adecvat la semne de furt de identitate
  • Să pună în aplicare măsuri elementare de siguranță pentru plăți online
  • SĂ identifice limitările și riscurile asociate folosirii asistenților virtuali și a sistemelor AI pentru susținerea stării de bine
  • Să știe că există legi și reglementări care protejează indivizii in medii digitale
  • Să știe că există o relație între obiceiurile digitale personale și caracteristici ale platformelor digitale care sunt concepute pentru a capta și menține atenția utilizatorilor
  • Să identifice și să pună în aplicare strategii simple de reducere a consumului de energie și de date, când folosesc tehnologii digitale

5. Identificarea și soluționarea problemelor

Competențe: Probleme tehnice; Nevoi și răspunsuri tehnologice; Soluții creative; Nevoi de competențe digitale

Printre competențele de bază incluse în această zonă de competențe:

  • Să identifice diferențele între sistemele de operare și diversele programe pentru a identifica elemente specifice de hardware, software, conectivitate, dispozitive periferice
  • Să recunoască obiectivele și conceptele din spatele instrumentelor de asistență digitală și prezența sistemelor AI în aceste instrumente
  • Să identifice exemple despre modul cum tehnologiile digitale sunt folosite pentru a rezolva probleme reale, pentru a susține sau augmenta creativitatea umană
  • Să identifice modalități de a îmbunătăți propriile competențe digitale
Cadrul de competențe digitale DigComp 3.0 – lista integrală a competențelor, cu niveluri de evaluare:

Foto: © Goodluz | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. integrați un abonament lunar platit lui Altman &Co .
    asta este . urmează monetizarea sistemelor Ai .
    eficienta nerelevantă in educație, a se vedea studiile făcute de Suedia și Norvegia.
    de unde rezultă impetuoasa necesitate a efectuării vizitei domnului d.d. in SUA..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

GRAFIC Aproape 220 de mii de tineri cu vârste între 18 și 24 de ani terminaseră cel mult 8 clase în 2020. Procentul celor care au abandonat școala timpuriu a început să crească din nou, în primul an al pandemiei / România urmează să acorde granturi pentru 2.500 de școli, de anul viitor, pentru reducerea fenomenului

Aproape 220 de mii de tineri cu vârste între 18 și 24 de ani terminaseră cel mult 8 clase în 2020, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza datelor de la…
Vezi articolul

Educația din România în 2019 se scufundă sub nivelul pe care îl avea în 2009, arată Monitorul Comisiei Europene. Suntem la mare depărtare de țintele europene

România este sub media europeană la majoritatea indicatorilor-cheie din Educație, anunță oficial Comisia Europeană, care a publicat astăzi, 26 septembrie, Monitorul educaţiei şi formării pe 2019. Datele arată că educația…
Vezi articolul

EXCLUSIV Rechizitele școlare s-au scumpit cu peste 10% într-un singur an, cărțile școlare cu aproape 7%. Guma de șters, cariocile și liniile de plastic, printre cele mai mari creșteri de preț – analiză pe baza datelor INS

Prețurile la rechizite școlare au crescut în medie cu 10,67%, iar cele la cărțile școlare cu 6,88%, în august 2025, comparativ cu august 2024, arată datele transmise la solicitarea Edupedu.ro…
Vezi articolul

Raportul Draghi, document-cheie menit să ghideze politicile Comisiei Europene: Educația trebuie să fie unul dintre motoarele dezvoltării europene, pentru a stăvili declinul economic și a întări competitivitatea pe continent

Întărirea sistemelor de educație și de învățare pe tot parcursul vieții sunt privite ca elemente esențiale în eforturile pe care trebuie să le depună Europa, așa încât să pună capăt…
Vezi articolul