INTERVIU Daniela Dungeanu, profesoara de fizică din Suceava care a luat singura notă de 10 din țară la proba scrisă a concursului de directori: Ca să învăț, mi-am umplut un caiet cu sinteze și scheme / Sper să nu fie interviuri prietenoase

35.155 de vizualizări
Daniela Dungeanu / Foto: observatornews.ro
„Cred că printr-o îmbunătățire a educației, printr-o punere în centrul atenției a școlii și în centrul preocupărilor autorităților centrale, în timp s-ar vedea efectele benefice ale creșterii rolului școlii în tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru”, a declarat pentru Edupedu.ro, Daniela Dungeanu, profesoara de fizică ce a obținut nota 10 la proba scrisă a concursului pentru ocuparea funcției de director. Aceasta este directoarea Colegiului Național „Petru Rareș” din Suceava și a povestit cum s-a pregătit pentru examen și care sunt atât responsabilitățile de cadru didactic, cât și cele de manager al instituției de învățământ.

Daniela Dungeanu a spus că durata de 2 ore a fost suficientă pentru a răspunde la toate întrebările, iar în privința dificultății subiectelor a menționat următoarele: „majoritatea itemilor nu au făcut apel la toceală, la cunoștințele asimilate prin citit. 30 de itemi se refereau strict la logică, la capacitatea de asociere a diferitelor elemente, la înțelegerea unui text, ceea ce consider că pentru un manager este foarte important, ținând cont de câte legi are de citit, de corelațiile pe care trebuie să le facă între diferite articole legislative și calcule matematice. Aici pot să spun că am fost ușor avantajată de postura de profesor de fizică pe care o am (…)”.

Pentru cei care doresc să se înscrie în etapa următoare a concursului, sfaturile sunt legate de exersarea itemilor: „În primul rând, i-aș sfătui să exerseze foarte mult itemii care se găsesc în acest moment pe piață. Se găsesc și în media itemi de antrenament de tip cognitiv și de tip leadership, pentru că exersarea unor astfel de itemi – repet, de înțelegere a unui text, de extragere a informațiilor esențiale dintr-un text, de concentrare a atenției și chiar de calcul matematic – dezvoltă acele abilități care sunt necesare în cele două ore de concurs”.

Metodă de învățare: schematizarea bibliografiei

„Am schematizat legislația, am schematizat cele trei lucrări din domeniul managementului pe care le-am avut ca bibliografie. Mi-am umplut un caiet cu sinteze și scheme pentru cea de-a doua parte a testului, cei 20 de itemi care verificau bibliografia de specialitate și cunoștințele de legislație”, a declarat profesoara despre metoda schematizării bibliografiei, pentru o bună învățare.

Despre proba de interviu, care urmează să aibă loc la începutul lunii noiembrie, profesoara a spus că speră „să nu fie interviuri prietenoase”, ci să fie verificate în mod obiectiv abilitățile și competențele celor care vor să conducă școli.

Provocările unui director și depășirea lor

Cum pot fi depășite dificultățile pe care le poate întâlni în activitatea sa un director, a explicat Daniela Dungeanu: „E complicat să fii directorul unei școli, mai ales al unei școli mari. Pe de altă parte, în momentul în care ți-ai propus să faci ceva, să aduci îmbunătățire bazei materiale sau curriculei școlare, sau oricărui alt aspect în ceea ce privește actul educațional și vezi că acest lucru îți iese, satisfacția este mare și uiți de oboseală, uiți de perioadă aglomerată”.

„Mi-am dorit să studiez fizica, am făcut-o și îmi place să predau fizica și cred că asta se vede în conținutul lecțiilor pe care le fac. Mi-am dorit încă de pe băncile liceului să devin profesor și am devenit. Pot să spun că meseria de profesor este pentru mine o vocație. Reușesc să împart cele două aspecte ale activității mele, cea de profesor și cea de director, pentru că pun pasiune în ceea ce fac, pun pasiune în a fi profesor de fizică. Totdeauna am considerat că ar fi profesor e mai mult decât o simplă meserie. Pentru a fi un profesor adevărat e nevoie de vocație, e nevoie de dedicare, e nevoie să ții la copii, la tineri, să încerci să înțelegi. O simplă comunicare de cunoștințe, urmată de evaluări seci, impersonale nu caracterizează un profesor adevărat” – Daniela Dungeanu.

  • La Colegiul Național „Petru Rareș”, unde este director din 2001, în 2021 au participat la Bacalaureat 258 de candidați și doar 2 au picat, plus unul care nu s-a prezentat, potrivit rezultatelor din sesiunea de vară a examenului publicate de Ministerul Educației.
Iată interviul complet:

Edupedu.ro: Cum ați reușit să răspundeți la toate întrebările în 2 ore?

Daniela Dungeanu: Dacă vă referiți la durată, durata a fost suficientă pentru a răspunde la cele 50 de întrebări. Dacă vă referiți la dificultate, să spun că majoritatea itemilor nu au făcut apel la toceală, la cunoștințele asimilate prin citit și repetat. 30 de itemi se refereau strict la logică, la capacitatea de asociere a diferitelor elemente, la înțelegerea unui text, ceea ce consider că pentru un manager este foarte important, ținând cont de câte legi are de citit, de corelațiile pe care trebuie să le facă între diferite articole legislative și calcule matematice. Aici pot să spun că am fost ușor avantajată de postura de profesor de fizică pe care o am. Pentru mine, itemii matematici au fost mai ușor de rezolvat decât mă așteptam, iar în ceea ce privește ceilalți itemi, s-au bazat pe bibliografia pe care am avut-o de studiat: trei lucrări de management și patru legi – legi, regulamente, statutul elevilor.

Edupedu.ro: Ce metodă ați aplicat?

Daniela Dungeanu: În timpul examenului, am folosit foarte mult ciorna, am făcut calculele și le-am refăcut. Acolo unde la început, să zicem, nu eram sigură pe unul dintre răspunsuri, am marcat pe ciornă cele două răspunsuri între care oscilam și mi-am alocat la finalul examenului timp suficient ca să pot citi și reciti itemul respectiv. E o metodă pe care de altfel o recomand și elevilor mei atunci când se pregătesc pentru examenele finale, pentru bacalaureat, pentru admiterea la facultate. În momentul în care termină de redactat teza, să nu considere că e gata. Să o citească o dată, și încă o dată. Dacă timpul le permite, să refacă demonstrațiile, să refacă toate calculele matematice din cadrul rezolvării problemei de fizică pe care o au, pentru că de cele mai multe ori la fiecare recitire mai descoperă o greșeală, evident în limitele timpului alocat pentru rezolvarea subiectului respectiv.

Edupedu.ro: Ce metodă ați folosit pentru învățare?

Daniela Dungeanu: Scheme, rezumate, culori diferite – din nou, o metodă pe care o recomand și elevilor mei atunci când se pregătesc pentru examenele de admitere în special la facultate. Am schematizat legislația, am schematizat cele trei lucrări din domeniul managementului pe care le-am avut ca bibliografie. Mi-am umplut un caiet cu sinteze și scheme pentru cea de-a doua parte a testului, cei 20 de itemi care verificau bibliografia de specialitate și cunoștințele de legislație.

Edupedu.ro: Învățați frecvent, faceți des cursuri de formare?

Daniela Dungeanu: Nu atât de multe pe cât mi-aș dori să fac, nu atât de multe din cauza timpului care, pentru un director în funcție și mai ales pentru directorul unei școli mari cum e școala la care sunt manager, timpul – așa cum vă spuneam – nu-mi permite. 

Edupedu.ro: Cum v-ați pregătit pentru acest concurs, cât timp ați alocat zilnic învățării?

Daniela Dungeanu: Pot să spun, pe de o parte, efectiv din legislație m-am pregătit în ultima lună înaintea examenului, m-am pregătit mai intens. Evident, legislația îmi era cunoscută, cu excepția reperelor pentru dezvoltarea curriculumului care au apărut în februarie 2021 sub forma unui ordin de ministru. Celelalte trei legi: legea educației, regulamentul de organizare și funcționare și statutul elevului sunt, să zicem, mai vechi: 2011, 2016, 2020. Și le cunoșteam.

Ce-am făcut în ultima lună a fost doar o reîmprospătare a cunoștințelor și informațiilor pe care deja le cunoșteam și le aplicam în practică, iar un avantaj pentru directorii în funcție este faptul că noi lucrăm zi de zi cu legile respective. Din alt punct de vedere, și acum mă gândesc la ceilalți itemi de concurs, m-am pregătit de-a lungul întregii mele cariere de director, pentru că destul de mulți itemi au făcut apel la experiența unui director, deci cum ar rezolva un director o situație atipică, apărută în școală. Și atunci mi-am folosit experiența pe care am acumulat-o în anii în care am ocupat funcția de conducere.

Foto: Arhiva personală

Edupedu.ro: Ați avut de pregătit școala, deschiderea anului școlar, toate condițiile specifice activității în pandemie, cum s-au repercutat toate acestea în stresul acumulat, capacitatea de concentrare. Vă simțiți afectată în vreun fel de această perioadă aglomerată?

Daniela Dungeanu: A fost o perioadă aglomerată. Începutul și sfârșitul anului școlar sunt în general perioade destul de aglomerate pentru un manager școlar. Organizarea procesului educativ, elaborarea schemei orare, organizarea claselor, și așa mai departe, toate se fac sau se finalizează în ultimele săptămâni de vacanță, primele săptămâni de școală. Pot să spun că s-a suprapus aproape această perioadă mai încărcată cu perioada în care a apărut bibliografia, cu perioada în care am început cu toții să ne pregătim pentru concurs.

Peste această perioadă oricum aglomerată a venit și pandemia, într-adevăr multe alte sarcini pe care în mod obișnuit nu le avem, cu care să zicem că ne-am învățat în ultimul an și jumătate: pregătirea școlii din punct de vedere sanitar, organizarea procesului de acces în școală, instruirea elevilor legat de respectarea măsurilor sanitare. Toate acestea s-au adăugat unei perioade deja aglomerate și peste toate pregătirea pentru examen. A fost o perioadă încărcată, trebuie să recunosc.

Edupedu.ro: Ce sfat aveți pentru profesorii tineri care s-ar putea înscrie la acest concurs, în etapa următoare, anunțată deja?

Daniela Dungeanu: În primul rând, i-aș sfătui să exerseze foarte mult itemii care se găsesc în acest moment pe piață. Se găsesc și în media itemi de antrenament de tip cognitiv și de tip leadership, pentru că exersarea unor astfel de itemi – repet de înțelegere a unui text, de extragere a informațiilor esențiale dintr-un text, de concentrare a atenției și chiar de calcul matematic – dezvoltă acele abilități care sunt necesare în cele două ore de concurs. I-aș sfătui să exerseze astfel de tipuri de itemi. Și eu am făcut acest lucru. Și evident să citească cu foarte multă atenție bibliografia de specialitate și legislația aferentă acestui examen. Întrebările care s-au pus se refereau chiar și la subtilități din legislație.

Edupedu.ro: Cât de complicat este să fiți liderul unei școli și de ce ar merita să facă și alți acest pas?

Daniela Dungeanu: Cred că aici e atitudinea fiecăruia pentru care concurează. E complicat să fii directorul unei școli, mai ales al unei școli mari. Pe de altă parte, în momentul în care ți-ai propus să faci ceva, să aduci îmbunătățirea bazei materiale sau curriculei școlare, sau oricărui alt aspect în ceea ce privește actul educațional și vezi că acest lucru îți iese, satisfacția este mare și uiți de oboseală, uiți de perioadă aglomerată. Acum este extrem de important să ai alături de tine colaboratori foarte pricepuți și eu am avut acest noroc de-a lungul anilor în care a fost director.

Atât colega mea, directorul adjunct, cât și ceilalți profesori din școală au fost și sunt în continuare un suport minunat în ceea ce privește munca pe care o depun. Dacă îți propui să fii directorul unei școli unde oamenii nu te susțin, nu te ajută, nu colaborează, nu rezonează cu ideile pe care le ai, e foarte greu să-ți duci misiunea până la capăt. Eu am fost norocoasă și sunt în continuare norocoasă să am alături de mine un colectiv care ajută, colaborează, care își face treaba.

Edupedu.ro: Sunteți părinte? Cum ați împăcat școala, nevoile copiilor, ale colegilor, toate activități de acasă cu cele de la serviciul, în același timp cu pregătirea pentru examen?

Daniela Dungeanu: E greu, de-a lungul anilor nu a fost deloc ușor. Pot să spun că de multe ori mi-am neglijat problema personală în detrimentul celei profesionale. Dacă mă refer strict la acest examen, fetele mele sunt mari, sunt plecate din păcate de acasă, și din acest punct de vedere am avut mai mult timp să mă ocup de pregătirea examenului.

Edupedu.ro: Ați fost singurul director cu nota 10 din țară la proba scrisă. Ști primit vreun mesaj de la conducerea inspectoratului sau de la minister?

Daniela Dungeanu: Am fost felicitată. A fost un examen la urma urmei, a fost un examen obișnuit. Nu cred că între 10 și 9.80, aceasta ar fi nota următoare, e o diferență atât de mare, sau 9.60, 9.40 sau 9.20. La urma urmei este un item la care nu ai avut noroc în alegerea răspunsului, ca să spun așa. Eu am recunoscut mai devreme că au fost itemi pe care i-am lăsat la finalul examenului, ca să mai gândesc asupra lor, să mai citesc o dată textul respectiv, pentru că oscilam și eu între două variante de răspuns, chiar la unii itemi legislativi, la unii itemi din bibliografia de specialitate a fost nevoie să folosesc în unele locuri logica.

Și de aceea, dacă alți colegi de-ai mei, cu siguranță cel puțin la fel de bine pregătiți, dacă nu mai bine pregătiți pentru funcția de director, au ales celălalt răspuns, aici să zicem că a intervenit și norocul. Nu cred că între 10 și următoarele note până la nouă este o altă diferență decât matematică. O simplă diferența matematică eu văd între 10 și poate celelalte note care au fost luate, care sunt note mari, ținând cont că 7 a fost nota minimă de promovare.

Edupedu.ro: Cum vă pregătiți pentru proba de interviu?

Daniela Dungeanu: Pentru proba de interviu voi începe zilele acestea să lucrez la strategia de dezvoltare a școlii. Voi baza strategia respectivă, materialul pe care îl pregătesc, îl voi baza pe proiectul de dezvoltare instituțională a școlii și pentru celelalte aspecte verificate la interviu, mă voi baza pe experiența pe care am acumulat-o în funcția de director.

Edupedu.ro: Credeți că ar fi trebuit ca nota de la scris să conteze mai mult în evaluarea finală?

Daniela Dungeanu: Comisiile de interviu sunt formate din reprezentanți din diferite medii ale vieții sociale. Sunt profesori din școală, sunt reprezentanți ai Consiliului local, ai inspectoratului școlar și chiar un reprezentant – ceea ce este o noutate pentru concursul de directori – un reprezentant din mediul extrașcolar, de la Camera de comerț. De aceea, eu cred că va fi obiectivitate în ceea ce privește evaluarea la interviu. Sper să nu fie interviuri prietenoase, ci interviuri mai puțin prietenoase. Sper să fie interviuri obiective în care să fie într-adevăr evaluate capacitățile unui candidat, capacitățile sale manageriale, cunoștințele lui, că apar acolo cunoștințe, abilități în folosirea calculatorului în ceea ce se evaluează.

Edupedu.ro: Cum vedeți următorii patru ani la conducerea școlii, în eventualitatea în care treceți cu bine de interviu? Ce vă doriți din partea colegilor, comunității?

Daniela Dungeanu: Din partea colegilor îmi doresc să aibă în continuare, așa cum am avut și până acum, o atitudine pozitivă, deschisă față de această școală, dedicație. Relațiile cu comunitatea locală le apreciez deja ca fiind bune și foarte bune. Suntem un colegiu solicitat, un colegiu la care numărul de opțiuni pentru clasele a IX-a, pentru clasele a V-a, este în fiecare an mare. Sper să fie și în continuare la fel, mai ales că suntem acum într-un proces de modernizare a bazei materiale a colegiului.

Am dat în folosință un centru modern de documentare și formare. În câteva luni sperăm să înceapă construcția unui nou corp de clădire pe fonduri europene, corp de clădire care va avea săli de clasă, laboratoare științifice, dotate la un nivel înalt. Și asta sper să îmbunătățească imaginea școlii în ochii comunității.

Edupedu.ro: Credeți că deciziile de funcționare și management ar trebui descentralizate și lăsate la nivelul școlii?

Daniela Dungeanu: Da, cred că față de primii ani în care am funcționat ca director, lucrurile s-au îmbunătățit din acest punct de vedere. Școlile au mai multă autonomie. Dacă stau și mă gândesc față de anii 2000, autonomia se simte mai mult, dar este loc și de mai bine. Este loc și de o încredere mai mare acordată consiliilor de administrație din școli.

Edupedu.ro: Ce mesaj aveți pentru autorități?

Daniela Dungeanu: Eu cred că școala și în general educația ar trebui să ocupe primul loc. Se spune de ani de zile, că educația, școala sunt prioritate națională. Mi-aș dori ca în următorii ani să simțim cu toții acest lucru. Școala să fie într-adevăr o prioritate pentru toată lumea, pentru că efectele unei educații mai bune, mai puțin bune de-a lungul ultimelor decenii, se fac simțite în viața de zi cu zi, în deciziile pe care le iau oamenii probleme importante, care apar în perioada actuală. Cred că printr-o îmbunătățire a educației, printr-o punere în centrul atenției a școlii și în centrul preocupărilor autorităților centrale, în timp s-ar vedea efectele benefice ale creșterii rolului școlii în tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru.

Edupedu.ro: Ce relație aveți cu elevii? Pe ce ar trebui să se bazeze relația dintre un cadru didactic și elevi?

Daniela Dungeanu: În primul rând, pe încredere. Ar trebui sa avem mai multă încredere unii în ceilalți. Autoritatea profesorului trebuie să rămână unul dintre principalele puncte de sprijin în ceea ce privește relația profesor-elev, și pe respect, dar pe respect reciproc. Cred că elevii ne respectă și ne ascultă opiniile chiar dacă nu le împărtășesc în totalitate, atunci când și noi îi respectăm și le ascultăm punctele de vedere. Încredere, autoritate, respect.

Edupedu.ro: Cum vă împărțiți responsabilitatea de director cu cea de profesor?

Daniela Dungeanu: Predau o disciplină care m-a pasionat întotdeauna. Mi-am dorit să studiez fizica, am făcut-o și îmi place să predau fizica și cred că asta se vede în conținutul lecțiilor pe care le fac. Mi-am dorit încă de pe băncile liceului să devin profesor și am devenit. Pot să spun că meseria de profesor este pentru mine o vocație. Reușesc să împart cele două aspecte ale activității mele, cea de profesor și cea de director, pentru că pun pasiune în ceea ce fac, pun pasiune în a fi profesor de fizică. Totdeauna am considerat că a fi profesor e mai mult decât o simplă meserie. Pentru a fi un profesor adevărat e nevoie de vocație, e nevoie de dedicare, e nevoie să ții la copii, la tineri, să încerci să-i înțelegi. O simplă comunicare de cunoștințe, urmată de evaluări seci, impersonale nu caracterizează un profesor adevărat.

Edupedu.ro: Este o criză de profesori de științe. De ce credeți că s-a ajuns aici?

Daniela Dungeanu: Aș spune că din cauza condiției de profesor. Am simțit și eu de-a lungul anilor o degradare a imaginii profesorului în ochii societății. Nu mai simt că profesorul are același statut profesional, social pe care îl avea înainte, dar nu cred că aceasta este singura explicație. Această criză de profesori de științe, de profesori de matematică există la nivel mondial. În marea majoritate a țărilor europene este o criză acută de profesori de științe. Cred că una din cauze ar fi aceea că pentru absolvenții facultăților de profil științific – și mă refer aici la matematică, la fizică, la chimie, la biologie, la informatică – există oferte pe piața muncii mult mai generoase din punct de vedere financiar, al poziției sociale decât cea de profesor. 

O a doua explicație ar fi că, cel puțin la noi în România, dar am înțeles că acest lucru se întâmplă și în alte țări, numărul mai mic de absolvenți de liceu care se îndreaptă către facultăți cu acest profil.

Edupedu.ro: Cum credeți că ar putea fi rezolvată această problemă?

Daniela Dungeanu: Cred că prin îmbunătățirea condiției profesorului în general. Când spun asta nu mă gândesc doar la salariu, la veniturile materiale. Vorbeam înainte și de imaginea profesorului în ochii societății. Cred că a devenit deja un lucru comun faptul că în Japonia meseria de profesor este considerată a fi extrem de importantă, împăratul este cel care se înclină în fața unui profesor. Cred că prin îmbunătățirea bazei materiale a laboratoarelor de științe din școli, prin atragerea chiar și cu stimulente financiare diferite a tinerilor doritori să studieze științele în facultate, deci acordarea unor burse pentru studenții care fac studii la facultăți de acest profil. Cred că ar fi un răspuns logic să stimulezi financiar creșterea numărului de studenți la aceste facultăți, și apoi inserția lor în învățământul preuniversitar.”


9 comentarii
  1. Nu prea ii place sa fie profesor…nu am întâlnit director de școală, de spital, etc. care să-și mai facă și meseria de baza …

    1. Doamna directoare mi-a fost profesoara din 2014 pana in 2018. Nu vreau sa vorbesc in numele dumneaei, dar eu – in calitate de fosta eleva – am simtit intotdeauna ca ba da, ii place sa fie profesor. E un om incredibil de competent si pasionat, cu drag de scoala pe care o conduce si de copii, cu rezultate exceptionale in ambele roluri. Imi amintesc ca insasi dumneaei a spus la un moment dat ca-i place mai mult postura de profesor in comparatie cu cea de director. 🙂 Nu vorbiti in necunostinta de cauza si nu generalizati.

  2. Nu prea ii place sa fie profesoara…nu am întâlnit pana acum directori de școală, spital, etc. care să-și mai facă și meseria de baza.

  3. Intr-adevar, puteai sa iei zece nu doar daca identificai cea mai mare asemanare intre tacamuri, ci si daca reuseai sa confunzi atitudinea cu aptitudinea…Sublim.

  4. Exceptie de la regula. Sa mearga intr o zona rurala sau cu probleme, nu la un colegiu national, ca nu i mai arde sa fie directoare.

  5. Excelenta mentalitate ,acest interviu este material didactic pentru majoritatea candidatilor…
    Devine un concurs serios,miza este mare,a punctat bine la relatia profesor -elev,felicitari colegiale!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii din mediul rural pot obține finanțare pentru centre after-school pentru copiii cu risc de abandon școlar. Bursa acoperă masa copiilor, materialele didactice și plata profesorilor timp de un an. Apelul de proiecte, deschis până pe 4 aprilie

Echipele de cadre didactice din mediul rural care intenționează să implementeze în școala lor centre de tip after-school pentru copiii aflați în pericol de abandon școlar, se pot înscrie în…
Vezi articolul

Desființarea comisiilor școlare și a hârtiilor din școli și grădinițe, anunțată de ministrul Monica Anisie. Orban: ARACIP-ul este instituția care îi agasează cel mai mult pe profesori

Regulamentele școlare prevăd pentru fiecare unitate de învățământ obligativitatea înființării a 7 comisii. Acestea sunt, de regulă, dublate sau uneori triplate de comisii ocazionale și temporare, înființate pe baza altor…
Vezi articolul