Între roboți, inteligență artificială și blockchain, profesorul nu va fi desființat, ci rezistă în rol central – raportul OECD Digital Education Outlook 2021, despre tehnologiile inteligente care transformă școala

3.287 de vizualizări
ChatGPT în școli
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com
Tehnologiile blockchain, inteligența artificială, roboții ca instrumente folosite în educație nu mai sunt prognoze utopice sau distopice privind școala, ci lucruri reale, explorate sau aplicate deja în sistemele de educație ale lumii, arată un nou raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică – OECD Digital Education Outlook 2021. Acesta descrie pe larg, cu studii de caz, felul cum tehnologiile digitale, în special cele inteligente, bazate pe inteligență artificială, pe analiza proceselor de învățare sau pe robotică, transformă educația, realitățile de la clasă și din managementul unităților de învățământ, într-un proces în care sunt schimbate realitățile școlare, dar în care profesorul rezistă într-un rol central.

Raportul vizează două categorii largi de evoluții prin care digitalul transformă sau poate transforma, în viitorul apropiat, educația: tehnologii inteligente la clasă, respectiv tehnologii inteligente la nivel de management organizațional și de sistem. Și abordează atât beneficiile utilizării lor, cât și riscurile asociate.

  • Într-un comentariu pe marginea documentului, directorul Direcției pentru Educație a OECD, Andreas Schleicher, pune dezvoltarea digitală în contextul schimbărilor produse de pandemie, în ultimul an. Dar, arată el, “clasele online nu înseamnă clase inteligente. Ele au fost mai degrabă o măsură provizorie care să mențină învățarea în funcțiune, conservând practicile existente, în loc să le transforme”. Soluțiile inteligente permit profesorilor să revoluționeze predarea, să pregătească mai bine orele pentru a doua zi, să evalueze, să personalizeze materia predată. Dar tehnologia, pentru a funcționa în mediul educațional, trebuie să fie prietenoasă, iar cei care o folosesc trebuie să priceapă că ea nu se traduce automat în rezultate mai bune, ci doar atunci când răspunde unor nevoi și riscurile asociate sunt reduse la minim, arată el.

Analiza OECD citată merge dincolo de folosirea tehnologiilor pentru predarea la distanță, așa cum s-a întâmplat în pandemie, vorbind despre folosirea lor în orice condiții, pentru îmbunătățirea actului didactic în general, a rezultatelor de învățare, a verificării acestora. Descrie modalități de folosire a tehnologiei pentru personalizarea învățării, pentru dezvoltarea curriculumului, pentru reducerea inegalităților.

Folosirea tehnologiilor inteligente, la clasă

Tehnologiile de învățare adaptivă, precum sistemele inteligente de îndrumare și meditații, descrise în raportul OECD, facilitează personalizarea predării folosind abordări asemănătoare: ele detectează nivelul cunoștințelor elevilor, estimează care sunt cele mai bune abordări pentru a răspunde nevoilor de învățare la acel nivel, respectiv acționează oferind noi exerciții, noi unități de curriculum, o formă sau alta de predare sau pur și simplu informează profesorul cu privire la această evaluare. 

Potrivit raportului – care dă exemple de soluții digitale, precum platforma olandeză Snappet – nu se limitează doar la obiectivele legate de achiziția de cunoștințe, și încep să ia în calcul elemente de comportament, precum stilul de învățare al elevilor.

Soluția Snappet pentru evaluarea personalizată a activității elevilor / Sursa: Snappet via Raportul UECD

Pe de altă parte, conform analizei OECD, un alt domeniu de dezvoltare urmărește să măsoare nivelul de implicare al elevilor și intervențiile necesare pentru a menține un grad de implicare ridicat, atât în mediu digital, cât și în cel fizic. Măsurarea implicării, arată documentul, este dificilă, dar au fost dezvoltate deja soluții automate, de la cele ce urmăresc mișcarea oculară la analiza altor trăsături ale feței sau ale mișcărilor corpului.

În acest caz, există două rute de acțiune – una proactivă, ce urmărește să stimuleze implicarea elevilor prin folosirea unor elemente de joc sau alte instrumente ce cresc atractivitatea față de obiectul învățării, respectiv una reactivă, ce monitorizează nivelul de implicare, detectează când acesta începe să scadă, modifică tipul de predare în funcție de perioadele de interes redus al elevilor.

Sistem de monitorizare a activității oculare în timpul învățării – sursa: Raportul OECD

Dacă soluțiile de personalizare a învățării sunt cele răspândite, tehnologiile inteligente includ și instrumente mai puțin vizibile, precum cele de analiză a datelor privind învățarea, ce au ca obiectiv să sprijine profesorii pentru ca aceștia să livreze elevilor scenarii de învățare atractive și bogate. Printre acestea se numără soluții precum cele de feedback în timp real, pentru tranziția de la o sarcină la alta, în funcție de modul cum învață în acel moment elevul – individual, în grupuri mici sau în colectiv. Tot aceste instrumente de analiză pot oferi profesorilor informații rapide privind comportamentul elevilor și lucrul acestora la clasă.

Sistem chilean de evaluare a activității și implicării elevilor – Sursa: Raport OECD

Tehnologia digitală, bazată pe inteligență artificială, oferă deja soluții, precum cele de convertire a cuvintelor vorbite în text scris sau invers, care le permit elevilor cu nevoi speciale să învețe alături de ceilalți, la clasă. În același domeniu, unele tehnologii permit diagnosticarea si remedierea unor nevoi speciale (de exemplu, a disgrafiei) sau oferă sprijin pentru învățarea socio-emoțională în cazul studenților cu autism.

Nu în ultimul rând, printre tehnologiile folosite la clasă și care se dezvoltă tot mai mult sunt cele de tip “robot”. Acestea au drept scop să fie folosiți ca îndrumători pentru grupuri mici de elevi sau pentru o persoană, dar și pe post de “colegi” de clasă, care să învețe de la elevi. Tot „roboți” pot fi folosiți pentru predarea sau învățarea la distanță sau pot asista în învățarea unor limbi străine, în cursuri internaționale.

Robot folosit experimental în predarea scrierii folosind alfabetul latin în Kazahstan – Sursa: Raport OECD

Potrivit OECD, aceste instrumente au nevoie să fie acționate, controlate sau administrate de către un om, anume de către un profesor, iar nivelul de automatizare a acțiunilor și deciziilor trebuie conceput având în minte două repere: la un capăt, acțiuni complet automatizate, iar la celălalt, acțiuni unde oamenii au control deplin (vezi figura de mai jos). Până în acest moment, arată estimarea OECD, sistemele de inteligență artificială rămân hibride și au nevoie de intervenția umană în procesele lor.

Sisteme inteligente de organizare și de sistem

Tehnologiile inteligente care folosesc inteligența artificială și date de analiză a învățării pot fi folosite și în managementul organizațiilor din educație, de exemplu pentru îmbunătățirea curriculumului, în funcție de căile de învățare preferate de elevi, după cum arată raportul OECD. Un fenomen încă foarte nou, dar care dă semne că poate transforma cultura instituțională în organizațiile din educație este adoptarea datelor de analiză a învățării la fiecare nivel din cadrul organizației.

Cele șase etape ale automatizării învățării personalizate – Sursa: Raport OECD / Ru.nl – Adaptive Learning Lab

Exemple de soluții de tehnologie inteligentă folosite la nivel organizațional în educație, oferite de raportul OECD:

  • Sisteme de avertizare timpurie privind elevii cu risc de abandon școlar, la nivel de liceu. Pentru aceasta, e nevoie de folosirea transparentă a unor algoritmi.
  • Evaluările standardizate ce folosesc tehnici de joc pot integra tehnologii inteligente și tehnici avansate de analiză a datelor pentru a extinde evaluarea la abilități care nu pot fi măsurate ușor prin testarea obișnuită – creativitatea, abilități emoționale sau de comportament etc. Testele bazate pe tehnici de joc pot folosi înregistrări audio sau monitorizarea mișcării oculare pentru diverse obiective de măsurare.

Ca “infrastructură de verificare”, tehnologia de tip blockchain oferă noi metode de acreditare în educație și formare, pentru că permite validarea instantanee și cu un înalt nivel de precizie a informațiilor despre indivizi și organizații. Tehnologia blockchain poate elimina fraudarea diplomelor, poate facilita mutarea cursanților dintr-un sistem educațional în altul și dintr-o țară în alta, permite indivizilor un control sporit asupra propriilor date.

Elemente-cheie de care trebuie să se țină cont în folosirea tehnologiilor inteligente, conform OECD
  • Potrivit raportului citat, aceste tehnologii sunt dominate încă de modelul hibrid om-inteligență artificială. Pentru a fi utile și acceptabile social, este important ca utilizatorii să fie implicați în elaborarea lor, oamenii să aibă controlul în deciziile importante, iar negocierea utilizării lor cu societatea să aibă loc într-o manieră deschisă
  • Tehnologiile acestea pot fi folositoare oamenilor fără să fie perfecte. Transparența în privința acurateței este importantă, iar limitele lor trebuie comparate cu cele ale oamenilor care întreprind activități similare.
  • E nevoie să fie finanțate analize suplimentare care să dovedească folosința pedagogică eficientă a tehnologiilor inteligente, la clasă sau în afara ei, precum și pentru utilizarea lor în scopuri de management, iar dovezile trebuie să se bazeze pe criterii clare.
  • Adoptarea de tehnologii inteligente trebuie să se facă în conformitate cu reglementările privind protecția datelor și a vieții private
  • Ele au un cost, iar o analiză cost-beneficii trebuie făcută în vederea adoptării lor, în condițiile în care beneficiile lor nu sunt doar pecuniare. Decidenții trebuie să încurajeze dezvoltarea de tehnologii accesibile și sustenabile, apelând la standarde deschise și interoperabilitate. 

Raportul complet poate fi consultat aici.

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fizicianul Cristian Presură: Primul manual de fizică pe care l-am coordonat, cel de clasa a VI-a, va ajunge pe băncile elevilor în toamnă și este bazat pe metoda investigației / De la an la an, echipele de autori lucrează pe baza de zvonuri, pentru că nu există un calendar precis din partea ministerului

Pentru elevi va fi o întâlnire de început cu fizică predată că știință de sine stătătoare. O întâlnire emoționantă, ce poate formă destine sau poate îndepărta complet elevii de această…
Vezi articolul

O treime dintre elevii de 15 ani din România văd școala ca pe o pierdere de timp, arată evaluările PISA 2022 / Elevii trebuie să își dezvolte competențele sau să fie capabili să acceseze un loc de muncă la sfârșitul școlii, iar liceul din România nu oferă aceste două aspecte – Hannah Kitchen, OCDE

România are cea mai mare rată de părăsire timpurie a școlii, spune Lucie Cerna, analist principal în echitate, incluziune și tranziții în cadrul Direcției pentru educație și competențe a OCDE…
Vezi articolul

Val de directori de școală cu concurs au demisionat sau au fost demiși: 765 au fost înlocuiți „din pix” de politicienii din inspectorate – o problemă ascunsă în cifre de Ministerul Educației

În anul școlar 2023-2024, erau ocupate „prin detașare în interesul învățământului” 2101 posturi de conducere în școli, din care 1.373 posturi de directori și 728 posturi de director adjunct, potrivit…
Vezi articolul

Prima zi pe aplicația chinezească RedNote unde migrează tiktokerii americani. Propagandă comunistă masivă, elogii aduse mișcărilor expansioniste, internauți care mulțumesc „prietenilor chinezi”

RedNote, aplicația chineză similară cu TikTok, atrage un val de creatori americani după anunțul Curții Supreme din SUA privind posibilitatea interzicerii platformei TikTok. Aplicația întâmpină noii utilizatori cu conținut propagandistic,…
Vezi articolul

Actorul Vlad Ivanov: E absolut necesar să existe o școală de actorie de film sau măcar în cadrul Facultății de Film să existe ore clare / Actoria de teatru nu are nimic în comun ca tehnică cu actoria de film

Cariera actorului Vlad Ivanov a luat o turnură extraordinară odată cu rolul doctorului Bebe, din filmul lui Cristian Mungiu, 4 Luni, 3 Săptămâni și 2 Zile, câștigător al Palme d’Or…
Vezi articolul