Introducerea disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” la clasa a XI-a a alimentat discursul antisemit din mediul online din România, susțin experții din cadrul Institutului „Elie Wiesel” / Fenomenul s-a făcut simțit în context electoral și în dezbaterile privind planurile-cadru pentru liceu – raport

3.246 de vizualizări
Foto: ID 151771013 © Tero Vesalainen | Dreamstime.com
Introducerea disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” la clasa a XI-a a fost folosită în propaganda antisemită din mediul online, care are la bază teme precum „controlul evreilor asupra României sau discursul de negare a Holocaustului”, se arată în cel mai recent raport de monitorizare a antisemitismului, realizat de Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”. Pe rețelele de socializare, raportul citat arată că materia a fost atacată pentru că prezintă Holocaustul evreilor în România, considerat neadevărat „în retorica conspiraționistă și cea negaționistă”.
  • Cel de-al șaselea raport anual de monitorizare a antisemitismului și manifestărilor de negare sau relativizare a Holocaustului și promovare a cultului unor criminali de război poate fi accesat aici.

Disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”, introdusă în martie 2023 prin derogare de la Legea 198/2023, face parte, din septembrie 2023, din programa elevilor de clasa a XI-a și i se alocă o oră/săptămână.

Anul acesta, în contextul elaborării noilor planuri-cadru pentru liceu, această disciplină a început să fie folosită din nou drept instrument în retorica negaționistă îndreptată împotriva evreilor, spun cercetătorii din cadrul Institutului „Elie Wiesel”.

„Deși nu este un eveniment recent, articole despre introducerea acestei discipline continuă să fie prezente în retorica conspiraționistă și cea negaționistă, subiectul fiind conectat cu teme precum cea care promovează controlul evreilor asupra României sau discursul de negare a Holocaustului. Tema a revenit în actualitate în primăvara anului 2025 odată cu lansarea dezbaterii de către Ministerul Educației și Cercetării a planurilor-cadru pentru liceu”.

Raportul arată o serie de știri apărute în diferite publicații, care denigrează disciplina dedicată istoriei evreilor și induc ideea de „control al evreilor asupra României”. Printre titlurile din presă se numără „România este prima țară din UE care a făcut obligatorie propaganda holocaustică în școli”.

Raportul dă exemplul unui mesaj al lui Florin Dobrescu, vicepreședinte cu discurs neolegionar al Fundației Ion Gavrilă Oroganu, cunoscută pentru saluturile legionare și naziste, care a susținut că informațiile din manualul dedicat disciplinei ar fi părtinitoare în favoarea evreilor.

„Din păcate astăzi se vorbește pretutindeni, inclusiv în manualul de Istoria evreilor. Holocaustul”, doar despre o jumătate din această istorie mult prea dureroasă și traumatizantă, atât pentru români, cât și pentru evrei. Jumătatea cealaltă, care nu convine, este cu totul trecută sub tăcere”, a afirmat Florin Dobrescu pe un grup de WhatsApp, conform raportului întocmit de reprezentanții Institutului.

Experții din cadrul instituției atrag atenția că lupta cu dezinformarea și propaganda e greu de câștigat în contextul în care cetățenii români sunt insuficient educați din punct de vedere civic, istoric și digital și nu aleg să raporteze conținutul de acest fel prea des.

Foto: ID 151771013 © Tero Vesalainen | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


7 comments
  1. Ar trebui scoasa ,cel ce a introdus o NU are creier ! Ciclul inferior al liceului trebuia lăsat cu 2 ore de fizica ,chimie .. fiind de cultura generală !!! Dar cum se vor prosti pe banda rulanta .. Bine ca fac 13 ani de religie în școală ..

  2. Asta s-a și urmărit: stârnirea unui curent anti semit care să justifice măsuri represive. Românii nu sunt anti semiți din firea lor.

  3. de ce nu si istoria Imperiului Persan?
    ce vi se pare asa ciudat la acest text de nu se publica? Edupedu=… ciudati…..

  4. Pot înțelege nu doar utilitatea, ci și nevoia de a învăța despre discriminarea și epurarea etnică din România. Ce le-am făcut noi, românii, țiganilor și evreilor, nu doar în al doilea Război Mondial, trebuie cunoscut și înțeles, ca să nu se mai repete.

    Dar de ce…”Istoria evreilor”?

    Sunt multe popoare chinuite de-a lungul istoriei. Armenii în Imperiul Otoman. Amerindienii în cele două Americi. Africanii luați că sclavi și duși în Americi. Sau…putem vorbi de epurarea etnică teribilă care a avut loc în Balcani, unde mai multe „Valahii” au fost distruse după ce popoarele balcanice au început să scape de Imperiul Otoman. Am putea să predăm ȘI acea istorie. De ce nu o facem?
    Putem preda elevilor despre epurarea etnică teribilă din Transilvania ocupată de Ungaria condusă de Horty?
    Ce spun eu e că o istorie a suferinței e un capital de care, din păcate, dispun multe popoare. Poate ar fi mai bine să predăm o istorie a suferinței umane impusă de oameni, nu doar a suferinței unui singur popor. Pentru că tocmai asta alimentează teoriile conspirațoniste!

  5. Ar fi bine sa se ajunga cu istoria pana la datele actuale, cu mentionarea relatiei israeliano-palestiniene, notiunea de colonist, succesul negocierilor care stabilise pacea, urmata de asasinarea primului ministru israelian de catre un conational radical, pana la esecul serviciilor de securitate care a dus la luarea de ostateci, urmata de atacurile asupra gazei, mai „umane” decat holocaustul prin ucidere directa si rapida a civililor, nu prin lagare de concentrare, singura coincidenta nefericita fiind infometarea si bolile. Dar cine stie, poate o riviera de Gaza va face rapid uitata drama. La urma urmei, poate se poate cumpara cu bani imobiliari memoria celor ce fie evrei, fie arabi si-au pierdut familiile si-si vor asterne un sezlong alaturi de investitor sa soarba cu paiul o Coca Cola intru stergerea memoriei si cladirea unui minunate, senzationale, marete zone a pacii, bunastarii si fericirii.

  6. de ce nu si Istoria Imperiului Persan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eveniment susținut de BCR

Conferință regională pentru profesori și învățători, la Timișoara, pe 21 septembrie, organizată de Edupedu.ro: Școala de Bani începe școala – discutăm despre educație financiară într-un context transdisciplinar – înscrieri deschise

Elevii și copiii, în general, ar fi indicat să știe noțiunile de educație financiară, dar și mai important este să le aplice și să afle despre bani în cât mai…
Vezi articolul

Anul trecut doar 104 de școli, din cele 150, au putut să organizeze programul masa caldă, potrivit Ministrului Educației, iar anul acesta au fost 134 / Cîmpeanu vorbește despre un program viitor în care elevii ar putea primi produse agroalimentare românești

„Aș vrea să vă spun că din cele 150 de școli finanțate, anul trecut au putut să beneficieze de acest program doar 104”, a declarat Ministrul Educației în cadrul lansării…
Vezi articolul

Primarul din Târgu Jiu cere demisia directoarei grădiniței unde s-au cerut declarații pe propria răspundere în caz de cutremur / Declarația a fost eliminată de ISJ Gorj, în urma unui control

Primarul din Târgu Jiu cere demisia directorului Grădiniței cu Program Prelungit „Constantin Brâncuși”, Camelia Balanescu. „Situația creată în cadrul instituției, acolo unde părinții au fost puși să semneze o declarație…
Vezi articolul

Profesoara Iuliana Căplescu, despre Titularizare: Examenul să se organizeze direct la școală, iar comisiile de evaluare să nu mai fie formate din profesori, ci din specialiști, poate din afara județului

Examenul de Titularizare ar trebui să se desfășoare la nivelul școlilor care au posturi disponibile, a spus Iuliana Căplescu, profesoară de istorie la Colegiul Național „Matei Basarab” din București, la…
Vezi articolul

Aproape 12.000 de candidați la concursul de angajare în Învățământ 2024 se pot titulariza dacă găsesc post disponibil, alți 10.600 pot fi doar profesori suplinitori – rezultatele inițiale. 5.900 nu au reușit să ia nota 5

Rezultatele de la Titularizare 2024 au fost publicate marți la ora 12:00 de Ministerul Educației, iar acestea arată că 11.928 de lucrări scrise au fost notate cu peste 7. Asta înseamnă aproape…
Vezi articolul

EXCLUSIV ONAC a finalizat licitația pentru primul lot din a doua serie de teste de salivă destinate elevilor. Patru firme vor furniza în total 18.540.000 de teste în săptămânile următoare. Peste jumătate din lot, câștigat de o firmă abonată la contracte cu statul

Lotul 1 din a doua licitație pentru testele de salivă destinate elevilor a fost câștigat de patru firme, dintre care cele mai multe teste, 10 milioane de bucăți, vor fi…
Vezi articolul