Învățământul simultan există și în Franța sau Irlanda, spune ministrul Educației / Daniel David: Ne lipsește trainingul profesorilor pentru a preda în învățământul simultan

1.940 de vizualizări
Foto: ISJ Mureș – Facebook.com
Ministrul Educației spune nu doar în Romania există învățământul simultan și că profesorii ar trebui să fie „antrenați” mai bine pentru a preda în acest regim. Daniel David a precizat în cadrul unui podcast că „Trebuie să ne hotărâm: duci 5,6,7 profesori la cei doi copii din vârful Munților Apuseni sau din Deltă? Sau îi duci pe cei doi copii în Alba Iulia sau în Tulcea? Este o întrebare, n-am o soluție acum, spun că sunt întrebări de reformă”, a spus David, în contextul în care în acest an școlar au fost reunite din nou clase în regim simultan, în urma măsurilor prevăzute în legea Bolojan privind măsurile fiscale.

Ministrul Daniel David spune că există învățământ simultan și în alte țări și chiar au un procent mai ridicat decât în România dar sunt „filosofii diferite”:

„Există în Franța, în Irlanda și verificați – procentul este mai mare decât la noi. De ce? Pentru că sunt filosofii diferite. Unii spun așa: școala trebuie să o duci unde este copilul și dacă copilul este într-o comună și acolo ai 10 copii în clase diferite, faci învățământ simultan. Să știți că și Irlanda își asumă lucrul ăsta, și Franța își asumă lucrul ăsta. Bun, ăsta este un model, celălalt model, care merge mai degrabă în zona Finlandei și a altor țări care spun știi ce, uneori nu școala trebuie s-o aduci la copil, uneori copilul trebuie dus la o școală bună„, a spus David.

Ministrul Educației a mai spus că în prezent, 6-7% dintre elevi învață în regim simultan. El a dat ca exemplu clase cu unul doi elevi în clasa a VIII-a, pentru că sunt situații în sate unde sunt prea puțini elevi pentru a forma o clasă de același nivel.

  • Un studiu World Vision publicat în 2024 arăta cifre diferite: că 20% dintre elevii din mediul rural învață în sistem simultan și 15% dintre profesori predau în regim simultan

El a subliniat că după măsurile fiscale, când se va discuta despre reformă, „trebuie să ne hotărâm: Duci 5,6,7 profesori la cei doi copii din vârful Munților Apuseni sau din Deltă? Sau îi duci pe cei doi copii în Alba Iulia sau în Tulcea (n. red cu microbuzul)? Este o întrebare, n-am o soluție acum, spun că astea sunt întrebări de reformă”. 

Redăm declarația integrală a ministrului pe această temă

Daniel David, ministrul Educației: Învățământul simultan este undeva în jur de 6-7% din totalul copiilor pe care îi avem în sistemul de învățământ preuniversitar. Există acest sistem și în alte țări. Repet, noi îl avem, fără să facem aceste măsuri…

Gojira: Există în sistemul obligatoriu de învățământ în alte țări?

Daniel David: Da, da, da, da. Există în Franța, în Irlanda și verificați că procentul este mai mare decât la noi. De ce? Pentru că sunt filosofii diferite. Unii spun așa: școala trebuie să o duci unde este copilul și dacă copilul este într-o comună și acolo ai 10 copii în clase diferite, faci învățământ simultan. Să știți că și Irlanda își asumă lucrul ăsta, și Franța își asumă lucrul ăsta. Bun, ăsta este un model, celălalt model, care merge mai degrabă în zona Finlandei și a altor țări care spun știi ce, uneori nu școala trebuie s-o aduci la copil, uneori copilul trebuie dus la o școală bună. Și ei au această filosofie în care dacă ai 2,3,4 copii într-un sat, într-o comună, mai bine îl ei cu microbuzul, cu taximetrul, și-l duci la o școală apropiată, într-o comună mai mare sau într-un oraș și după aceea îl aduci acasă. Sunt filosofii diferite.(…)


Ce ne lipsește și aici sunt de acord, este trainingul profesorilor pentru a preda bine în învățământul simultan. Noi va trebui să ne hotărâm: Vrem să ducem școala la copii acolo unde sunt, cum am spus, în Deltă, în vârful Munților Apuseni. Bun, atunci va trebui să avem învățământ simultan, că n-avem altă variantă. Doar că va trebui să ne antrenăm profesorii să predea bine în învățământul simultan. Sau mergem în logica Finlandei, în care pe cei din Munții Apuseni ducem la Alba Iulia pe cei din Deltă îi ducem la Tulcea.

(…) Dar credeți că n-avem uneori resursele cu microbuzele sau cu alte resurse să-i ducem într-o școală mai apropiată?

Gojira: Între a face o școală și avea un microbuz, clar, mult mai convenabil e să îi ducem cu microbuzul… 

Daniel David: De acord cu asta. Uite, noi avem acum la nivel național, în clasa a VIII-a nu vreau să greșesc, 400 și ceva de clase la nivel de țară, doar clasa a VIII-a, numai despre asta vorbim, cu șapte sau mai puțini copii. Deci unele clase cu un copil, altele cu doi, altele cu trei și așa mai departe până la șapte elevi. Atunci întrebarea este: când vom discuta despre reforme, acuma nu discutăm despre asta, dar este o miză…

Gojira: Dar vă aștept atunci. Sper să mai fiți pe mandat. Adică dacă mergeți pe trendul ăsta așa, nu vă prinde Crăciunul pe scaun.

Daniel David: Să știți că mandatul meu nu este o miză pentru mine, pentru mine miza este ca în septembrie să începem școala cu salarii și burse.

Gojira: Pentru mine este o miză, domn ministru, pentru că a vedea un om care stă pe un scaun mai mult de un an de zile, a început să fie o miză morală. Uita de la istoricul postului de ministru al educației, cred că 6-7 luni cred că asta este media.  

Daniel David:  Nu, nu vreau să tranșăm aici doar spun că uite, asta este o temă la care merită să gândim: dacă e mai bine să duci, că este gimnaziu, adică n-ai un învățător, ai probabil 5,6,7 profesori, că n-ai profesor pentru fiecare disciplină, că unii mai predau discipline similare. Duci 5,6,7 profesori la cei doi copii din vârful Munților Apuseni sau din Deltă? Sau îi duci pe cei doi copii în Alba Iulia sau în Tulcea? Este o întrebare, n-am o soluție acuma, spun că astea sunt întrebări de reformă. 

Gojira: Eu vă zic că pragmatic, mult mai logic e să duci copilul la școală.

Daniel David: Să știți că alții spun că nu. Copilul trebuie ținut acolo și să rămână la școală, aproape de casă. Eu tind să am atitudinea pe care o aveți și dumneavoastră, dar sunt pe discuții.

Gojira: Da, înțeleg și cealaltă variantă, dar trebuie să luăm în calcul faptul în continuare că astea sunt excepții, nu sunt reguli și vreau să fim siguri că e vorba doar de doi copii.

Daniel David: Învățământul să știți că e obligatoriu și știți asta până în clasa a XII-a. Revenind, măsurile sunt măsuri și asta vreau să transmit celor care se uită la noi. Sunt măsuri de criză să încheiem anul. Și rețeaua școlară și criteriile pentru burse toate pot fi discutate pe măsură ce ne restabilizăm fiscal-bugetar. Eu am venit ca ministru, am acceptat primul, al doilea mandat pentru a face reformă pe raportul QX, nu pentru a lua aceste măsuri. Aceste măsuri sunt pentru a putea începe anul școlar. Ăsta este adevărul”. 

Despre învățământul simultan

Aproximativ 97.000 de copii învață în sistem simultan în România în anul școlar 2023-2024, în clase combinate, afirmă secretarului de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, citat de Euronews România. Deși numărul a scăzut cu aproximativ 13% față de 2021, abandonul școlar în cazul acestor elevi este unul ridicat, de 7,5%, arată un studiu World Vision.

Studiul World Vision arată că 20% dintre elevii din mediul rural învață în sistem simultan. Motivele țin de demografia scăzută, de lipsa spațiului și a profesorilor. Abandonul școlar ajunge până la 7,5% în cazul acestor elevi.

Studiul amintit mai arată că:

  • 15% dintre profesorii din România predau în sistem simultan;
  • 59% dintre acești profesori spun că nu au materiale didactice;
  • 56% afirmă că au probleme cu transportul până la școală.

Reprezentanții Ministerului Educației afirmă că au fost luate măsuri, iar numărul elevilor care învață în sistem simultan a început să scadă, de la 111.000 în 2021, la 97.000 în 2024, ceea se înseamnă o diferență de 14.000 de elevi.

În România, în anul școlar 2021-2022, 111.755 de elevi de clasele primare și gimnaziale învățau în sistemul de învățământ simultan, potrivit datelor Ministerului Educației, transmise la solicitarea Edupedu.ro.

Informații de context

Premierul Ilie Bolojan a spus că „trebuie să luăm măsuri în așa fel încât clasele care sunt simultane să nu mai existe„.

Aura Danielescu, șefl al inspectorat școlar Timiș, a criticat public cu argumente, măsurile Guvernului Bolojan în Educație: Ceea ce se întâmplă acum regresează învăţământul românesc cu cel puţin 10-15 ani.

„În rural, doar 3-4% dintre școli scapă de comasări, iar multe clase vor funcționa în regim simultan, mai rău decât pe vremea lui Creangă”, a spus șefa IȘJ.

Un proiect recent prevede ca elevii de clasa a VIII-a fac din nou învățământ simultan, cu alte clase de gimnaziu, în afară de orele de Limba română și Matematică, pe care le fac separat.

Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a catalogat în timpul mandatului să învăţământul în sistem simultan drept ”o nenorocire” şi a susținut că acesta trebuie să dispară.

”Învăţământul simultan este o nenorocire, dar este o problemă cronică a învăţământului românesc. Nu ştiu de situaţii în care, în vremuri de criză, să se facă reforme care să vină într-un cadru propice. Şi, totuşi, trebuie să se facă lucrul acesta. Învăţământul simultan trebuie să dispară, o spun cu toată răspunderea”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Tot Cîmpeanu, în 2021, spunea că pregătește finanțarea per formațiune de studiu, combinată în școlile cu puțini copii, cu cea actuală.

„Voi susține – și sper să am succes în rândul colegilor din comitetul interministerial – o schimbare profundă a sistemului de finanțare a învățământului preuniversitar. Avem exclusiv finanțarea per elev, avem costul standard per elev cu cele două componente. Dacă ne gândim că în școlile din mediul rural, susținând echitatea, avem clase în care sunt 4, 5 și 6 elevi, acele clase vor beneficia de o finanțare, să spunem, de 4-5 ori mai mică decât o clasă cu 26 de elevi. Ceea ce, dacă suntem serioși, nu ne poate genera rezultatele pe care le așteptăm. Pentru că profesorii sunt aceiași, trebuie să predea același lucru, au aceleași salarii, or finanțarea e de 4-5 ori mai mică. Pe lângă finanțarea per elev, să introducem în aceste situații speciale finanțarea per formațiune de studiu. Sigur, aceasta va însemna un efort bugetar major,” potrivit lui Cîmpeanu.

Câteva dintre dezavantajele învățământului simultan au fost identificate într-o cercetare din 2016, publicată în Revista de psihologie, de profesoara Roxana Acatrinei, cadru didactic la Școala Gimnazială Cornu Luncii, Suceava.

  • profesorii nu sunt special pregătiţi şi pentru un atare tip de învăţământ, iar posibilităţile de perfecţionare sunt reduse în continuare; de obicei, sunt profesori tineri, navetişti, fără prea multă experienţă;
  • nu există lucrări metodice de specialitate; profesorii care lucrează în învăţământul simultan folosesc aceleaşi cărţi de specialitate ca şi cei din învăţământul simplu; 
  • nu există recomandări curriculare speciale pentru aceste clase; prin activitatea lui, profesorul va urmări îndeplinirea aceloraşi obiective-cadru/ competenţe generale şi obiective de referinţă/ competenţe precum cei din învăţământul simplu; 
  • există două moduri în care profesorul poate lucra în clasă: o predare sincronică – prezintă teme asemănătoare în mod unitar, adaptând cerinţele de lucru particularităţilor metodice ale disciplinei şi de vârstă ale copilului, sau împarte timpul şi se adresează fiecărui colectiv separat, activitatea directă alternând cu cea indirectă;
  • timpul este un factor crucial în activitatea la clase simultane; lecţia necesită o proiectare atentă, realistă pentru a se evita apariţia „timpilor morţi” în timpul activităţii; activitatea independentă va fi foarte bine alcătuită, cu un timp de rezolvare egal cu activitatea directă pe care profesorul o va desfăşura cu cealaltă clasă.
Citește și:
PROIECT Elevii de clasa a VIII-a fac din nou învățământ simultan, cu alte clase de gimnaziu, în afară de orele de Limba română și Matematică, pe care le fac separat
Sunt 97.000 de elevi în învățământ simultan în acest an școlar, în scădere față de anii trecuți, anunță reprezentanții Ministerului Educației

Aura Danielescu, primul șef de inspectorat școlar care critică public, cu argumente, măsurile Guvernului Bolojan în Educație: Ceea ce se întâmplă acum regresează învăţământul românesc cu cel puţin 10-15 ani / În rural, doar 3-4% dintre școli scapă de comasări, iar multe clase vor funcționa în regim simultan, mai rău decât pe vremea lui Creangă


18 comments
  1. E pe o insulă italiană. Singura elevă (de origine română) are un singur profesor, așa da simultan. Se descurcă grozav ambele. A fost în presă cazul. Ce buget e pe cap de copil pe insula ei? Batem câmpii sau aveți un plan cu acești copii de la țară? Un plan bun, da?

  2. …”sau împarte timpul și se adresează fiecărui colectiv separat” 🫣🙄 Cam cât se cere să fie de forte concentrarea atenției la copiii aceia de la simultan? Sau răbdarea până le vine rândul? Întreb și eu așa, ca pentru un min. psih. dr.
    De la procesele cognitive de bază vă suirăți la psihologia unui popor (studiu cu metodologie sub semnul întrebării după respectabila doamnă soc. C. Rughinis, de ex.) și uitarăți noțiunile de bază, mare ispravă de Nastratin cu poarta în spate! Cam cât de Superman să fie prof. acela de la simultan sau credeți că după un deceniu de simultan îl mai puteți „învăța” multe, că i-ar scăpa ceva semnificativ? Credeți că părinții își vor lăsa copiii mici la internat de luni până vineri în satul centru de comună? Naveta zilnică? Și dacă vine a doua oră la școală că merge întâi la doctor? Sau ce plan aveți? Transportul e garantat ca parte a obligației de a educa? Da? Vă asumați și în numele primarilor sau prefecturilor? Ați vorbit cu firmele locale, cazează ei elevii angajaților, le oferă transport, un prânz și două gustări? Și cu șomerii cum? Au și ei copii. Cu romii de la țară cum faceți să îi țineți în școală, aveți un plan sau tot pe fundații e greul?
    Vă place mult verbul ăsta cu asumarea, știm, e de sus, dar nu sunteți la același nivel. Sau sunteți, in imaginar.

  3. 😂😂😂 Clar, tipul are umor. E bine, se va ajunge iar că la1800 cu scoli în care vor învăța, de-a valma, toate clasele. In timp ce vor aștepta să le vină rândul, copiii vor putea exersa strivirea muștelor cu manualele sau, de ce nu, cu tabletele rămase de pe vremea doamnei Pepsiglas. „Vom fi de râsul lumii”. 😂

  4. Tipic politicienilor, n-au obraz. Ei care muncesc cel mai putin dintre toti bugetarii si sunt cei mai bine platiti gasesc motive sa puna in carca celorlalti care muncesc si mai multa munca.

  5. Wow… n-avem training.

    Să mori tu?!

    Nici nu știam că n-avem training când am fost obligată să predau în sistem simultan vreme de 10 ani LA GIMNAZIU. Noroc că erau copii de două clase în una, nu de 3-în-1 sau chiar 4-în-1 cum începe să se întâmple la primar, în zonele izolate. Să vezi acolo adaptare la necesitățile locale!! (Cele mai apropiate școli primare sunt la 50 km distanță, suntem departe de oraș, drumurile sunt distruse de utilaje grele (zonă minieră de munte).) Mai nou au apărut urșii în sate. Hai să ne batem joc și mai mult de școlile din rural, nu, ministru incompetent și total depășit?

    Ce lipsesc nu-s trainingul și școlile – ci SPRIJINUL. Ai elevi cu CES, nu există profesor de sprijin, nu există certificate pentru unii care au evident probleme majore, nu există niciun sistem de suport la care să ai acces real și să dai o șansă copiilor! Dar vreți de la noi imposibilul.

    Când se va duce totul în cap (nu mai durează mult), să n-aud plângeri cum că ”ce-am făcut, cum reparăm, cine e de vină?” Nu vreți să auziți nimic, nu cunoașteți realitatea, vă prefaceți că ordonând din biroul cu AC și schimbând regulile din pix veți drege busuiocul.

    Auzi, training. A uitat și limba română, marele parapsiholog.

  6. Până mai ieri si prim ministrul și ministrul educației erau de acord că simultanul este rău. Acum aflăm că e rău DOAR dn vina noastră, că ar fi foarte bun dacă n-am fi noi incompetenți. Cute!

    În altă ordine de idei, la întrebarea cine ar trebui să se deplaseze, răspunsul este NU COPILIL. În România, prin definiție, ar trebui să primeze interesul superior al copilului. Întotdeauna. Prin lege. Dar din păcate doar pe hârtie.

  7. E un elitist de dimensiuni globale, membru al academiei, dupa cum se prezinta. daca aceasta este elita romaneasca atunci putem trage apa fara daune pentru natie. este anapoda totul iar cetateanul este de un cinism patologic. acest tot elitism national este creatia noastra prin indolenta sau castiguri personale minore. noi am acceptat sa fim condusi de astfel de indivizi.

  8. Prea mult se crede în învățământ că cu niște cursuri și traininguri gata profesorul e apt pentru o sarcină atât de complexa ca aceea de profesor!!
    Fals și neadevărat!! Utopie.
    Nu poate cineva să fie profesor bun atât de ușor!!

  9. nici pe timpul lui ceașca , educația nu era atât de jos și atât de slab finanțată . am învățat Intr o scoala nemțească cu soba cu lemne și slava domnului , am învățat carte școala era sfântă , invatatorul respectat nu muritor de foame , erau lemne nu ne clănțăneau dinții , era convenție cade aducea și ducea cadrele didactice care aveau norma completa Intr o singura școală .aveam om de serviciu , secretar , nu era nimeni cu șapte functii incluse in fișa postului

  10. omul asta ne crede prosti pe toti…
    aroganta si nesimtire la maxim…

    MINISTRUL PRAFAO!

  11. David, eu propun sa faci tu o perfectionare de macar o saptamana de predat simultan, la preuniversitarul pe care insisti sa il reformezi.

    Dupa o sapatmana de predare, eventual si cu transmisie live, sa te vedem si noi, sa invatam de la marele maestru, abia atunci sa ne spui noua cum e cu perfectionarea si cu eficienta simultanului.
    In rest, sictir!

  12. nu,Dani!
    lipsește salariul de acolo și lipsesc condițiile de acolo!
    mai avem și noi prieteni profesori afară și nu suntem cretini,știm ce salarii au!

  13. Ne lipsește un ministru bun, competent și implicat.

    Mai puțin mitoman.

    Oricum 7% din milioane de elevi este enorm.

    Da, există înv simultan in multe țări dar doar in insule, vârf de munte, cătune, ghețari… și in niciun caz nu vorbim de 7% din totalul copiilor din acea țară.

    Asta uită el să spună societății.

    Soluții perfecte nu există dar există variante de lucru mixte pe care nu are cine sa le gândească pt ca el doar deschide probleme de discuție ca și cum ar fi averizor nu ministru.

    David, DEMISIA!

  14. Sa mori tu ca trainingul lipsește!!De ani de zile se lucrează și la noi la simultan dar DD s-a gândit ca lipsește ceva:trainingul!!Incredibil!!Presupun ca are câteva milioane de aruncat pe training și nu știa unde.
    Ce e în neregula cu oamenii ăștia?!?Nerușinarea de care dau dovadă,lipsa de idei sau faptul ca ne tratează pe toți ca pe retardați?!
    Mi-as fi imaginat absolut orice altceva dar ca lipsește training la ceva care se face de zeci de ani la noi ,fără trainingul lor de doi bani,nu!!!

  15. Serios?! poate atunci vine pe teren marele psiholog atatstiutor si Imi va arata ce pot sa fac intr- o clasa simultana patru in unu unde sunt 16 copii si 16 nivele de invatare. Astept cu nerabdare pentru ca vreau sa invati!

  16. Te oferi sa incerc d nule ministru?? ca prea ti se pare usor sa fii prof de primar sau gimnaziu…si,invita l si pe Ilie…sa predea inmultitea,factorul comun, metoda comparatiei… combinam cl 1 cu a 3, ,a 6 a cu a 7 a…fix cum vreu tu! si,sa stai un an! spoi, sigur te gasim la nebuni! obs: de obicei ma adresez unor necunoscuti cu d voastra. tie, nu pot sa ti spun asa, m ai dezamagit maxim, esti un psiholog mediocru… esti mediocru pt ca nu iubesti COPIII, cei pt care ar trebui sa lucrezi.

  17. A avea un ministru pentru un an întreg, în condițiile în care bugetul legal este de 6%, iar cel real este de 2-3%, este mare o nerușinare. Nu ar trebui să li să permită să fie miniștri o singură zi, o noapte, da, dar o zi, în ruptul capului, nuuuu. Cum să te împăunezi cu meritul de a fi ministru, cum să îți pui această funcție în cv, dar mai ales cum să exiști în fruntea unui sistem social elitist, când tu doar ți-ai demonstrat incompetența, lipsa de integritate, corupția? Eu sper ca acest nene să aibă numele tăiat cu linie neagră în toate istoriile ministerului educației.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Toate școlile vor fi verificate de Ministerul Educației marți, 16 aprilie, dacă au plătit contribuțiile la sănătate și pensii ale profesorilor, spune directorul economic Mihai Păunică: Sper ca în conturi disponibilul să fie cât mai aproape de zero – VIDEO

Toate școlile vor fi verificate de Ministerul Educației marți, 16 aprilie, dacă au plătit contribuțiile la sănătate și pensii ale profesorilor, spune directorul general al Direcției Economice Mihai Păunică. Acesta…
Vezi articolul

Propuneri ale directorilor și profesorilor privind Săptămâna Verde: Desfășurarea celor 5 zile pe parcursul tuturor modulelor sau la finalul anului școlar, renunțarea la program pentru școlile fără resurse necesare, comasarea cu programul „Școala Altfel” – Raport de cercetare publicat de Minister

Directorii de școli și profesorii propun o reorganizare flexibilă a programului „Săptămâna Verde” cu distribuția celor 5 zile pe module, comasarea programului „Săptămâna Verde” cu „Școala Altfel” sau chiar să…
Vezi articolul