În cazul școlilor cu puțini elevi, pe lângă finanțarea per elev, “să introducem finanțarea per formațiune de studiu”, cu efort bugetar major – Sorin Cîmpeanu

6.217 vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a spus joi seară că va susține, în cadrul discuțiilor de reformă în Educație, “o schimbare profundă a sistemului de finanțare a învățământului Preuniversitar”. Aceasta, a menționat el, presupune ca, în numele echității, școlile cu puțini elevi să primească o finanțare “per formațiune de studiu”, care să fie introdusă pe lângă finanțarea per elev folosită în prezent.

Aceasta ar presupune “un efort bugetar major”, a spus oficialul în cadrul unui interviu acordat B1 TV, afirmând că speră ca propunerea sa să aibă succes “în rândul colegilor din comitetul interministerial” care trebuie să pună în aplicare proiectul România Educată.

Sorin Cîmpeanu, la B1 TV:

  • “Voi susține – și sper să am succes în rândul colegilor din comitetul interministerial – o schimbare profundă a sistemului de finanțare a învățământului preuniversitar. Avem exclusiv finanțarea per elev, avem costul standard per elev cu cele două componente. Dacă ne gândim că în școlile din mediul rural, susținând echitatea, avem clase în care sunt 4, 5 și 6 elevi, acele clase vor beneficia de o finanțare să spunem de 4-5 ori mai mică decât o clasă cu 26 de elevi. Ceea ce, dacă suntem serioși, nu ne poate genera rezultatele pe care le așteptăm. Pentru că profesorii sunt aceiași, trebuie să predea același lucru, au aceleași salarii, or finanțarea e de 4-5 ori mai mică. Pe lângă finanțarea per elev, să introducem în aceste situații speciale finanțarea per formațiune de studiu. Sigur, aceasta va însemna un efort bugetar major.”

Ministrul menționase această intenție de a schimba modelul de finanțare a școlilor, prin viitoarea Lege a Educației, și în cadrul conferinței de presă pe care a susținut-o marți

Foto: © Vadreams | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


11 comentarii
  1. Doamne, ce răi sunteți, și între voi, ca cainii.Nu cumva sa ia bani și cei de la tara. Profesorii de la tara merita sa aibă si salarii chiar mai mari decât cei de la oraș fiindcă ei chiar pun suflet ptr fiecare elev în parte, se ocupa de toți elevii și toți cei prezenți vin de dragul atmosferei frumoase din clasa.Cei care predau la oraș, de multe ori nici nu cunosc elevii după nume, decât dacă ii citește din catalog. La oraș: ora sa treacă, lucram cu câțiva cu care ne e mai ușor și restul praf de mama lor, ii așteptăm la meditații.Nu interesează pe nimeni de nimeni de multe ori copii sunt abuzați de alți copii,sunt umiliți, jigniti, bătuți și în ultima instanta chiar ajung acasă cu oase rupte. Pe cadre le doare în dos. Nu răspunde nimeni de nimic. Haosul sa curgă meditațiile sa vina:100ron o ora jumate de meditație la romana, de exemplu. Ăștia sunt orășenii.Sa fiu Câmpeanu nu le-aș da nici o taxa per capita,de 7110 RON cat e acum per elev anual, ca nu merita nimic.Decat celor din mediul rural care chiar se ocupa de copii.

    1. @100 de Ron,fiți atent/ă aici.
      Așa se întâmplă și la mine în școală.
      Deci din clasa 2-a până acum când intru in a opta,bai nimic,da nimic,trecea ora degeaba și profesorii,ori ne făceau prosti,ori leneși,da lucrau numa cu 2 elevi. Bai frate,țin minte inca de atunci când eram în clasele primare,că numa cu aia 2 lucra,și restul nu știau nimic. Sau în anul 2019-2020,când eram în clasa 6-a in primul semestru,nu exista ora de geografie in care sa nu lucreze numai cu aia din față,iar restul care nu știau le punea nota 2 fix ca și mine,bai deci lucra 30 de minute din ora numai cu aia,și trecea ora degeaba,noi deja ne plictiseam și stăteam pe telefoane,daca nu am făcut vro 700 de nivele de fun Race 3d din toamna până în februarie și 10 martie când s-a declarat starea de urgență,noi așteptăm că ea să predea,da stătea care juma de ora numa cu aia care știu,mai ne asculta și pe restul,dar ne cam punea 2,și în restul de 20 de minute rămase,nici nu mai avea ce sa predea,sau daca preda ceva,scriam numa 20 de minute după dictare și după tablă și cam atât.
      In semestrul 2 la fel,la mate ne dădea numa cu capu de tabla,me făcea prosti,și lucra numa cu cei 2 elevi din față, restul le punea nota 2,chiar și din motive fara sens. Da deci în semestrul 2 Online când am început noi,cam tot așa,plictisitor,necoerent,niciun efort depus,noi toți copiam de pe net,și cam atât,iar înainte să ne vedem pe online cu camere și microfoane,profa de romana ne dădea texte întregi pe watsapp de teorie,o grămadă,și după statea toată luna aprilie 2020,recapitulând și explicând ce ne-a trimis noua in martie sa scriem,tot celor 2 elevi,chiar daca mai raspundeam(am consumat o jumate de caiet studențesc),iar majoritatea ni se încheiau mediile,cu notele din semestrul trecut. Anul 2020-2021 tot online,și lucra doar cu un elev,care a venit de la alta scoala,iar tot anul numai cu el au lucrat,ăla numai lasă pe nimeni sa răspundă,se baga numa el, profesorii acceptau situația,iar în toți anii aceștia școlari,numai un lucru nu s-a schimbat deloc:
      La fiecare sfârșit de semestru,sau de an scolar,ne întrebau pe restul,deoarece aveam nevoie de note,că majoritatea abia dacă aveau o nota,sau nici o nota,și evident că răspunsul a fost tăcerea,când eram ascultati. In iunie 2021,când încă era școală,profa de mate ne amenință,că nu trecem clasa,că nebunii,că tralala,ca totdeauna,că rugati-va sa fie online anul viitor că e jalea pământului,și jale cu J mare. Degeaba Sorinel a extins școala până pe 25 iunie din cauza vacanței forțate pe care a dat-o,pt că nimeni nu mai învăța,și toți erau cu gândul la vacanta. Și da,ce sa zic,s-a resimțit cum a trecut așa de repede vacanta,și ați văzut că ministrul asta da niste decizii cum ar fii vacanta asta de o lună,iar după tot noi să plătim cu vacanta de vara mai scurta,că in iunie,profesorii doar sa mimeze recapitularea materiei care nu au predat-o cum trebuie,nici la recapitularea recapitularii,rererecapitularii de dinainte,și nici la rerererecapitularea de mai înainte de asta.Poate la unii dintre voi,a fost mai bine,poate ați fost mai norocoși decât mine,dar eu am avut acest ghinion.Asta este povestea mea,din școală me infecta,și penala,că dacă vă povestesc,cum se ia titularizarea,cubi suma buna de bani acolo așa frumos că sa fie sanki așa la mișto,iar in clasa cealaltă(colegii noștri) doar pe bani trec clasa. Da,și profesorii ne-au scos niste note din burta,proaste,bune,și cam atât,iar elevului aceluia,numai 10 pe linie. Asta e povestea ghinionului pe care l-am avut eu,și clasa mea.Toata admiratia pt profesorii de la tara,din mediul rural,și să ne auzim numai de bine.

  2. Finantarea ,,per capita” este o gogoașă politică.

    Profesorii cu 30-35 elevi în clasa( mediul urban) asigură finanțarea prin redistribuire pt scolile unde banii sunt insuficienti.(de obicei cele din mediul rural)

    Din păcate fara a fi vreo răutate, nu e corect ca un profesor din mediul ,,rural” ( comună la 5 km de primul oraș), care predă la 15 elevi sa aibă salariul mai mare ca cel cu 35 de elevi, primind acel spor de rural.

      1. Confundați planurile.
        Era vorba de corectitudine nu de starea de bine.(nu putem amesteca toate cadrele din mediul rural( zone izolate, navetiști, etc.) cu cei care au efectiv domiciliul acolo.
        P S
        Stiti ca ,,schimbul” de posturi se face de obicei cu 2 ani înainte de pensionare.
        Dezinteresat (sic)

    1. Ia bate tu noroaiele ca mine pe jos 6 km cu zapada iarna pana la brau si vin in locul tau. Mi-am distrus sanatatea in ruralul fantastic despre care vorbesti. Tu stii ca in ruralul lui peste in cadrul aceleiasi comune daca ai acolo domiciliul si te deplasezi intre sate(ca deh, in ruralul fantastic nu ne punem fundul in masina si ne remorcam dim. si seara in aceeasi/din aceasi scoala), stii ca nu primesti naveta intre sate? Stii ca daca esti intr-o comuna cu 7 sate rasfirate de munte la distanta de 8-10 km intre ele te duci pe jos? Ca inca nu am vazut chartere intre sate de munte. Noroaie, zapezi, animaluri de toate felurile, zeci de kilometri, 8 perechi de incaltari distruse in 5 luni, sanatate ruinata, vanturi, friguri etc. Hai sa facem schimb!

      1. Tot ce ați spus este din păcate perfect adevărat. Am trecut si eu timp de 7 ani prin aceasta experienta.

  3. Trebuie interzis transferul de fonduri de la o școală care are bani la una care nu are, altfel nu văd rostul finanțării per elev.

    1. Nu discut corectitudinea acestei legi. Din păcate in momentul actual, acest transfer de fonduri este singura șansă pentru ca profesorii care predau in școlile izolate cu putini elevi sa-si poată lua salariul. In plus, sa nu uitam totuși ca școlile cu multi elevi si care primesc deci mai multi bani, nu au voie sa utilizeze banii rămași din fondurile primite pentru plata salariilor, in alte scopuri. Ele trebuie sa returneze banii rămași după plata salariilor pana la sfârșitul anului. In aceste condiții, pentru ca banii sa nu fie pierduți, mai bine sunt transferați la școlile cu putini elevi, pentru ca si profesorii de acolo să-și poată lua salariul.

  4. Cred ca domnul ministru e rupt de realitate.Toti profesorii si invatatorii , indiferent de numarul copiilor din clasa primesc acelasi salariu , ba mai mult cei in mediul rural pimesc in continuare sporul de zona si sporul de simultan , chiar daca au 4 , 5 ,6 elevi in clasa , iar de administratea scolii se ocupa primariile , care , la tara , unele au creat conditii mai bune decat la oras.Nu aici sta cresterea calitatii invatamantului .Tocmai daca s ar gandi la crearea unor campusuri bine dotate , cu profesori stabili si bine pregatiti ar rezolva mult mai mult in ceea ce priveste invatamantul rural.

    1. Zic sa mergi la acele conditii superbe din rural, sa te scapi pe tine pana ajungi la WC-ul turcesc din fundul curtii si inca o data pana ajungi inapoi in clasa. In cele 5 minute alocate pentru asa ceva. Undeva…asa…prin inceput de decembrie cand sunt niste coduri de viscol.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

De ce este blocată orice creștere organică a finanțării educației? Consiliul pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar are în componență 11 inspectori și oameni din minister din 21 de membri, susține CNE

„Activitatea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (CNFIP) a fost, din 2011 până acum, pur decorativă”, susține Consiliul Național al Elevilor, for care este reprezentant în CNFIP și care solicită…
Vezi articolul

Proiectul SuperTeach este susținut de Telekom Romania

VIDEO Adrian Timofti, directorul Liceului Varlaam din Iași: Cred că școala are niște super-puteri pe care încă nu a învățat să le folosească / Pentru școala online “ar fi mai simplu să vedem obiectivele elevilor de acasă, cum învață ei mai bine și să venim cu altceva decât un spectacol la care ei să privească”

Cred că școala are niște super-puteri pe care încă nu a învățat să le folosească, spune Adrian Timofti, directorul Liceului Varlaam din Iași, în cadrul conferinței hibrid SuperTeach, “Învățarea și…
Vezi articolul

Fetiță de 13 ani, fără boli și nevaccinată, moartă de Covid / Medicul Mihai Craiu: Nu există un risc suplimentar la copii față de adulți, ba din contră. Nu trebuie să facem dintr-un caz singular, despre care nu știm totul, o știre de panică

O fetiță de 13 ani din Bacău, fără comorbidități și nevaccinată, a murit de Covid, potrivit Grupului de Comunicare Strategică (GCS). Ea se numără printre cei 365 de pacienți cu…
Vezi articolul

VIDEO Funeriu: Dacă am fi mers până la capăt cu această luptă împotriva plagiatelor, am fi decapitat toate instituţiile de forţă ale României / Eu astăzi cred că a devenit o problemă de siguranţă naţională

Fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, cel care a început demersurile pentru descoperirea tezelor academice plagiate, susţine că dacă demersul început în urmă cu aproximativ un deceniu ar fi fost…
Vezi articolul