Învățarea limbii române de către elevii maghiari trebuie luată mai în serios de către Ministrul Educației, potrivit Președintelui Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba

1.022 de vizualizări
Sursă foto: borbolycsaba.ro / Facebook.com
Învățarea limbii române de către elevii maghiari trebuie luată mai în serios de către Ministrul Educației, potrivit Preşedintelui Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba. Acesta s-a declarat nemulţumit, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, de rezultatele obţinute de elevii maghiari din judeţ la proba de limba română a Evaluării Naţionale şi a examenului de Bacalaureat, conform Agerpres.

“Se vede foarte clar că într-un judeţ unde marea majoritatea a copiilor nu sunt de limba maternă, comunicarea în limba română trebuie să fie învăţată separat. Până când copiii maghiari nu învaţă să vorbească şi să scrie în limba română, ci numai memorează subiecte şi din memorie redau, până atunci şansele la bacalaureat pentru copiii maghiari sunt mici (…) Noi, de ani de zile lucrăm cu această problematică, din păcate nu avem susţinere câteodată nici din întreg mediul politic (…) dar eu văd că altă soluţie nu este şi va trebui să fie luată mult mai serios şi din partea Ministerului Educaţiei învăţarea limbii române”, a declarat Borboly Csaba.

Acesta a spus că instituţia pe care o conduce se ocupă de mai mult timp cu această chestiune, a derulat programe, a susţinut Inspectoratul Şcolar şi primăriile, dar atribuţiile îi sunt limitate.

Programe de formare pentru uniformizarea competențelor de predare a limbii române

Șeful comisiei de învăţământ din Consiliul Judeţean Harghita, Ferencz Salamon Alpar, care conduce şi Casa Corpului Didactic şi a ocupat în trecut funcţia de inspector şcolar general, este de părere că trebuie organizate programe de formare pentru uniformizarea competenţelor de predare a limbii române ca limbă nematernă a cadrelor didactice de la şcolile maghiare.

El a mai completat că “După aceea, vine dezvoltarea unor materiale auxiliare, eventual alte manuale care se axează pe predarea limbii (române – n. red.) ca limbă nematernă, diferite programe digitale”.

Ferencz Salamon Alpar a precizat că se lucrează la un proiect naţional de dezvoltare a unor programe de formare a educatorilor, învăţătorilor şi cadrelor didactice, în ceea ce priveşte predarea limbii române.

“La iniţiativa domnului secretar de stat Kallos Zoltan, lucrăm la un proiect naţional în ceea ce priveşte învăţământul în limbile minorităţilor naţionale, la limba română, în care vor fi implicate universităţi, case ale corpului didactic şi dorim să dezvoltăm programe de formare pentru dezvoltarea competenţelor lingvistice şi de predare a limbii atât la educatoare, cât şi la învăţători şi la profesorii din ciclul gimnazial şi liceal”, a arătat Ferencz Salamon Alpar.

Inspectorul şcolar general Demeter Levente a menționat că rezultatele la proba de limbă română de la Evaluarea Naţională sunt într-o uşoară creştere, de la 50,84% anul trecut, la 55,51% în acest an, dar speră la o creştere mai mare.

În privința rezultatelor de la examenul de Bacalaureat, procentul de promovare la Limba română este de 59,37%, faţă de 60,44% anul trecut. Acest procent se poate schimba, deoarece peste jumătate din lucrările a căror notă a fost contestată sunt la Limba şi literatura română.

Sursă foto: borbolycsaba.ro / Facebook.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Proiect pilot în școlile „identificate ca fiind cele mai predispuse consumului de droguri”, anunțat de Sorin Cîmpeanu după cazul de la Școala Centrală din București / Ministrul Educației spune că va da un ordin comun cu miniștrii Sănătății și Internelor pentru combaterea consumului de droguri în școli

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat luni, într-o conferință de presă, după o întâlnire la sediul instituției pe care o conduce cu toți inspectorii școlari din țară că “săptămâna viitoare…
Vezi articolul

Sorin Ion, Ministerul Educației: Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și-a cam pierdut sensul. În fiecare an, în mediul educațional, aud „admiterea era bună, că noi am dat admitere pe vremea noastră“

Secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion a spus în comisia de învățământ din Senat, vineri, că Evaluarea Națională și-a pierdut din sens și asta a dus la “derapaje…
Vezi articolul

Programul lapte și fructe în școli 2023-2024, pus în consultare din februarie, de Ministerul Agriculturii, pentru ca elevii să primească produsele din prima zi de școală, în septembrie, după ce în anul trecut întârzierile au fost de luni de zile

Ministerul Agriculturii a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță prin care să alinieze unele modificări ale legislației europene, la cea românească, ceea ce ar permite ca Programul pentru…
Vezi articolul

DOCUMENT “Instrucțiuni” suplimentare pentru aplicarea noilor reguli în scenariul roșu, transmise școlilor: Pot veni fizic la școală doar 15 elevi dintr-o clasă de-a VIII-a și 17 de-a XII-a, profesională/postliceală an terminal. Ceilalți elevi din aceste clase sunt obligați să participe la cursurile online

Pot veni fizic la școală doar 15 elevi dintr-o clasă de-a VIII-a și 17 de-a XII-a, profesională/postliceală an terminal, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro, cu “instrucțiuni” suplimentare pentru aplicarea…
Vezi articolul