Iohannis le solicită rectorilor să susțină schimbarea procedurilor de recunoaștere a diplomelor: Se vor organiza universități europene sub formă de consorții

242 de vizualizări
Iohannis
Universitățile trebuie să scape de birocrație, să își adapteze curricula și să schimbe procedurile de recunoaștere a diplomelor din străinătate, pentru a beneficia de noile politici universitare europene, a atras atenția Klaus Iohannis. Prezent la prima reuniune din acest an a Consiliului Rectorilor, președintele a declarat că este nevoie de “proceduri rapide de recunoaștere a diplomelor și de politici de atragere a talentului”, adăugând că “este în interesul universităților să militeze pentru astfel de schimbări”.

„Anul trecut, în cadrul Consiliului European de la Göteborg, s-au pus bazele unor schimbări potențial revoluționare ale modului în care funcționează învățământul superior din Europa. Între altele, se vor organiza universități europene sub formă de consorții și vor crește fondurile alocate pentru mobilitatea studenților și a cadrelor didactice. Toate aceste oportunități necesită o adaptare rapidă. Sunt esențiale debirocratizarea, existența unui personal administrativ calificat și adaptarea curriculară. Adaptarea presupune și proceduri rapide de recunoaștere a diplomelor și politici de atragere a talentului. Este în interesul universităților să militeze pentru astfel de schimbări„, a declarat Iohannis.

Pe fondul declinului demografic, numărul studenților a scăzut, lucru cu atât mai îngrijorător cu cât ponderea tinerilor care ajung să finalizeze studiile universitare ne plasează pe ultima poziție din Uniunea Europeană.
Nevoia de specialiști a economiei românești nu este acoperită adecvat în clipa de față de absolvenți și nu există o evidență clară a inserției acestora pe piața muncii„, a atras atenția președintele.

Liderul de la Cotroceni a precizat că, “Într-o măsură chiar mai mare decât educația, activitatea de cercetare, un veritabil catalizator pentru dezvoltarea economică și un garant al competitivității României, se realizează din ce în ce mai mult datorită consorțiilor și colaborărilor internaționale. Universitățile trebuie, așadar, să își axeze eforturile pe dezvoltarea unor centre de cercetare bine finanțate și cu personal calificat, cu recunoaștere internațională și care să atragă talente din întreaga lume. În acest demers, le-ar fi extrem de util dacă ar beneficia de finanțare adecvată și de un cadru legislativ mai puțin birocratic, care să asigure un mediu cu adevărat competitiv în alocarea de fonduri și care să clarifice rolul fiecărui tip de entitate de cercetare – universitate, institut de cercetare sau companie. Acestea nu sunt nici pe departe niște cerințe ieșite din comun, ci, dimpotrivă, sunt necesare pentru ca educația superioară din România să se alinieze celei europene.”.

  • Amintim că proiectul fanion de cercetare din România, Laserul de la Măgurele, suferă cele mai vizibile efecte ale unei proceduri greoaie de recunoaștere și echivalare a studiilor din afară. Directorul ELI-NP, Nicolae Zamfir, a cerut public în dese rânduri schimbarea procedurilor, după ce a fost pus în imposibilitatea de a aduce în cel mai mare proiect de cercetare pe laseri din lume cercetători din SUA, din țări asiatice sau sud-americane.

Iohannis a recuperat în discurs faptul că atât Ministerul Educației, cât și Ministerul Cercetării sunt fără miniștri plini într-un moment simbolic pentru învățământ, după ce în discursul de la deschiderea anului universitar nu a făcut nicio referire critică concretă la situația învățământului superior.

Chiar dacă la Centenar am început anul universitar cu provizorate atât la Ministerul Educației, cât și la Ministerul Cercetării, sunt convins că sunteți printre cei care vă doriți stabilitate, coerență și viziune în perioada următoare„, le-a transmis Klaus Iohannis rectorilor.

Președintele a atras atenția că în universități „se formează cadrele didactice din educația preuniversitară, iar calitatea acestor programe are un impact decisiv asupra performanței elevilor noștri. Orice reformă a carierei didactice va trebui să implice universitățile, care, la rândul lor, trebuie să își adapteze programele de formare. Propunerile de reformă curriculară, organizarea examenelor și realizarea materialelor didactice depind și ele de implicarea mediului universitar, mediu care poate facilita crearea unei punți între nevoile sistemului și ultimele inovații sau tendințe pe plan european sau global„.

Iohannis nu a făcut, însă, nicio referire concretă la masteratul didactic prevăzut de Legea educației încă de acum 7 ani, rută de formare didactică în concordanță cu cea promovată de statele cu rezultate bune la PISA, dar ignorat atât de universități, cât și de miniștrii educației din 2012 până în prezent.

În finalul discursului, Iohannis a amintit de proiectul România educată, fără a rosti nici de această dată un termen clar la care va prezenta concluziile demersului. „Consiliul Național al Rectorilor a fost un partener de nădejde în acest demers și vă mulțumesc pe această cale! Vom lansa, în curând, rezultatele proiectului, așa că vă invit, stimați rectori, să ne oferiți în continuare opiniile dumneavoastră pe marginea documentelor elaborate„, a afirmat președintele.

Citește aici discursul integral al președintelui Klaus Iohannis

Sursa: Facebook


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
conducătorii de doctorate

Lista universităților care nu au introdus datele despre conducătorii de doctorate în registrul matricol unic, deși erau obligate să facă asta din 2016. Printre ele, Politehnica, Universitatea București, Medicina, Babeș-Bolyai, ASE, Academia de Poliție, Academia Română

Ministerul Educației a publicat lista celor 22 de universități care nu au introdus până acum datele despre conducătorii de doctorate pentru niciun doctorand în Registrul Matricol Unic, potrivit unui comunicat…
Vezi articolul

Activități anti-bullying, de sprijin pentru reintegrare și de susținere pentru studenții din medii dezavantajate – printre noile atribuții de combatere abandonului universitar, propuse pentru Centrele de consiliere și orientare în carieră – proiect de metodologie

O serie de activități menite să combată abandon ul universitar vor intra în atribuțiile centrelor de consiliere și orientare în carieră (CCOC) din cadrul instituțiilor de învățământ superior – de…
Vezi articolul

Google, LinkedIn și celelalte mari platforme digitale – îndemnate să ia măsuri pentru a combate frauda academică. Apelul unei rețele internaționale din care face parte și ARACIS, agenția responsabilă cu asigurarea calității în universitățile românești

Rețelele de socializare și marile platforme de tehnologie sunt îndemnate să ia atitudine împotriva fraudei academice, printr-un apel al unei mari rețele internaționale ce reunește agenții responsabile cu standardele de…
Vezi articolul

Fostul rector Puiu Lucian Georgescu, un fost președinte al Senatului și un membru corespondent al Academiei – printre cei 36 de profesori care nu mai pot fi titulari la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, după depășirea vârstei legale de pensionare

Consiliul de Administrație al Universității „Dunărea de Jos” din Galați, condus de rectorul Marian Barbu, a decis săptămâna aceasta să nu mențină calitatea de titular pentru 36 de cadre didactice…
Vezi articolul

De ce a renunțat Facultatea de Limbi Străine la proiectul de licență? Consiliul facultății l-a „considerat în momentul de față irelevant”, a contat și că au existat lucrări plagiate la finalul ultimului an – decanul Laura Sitaru / Peste 180 de semnatari pentru scrisoarea deschisă împotriva eliminării lucrării de licență

Proiectul de licență a fost eliminat din procesul de finalizare a studiilor universitare la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine (FLLS) a Universității din București pentru că a fost considerat…
Vezi articolul