ISJ Brașov: Avem minus 310 norme, însă doar 10 profesori au fost obligaţi să intre în restrângere, iar 35 să aibă completare de norme / Concursul pentru suplinitori nu se mai organizează pe judeţ, ci direct în şcoli, pe posturi incomplete

1.394 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
În județul Brașov au fost reduse peste 300 de norme, după aplicarea legii Bolojan, iar „10 profesori au fost obligaţi să intre în restrângere și 35 să aibă completare de norme”, a afirmat inspectoarea şcolară generală adjunctă a Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Braşov, Ştefania Molnar, potrivit Bună Ziua Brașov. Concursul pentru suplinitori nu va mai fi organizat la nivel județean, ci direct în școlile care mai au catedre sau posturi rămase vacante, însă acestea „nu sunt posturi complete”, a mai declarat inspectoarea.

„Am făcut o comparaţie faţă de situaţia normelor până la aplicarea legii 141. Avem o reducere de 310 norme, deci colegii şi-au îndestulat orele de la 18 la 20, am comprimat, avem minus 310 norme şi, cu toate acestea, doar 10 colegi au fost obligaţi să intre în restrângere, iar 35 să aibă completare de norme. Asta înseamnă că sistemul de învăţământ a avut destule ore ca să acopere creşterea de la 18 la 20. Nu există persoane care să piardă locul de muncă”, a declarat Ştefania Molnar, potrivit sursei menționate.

„Posturi libere există la fizică, cele mai multe, biologie, au început să existe la matematică în ultima vreme, câteva ore la chimie, la ştiinţele exacte. Ore există la disciplinele de specialitate, la minorităţi. Vorbim de limba maghiară, limba germană”, a mai spus ea.

Concursul pentru suplinitori, organizat de regulă la nivel judeţean la începutul lunii septembrie, va avea acum loc la nivelul fiecărei şcoli care mai are posturi rămase vacante, după derularea tuturor etapelor de repartizare, însă acestea sunt posturi incomplete:

„Atenţie, nu sunt posturi complete – două ore, trei ore, patru ore, cinci ore. Cu ziua de azi (vineri – n.r.) se încheie ciclul de şedinţe publice, pe calendarul de mobilitate, se actualizează posturile şi, începând de noaptea asta, de mâine dimineaţă, cadrele didactice vor vedea la ce unitate şcolară a mai rămas liber”, a mai declarat inspectoarea şcolară generală adjunctă.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Inspectorul școlar general al ISJ Botoșani, Bogdan Suruciuc: Toți profesorii titulari din județ au cele 20 de ore, după creșterea normei / Pentru suplinitori nu s-a mai organizat concurs / Se anunță proteste, înțeleg nemulțumirile, dar să nu uităm că orice lipsă de la catedră este un gol în educația copiilor


5 comments
  1. Nu există persoane care să piardă locul de muncă”, a declarat Ştefania Molnar

    Eu cred ca minte prin omisiune ca si cum angajații sunt doar titulari.

    Nu ne spune câți suplinitori si-au pierdut catedrele întregi sau fracțiuni de jumătate de normă.

    1. Asta ai înțeles ?

      Cel putin 10.000 de profesori au fost disponibilizați.

      Suplinitori dar calificați.

      Orele lor au fost date in plus titularilor dar unii vor preda discipline pt care nu sunt calificați.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației nu a scos încă la licitație, la doi ani de la lansare, Catalogul electronic, proiect pe fonduri europene în valoare de 49 milioane euro. Cîmpeanu: Este un semnal de alarmă major pentru sumele pe care le avem la dispoziție prin PNRR

Catalogul electronic reprezintă „un alt proiect pe care n-am avut capacitatea să-l gestionăm cum se cuvine” și lucrul acesta „este un semnal de alarmă major pentru sumele pe care le…
Vezi articolul