Kelemen Hunor: La legile educației nu ar trebui să avem amendamente, nici noi, nici colegii din coaliție, în Parlament. Eu de la bun început am spus să trecem legea prin asumare, cum am făcut în 2011 cu legea lui Funeriu, dar nu au fost de acord colegii

358 de vizualizări
Ședința de guvern, la Palatul Victoria din București, miercuri 11 ianuarie 2023. Inquam Photos / George Călin
Vicepremierul Kelemen Hunor a spus că “UDMR nu are amendamente la legile Educației și nici colegii de coaliție nu ar trebui să aibă în Parlament”. Proiectele legilor Educației se află acum în proces de avizare interministerială și urmează să ajungă în Parlament pentru procedura legislativă. Invitat la TVR Info, vicepremierul a amintit că el a propus ca legile Educației să treacă prin asumarea răspunderii, la fel cum s-a întâmplat și cu legea Funeriu din 2011. Referitor la admiterea la liceu pentru 60% dintre locuri pentru liceele care au concurență, Kelemen Hunor spune că “nu poți să găsești o soluție cu care toți profesorii, toți părinții și toți copiii vor fi de acord, plus sindicatele”.
  • Cele două proiecte de legi ale educației, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, ar trebui aprobate în Guvern până pe 23 martie – termen dat de premierul Ciucă. Proiectele au intrat în circuit de avizare la nivelul guvernului

Vicepremierul Kelemen Hunor a spus marți seară referitor la legile educației că “UDMR nu are amendamente la proiectele legilor și nici colegii de coaliție, dar totuși, dacă există o înțelegere în coaliție, atunci putem gestiona toate amendamentele“. Kelemen Hunor a mai amintit că el a propus ca legile să fie trecute prin asumarea răspunderii, la fel cum s-a întâmplat cu legea Funeriu în 2011, “o lege de altfel foarte bună în acea vreme,” a spus Hunor.

“Am avut și eu câteva observații pe circuitul de avizare, dar noi am avut mai multe întâlniri cu doamna ministru și cu specialiștii. După aceea, am avut întâlniri și în coaliție, unde ne-a prezentat doamna ministru. Au rămas câteva chestiuni în suspensie sau să mai discutăm, dar sunt detalii minore, până când nu văd eu forma finală, mi-e greu să intru în această discuție. Nu avem de gând, dacă lucrurile merg bine în Parlament, nu ar trebui să avem amendamente, nici noi, nici colegii din coaliție, amendamente esențiale, fiindcă atunci din această lege nu o să iasă nimic bun, fiindcă într-un astfel de proiect complicat, dacă schimbi ceva, trebuie să vezi ce consecințe are în altă parte. Dacă nu armonizezi textul de la un cap până la celălalt, s-ar putea cu cea mai bună intenție, să greșești, să faci o pagubă. Deci, dacă lucrurile merg bine atunci, în Parlament, noi nu ar trebui să avem amendamente esențiale.

E o altă discuție dacă în legislația secundară când trebuie să pună în aplicare această lege, cum vor arăta nuanțele, cum vor arăta lucrurile, mai ales curricula, e o altă discuție. Dar discuția trebuie purtată după ce legea este aprobată, așa că trebuie să așteptăm să treacă pe circuitul de avizare în Parlament. E greu să-i oprești pe unii parlamentari să nu aibă amendamente, dar dacă există o înțelegere în coaliție, atunci putem gestiona toate amendamentele. Eu, de la bun început am spus că și nu am avut câștig de cauză, să încercăm cu asumarea prin asumare, cum am făcut și în 2011 cu legea lui Daniel Funeriu, o lege de altfel foarte bună în acea vreme. Și atunci chiar s-a lucrat non-de mult, dar colegii mei n-au fost de acord cu asumarea. Și atunci vom intra în dezbatere parlamentară”.

Referitor la prevederea din proiectele legilor privind admiterea la liceu pentru 60% dintre locuri pentru liceele care au concurență, Kelemen Hunor spune că “nu poți să găsești o soluție cu care toți profesorii, toți părinții și toți copiii vor fi de acord, plus sindicatele”.

“Dacă învățământul este obligatoriu până în clasa a XII-a, atunci, oricum fiecare trebuie să ajungă în liceu. Dar aici, vedeți, nu se poate găsi o soluție cu care toată lumea va fi de acord, indiferent de unde e și cu examenul sau fără examen, să lucreze calculatorul și să se țină cont de examenul de capacitate și de nu știu ce note. Nu poți să găsești o soluție cu care toți profesorii, toți părinții și toți copiii vor fi de acord, plus sindicatele”.

Amintim că cele două proiecte de legi ale educației, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, ar trebui aprobate în Guvern până la data de 23 martie, a anunțat premierul României, Nicolae Ciucă, la începutul unei ședinței de Guvern din 9 martie, în care au fost prezentate proiectele în primă lectură și au intrat în circuitul de avizare la nivelul ministerelor. Apoi vor intra în Parlament pentru dezbateri.

Citește și:
VIDEO și TEXT INTEGRAL Ligia Deca: Mă aștept ca sprijinul Coaliției pentru legile educației să fie evident și în dezbaterea parlamentară. Dacă legile sunt adoptate până la finalul acestui an școlar, ele intră în vigoare începând din toamnă / Despre modificarea admiterii la liceu: În parlament se pot aduce îmbunătățiri
PSD organizează propriile consultări publice pe proiectele legilor Educației elaborate de ministra Ligia Deca, dezbateri anunțate până la finalul lui martie. Salarizarea profesorilor și generalizarea programului masă caldă, printre țintele social-democraților

1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Romanul „Night Watch” al scriitoarei Jayne Anne Phillips, despre povestea de supraviețuire a unei mame și a fiicei sale după Războiul Civil American – câștigătorul premiului Pulitzer 2024 pentru ficțiune

Romanul „Night Watch” al scriitoarei Jayne Anne Phillips din Statele Unite, despre întâmplările unei mame cu fiica sa în perioada imediat de după Războiul Civil American, este câștigătorul premiului Pulitzer…
Vezi articolul