Laboratorul în care formulele matematice se țin în mâini și unde profesorii transforma anatomia în prototip / Proiectul Qub, de la Centrul Cultural Clujean, numără deja peste 22.000 de elevi care au experimentat zeci de feluri în care ideile se imprimă 3D, se văd la microscop sau se pun în mișcare (P)

693 de vizualizări
Cum înveți mai ușor, de exemplu, Legea lui Pascal și Legea lui Arhimede? Construind mecanisme hidraulice capabile să îndeplinească diverse sarcini de ridicare și mișcare. Dar cum înțelegi lumea microscopică? Folosind microscoape optice și stereolupe, pentru a face vizibil universul invizibil ochiului, de la amprente și cristale, până la ceapă roșie, polen, soluri și apă. Și cum faci ca anatomia să fie atrăgătoare chiar și pentru elevii care nu vor să urmeze Medicina? Învățându-i, de exemplu, cum să construiască o mână bionică.

Sunt doar câteva moduri prin care Qub, un proiect dezvoltat de Centrul Cultural Clujean și susținut de Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, abordează, interdisciplinar și practic, subiecte care se regăsesc în programa școlară prin atelierele gratuite pe care le oferă școlilor. În ultimii doi ani, aproximativ 22000 de elevi din școlile din Cluj-Napoca și din județ au experimentat învățarea practică la Qub.

Special gândite pentru a le oferi elevilor oportunitatea de a înțelege și aprofunda noțiunile teoretice învățate la școală, programele Qub completează curriculumul cu experiențe interactive, într-un spațiu-laborator unic în România. Științele exacte, arta, ingineria, construcțiile sunt doar câteva dintre domeniile pe care Qub le “mixează” pentru a face teoria digerabilă, dar și pentru a-i ajuta pe elevi să înțeleagă realitatea din perspective inedite. 

“Este încântător să vezi cum interacțiunea cu un spațiu diferit și faptul că sunt provocați să experimenteze și să creeze proiecte mută interesul elevilor de la smartphone la învățare. La atelierele noastre, ei trebuie să creeze ceva într-un timp scurt, să colaboreze cu colegii, să gândească critic și să găsească soluții. Le spunem mereu că pot pune în aplicare orice idee și că au voie să greșească, ceea ce poate fi surprinzător pentru mulți dintre ei, dar apoi îi vedem cum prind aripi”, spune Miruna Amza, managerul Qub. 

Și pentru profesori este o experiență benefică, pentru că descoperă metode noi de învățare și predare. De exemplu, la atelierul „Bazele micro:bit”, profesorii au învățat cum pot crea lecții interactive cu ajutorul programării simple, care să-i mențină pe elevi atenți și curioși la ore. În cadrul atelierului de well-being, alți profesori au învățat cum să își recunoască emoțiile și să se reconecteze cu ei înșiși cu ajutorul artei.

Dincolo de activitățile propriu-zise și de modul în care sunt susținute atelierele, un rol important îl joacă spațiul Qub. Cu un design care îmbină principii de ergonomie în învățare (de exemplu, șezut dinamic și iluminare eficientă), spațiul are o zonă de laborator, dotată cu microscoape și alte instrumente de observare și analiză, precum și o zonă pentru prototipare și inovare, echipată cu imprimantă 3D, mașină de  tăiat cu laser, unelte și materiale necesare pentru fabricare. De-a lungul anului școlar, acest spațiu a găzduit ateliere și cluburi despre spații inteligente, matematică vizuală, prototipare, artbots, design thinking etc.

Un exemplu de utilizare creativă a spațiului Qub este Clubul de Matematică Vizuală, coordonat de profesoara de matematică Ariana Văcărețu, de la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca. În cadrul acestui club, elevii au dat viață conceptelor matematice, creând obiecte 3D și instalații interactive. Astfel, teoremele complicate devin tangibile și captivante pentru elevi.

“Punctul de plecare al atelierelor Matematica este (și) vizibilă a fost constatarea că elevii au dificultăți în înțelegerea conceptelor matematice. Am fost convinsă că, dacă elevii sunt puși în situația de a crea obiecte reale, cu ajutorul cărora să prezinte concepte sau idei matematice, atunci vor înțelege mult mai bine conceptele respective, pentru că abstractul devine real. În timpul primului atelier, am lansat sarcina: <<alegeți un concept matematic (de ex. radian, secțiuni conice, cerc trigonometric, funcție, număr, triunghiul lui Pascal etc.), proiectați și realizați un obiect care să ilustreze conceptul respectiv>>”, a explicat Ariana Văcărețu, profesoară de matematică la Colegul Național Emil Racoviță din Cluj-Napoca. 

Cinci luni târziu, elevii își prezentau prototipurile și procesul de lucru, explicând concepte și idei matematice cu ajutorul obiectelor pe care le-au realizat. “Seria de ateliere Visible Maths a sprijinit elevii în înțelegerea conceptelor matematice, le-a dezvoltat creativitatea și abilitățile lor de rezolvare a problemelor, și a făcut ca matematica să prindă viață pentru elevi”, a mai spus Ariana Văcărețu.

Arta este o componentă importantă la Centrul Cultural Clujean, de aceea în curricula Qub s-au regăsit ateliere precum HAZora (sunete și jocuri), Cartografii afective, susținut de ArtiViStory Collective de la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca (UAD), Ora de muzică și mișcare cu dirijoarea Dalma Toadere sau Teatru și improvizație cu Orsolya Gál.

Pentru anul școlar în curs, Qub a creat și o serie de cluburi pentru elevii de gimnaziu și liceu. Unul dintre cluburile de mare interes este Clubul de prototipare, coordonat de inventatorul și fondator Control3D.ro, Eugen Guțiu. Aici, elevii își pot dezvolta pasiunea pentru inovație, învățând să utilizeze echipamente avansate, precum imprimanta 3D sau mașina de gravat și tăiat cu laser, pentru a-și aduce ideile la viață.

La Clubul de bioinginerie, elevii învăța despre structurile și procesele microscopice și moleculare care stau la baza vieții, punând totodată în practică noțiunile teoretice învățate la școală. Participanții la acest club au șansă să fie selectați în echipa care va reprezenta România la competiția IGEM, cel mai mare concurs dedicat biologiei sintetice.

Și anul acesta, Qub a organizat clubul Cultural Explorers dedicat elevilor ucraineni din Cluj-Napoca. Folosindu-se de diverse tehnologii, ei au construit dispozitive interactive care ilustrează invenții emblematice din diferite regiuni, cum ar fi instrumente muzicale tradiționale, stații meteo, semafoare inteligente și multe altele.

Mai multe informații despre cluburile Qub pot fi găsite aici.

“În fiecare an, noi venim cu activități menite să completeze programa și să-i ajute pe elevi să conecteze informațiile pe care le acumulează cu perspective diferite și să își dezvolte gândirea critică și abilitățile care le vor folosi în viitor”, a completat Miruna Amza. 

Qub, centru pentru știință și artă, creat de Centrul Cultural Clujean, completează curricula școlară cu activități practice, într-un spațiu-laborator de învățare unic în România.

Îmbinând abordări bazate pe învățarea STEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică), open schooling, pedagogii alternative și cu o cultură a colaborării cu școlile, Qub completează sistemul tradițional cu inovațiile din educație.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consilierul prezidențial pe Educație: Președintele Iohannis va discuta cu partidele și guvernul pentru ca orice viitoare lege a Educației să aibă la bază rezultatele proiectului ‘România Educată’

Preşedintele Klaus Iohannis se va consulta în următoarele 3 luni cu partidele și guvernul pe marginea proiectului „România Educată”, care urmează să fie lansat miercuri, 5 decembrie, a declarat consilierul…
Vezi articolul

EXCLUSIV Majoritatea școlilor cu predare în limba germană nu respectă legea și nici dreptul minorității de a primi integral instruire în limba maternă, dar Ministerul susține că ele își păstrează statutul pentru că „elevii nu pot fi privați de acest drept” / Statisticile existente arată că sunt școli cu secții germane care au zero materii predate în această limbă

Liceele și școlile cu predare în limba germană sunt obligate, prin lege, să predea toate disciplinele în această limbă. Cu toate acestea, datele disponibile privind predarea în școli cu secții…
Vezi articolul

Consultanță gratuită pentru școli. Pot obține 60.000 de euro, prin PNRR, pentru dotarea cu SmartLabs. Vizate sunt liceele, colegiile, școlile profesionale, palatele și cluburile copiilor (P)

SmisEdu® oferă consultanță gratuită pentru identificarea soluției tehnice, scrierea proiectului, depunerea și implementarea acestuia. Directorii instituțiilor de învățământ preuniversitar au șansa de oferi o șansă unică elevilor, dotarea școlii prin…
Vezi articolul

Profesorii le pot oferi elevilor o aventură preistorică în Scoala Altfel la Dino Parc Râșnov – acces gratuit pentru cadrul didactic și reducere pentru elevi / Profesoara Anca Savu: sunt pasionați de lumea misterioasă a dinozaurilor (P)

Dino Parc Râșnov este o destinație ideală pentru activitățile din cadrul programului „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”. Aici, elevii pot avea parte de o experiență educativă și distractivă de neuitat.…
Vezi articolul