Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a declarat că ministrul Daniel David „a fost atenționat de sindicate, cu mult înainte de a ieși cu aceste măsuri, că suntem în media europeană cu norma didactică”. Aceasta a afirmat că au fost prezentate date statistice, doar că „n-au fost luate în seamă de domnul ministru.”
- Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
- Reprezentanții celor trei mari federații sindicale din educație au fost luni, 11 august, la Guvern pentru a prezenta impactul măsurilor recente din domeniu. Referitor la creșterea normei didactice de predare, premierul Ilie Bolojan le-a spus liderilor sindicali, potrivit unui comunicat de presă dat de Guvern, că aceasta este în media europeană și că „Va fi mai multă muncă pentru aceeași bani (sic!)
„De fapt, domnul ministru a fost atenționat de sindicate, cu mult înainte de a ieși cu aceste măsuri, că suntem în media europeană cu norma didactică. Federațiile sindicale au prezentat date statistice concrete, n-au fost luate în seamă de domnul ministru. Institutul de Științe ale Educației a venit cu exemple din studiul Eurydice 2021, TALIS, studiu care este citat și în Eurydice 2023, de exemplu, și observăm că, în Croația, în Polonia, norma didactică are un minimum de 14 ore, iar maxima în Ungaria de 26 de ore. Media este de 18-19 ore”, a precizat Cornelia Popa Stavri.
Președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI) a adus în atenție că, potrivit Consiliului Fiscal, „economia care se face cu implementarea acestor măsuri este de 0,02% din PIB”:
„Cumva, noi suntem în interiorul mediei europene cu numărul de ore cuprinse în norma didactică. Nu înțeleg de ce vrem să ne dăm peste cap învățământul în halul acesta, dar cu ce preț? Atenție, prețul este imens pe lângă economia care se face. Consiliul Fiscal a atenționat că economia care se face cu implementarea acestor măsuri este de 0,02% din PIB. E de noaptea minții să dai peste cap sistemul de educație pentru asemenea valoare, adică 0,6% din bugetul Ministerului Educației. Vă vine să credeți așa ceva?”
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
are sarcina de partid să taie,atât. E omul perfect pentru tăieri și comasări ,nu i pasă de nimic. Doar n or lua de la magistrați?!
Cred ca viitorul ministru al educației – căci este aproape momentul – va manifesta o aplecare spre dialog și cooperare cu sindicatele. Dl. David a constituit un exemplu de „rea practica”.