Proiectul ”România educată” va fi lansat de președintele Iohannis pe 5 decembrie. Consilierul de stat pe educație: ”Evaluările nu mai trebuie folosite ca o pedeapsă”

2.352 de vizualizări
SURSA: presidency.ro
Președintele care a acceptat-o pe Ecaterina Andronescu ministru al Educației pentru a patra oară va lansa un proiect național de educație. Proiectul “România educată” va fi lansat pe 5 decembrie, a declarat consilierul de stat în cadrul Departamentului educaţie şi cercetare al Administraţiei Prezidenţiale, Ligia Deca, într-un interviu acordat AGERPRES, precizând că una dintre propuneri vizează standardizarea evaluărilor, astfel încât acestea să nu mai poată fi folosite ca “o pedeapsă”.

Potrivit consilierului de stat, proiectul “România educată” vizează eliminarea volatilităţii din sistemul de educaţie.

“Vom avea discuţii cu partidele politice, cu mediul executiv şi legislativ pentru că ei vor fi responsabili să creeze noi legi, să aloce fonduri şi, în acelaşi timp, ne dorim şi expertiza internaţională şi de aceea avem în derulare un proiect cu cei de la OECD. (…) Fiecare instituţie, fiecare şcoală, fiecare om trebuie să pună umărul ca ‘România educată’ să devină realitate”, a spus Deca.

”Proiectul “România educată” va propune asta într-un raport bine fundamentat, să regândim evaluările în aşa fel încât ele nu doar să măsoare sumativ anumite lucruri, ci să ajute copiii să adâncească acele zone unde au carenţe şi în acelaşi timp să crească performanţa pe care ei în mod natural o au la anumite componente. Practic, evaluările nu mai trebuie folosite ca o pedeapsă şi nu mai trebuie să fie spaima tuturor copiilor, ci, din contră, ele trebuie privite ca o prelungire firească a actului educaţional”, a declarat Deca.

Alte declarații ale consilierului prezidențial:

– Conform rolului preşedintelui României de mediator în societate, vom avea discuţii cu partidele politice, cu mediul executiv şi legislativ, pentru că ei vor fi responsabili să creeze noi legi, să aloce fonduri şi în acelaşi timp ne dorim şi expertiza internaţională şi, de aceea, avem în derulare un proiect cu cei de la OECD cu finanţare din partea Comisiei Europene, pentru a avea patru documente de politică publică, ele aducându-ne experienţa internaţională pe temele alese.
– Avem patru teme: carieră didactică, educaţie timpurie, management educaţional şi echitate. Patru teme care vor beneficia de o analiză în profunzime din partea experţilor de la OECD în ideea în care, pe lângă identificarea problemelor pe care le cunoaştem cu toţii, să avem nişte soluţii testate deja în mediul internaţional.
– O temă care a fost îndelung discutată în cadrul mass-media – învăţământul dual. De multe ori se vorbeşte despre faptul că avem nevoie de mai mulţi meseriaşi, avem nevoie să creştem prestigiul acestei rute, iar în această privinţă grupul de lucru a concluzionat că, pentru a avea mai mulţi candidaţi pentru şcoli profesionale, trebuie ca această rută profesională să fie una completă. Nu ajunge să avem pe finalul şcolii profesionale un certificat, o diplomă de nivel trei de calificare. Este foarte scăzută dacă ne gândim la o societate a cunoaşterii şi atunci, normal ar fi să avem o rută care să includă şi nivelul patru şi nivelul cinci şi, de ce nu, poate un învăţământ superior care să fie axat pe această componentă profesională. Odată ce dai copiilor şi familiilor această perspectivă de creştere pe viitor, ne aşteptăm ca, pe final, acest sector să devină mai atractiv. Între principiile pe care în “România educată” le are, avem şi această flexibilizare a rutelor. Orice copil care începe, la un moment dat, un parcurs educaţional trebuie să aibă foarte uşoară tranziţia dintr-o parte în alta. Dacă la un moment dat constată că i se potriveşte un parcurs mai aplicat, poate merge în ruta profesională ca, apoi, să poată reveni, dacă îşi doreşte acest lucru mai târziu, înspre o zonă mai academică, tranziţia făcându-se mult mai uşor decât se face ea acum.
– Mai sunt exemple şi vizavi de cariera didactică şi creşterea prestigiului acestui tip de carieră. Am vorbit de o selecţie mai riguroasă, despre regândirea profilurilor în profesia didactică. De exemplu, dacă avem un profesor deja cu experienţă, ne putem gândi că profilul de carieră la un moment dat se poate bifurca, unii pot merge înspre o rută managerială, să devină directori de şcoli sau responsabili de managementul curricular, alţii pot intra într-o zonă de mentorat, să pregătească tinerii profesori, care au nevoie şi ei de sprijin şi de îndrumare. Mai sunt multe alte astfel de exemple.
– În ceea ce priveşte evaluarea, una dintre propuneri este o standardizare, dar nu la nivelul de teste grilă. Când aude lumea de o standardizare, de obicei la asta se gândeşte. În general, standardizarea în evaluare pentru experţi în domeniu înseamnă ca evaluările să fie bazate pe nişte itemi bine gândiţi, în funcţie de ce rezultate ale învăţării ne dorim să avem şi în funcţie de ce profil al absolventului, în aşa fel încât o evaluare făcută în mediul urban sau în mediul rural să fie comparabile, să nu mai avem această discrepanţă şi această subiectivitate în notare pe care le vedem şi la evaluările naţionale, din păcate, să putem avea o comparaţie de încredere atunci când ne uităm la evoluţia performanţei la Bacalaureat, de exemplu. Acum este foarte greu să comparăm rezultatele la Bacalaureat de anul acesta cu anul trecut sau cu cele de acum trei ani, pentru că tipul de subiecte a diferit foarte tare din punct de vedere al dificultăţii.

Citește tot articolul pe Agerpres


3 comments
    1. Perfect de acord. Rolul massmediei in educatie trebuie obligatoriu luat in considerare in cadrul unui astfel der proiect.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Robert Schwartz, Deutsche Welle @SuperTeach: În Bavaria au fost angajați acum aproape 800 de profesori suplinitori, suplimentari, pentru a prelua locul unor profesori din grupe de risc care nu pot veni la școală

“În Bavaria au fost angajați acum aproape 800 de profesori suplinitori, suplimentari, pentru a prelua locul unor profesori din grupe de risc care nu pot veni la școală”, a spus…
Vezi articolul

“Colaboratorul Sputnik” a fost dat afară din Ministerul Educației. Secretar de stat: Imediat ce am aflat, i-am cerut demisia și pentru că nu e trecută în CV nicio acțiune de genul acesta, iar relația secretar de stat – consilier se bazează pe încredere / L-am luat dintr-o instituție publică: Inspectoratul Școlar Județean Vaslui

Colaboratorul publicației Sputnik, organul oficial de propaganda al Rusiei, a fost dat afară din Ministerul Educației, a declarat pentru Edupedu.ro secretarul de stat Mihaela Popa. Decizia vine după ce G4Media.ro…
Vezi articolul

“Dacă bolnavii intră în spital având un test PCR, nu văd de ce am face o diferențiere” în cazul studenților – ministrul Educației, despre cazul UMF Iași / Liga Studenților din Iași: ce face universitatea e “o ingerință total extralegală”

“Nu este îngrădit niciun drept” în cazul deciziei Universității de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa din Iași, de a permite participarea în format fizic la examene doar pentru studenții…
Vezi articolul

Ecaterina Andronescu, “șocată” de problemele din educație provocate tocmai de PSD: Părinții presează extraordinar pe școlile bune. Am ajuns să avem clase cu 36-38 de elevi

Aflată la al patrulea mandat de ministru al Educației, Ecaterina Andronescu se declară “șocată” de ce efecte au adus modificările pe care chiar guvernele PSD le-au adus legii educației din…
Vezi articolul

Inspectoratul Școlar Dolj a cerut şcolilor să organizeze urgent simulări pentru situaţii de urgenţă / Fiecare școală trebuie să desfăşoare anual cel puţin patru exerciții

Inspectoratul Școlar Județean Dolj a cerut şcolilor să organizeze urgent simulări pentru situaţii de urgenţă, anunță Agenția de presă Rador, citată de G4Media.ro. Potrivit inspectorului şcolar general, Daniel Ion, cutremurele…
Vezi articolul