Liderii sindicatelor din educație cer ca salariul unui profesor debutant să fie egal cu salariului mediu brut pe economie. Pe anul 2022, salariul mediu net pe economie a fost de 3.801 lei

13.708 vizualizări
Foto: Ilona Andrei / G4Media
Președintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, Marius Nistor, a anunțat luni că sindicaliștii cer ca în viitoare lege a salarizării bugetarilor să fie stipulat clar că salariul brut al unui cadru didactic cu studii superioare este egal cu salariul mediu brut pe economie, potrivit Agerpres, citată de G4Media.ro.

În luna martie 2023, câştigul salarial mediu brut a fost 7.290 de lei, echivalentul unui câștig salarial mediu net de 4.554 lei, potrivit Institutului Național de Statistică. Pe de altă parte, în 2022 câştigul salarial mediu brut a fost 6.120 lei, echivalentul unui câștig salarial mediu net de 3.801 lei, potrivit Comisiei Naționale de Prognoză.

În acest moment, salariul net al unui cadru didactic debutant este de circa 2.400 de lei.

Citește articolul integral pe G4Media.ro

19 comments
  1. 1. Evaluarea calitatii muncii sa se inceapa intai cu cea a parlamentarilor, a guvernantilor, a functionarilor publici si nu in ultimul rand a magistratilor care ar trebui intrebati si cum “au reusit” sa aduca la prescriere dosarul Hexipharma, stiti firma aia care a vandut in spitale apa chioara pe post de dezinfectant, ca tot ne plangem de infectii nosocomiale grave in toate spitalele din RO…
    2. Sa se revizuiasca numarul de zile libere dintr-un an scolar si sa se inceapa cu zilele religioase pentru care nu exista nicio justificare sa fie libere.
    3. Sa se renunte la nebunia cu vizele de flotant (care oricum sunt obtinute fraudulos…) si sa se respecte arondarea teritoriala si in acest fel parintii vor face presiuni la nivelul scolilor sa-si imbunatateasca activitatea, sa atraga cadre didactice valoroase.
    4. La conducerea unei scoli sa nu poata fi numit decat un cadru didactic cu toate gradele si/sau cu minimum de 15 ani de experienta la catedra, din care macar 1/3 in cadrul scolii in care va fi numit.
    Profesori, nu renuntati !
    Va sustinem pentru ca ne dorim un invatamant de calitate pentru copiii nostri, pentru ca ne dorim sa ne ramana in tara copiii !

    1. Hai să îți răspund NuPreaFericitule punctual:
      1 Unde găsești dumneata cadre didactice cu minim 15 ani de experiență. Sunt plecați afară majoritatea lucrează pe TIR in fabrici in uzine ferme magazine sau chiar în învățământul de afară cu bani buni.
      2 Ce treabă au zilele libere religioase sau nu cu școala Nu ajunge cât sunt de încărcați de materii și stresați copii. Hai să le tăiem și zilele libere și vacanțele că să fugă de acasă că visează câțiva la învățământ de calitate
      3 Copii nu rămân în țară că visați unii la învățământ de calitate. Copii rămân în țară dacă au joburi bine plătite din toate domeniile începând de la cel mai de jos fără studii
      4 Nu are nici o legătură invatamantul de calitate cu rămasul în țară are salarizarea iar dacă eu pe un job similar primesc de 5 ori afară tot nu stau in țară și nici copiii nu au să stea.
      5 Gata cu visele treziți-vă nu vă place sunteți liberi ca și toți cei care nu le-a convenit și au vrut mai mult să plecați altundeva Sunt poate peste 4 milioane care au vrut mai mult și au luptat să aibă mai mult iar dacă nu s-a putut aici au plecat Trăim în Europa sunt peste 30 de țări și milioane de ai noștri în ele. Mult noroc dar fără să transformați copii în moneda de schimb in această luptă

  2. Dragilor oamenii acestia merita respectul nostru…. Ei formeaza noua generatie. Si credeti ca e usor? Uneori nu raxbim cu proprii nostrii copii. Ei au zeci pe capul lor. Am lucrat in sistem stiu ce vorbesc.

    1. După cum sunt scrise comentariile, pline de greşeli, pentru care un copil de clasa a III-a ar primi “insuficient”, se vede care este nivelul de “calitate” pe care l-a atins şcoala şi pe care cei care comentează îl visează sau “vizează”. Incoerența din aceste texte precare, multiplicată, se regăseşte în incoerența unui sistem de învăţământ care pare a nu avea viitor. Există, totuşi, o şansă: ca fiecare dintre cei care au postat să îşi corecteze propriile greşeli din text, apoi să vadă ce mai pot face cu ortografia şi exprimarea (deci şi cu gândirea logică) în limba maternă. Pasul următor va fi deja mai simplu de făcut. Vă mulţumesc!

  3. De ce oare se compară munca din școală cu munca într-o societate? Profesorul lucrează cu caractere în formare, cu copii ce nu au nici o experiență de viață, o societate comercială își alege angajații, nu angajează adulții din cartier ci are un departament de specialitate ce selectează angajații. Cum ar fi dacă o școală ar impune interviuri, CV-uri, scrisori de intenție pentru copiii ce doresc să intre in acea școală? Profesorul încearcă să facă performanță cu ceea ce i se oferă, uneori să înveți un copil să citească e o performanță mai greu de atins decât să antrenezi olimpici. Dar….
    Apropo, dacă un strungar supercalificat cu experiență vastă ar primi materii prime de slabă calitate și ar avea un procent mare de rebuturi e direct vinovat de productivitatea muncii lui?

  4. De ce nu spune nimeni nimic legat de calitatea actului de invatamant? Cand platesti un debutant (zero experienta) cu aproape o mie de euro pe luna, net, ar trebui sa-i si ceri ceva, de banii astia. In afara de cereri (marire salariu etc.), dragii lideri de sindicat din invatamant nu ne spun si ce ne ofera de banii astia, pe care-i platim? La privat, cand ceri salariu mai mare justifici de ce vrei asta si, in general, nu ceri mariri de salariu pentru ca ai chetuieli mari, ceri mariri de salariu pentru ca aduci calitate prin munca ta si e normal sa fii recompensat.

    1. La salariile actuale vor veni în învățământ doar cei care nu se pot angaja în altă parte. În 5-10 ani de acum înainte vor face buchisire la liceu. Pentru moment, sistemul mai este ținut la aparate de profesorii formați înainte de sistemul Bologna și de apariția fabricilor de diplome. Dar începem să ne pregătim de pensie, iar ce vine după noi e dezastru, în primul rând pentru că sistemul NU este atractiv pentru cei mai buni absolvenți de studii superioare.

      Pricepeți o dată pentru totdeauna, investiția se face și în resursa umană!! Iar rezultatele nu vor fi instantanee, că nu e banda de cablaje, dar în timp se vor vedea. Dacă luptați cu noi în loc să luptați cu cei care iau decizii, în scurtă vreme veți avea exact ce vă doriți: semănați vânt și veți culege furtună!

      1. Adevărat. Peste 9-10 ani vor începe să iasă la pensie, ( dacă vor apuca) , ultimele generații de profesori de formație strictă , cu studii universitare de lungă durată, practică pedagogică intensă, examene date pe bune ( scris și oral la aproape toate materiile). Am început facultatea 25 în grupă , am ajuns la licență 17 , cu tot cu repetenții preluați pe parcurs.
        De 32 de ani mă simt făcând parte dintr-o generație de sacrificiu. Nu fac apologia apostolatului , mi-am asumat responsabilitatea profesiei , nu și pe cea a sărăciei! Comenta cineva mai devreme că noi mai ținem învățământul în stare de funcționare . E cam mult spus, am colegi mai tineri foarte bine pregătiți , dar foarte pragmatici. Se orientează imediat spre alte domenii , nu stau mai mult de 4-5 ani la catedră!
        Învățământul nu mai este atractiv! Pentru nimeni! În acest ritm nu se va pune problema notei obținute de profesor la nu știu ce examen ! Pentru că nu vor mai avea profesori la catedră . Dixit.

        1. Oana,in toate statele profesorii sunt plati după performanta.La noi nu,cei care sunt pe acest sau sunt profesori alții buni ,alții mai puțin buni,dar toți sunt buni de gura.Si de luat bani din meditații.

          1. Florin, e exact pe dos: primiți exact acea performanță pentru care plătiți.

    2. Dar pe primarii și viceprimarii care au 4-5 mandate și localitățile arata jalnic de ce nu ii plătește după performanță? Pe procurorii sau judecătorii care au lăsat sa scape Ghiță, Oprescu, Valcov etc. de ce nu ii evaluam? Pe angajații de la stat, city manageri, referenți proiecte europene, care nu au adus un euro comunităților locale de ce nu ii plătim după performanță. Și lista poate continua… Când venim cu asemenea afirmații, ar trebui și un exemplu de stat european unde profesorii sunt plătiți după performantele elevilor. Aștept exemplul. Mulțumesc.

    3. Cer măriri de salarii pentru ca au niște salarii mizerabile. Întâi sa le aducem salariile la nivelul salariului mediu pe economie, apoi sa vorbim sporuri și bonusuri pe criterii de performanță. Cer sa fie tratați cu decență de statul asta, nimic extraordinar.
      Când vad oamenii vocali despre protestele profesorilor, dar impasibili la taraganeala legii pensiilor speciale, îmi vine sa plâng, efectiv.
      Ca tara asta sa funcționeze avem nevoie de profesori buni. V-ati întrebat cine o sa rămână în sistem când în următorii 10 ani?! Absolvenți de facultăți obscure și mame care fac reconversie datorita programului de lucru.
      Sau ne imaginam ca o sa avem sute de profesori care aleg vocația înaintea unui trai decent?

    4. La stat, când ceri salarii mai mari pentru profesori, justifici. Justificarea constă în faptul că, începând cu 1990, profesiile din educație au devenit neatractive, pentru că salariile au fost întotdeauna foarte mici, n-au mai ținut pasul… Reglarea nu se face peste noapte, verificați ce se întâmplă cu medicii, care au acum salarii mai mari, și tot nu se ocupă locurile neatractive. Când sistemul a fost depopulat de oameni de calitate și înlocuit cu oameni din eșalonul 3 al absolvenților de universități private, era evident că va scădea calitatea. Va dura cel puțin 20 de ani pentru ca aportul de profesori dedicați și de calitate să devină semnificativ. De ce nu v-ați întrebat acum 20 de ani de ce șefii de promoție de la universitățile de stat nu se mai băteau să ia post în învățământ? Pentru că erau prost plătiți și câștigau, într-o săptămână de lucru, cam cât într-o lună ca profesor, cu fix același efort.
      Pentru că orice student mai dezghețat se angajează la o multinațională, pe de 5 ori salariul unui profesor debutant, făcând cam același efort intelectual.

  5. sa ceara și pentru asistenții universitari că ăștia in primii ani iau 2800 lei in mână și fac și un doctorat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cronologia unui eșec instituțional. Singurul proiect PNRR coordonat de Ministerul Familiei, pentru sprijinirea copiilor vulnerabili, amânat pentru a 4-a oară. Natalia Intotero: Persoanele cu funcții de conducere la minister și-au dat demisia, pentru a scăpa de responsabilitate

Un singur proiect PNRR este coordonat de Ministerul Familiei: deschiderea a 150 de centre de zi pentru copii aflați în situație de risc de separare de părinți și copii cu…
Vezi articolul