Subiecte de Bacalaureat “care să nu mai fie bazate pe memorie”, anunțate spre pilotare de ministrul Educației pentru examenul din 2021 / Plus: Anisie anunță planuri-cadru noi începând de la clasa pregătitoare și până la finalizarea liceului

10.446 de vizualizări
Foto: Captura Europa FM
“Pentru anul acesta școlar, nu se poate schimba nimic. Ceea ce pot să spun este că putem să construim pentru anul viitor măcar subiecte în așa fel încât, pilotându-le, să fie mai aplicate și care să nu mai fie bazate pe memorie. Se poate construi un astfel de subiect, în așa fel încât să vină și în întâmpinarea elevilor”, a anunțat ministrul Educației, Monica Anisie, referitor la examenul de Bacalaureat. Afirmațiile au fost făcute în cadrul unei dezbateri la care au fost prezenți liderii celor două mari sindicate din preuniversitar și reprezentantul elevilor, moderată de Alice Iacobescu la Europa FM.

Monica Anisie a precizat că nu schimbă nimic cu privire la regulile examenelor din acest an, dar a anunțat că, la începutul anului școlar viitor, “veți vedea cu siguranță pilotarea masteratului didactic, o nouă abordare privitoare la inspecția școlară, o transformare curriculară“.

“Avem nevoie de o schimbare curriculară. Primul pas este să construim aceste planuri-cadru de la clasa pregătitoare și până la finalizarea liceului, fără aceste întreruperi pe care le-am avut de-a lungul timpului, când am construit pe cicluri”, a declarat ministrul.

  • Nota Redacției: Anunțul ministrului vine după ce Parlamentul a aprobat o lege care mișcorează numărul de ore, cu impact masiv asupra orarului elevilor de gimnaziu și cu aplicare chiar de anul școlar viitor. Anisie a anunțat încă de la preluarea mandatului că va schimba planurile-cadru de gimnaziu, unde, paradoxal, programele școlar trec deja printr-un proces de înnoire care în prezent a ajuns să se aplice la clasa a VII-a.

Anisie a mai susținut că “ministerul, din 2016 și până acum, nu a realizat nicio inspecție la clasă, pentru că directorul direcției de inspecție școlară la clasă nu era profesor“.

Începând cu anul universitar 2020-2021 vom pilota în 5 universități masteratul didactic“, iar “în momentul în care vom aporoba cifra de școlarizare pentru învățământul universitar de anul viitor vom avea și locuri bugetate pentru masteratul didactic“, a declarat ministrul Educației.

Liderul FSE Spiru Haret, Marius Nistor, a susținut că “nu noi ne-am opus masterului didactic” și a acuzat că “acum se poate obține foarte simplu o diplomă din asta [de la DPPD-uri] din partea universităților, care este insuficientă“.

Câte universități și-au dorit în mod real să promoveze masteratul didactic? (…) Dvs credeți că eu pot să fac grevă împotriva unei decizii pe care o ia o universitate din România? Aici vorbim despre autonomie universitară. Ai Consiliul Național al Rectorilor, care nu se subordoneaza mișcării sindicale și care nu va asculta niciodată ce vom spune noi“, a acuzat președintele Federației Sindicatelor din Educație Spiru Haret, Marius Nistor, întrebat de ce sindicatele ies în stradă pentru salarii, dar niciodată pentru aplicarea masteratului, nerespectat de universități din 2011 și până astăzi.

Liderul FSE Spiru Haret a afirmat că “eu nu aș fi împotriva instalării camerelor video în sălile de clasă, pentru că ar fi cea mai bună protecție pentru cadrele didactice. Opțiunea este strict a colegilor noștri. Sunt unități de învățământ care au această soluție, altele au pus un geam la ușă“.

Ministrul a fost față în față cu liderii sindicatelor FSE Spiru Haret și FSLI, precum și cu reprezentanții elevilor. Înregistrarea VIDEO a dezbaterii de la Europa FM:

Cele mai importante declarații ale ministrului Monica Anisie:
  • Spuneam că dedic acest mandat copiilor, pentru că îmi doresc ca ei să vină la școală cu plăcere, să se regăsească în școală, pentru că școala trebuie să formeze caractere, să îi formeze ca oameni, să conducă la realizarea tinerilor în parcursul lor de mai târziu
  • Spuneam că școala este îmbătrânită. Școala nu as spune ca este imbatranita, ci ca este orientata pe continuturi. Copilul trebuie sa invete, se spune de obicei, cutare continut. Ar trebui, de fapt, scoala sa fie concentrata pe dezvoltarea de competente. Prin continut, ce competenta de fapt ii dezvolt? Asta imi doresc de la mandatul de mnistru pe care îl am
  • Spuneați că este un mandat scurt, dar putem face lucruri bune prin colaborare, sa luam decizii predictibile si nu aș lua o decizie fără o consultare adevărată și fără o fundamentare științifică. Să luăm decizii de moment eu cred că nu mai este cazul.
  • Haideți să fundamentăm aceastră schimbare și să o gândim pe termen mediu și lung
  • Acum avem posibilitatea să facem o schimbare avand in vedere ca exista aceasta lege care prevede reducerea numarului de ore
  • Daca tot a venit aceasta etapa, putem schimba si perspectiva din care trebuie privită didactica, să putem să realizam niste programe scolare in acord cu ce se întâmplă în viața reală, o formare reala initiala si continua a profesorului
  • Începand cu anul universitar 2020-2021 vom pilota in 5 universtati masteratul ddactic, pentru ca el nu a functionmat pana acum
  • Deși în 2016 cand am fost secretar de stat s-a realizat un draft de metodologie, nu s-a mai realizat nimic după aceea
  • Sinceră să fiu, cred că universitatle s-au gandit ca nu sunt pregatite, asta e parterea personala, pentru a realiza acest asdterat didactic.
  • Saptamana viitoare vom pune in dezbatere un draft de metodologie, iar in momentul in care vom aporoba cifra de scolarizare pentru invățământul universitar de anul viitor vom avea si locuri bugetate pentru masteratul didactic
  • Termenul aplicarii masteratului ddactic a fost tot timpul prorogat.
  • Apropo de inspecția școlară, am fost director la direcția de inspecție școlară în Minister. Înainte să fiu director, se verifica biblioraftul: câte hartii avem acolo puse. În momentul in care am facut prima inspectie in calitate de director, directorul scolii m-a sunat si m-a intrebat: ce acte trebuie sa pregatim? Am spus: niciun act. Am verificat orele, calitatea actului educational si ce am constatat ne-a dat de gtâandit tuturor inspectorilor. Le-am spus colegilor din minister că trebuie sa verificam modul in care se realizeaza ora la clasa, nu hartiile. Se intampla in 2015. Nu s-a schimbat nimic. Dupa ce am plecat din directia de inspectie școlară, s-a revenit la acelasi mod si, mai mult, ministerul din 2016 si pana acum nu a realizat nicio inspectie la clasa, pentru ca directorul directiei de inspectie școlară la clasă nu era profesor.
  • S-au desprins din discuțiile din seara asta niște idei foarte bune. Avem nevoie de o schimbare curriculară. Primul pas este să construim aceste planuri-cadru de la clasa pregătitoare și până la finalizarea liceului, fără aceste întreruperi pe care le-am avut de-a lungul timpului, când am construit pe cicluri. Nu am construit, până în 2016, un profil al absolventului. Când a trebuit sa construim planurile-cadru pentru gimnaziu, m-am trezit in 2016 ca trebuie neapoarat sa facem cat mai rapid aceste lucruri si am intrebat specialistii ce trebuie sa urmarim? Sa urmarim profilul absolventului, adică ce ne dorim sa avem la finalul gimnaziului. Apoi construim niște programe care să fie aplicabile și care să urmărească interdisciplinaritatea, transdisciplinaritatea, ceea ce nu există la momentul acesta.
  • A doua idee care s-a desprins a fost că ne trebuie o școală pentru profesori, o licență pentru profesori. Sunt universitari care mi-au solicitat lucrul acesta, sunt profesori din universitățile din România care spun că este nevoie sa nu mai fragmentăm pe diverse facultati, ci sa construim o școală de profesori
  • S-a spus aici despre o inspecție pe bune. Trebuie realizată.
  • Tot ce putem face la acest moment este să construim pentru anul școlar următor, pentru că nu putem veni la jumătatea anului școlar cu măsuri care să perturbe activitatea
  • [La începutul anului școlar viitor…] Veți vedea cu siguranță pilotarea masteratului didactic, o nouă abordare privitoare la inspecția școlară, o transformare curriculară și îmi doresc ca noi toți, fie elevi, fie profesori, părinți, sindicatele, să construim un sistem de educație în care să performăm cu toții.
  • Pentru anul acesta școlar, nu se poate schimba nimic. Ceea ce pot să spun este că putem să construim măcar pentru anul viitor măcar subiecte în așa fel încât, pilotându-le, subiecte mai aplicate și care să nu mai fie bazate pe memorie. Se poate construi un astfel de subiect în așa fel încât să vină și în întâmpinarea elevilor

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație Spiru Haret:

  • Câte universități și-au dorit în mod real să promoveze masteratul didactic? Bineînțeles că avem nevoie de vinovații de serviciu, sindicatele
  • Nu noi ne-am opus masterului didactic. Întrebați guvernele de ce au prorogat acele prevederi legale și dacă cineva poate dovedi că eu am cerut asta, atunci am să îmi recunosc partea mea de vinovăție, dar eu nu am făcut așa ceva
  • Vom avea acei profesioniști la catedră [după aplicarea masteratului didactic – n.red.], oameni pregătiti in concordanta cu asteptarea societății
  • Acum se poate obține foarte simplu o diplomă din asta din partea universitatilor, care este insuficienta
  • Dvs credeti ca eu pot sa fac greva impotriva unei decizii pe care o ia o universitate din Romania? Aici vorbim despre autonomie universitară. Ai Consiliul Național al Rectorilor, care nu se subordoneaza miscarii sindicale si care nu va asculta niciodata ce vom spune noi
  • Avem nevoie de inspectie școlară pe bune.
  • Eu nu aș fi împotriva instalării camerelor video în sălile de clasă, pentru că ar fi cea mai bună protecție pentru cadrele didactice. Opțiunea este strict a colegilor noștri. Sunt unitati de invatamant care au aceasta solutie, altele au pus un geam la ușă.
  • Noi ca federație am mers la un momentan dat pe o schmbare de aitutdine a corpului prfesoral: vreau sa recâștig increderea elevilor si a parntilor si atunci noi am decis sa nu asigurăm protecție celor care greșesc
  • În permanență s-a acreditat ideea că noi credităm toate cadrele didactice, indiferent de calitatea lor didactică. Voi susține în totalitate un tratament corect al cadrelor didactice. Normalitatea ar fi să respect o lege, nu să mă bat pentru respectarea ei
  • PISA arată anumite deficiențe ale actului educațional. Programele școlare nu sunt gândite la ceea ce aplică testele PISA. Am discutat cu cadrele didactice și ei spun că avem programe școlare bune pe verticală, dar ele nu sunt corelate pe orizontală.
  • Nu există o corelare între programa de fizică și programa de la matematică, și atunci rezultatele sunt ca atare.
  • Școala românească este exact așa cum au vrut-o ce care au avut pâinea și cuțitul. Trebuie să schimbăm lucrurile. Aceste schimbări trebuie gândite.
  • S-a mers pe ideea că toată lumea e vinovată, mai puțin noi. Avem și noi partea noastră de vinovăție. În momentul în care nu intri la oră când trebuie, ci intri după elev, e un lucru negativ care îl afectează pe elev.

“Acum avem posibilitatea să facem o schimbare, având în vedere că există această lege care prevede reducerea numărului de ore. Dacă tot a venit această etapă, putem schimba și perspectiva din care trebuie privită didactica, să putem să realizam niște programe școlare în acord cu ce se întâmplă în viața reală, o formare reală inițială și continuă a profesorului”, a declarat ministrul Educației, Monica Anisie, în cadrul dezbaterii moderate de Alice Iacobescu la Europa FM.

La dezbatere au participat ministrul Educaţiei, Monica Anisie, liderii sindicali Marius Nistor (Federația Sindicatelor din Educație-FSE Spiru Haret) şi Simion Hăncescu (Federația Sindicatelor Libere din Învățământ-FSLI), Rareş Voicu – elev de liceu, vicepreşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, şi Marian Staş, invitați la ediția specială a emisiunii Piaţa Victoriei, cu Alice Iacobescu.

 

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like