Peste 1.170 de școli aveau toaleta în curte la începutul acestui an școlar, iar un sfert din grădinițe aveau latrine

1.762 de vizualizări
Foto: captură – Digi24.ro
În sistemul de învățământ din România erau la începutul anului școlar 1.176 de școli cu toalete în curte, potrivit răspunsului Ministerului Afacerilor Interne la solicitarea Edupedu.ro. Majoritatea acestor școli sunt în mediul rural. De Ziua internațională a toaletei 2019, stabilită de ONU pe 19 noiembrie, un sfert din grădinițele din mediul rural au grupul sanitar în exteriorul clădirii.

Ministerul Afacerilor Interne a centralizat, prin intermediul prefecturilor, situația școlilor cu toalete în curte. Sunt ”1.176 de clădiri aflate în baza materială a unităților de învățământ preuniversitar de stat care au grup sanitar exterior”, potrivit răspunsului dat la solicitarea Edupedu.ro.

Un raport recent al Ministerului Educației arăta că:

  • în 2017 erau 2.219 unități de învățământ cu grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare;
  • în 2018 erau 1.489 unități de învățământ care funcționau cu grupuri sanitare neconforme;
  • în martie 2019 erau 1.180 școli care funcționau cu grupuri sanitare necorespunzătoare.

Din datele MAI și ale Ministerului Educației reiese că din luna martie 2019 până în septembrie 2019 a fost rezolvată situația toaletelor exterioare la doar 4 școli.

În Strategia pentru modernizarea infrastructurii educaţionale 2018 – 2023, adoptată de Guvernul României pe 23 aprilie 2018, situaţia şcolilor cu toalete în exterior era următoarea:

  • Aproximativ 4.200 dintre școlile din România nu au grupuri sanitare în incinta școlii, situație cu impact asupra unui număr de peste 155.486 de elevi la nivel național.
  • Dintre cele 4.200 de unități de învățământ menționate mai sus, aproximativ 2.200 au grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare (tip toalete uscate).
  • Diferența dintre mediul urban și cel rural este evidentă: aproximativ 38% în mediul rural, comparativ cu 7% în mediul urban. Aceste constatări sunt relevante ținând cont de legătura dintre condițiile sanitare și de igienă și sănătatea copiilor, care poate fi afectată de infecții bacteriene.
  • Absența grupurilor sanitare în interior este frecventă în regiunea Moldovei. În județele Vaslui, Botoșani, Iași și Vrancea aproximativ unul din trei elevi nu are acces la grupuri sanitare în interior.
  • Pe de altă parte, București și județele Ilfov și Brașov au cele mai mari procente de unități de învățământ cu toalete în interior”.
  • Aproximativ una din patru grădinițe din mediul rural are grupurile sanitare în exteriorul clădirii, iar încălzirea acestora se realizează exclusiv cu sobe.

Ziua internațională a toaletei trage un semnal de alarmă în toată lumea despre cât de importantă este o toaletă în viața unui om. A investi în toalete adecvate la locul de muncă sau în şcoli, în aşa fel încât femeile şi fetele să beneficieze de condiţii de igienă, înseamnă a contribui la menţinerea demnităţii lor şi la menajarea perioadelor de menstruaţie şi de sarcină. Astfel, se maximizează şansele ca această categorie de populaţie să se implice activ în societate.

Ziua de 19 noiembrie a fost desemnată de ONU ca Ziua mondială a toaletei, în iulie 2013, prin Rezoluţia „Igienă pentru toţi”. Obiectivele de dezvoltare sustenabilă ale ONU, lansate în 2015, includ ţinta de a asigura fiecăruia, oriunde s-ar afla, accesul la toaletă până în 2030. Acest lucru înseamnă că se face din accesul la sanitaţie o prioritate de dezvoltare

FOTO: captura digi24.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

STUDIU Percepție profund negativă a românilor participanți la Ipsos Education Monitor 2025 cu privire la calitatea educației: Doar 12% dintre respondenți consideră că sistemul educațional este de calitate. România are al doilea cel mai scăzut procent, după Peru / În Irlanda, 71% consideră educația într-o stare bună, iar în Marea Britanie aproape jumătate

România înregistrează al doilea cel mai scăzut procent de încredere a respondenților în calitatea sistemului de educație, după Peru, și în scădere față de anul trecut, potrivit studiului global Ipsos…
Vezi articolul

Alocarea bugetară pentru cercetare în educație s-a prăbușit în România și a ajuns la 0 euro pe cap de locuitor în 2024, conform Eurostat / Explicația Ministerului Educației și Cercetării apelează la probabilistică: „cea mai probabilă” cauză este o schimbare în metodologia de raportare

România figurează cu o sumă infimă – echivalentul a zero euro pe cap de locuitor – ca alocare bugetară pentru cercetarea în educație, în anul 2024, în datele agregate la…
Vezi articolul

România – pe ultimul loc în Uniunea Europeană la educația online: doar 1 din 10 utilizatori români a apelat la cursuri pe Internet sau materiale de învățare online în 2022-2023 / Acum cinci ani, România depășea majoritatea țărilor est-europene

Aproape o treime dintre utilizatorii de Internet cu vârste între 16 și 74 de ani din Uniunea Europeană au apelat, în 2023, la cursuri online sau au folosit materiale online…
Vezi articolul

GRAFIC Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal. În timp ce în județul Galați, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi, doar într-un singur județ acesta este conform legii

Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale, CES, din învățământul de masă aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024. În același timp, numărul…
Vezi articolul